2003. 11. 25.BMGE Közgazdaságtan Tanszék1 Az infokommunikáció piacszabályozása Az „általános keretek” és az EHT Árszabályozás Hozzáférés és összekapcsolás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

A klaszterek jogállása, jogi szabályozása Magyarországon
MINŐSÉGMENEDZSMENT 11. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Etikai Kódex.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Takács Péter hírközlési fogyasztói jogok képviselője „World Wide Identity” konferencia A FOGYASZTÓI JOGOK KÉPVISELETÉBEN…
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A vízjog időszerű kérdései
Műhelyvita december 13. Pécs, PTE-ÁJK Tóth András: Az elektronikus hírközlés és média gazdasági szabályozásának alapjai és versenyjogi vonatkozásai.
A HAZAI ÁRAMPIACRÓL Kaderják Péter Kutatóközpont vezető Budapesti Corvinus Egyetem, REKK október 17.
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Vállalati Gazdaságtan
FOGYASZTÓVÉDELMI ALAPISMERETEK
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
Új hatóság – új kihívások Szalai Annamária elnök INFOTÉR PARLAMENT június 2.
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
ESZA Nonprofit Kft. Nagy Balázs– uniós programigazgató.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
Állam munkavédelmi feladatai
Egészségpolitika.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
A NEM KONZISZTENS VERSENYMODELL VESZÉLYEI A HÁLÓZATOS KÖZSZOLGÁLTATÁSOKBAN Kaderják Péter Kutatóközpont vezető Budapesti Corvinus Egyetem, REKK.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
VERSENY ÉS SZABÁLYOZÁS 2010 I.Áttekintés. MÚLT, JELEN, JÖVŐ AZ ÁGAZATI ÉS VERSENYSZABÁLYOZÁSBAN II.Betekintés. ELEMZÉSI MÓDSZEREK ÉS SZABÁLYOZÁSI ESZKÖZÖK.
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Vállalatok pénzügyi folyamatai
S S A D M ELEMZÉSI ÉS TERVEZÉSI MÓDSZERTAN
A Safer Internetplus Program célja és területei eContentplus és Safer Internetplus Nemzeti Információs Nap Budapest, április 18. Simor Gabriella,GKM.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
TÁMOP A távhőszolgáltatás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Szabályozási reform – az intézményrendszer és a járadékszabályozás továbbfejlesztése Szikszainé dr. Bérces Anna PM, főosztályvezető Pénztárkonferencia.
A GÁZSZOLGÁLTATÓK JOGI SZÉTVÁLASZTÁSA MIATTI VÁLTOZÁSOK
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
A klaszterek jogi szabályozottsága
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Spektrumliberalizáció és hatósági spektrum stratégia Bánhidi Ferenc Hírközlés 2008 Budapest 2008 november 14.
Az igazi változásokhoz szemléletbeli váltásra van szükség ? Az energiaszektor szerepe a versenyképesség javításában Energiatudatosság.
Árszabályozás a postai piacokon Kiss Károly Miklós, MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet (Hálózatok gazdaságtana kutatócsoport) Stenger Zsolt, Pannon.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
„2007 a médiaszabályzás kezdete” 12. Televízió és hangtechnikai konferencia Budapest, május 2-3. Dr. Sarkady Ildikó MeH, Médiapolitikai Főtanácsadó.
BMGE Közgazdaságtan Tanszék Az egyetemes szolgáltatások szabályozása Az egyetemes szolgáltatás meghatározása Az „egyetemes szolgáltatási teher”
A médiapiac szabályozásának változó eszközei Polyák Gábor
Az árszabályozás alapelvei és módszerei
BMGE Közgazdaságtan Tanszék1 A hozzáférés és az összekapcsolás szabályozása Az összekapcsolási szolgáltatások piaca Az EU 97/33/EC összekapcsolási.
Állami szabályozás és önszabályozás a médiában Médiaszabályozás 2015.feburár 19. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
„Információvédelem menedzselése VIII. Szakmai Fórum Budapest, november 19. Aktualitások az információvédelemben Tarján Gábor ügyvezető igazgató.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Üzleti Jog I. Társasági jog 1. Bevezetés – Gazdasági társaságokra vonatkozó általános szabályok Pázmándi Kinga.
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
a közbeszerzésekről szóló hatályos törvényben
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Nagyobb biztonság vagy több adminisztráció? - Górcső alatt a GDPR
ELMŰ Hálózati Kft. ÉMÁSZ Hálózati Kft.
Előadás másolata:

BMGE Közgazdaságtan Tanszék1 Az infokommunikáció piacszabályozása Az „általános keretek” és az EHT Árszabályozás Hozzáférés és összekapcsolás Egyetemes szolgáltatások Intézményi keretek

