Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az újszülött élettani sajátosságai (folytatás)
Advertisements

Első előadás.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás.
A nyelv és a gondolkodás fejlődése
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-V. Kognitív elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991( )
Perceptuális és kognitív fejlődés
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Tanuláselméleti megközelítés
A játéktevékenység kezdeti fejlődése
Rokszin Mónika Pszichológus
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
Az óvodáskorú gyermek.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Altbacker Vilmos Miklósi Ádám Topál József ELTE TTK Etológia Tanszék
Mesterséges intelligencia
A pszichológiai fejlődés
Második előadás.
A megismerés fejlődése
Negyedik - ötödik előadás
Harmadik előadás.
A gyermek erkölcsi fejlődése
Gondolkodás, intelligencia
Értelmi fogyatékosságok kórtana
A konstruktivista pedagógia alapjai
Az emberi tanulás.
A többnyelvűség pszicholingvisztikai kérdései
A gyerek mint elméletalkotó
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Fejlődéselméletek, a neveléslélektan szemlélete
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Kompetenciafejlesztés3
Az értelmi fejlődés Jean Piaget
Managerek éjszakája.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Baba Etológia.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Apor Vilmos Katolikus Főiskola A gyermekek helyzete a családban
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
A „diszes” problémák korai jelei
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
1. Anya – gyermek kapcsolat
A személyiség fejlődése
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Pszichológia előadás 2006./2007. tanév őszi szemeszter
A talentum A tehetségfejlesztés programja SZOMBATHELY(kick-off)
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A gyermekkor csodája Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
Bevezetés a pszichológiába2 Illés Anikó. A fejlődés pszichológiája Testi Perceptuális Kognitív Személyiség Társas kapcsolatok Erkölcsi Gyerekrajzok...
Korai fejlesztés a gyermekneurológus szemszögéből Készítette: Dr. Darvas Éva március 24.
Bevezetés a pszichológiába2 Illés Anikó. A fejlődés pszichológiája Testi Perceptuális Kognitív Személyiség Társas kapcsolatok Erkölcsi Gyerekrajzok...
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Kognitív fejlődés 2. Piaget 1. Szentomotoros szakasz Műveletek előtti szakasz Egyed Kata 2004/2005 ősz

Egyed Kata 2004/2005 ősz

A 3 periódus 3 fő kérdése Szimbolikus funkciö (reprezentáció) Műveleti gondolkodás Formális-logikai gondolkodás Cselekvés Belsővé vált (visszaalakítható) cselekvés konkrét tárgyakon Elvont gondolkodás Egyed Kata 2004/2005 ősz

1. Szenzomotoros periódus Érzékelés és mozgás koordinációja Érzékszervi-mozgásos intelligencia A gondolkodás egyenlő a cselekvéssel. Tanul a külvilágról, önmaga megkülönböztetése a külvilágtól, okság megértésének kezdete BELSŐ MENTÁLIS REPREZENTÁCIÓ megjelenése a 2. évben Egyed Kata 2004/2005 ősz

Egyed Kata 2004/2005 ősz

I./1.2.alszakasz Egyed Kata 2004/2005 ősz

3.alszakasz Egyed Kata 2004/2005 ősz

4. alszakasz: A nem B hiba Egyed Kata 2004/2005 ősz

5. alszakasz: látható áthelyezést érti, láthatatlan áthelyezés nem megy Egyed Kata 2004/2005 ősz

6.alszakasz Láthatatlan áthelyezést is érti. A tárgyat addig keresi, amíg meg nem találja. Legfontosabb fejlődés: szimbolikus funkció (reprezentáció) Egyed Kata 2004/2005 ősz

Terület-általános változások Nincs tárgyállandóság Gyakorló játék Preverbális kor Nincs késleltetett utánzás Próba-szerencse alapú problémamegoldás Van Szimbolikus játék Nyelv gyors fejlődése Belátással Egyed Kata 2004/2005 ősz

