Zsidó irányzatok, modern értékek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

Republikon Tolerancia-kutatások
A zsidófolklór és zsidókultúra esete…a felsőoktatásban
Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
Történeti episztemológia
Készítette: Batári Csilla Andragógia MA L II. félév.
A holokauszt tanítása iskolámban
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A Budapesti Népoktatási Kör. A Budapesti Népoktatási Kör megalakulásának előzményei, szerveződésének körülményei és átalakulásai.
A brit Konzervatív Párt megújulási kísérlete: A progresszív konzervativizmus.
Népszerű kultúra és magaskultúra
A fejlesztés hatása a szervezetre
Nevelés- és oktatásszociológia
A romantika irodalmából
Zsidóság geopolitikája
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
A felvilágosult abszolutizmus
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
A Nyugat
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Készítette: Mike Martin Témavezető: Dr. Kovács Ábrahám
OTDK Társadalomtudományi Szekció; Politikatudomány I április 15. AZ ÖKOPOLITIKA IDENTITÁSA Vita a fenntartható fejlődés identifikációs szerepéről.
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
A Nyugat 30/C.
Menedék - Migránsokat Segítő Egyesület
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
Bevezetés a pszichológiába
Edward Sapir ( ).
Tapasztalatok az orvosi szociológia oktatásával a Semmelweis Egyetemen
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
A Biblia.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
A zsidó világ A mai zsidóság irányzatai
A zsidóság nyelvei Vajon a Biblia nyelvén beszélt Dávid király? Bibliai héber és tiberiási héber Biró Tamás
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
KAM - Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Sapientia - Erdély Magyar Tudományegyetem, Csíkszereda.
Inessza Goldberg Izraeli Tudományos Grafológiai Társaság.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás február 24.: Történeti.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás március 17.: Strukturalista.
A család történeti alakulásáról
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás április 14.: Strukturalista.
Hillel prozbol-törvénye Bieber Mózes (hebraisztika, 1. évfolyam, közepes tanuló) 1. Bevezetés: Mi a prozbol? Miben segíti a zsidóság mai irányzatainak.
K EREKASZTAL - BESZÉLGETÉS FEBRUÁR 15. Nagy Dóra levéltáros
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
A vallások genderelizálása
A babiloni fogság.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Bevezetés a filozófiába
Biró Tamás A zsidóság nyelvei Biró Tamás március.
Nemzetiségi kérdés és etnikai viszonyok a dualizmus korában
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Különleges fejezetek a magyarországi zsidó sport történelméből
Előadás másolata:

Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB11-234.4, BMA-HEBD-322.5, BBV-101.45, BMVD-101.75, BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás Prof. Schweitzer József emlékének 2015. március 12.: A halákhához való viszony

Jövő hétre

Következő órára: antropológiai terepmunka Bevezetés az antropológiába: Horace Miner: Az iakirema törzs testi rítusai. (Ford.: Orzóy Ágnes). Bevezetés a zsidó közösségekben végzett terepmunkába: Rékai Miklós: A munkácsi zsidók „terített asztala”: Néprajzi tanulmány (Osiris: Budapest, 1997), pp. 52-54. Projekt: témaválasztás?

Ötletek projektekhez Kettős lojalitás > Kis Olivia Bibliakritika, történetiség, történelmi változás > Szitási Janka Teremtés, ősrobbanás, evolúció > Kulifai Sára Nők szerepe a zsidóságban Egyneműek házassága, homoszexualitás elfogadása > Bernhardt Dániel Esztétika és liturgia (változtatások a sziddurban, építészet, orgona...) Zsidók és nem-zsidók (antiszemitizmus, kiválasztottság...) > Keszeg Jenő A halákha szerepe, jelentősége, mibenléte > Nemeshegyi Dávid A rabbi szerepe > Biró Tamás A messiáshoz való viszony > Ónody Péter Vegyes házasság > Kis Diána

