Kognitív fejlődés 2. Piaget 1. Szentomotoros szakasz Műveletek előtti szakasz Egyed Kata 2004/2005 ősz
Egyed Kata 2004/2005 ősz
A 3 periódus 3 fő kérdése Szimbolikus funkciö (reprezentáció) Műveleti gondolkodás Formális-logikai gondolkodás Cselekvés Belsővé vált (visszaalakítható) cselekvés konkrét tárgyakon Elvont gondolkodás Egyed Kata 2004/2005 ősz
1. Szenzomotoros periódus Érzékelés és mozgás koordinációja Érzékszervi-mozgásos intelligencia A gondolkodás egyenlő a cselekvéssel. Tanul a külvilágról, önmaga megkülönböztetése a külvilágtól, okság megértésének kezdete BELSŐ MENTÁLIS REPREZENTÁCIÓ megjelenése a 2. évben Egyed Kata 2004/2005 ősz
Egyed Kata 2004/2005 ősz
I./1.2.alszakasz Egyed Kata 2004/2005 ősz
3.alszakasz Egyed Kata 2004/2005 ősz
4. alszakasz: A nem B hiba Egyed Kata 2004/2005 ősz
5. alszakasz: látható áthelyezést érti, láthatatlan áthelyezés nem megy Egyed Kata 2004/2005 ősz
6.alszakasz Láthatatlan áthelyezést is érti. A tárgyat addig keresi, amíg meg nem találja. Legfontosabb fejlődés: szimbolikus funkció (reprezentáció) Egyed Kata 2004/2005 ősz
Terület-általános változások Nincs tárgyállandóság Gyakorló játék Preverbális kor Nincs késleltetett utánzás Próba-szerencse alapú problémamegoldás Van Szimbolikus játék Nyelv gyors fejlődése Belátással Egyed Kata 2004/2005 ősz
A 60-as évekig Piaget elképzelése az uralkodó. Ezután: Kognitív forradalom, nativista szemlélet erősödése Változás a csecsemőkutatási technikákban: Nézéspreferencia Habituációs technika Egyed Kata 2004/2005 ősz
Nézéspreferencia vizsgálatok (Fantz): diszkriminációs képesség, preferenciák (l. újszülöttkor leírása ) Egyed Kata 2004/2005 ősz
2. Habituációs vizsgálatok habituáció – diszhabituáció H: A baba az elvárásait sértő eseményt hosszabb ideig nézi Milyen koncepciói és elvárásai vannak a csecsemőknek? Egyed Kata 2004/2005 ősz
Megváltozott csecsemőkép: Kompetens újszülött és csecsemő Kritikák Megváltozott csecsemőkép: Kompetens újszülött és csecsemő Egyed Kata 2004/2005 ősz
Újszülöttkor Preferálja az emberi hangot, néhány nap után a mama hangját és az anyanyelvét Az emberi beszédhang fonémáira érzékeny (6-8 hónapos korban már csak a saját nyelv fonémáira) Rövidlátó Preferálja a kontrasztosabb, komplexebb, mintázottabb felületeket és arcszerű konfigurációkat Szagok, ízek megkülönböztetésére képes. Jó tanulási képességekkel rendelkezik. (A reflexek szintén fontosak a jó alkalmazkodása szempontjából.) Egyed Kata 2004/2005 ősz
Egyed Kata 2004/2005 ősz
A tárgyállandóság vizsgálat általános kritikája A tárgyállandóságon kívül más képességeket is mért az eljárás: pl. koordinált nyúlás, emlékezet Egyed Kata 2004/2005 ősz
Renee BAILLARGEON Egyed Kata 2004/2005 ősz
Egy tárgy állandó LÉTEZÉSE Baillargeon, Spelke & Wasserman (1985) 5 hó BAILLARGEON (1987) 3,5 hó Egyed Kata 2004/2005 ősz
Egy tárgy létezése és HELYE Baillargeon (1986) 6-8 hó L. Film Egyed Kata 2004/2005 ősz
Egy tárgy MÉRETe Baillargeon és DeVos (1991) 3,5 hónaposok (4 Egy tárgy MÉRETe Baillargeon és DeVos (1991) 3,5 hónaposok (4. lehetetlen) Egyed Kata 2004/2005 ősz
Baillargeon 3 hónapos elvárja, hogy leessen, ha már a teljes felület alatt nincs támaszték, 6 hónapos már előbb Egyed Kata 2004/2005 ősz
Meltzoff 9 hónaposok 1 nap elteltével is utánoznak újszülöttkori utánzás Egyed Kata 2004/2005 ősz
4 hónaposok interszenzoros percepció (Spelke, Meltzoff) Egyed Kata 2004/2005 ősz
Rovee-Collier 3 hónaposok 1 hétig képesek emlékezni Egyed Kata 2004/2005 ősz
II./1. Műveletek előtti szakasz 2-7,8év Egyed Kata 2004/2005 ősz
Egocentrikus gondolkodás 3 hegy: Mit lát a baba? Ovisok nem is értik a kérdést. 6év: tudja, hogy mindenhonnan más látható, de nem oldja 8-9év: kevert perspektíva 10év: tökéletes decentrálás Egyed Kata 2004/2005 ősz
Centrált gondolkodás Konzerváció feladatokban l.később Kommunikációban Látszat és valóság megkülönböztetése Osztályok alosztályok viszonyának megértése Egyed Kata 2004/2005 ősz
Gyermeki világkép Ultrajelenségek vizsgálata klinikai kikérdezéssel: Animizmus Artificializmus Finalizmus Gyermeki realizmus Egyed Kata 2004/2005 ősz
Kritikák Egyszerűbb feladatokkal korábban (3 hegy egyszerűsítése, világosabb feladat) Tudatelmélet Prekoncepció, sugalló kérdések a kikérdezésben Konzerváció feladat kritikáit l. később Egyed Kata 2004/2005 ősz