BMGE Közgazdaságtan Tanszék2 A piacszabályozás „négyszöge” n A piacszabályozás területei és kapcsolataik –A piacra történő belépés – Összekapcsolás –A szolgáltatások ára – Egyetemes szolgáltatás Összekapcsolás BelépésDíjak Egyetemes szolgáltatás

BMGE Közgazdaságtan Tanszék3 Az EU keret-direktívái és az EHT (1) n Az EU-szabályozás fő céljai: –az infokommunikációs piacok „felszabadítása” a nagyobb hatékonyság, a társadalmi jóléti hatások növelése (a holtteher veszteségek csökkentése) érdekében –egységes belső piac a távközlési (elektronikus kommunikációs) szolgáltatásokban –a piacszabályozás szükséges minimumra csökkentése –a szabályozás diszkrimináció-mentességének és átláthatóságának biztosítása –a hatékony piaci szereplők számának növelése –az elektronikus kommunikációban tapasztalható konvergencia érvényesítése a piacra lépés szabályozásában

BMGE Közgazdaságtan Tanszék4 Az EU keret-direktívái és az EHT (2) n Az EC június 30-i határozata és a 90/388/EEC direktíva a távközlési szolgáltatások piaci versenyéről –Az évi „Zöld Könyv” ajánlásai –Az EU-tagországokban a hálózat létesítésének és működtetésének jogát külön engedélyezési eljáráshoz kötötték, de a szolgáltatások nyújtásának jogát sok országban felszabadították –A nemzeti hálózatok és szolgáltatások védelmét főként a bérelt vonali szolgáltatások (az összekapcsolás) díjának aránytalan növelésével érték el –Az EU általános elvei és törvényei lehetővé teszik a nemzeti piacok objektív okok miatti és diszkrimináció-mentes védelmét –A jogszabályok azonban nem engedik meg a domináns piaci erővel való visszaélést

BMGE Közgazdaságtan Tanszék5 Az EU keret-direktívái és az EHT (3) n A nemzeti szabályozó hatóságok által biztosított kizárólagos jogosultságok a távközlési szolgáltatásokra ellentétesek az EU alapokmányának cikkelyeivel (§86 és §90) n A bérelt vonali szolgáltatások (összekapcsolás) újraértékesítésének átmeneti tilalma december 31.-ig n Az ONP („nyílt hálózati hozzáférés”) elvének érvényesítése

BMGE Közgazdaságtan Tanszék6 Az EU keret-direktívái és az EHT (4) n A 2002/21/EC direktíva az elektronikus kommunikáció szabályozásának általános kereteiről (Framework directive) –A távközlés, az információs szolgáltatások és az elektronikus média konvergenciája nyomán egyetlen keret-direktíva a három területre –A direktíva nem vonatkozik a továbbított információk tartalmára, csupán magára a továbbítás módjára –A direktíva hatálya: minden, elektronikus szignál továbbítására alkalmas hálózat/eszköz –„Transznacionális piac”: az EU egésze, vagy annak több országot átfogó részpiaca

BMGE Közgazdaságtan Tanszék7 Az EU keret-direktívái és az EHT (5) –A nemzeti szabályozó intézmények függetlensége a szolgáltatóktól –A szabályozó intézményeket el kell különíteni az állami szervektől is, ha az utóbbiak tulajdonosi és/vagy ellenőrzési jogokat gyakorolhatnak az elektronikus kommunikációban –A szükséges információk biztosítása a szolgáltatók, gyártók részéről a szabályozó hatóság számára –A nemzeti szabályozó intézményeknek együtt kell működniük a többi nemzeti szabályozóval és az EC-lal az egységes belső elektronikus kommunikációs piac hatékony működtetése érdekében –Az EC-nak és az érintett nemzeti hatóságoknak 1 hónapjuk van a vélemény-nyilvánításra –Az EC-nak 2 hónapja van a vélemény-nyilvánításra, ha n a nemzeti szabályozó az EU-alkotmánytól eltérő módon definiálja a releváns piac fogalmát, vagy n arról dönt, hogy egy szolgáltató domináns pozícióban van a piacon –Sürgős esetekben a nemzeti szabályozó átmeneti döntést hozhat a piaci verseny, illetve a fogyasztók védelme érdekében

BMGE Közgazdaságtan Tanszék8 Az EU keret-direktívái és az EHT (6) n Az EU belső piacának egységesítése –a piacra lépés akadályainak felszámolása –transz-európai hálózatok kialakításának ösztönzése –a pan-európai hálózat-részek együttműködésének biztosítása –a végfelhasználók közötti kapcsolatok kiépítésének ösztönzése –a nemzeti és nemzetközi vállalatok közötti diszkrimináció felszámolása n A fogyasztók érdekeinek védelme –az egyetemes szolgáltatásokhoz történő hozzáférés biztosítása –a fogyasztók érdekeinek képviselete a szolgáltatókkal szemben –a személyes adatok védelme –a fogyasztók számára érthető szolgáltatási díjak és feltételek –a közcélú hálózatok biztonságának és integritásának védelme