Kiindulás: néhány tipp Bibliakritika: Biró T: Szeminárium és bibliakritika: Elzász Bernát és a Rabbiképző Teológiai Egylete az Egyenlőség hasábjain. In: Babits Antal (ed.): Papírhíd, az egyetemes kultúra szolgálatában. Scheiber Sándor születésének 100. évfordulójára. Logos Kiadó, 2013, pp. 211–258. http://birot.hu/Scheiber-2013/. (Természet)tudomány és zsidó vallás: Yeshayahu Leibowitz: Religion and Science in the Middle Ages and in the Modern Era. 1976. Heteronormativitás: S. Greenberg. Wrestling with God and men: Homosexuality in the Jewish tradition. University of Wisconsin Press, 2004. [61.8.9.Gre.1. ] Vegyes házasság: magyar zsidó folyóiratok vonatkozó cikkei a polgári házasság bevezetése (1895) után. Kettős lojalitás: Contemporary Jewry c. folyóirat 34:3 (2014. október) száma. (If Canada and Israel are at War, Who Gets My Support?)

Egy kutatási projekt szerkezete Háttér, általános motiváció  a kutatás tárgya. A kutatási kérdés megfogalmazása: a lehetséges válaszok halmaza jól meghatározható. (mi? hány? mikor? igen/nem? és nem: miért, hogyan?) A kérdés megválaszolásához szükséges módszertan kiválasztása. A primer eredmények bemutatása. A kutatási kérdés megválaszolása. Diszkusszió, a válasz árnyalása, stb. Összefoglalás: hozzájárulás a kutatás tárgyának a megismeréséhez. Nyitva hagyott kérdések, future work.

Egy kutatási projekt szerkezete: a rabbi szerepe Háttér, általános motiváció  a kutatás tárgya. (1) A rabbi a közösség központi alakja, a zsidóság szellemi életének a meghatározója… Tényleg? (2) A pap (kohén, stb.) különleges személy, különleges hatalommal, jogkörrel, rituális képességekkel. A lelkész nem/kevésbé. A rabbi? A kutatási kérdés megfogalmazása: a lehetséges válaszok halmaza jól meghatározható. (mi? hány? mikor? igen/nem? és nem: miért, hogyan?) Kik tekintik a rabbit különleges személyiségnek, és kik nem? A válasz: személyek egy halmaza (akik igen), és személyek egy halmaza (akik nem). Rossz kérdés: Hogyan alakult a rabbi szerepe és megítélése a 19-21. század irányzataiban? A kérdés megválaszolásához szükséges módszertan kiválasztása.

Egy kutatási projekt szerkezete: a rabbi szerepe Háttér, általános motiváció  a kutatás tárgya. A kutatási kérdés megfogalmazása: a lehetséges válaszok halmaza jól meghatározható. (mi? hány? mikor? igen/nem? és nem: miért, hogyan?) A kérdés megválaszolásához szükséges módszertan kiválasztása. 19. század végi és 20. századi magyar zsidó folyóiratok rabbikról szóló cikkei. Oral history-anyagok, szóbeli interjúk, megfigyelés a terepen. Internetes keresések. Másodlagos szakirodalom olvasása.

A következő hétre kérem Emailben (biro.tamas@btk.elte.hu), szerda estig: A téma meghatározása egy főnévi csoporttal. A kutatási kérdés meghatározása egy kérdő mondattal. A lehetséges válaszok halmazának a meghatározása. Javasolt kutatási módszertan főnévi csoportok felsorolása.

Kifelé a gettóból

Moses Mendelssohn  (1729–1786) Kant kortársa, a kor jelentős filozófusa. Jeruzsálem, avagy a vallási hatalomról és a zsidó hitről (1783): - a zsidóság hit, független a politikától - a hit nem erőszakolható rá senkire sem - az emberiség univerzális vallása (etika) vs. ennek megvalósulása a zsidó közösségben - a kereszténység nem felsőbbrendű A zsidó közösség nevelése: pl. Biblia-fordítás.