A 60-as évekig Piaget elképzelése az uralkodó. Ezután: Kognitív forradalom, nativista szemlélet erősödése Változás a csecsemőkutatási technikákban: Nézéspreferencia Habituációs technika Egyed Kata 2004/2005 ősz

Nézéspreferencia vizsgálatok (Fantz): diszkriminációs képesség, preferenciák (l. újszülöttkor leírása ) Egyed Kata 2004/2005 ősz

2. Habituációs vizsgálatok habituáció – diszhabituáció H: A baba az elvárásait sértő eseményt hosszabb ideig nézi Milyen koncepciói és elvárásai vannak a csecsemőknek? Egyed Kata 2004/2005 ősz

Megváltozott csecsemőkép: Kompetens újszülött és csecsemő Kritikák Megváltozott csecsemőkép: Kompetens újszülött és csecsemő Egyed Kata 2004/2005 ősz

Újszülöttkor Preferálja az emberi hangot, néhány nap után a mama hangját és az anyanyelvét Az emberi beszédhang fonémáira érzékeny (6-8 hónapos korban már csak a saját nyelv fonémáira) Rövidlátó Preferálja a kontrasztosabb, komplexebb, mintázottabb felületeket és arcszerű konfigurációkat Szagok, ízek megkülönböztetésére képes. Jó tanulási képességekkel rendelkezik. (A reflexek szintén fontosak a jó alkalmazkodása szempontjából.) Egyed Kata 2004/2005 ősz

              Egyed Kata 2004/2005 ősz

A tárgyállandóság vizsgálat általános kritikája A tárgyállandóságon kívül más képességeket is mért az eljárás: pl. koordinált nyúlás, emlékezet Egyed Kata 2004/2005 ősz

Renee BAILLARGEON Egyed Kata 2004/2005 ősz

Egy tárgy állandó LÉTEZÉSE Baillargeon, Spelke & Wasserman (1985) 5 hó BAILLARGEON (1987) 3,5 hó Egyed Kata 2004/2005 ősz

Egy tárgy létezése és HELYE Baillargeon (1986) 6-8 hó L. Film Egyed Kata 2004/2005 ősz

Egy tárgy MÉRETe Baillargeon és DeVos (1991) 3,5 hónaposok (4 Egy tárgy MÉRETe Baillargeon és DeVos (1991) 3,5 hónaposok (4. lehetetlen) Egyed Kata 2004/2005 ősz

Baillargeon 3 hónapos elvárja, hogy leessen, ha már a teljes felület alatt nincs támaszték, 6 hónapos már előbb Egyed Kata 2004/2005 ősz

Meltzoff 9 hónaposok 1 nap elteltével is utánoznak újszülöttkori utánzás Egyed Kata 2004/2005 ősz

4 hónaposok interszenzoros percepció (Spelke, Meltzoff) Egyed Kata 2004/2005 ősz

Rovee-Collier 3 hónaposok 1 hétig képesek emlékezni Egyed Kata 2004/2005 ősz

II./1. Műveletek előtti szakasz 2-7,8év Egyed Kata 2004/2005 ősz

Egocentrikus gondolkodás 3 hegy: Mit lát a baba? Ovisok nem is értik a kérdést. 6év: tudja, hogy mindenhonnan más látható, de nem oldja 8-9év: kevert perspektíva 10év: tökéletes decentrálás Egyed Kata 2004/2005 ősz

Centrált gondolkodás Konzerváció feladatokban l.később Kommunikációban Látszat és valóság megkülönböztetése Osztályok alosztályok viszonyának megértése Egyed Kata 2004/2005 ősz

Gyermeki világkép Ultrajelenségek vizsgálata klinikai kikérdezéssel: Animizmus Artificializmus Finalizmus Gyermeki realizmus Egyed Kata 2004/2005 ősz

Kritikák Egyszerűbb feladatokkal korábban (3 hegy egyszerűsítése, világosabb feladat) Tudatelmélet Prekoncepció, sugalló kérdések a kikérdezésben Konzerváció feladat kritikáit l. később Egyed Kata 2004/2005 ősz