Kifelé a gettóból Polgárosodás: foglalkozási szerkezet, értékrend, viselkedési minták, esztétika… Emancipáció: jogi értelemben vett egyenjogúsítás A zsidóknak, mint egyéneknek ≠ a zsidóknak mint közösségnek Integráció, asszimiláció Haszkala = zsidó felvilágosodás Első hullám: kb. 1750-1800, Németország Második hullám: kb. 1800-1850, Közép-Európa Harmadik hullám: kb. 1850-1880, Kelet-Európa

A gettón kívül – 1 A romantikus nemzet-fogalom kialakulása. Nemzetállam, nacionalizmus. Tudományos megközelítés = történelemírás Történelmi szemlélet: a zsidóság örök lényegének a feltárása vagy annak bemutatása, hogy a zsidóság örökkön változik, a körülményekhez illeszkedik? Abraham Geiger (1810-1874): a reform mozgalom második hulláma a zsidóság lényege annak az „univerzális vallási eleme”. Samson Raphael Hirsch (1808-1888): neo-ortodoxia, a Tóra örök. Heinrich Graetz (1817-91): pozitivista történeti iskola, az örök változó aktualizációja Az emancipáció érzékelt kudarca: milyen fokú asszimilációt várunk el?

A gettón kívül – 2 Az emancipáció érzékelt kudarca (+ gazdasági válság, antimodernitás stb.) => Politikai-faji antiszemitizmus (vs. vallási alapú antijudaizmus) Wilhelm Marr: Der Sieg des Judenthums über das Germanenthum – Vom nichtconfessionellen Standpunkt aus betrachtet (1879) 1882-83: tiszaeszlári vérvád. => 1883: Országos Antiszemita Párt (Istóczy Győző) 1881: oroszországi pogromok 1894-1906: Dreyfus-ügy Franciaországban Zsidó válaszok: Cionizmus, territorializmus (Theodor Herzl) Autonomizmus (pl. Simon Dubnov) Racionalizmus helyett „megélt zsidóság” (Buber, Scholem, Rosenzweig, Kafka…)

Régebben feladva: az 1880-as évek Két dokumentum az 1880-as évekből, „Kelet-”Európából A Bilu kiáltványa (1882): Mendes-Flohr and Reinharz (eds.), The Jew in the Modern World: A Documentary History (Oxford University Press, 1995, 2nd ed.) [61.1.3.Men.1.] p. 532. Rudolf trónörökös halálának a visszhangja az Egyenlőség 1889. februári számaiban Jewish Historical Press: http://web.nli.org.il/sites/JPress/English/Pages/Egyenloseg.aspx. Gyűjtsön példamondatokat a következőkre: Gondolati, szemléletbeli hasonlóságok. Gondolati, szemléletbeli különbségek. Olyan mondatok, amelyek meglepetést okoznak a mai olvasónak. Olyan mondatok, amelyeket az egykori szerző nem gondolhatott komolyan.

Múlt hétre: melyek „zsidóságunk tanításai”? Két könyv, tíz év eltéréssel kiadva, tíz év eltéréssel reprintelve: Benoschofsky Imre. Zsidóságunk tanításai (Budapest: Makkabi, 1997; eredetileg: Javne könyvek, 1941). [71.Ben.1.] Friedmann Benjámin. A zsidó vallás törvényei (Bné Brak: Friedmann L. Könyv- nyomdája, 1988; eredetileg: 1. kiad.: Miskolc, 1925, 2. kiad.: 1931). [71.2.Fri.1] Hasonlítsa össze a két könyvet: Milyen okokból születhetett az egyik, ill. a másik könyv? Ki a célközönség? Milyen okokból adhatta ki újra valaki a könyveket 56-57 évvel később? Ki a célközönség? Mit jelképez a címlapokon az illusztráció? Mit mond el a kiadók zsidóságról alkotott képéről? Mely szerzőnek mit jelent a zsidóság? => szerda estig küldjön nekem emailben 5-5 jelzőt, amellyel jellemezné a két könyvet.

Modernitás vs. hagyomány: egy első modell Skála A modernitás teljes elfogadása, a hagyomány teljes elutasítása. A modernitás teljes elfogadása, a hagyomány részleges elfogadása. A modernitás részleges elfogadása, a hagyomány részleges elfogadása. A modernitás részleges elfogadása, a hagyomány teljes elfogadása. A modernitás teljes elutasítása, a hagyomány teljes elfogadása. Kérdések: Lehet-e kompromisszumokat kötni? Mi mivel egyeztethető össze? Mi a primer motiváció, és mi a szekunder magyarázkodás?

A múlt órán tárgyaltak összefoglalása: A Sulhan arukh, mint a zsidó vallásjog (halákha) kiindulási pontja a 16. század óta. 1868-69: zsidó kongresszus („egyetemes gyűlés”): a Sulhan arukh-ra való hivatkozás – ill. ennek elutasítása – szimbolikus fontossága. Kongresszusi hitközségek => neológia A kongresszuson létrejött hitközségek elutasítása => 1871. országos szervezet. Status quo ante hitközségek (1926/28: országos szervezet). 3. Egy zsidó vallás van-e, több-e?

A zsidóság irányzatai Első megközelítés: három nagy ág Ortodoxia > azon belül ld. később, ill. OP előadása Neológia (M.o.-on), conservative/maszorti mozgalom, „pozitivista történeti zsidóság” > nagy belső heterogenitás Reform > azon belül ld. később Vagy inkább spektrum? És milyen szempontból?

A zsidóság irányzatai Három nagy ág vagy spektrum Milyen szempontból határozzuk meg az irányzatokat? Institucionális szempontok, önálló hitközségi, stb. szervezet Ideológia (amelyet a szellemi/rabbinikus elit vagy megfogalmaz, vagy nem) A közösség vallásgyakorlata vs. a halákhához való ideológiai viszony Egy-egy kérdéshez, „kihíváshoz” való viszony, válasz Modernitás általában Oktatás (jesiva vagy egyetem?), a tudományhoz való viszony Beilleszkedés a nem-zsidó társadalomba, öltözködés, foglalkozási szerkezet Társadalmi szerepek (nők szerepe, heteronormativitás, stb.) Izrael Állam Esztétika Minden irányzaton belül minden szempontból nagy heterogenitás

Mi a neológia? Klein Mór, Goldziher Ignác 1880-beli beadványával kapcsolatban: „rabbiképző intézetünk felekezeti viszonyainknak hű tükörképe, ezeknek is, annak is, határozatlanság a jellege, ami egy darab ideig így is marad…” Idézi: Schmelzer Hermann Imre: Goldziher Ignác beadványa az Országos Rabbiképző Intézet tantervének ügyében. In: Landeszman Gy. és Deutsch R. (szerk.): Hetven év: Emlékkönyv dr. Schweitzer József születésnapjára. Budapesti Zsidó Hitközség: Budapest, 1992, pp. 127–136. Benoschofsky Imre: A Rabbiegyesület feladata, Az Országos Rabbiegyesület Értesítője, 5708 Sziván, Budapest, 1948. június 12-13. „világosan meg kell fogalmaznunk neológiánk tartalmát és lényegét, hogy tanításban, prédikációban, rádió-istentiszteleteken, előadásokon a rabbikar lehető egységben és a lehető legnagyobb intenzitással taníthassa, propagálhassa azt a pozitív tartalmat, amely neológiánk jelentése, küldetése, életben maradásának célja és értelme.”

A mai órára: a Sulhan arukh jelentősége Egy monogrammal publikált pamflet: G[uttmann] M[ihály]: A Sulchan Áruch és a magyar zsidóság: Néhány alkalmi észrevétel az izraelita vallásfelekezet napirenden levő egyik kérdéséhez.  (Budapest, 1913). http://mtdaportal.extra.hu/books/guttmann_mihaly_a_sulchan_aruch.pdf Olvassa el az írást: Mi a pamflet célja? Kinek szól, és miről akarja meggyőzni az olvasót? Sikerült meggyőzni magát? Hogyan épül fel az érvelés? Mit gondol, hol tér G.M. érvelése el más irányzatok felfogásától?

Önreflexió: kaptunk-e új válaszokat az első héten feltett kérdésekre?

Mi a zsidóság? Vallás: Nép Nemzet Kultúra Életérzés Történelem Hiedelemvilág Nemzet Rítusok, parancsolatok  nemzetállam Értékrendszer Kultúra Intézmények Nyelv Szokások Életérzés … Történelem A Teremtőhöz való viszony, monoteizmus Sorsközösség

A modern kor „kihívásai” A hagyomány szerepe egy modern(izálódó) társadalomban. A nemi és családi szerepek egy modern(izálódó) társadalomban. A külvilághoz (nem zsidókhoz) való viszony egy modern(izálódó) társadalomban. Vegyesházasság Antiszemitizmus A foglalkozási szerkezet megváltozása. …

Viszlát jövő csütörtökön!