BMGE Közgazdaságtan Tanszék9 Az EU keret-direktívái és az EHT (7) n Gazdálkodás a szűkös forrásokkal –a rádió-frekvenciák hatékony és diszkrimináció-mentes szétosztása –a nemzeti számkiosztási tervek hatékony és diszkrimináció-mentes kidolgozása –a felhasználói és egyéb domain-nevek és címek hatékony és diszkrimináció- mentes elosztása –együttműködés a pan-európai szolgáltatások szám-, név és cím-kiosztási terveinek kidolgozásában –a szolgáltatási utakhoz való jog hatékony és diszkrimináció-mentes elosztása –a szolgáltatási utakhoz való jog elosztása és az állami/önkormányzati tulajdonosi jogok különválasztása –nemzeti vállalatoknak meg kell osztaniuk az állami területen a kapacitás- létesítési jogaikat az új belépőkkel

BMGE Közgazdaságtan Tanszék10 Az EU keret-direktívái és az EHT (8) n Számviteli és pénzügyi nyilvántartások –a szolgáltatások és a szolgáltatások nyújtásához kapcsolódó egyéb tevékenységek költségeinek és bevételeinek egymástól elkülönített nyilvántartása (kivétel: az € 50 millió éves árbevételnél kisebb vállalkozások) –a szolgáltatások nyújtásának és az azokhoz kapcsolódó egyéb tevékenységeknek strukturális szétválasztása (önálló vállalati szervezetben/outsourcing) –A szolgáltatók állóeszközeinek és strukturálisan elkülönült költségeinek részletes lebontása-nyilvántartása

BMGE Közgazdaságtan Tanszék11 Az EU keret-direktívái és az EHT (9) n Jelentős piaci erejű szolgáltatók: „régen” és „most” –Korábbi definíció szerint: 25%-os piaci részesedés vagy jelentős befolyás az árakra, értékesítésre –a „jelentős piaci erő” nem csak egyes szolgáltatókra, hanem azok együttműködő csoportjaira is vonatkozik –egy adott piacon fennálló jelentős piaci erő „átvihető” más, közeli piacokra is –a jelentős piaci erő megfelel a piaci dominancia fogalmának, azaz a versenytársaktól, a felhasználóktól és a fogyasztóktól független piaci működéshez elégséges gazdasági erő –vállalatok együttes dominanciája fennáll, ha n strukturálisan összekapcsolódnak valamely szolgáltatás(ok) nyújtására n nincs közöttük strukturális kapcsolat, de teljesülnek az alábbiak: –a piac szerkezete kiváltja az együttes fellépés hatásait –a piac „érett piacnak” tekinthető –a kereslet stagnál vagy csak lassan növekszik

BMGE Közgazdaságtan Tanszék12 Az EU keret-direktívái és az EHT (10) n A vállalatok együttes dominanciája fennáll, ha –strukturálisan összekapcsolódnak valamely szolgáltatás(ok) nyújtására –nincs közöttük strukturális kapcsolat, de teljesülnek az alábbiak: n a piac szerkezete kiváltja az együttes fellépés hatásait n a piac „érett piacnak” tekinthető n a kereslet stagnál vagy csak lassan növekszik: n a kereslet-rugalmasság alacsony: n a vállalatok költség-szerkezete hasonló (lásd „domináns vállalatok versenyzői szegéllyel”)

BMGE Közgazdaságtan Tanszék13 Az EU keret-direktívái és az EHT (11) n A vállalatok együttes dominanciája fennáll, ha (folytatás): –piaci részesedésük hasonló (L 1 ~ L 2, de MC 1, MC 2 < p, és/vagy q 1 /Q ~ q 2 /Q, de HHI > 0,5) –technikai fejlesztések hiánya a vállalatoknál, „érett technológia” –többlet-kapacitások hiánya –magas belépési korlátok –a vállalatokkal szemben nincs kiegyensúlyozó vásárlói erő –a potenciális verseny hiánya („contestable markets”) –a vállalatok között erős informális kapcsolatok (kartell-veszély) –a vállalatok által alkalmazott „büntető” („visszavágó”) módszerek –az árverseny hiánya vagy korlátozottsága

BMGE Közgazdaságtan Tanszék14 Az EU keret-direktívái és az EHT (12) n A releváns piacok meghatározása –Az EC „Ajánlásokat” tesz közzé –A piacok definíciói összhangban lesznek a versenytörvénnyel n Az eddig az EC által elkülönített releváns piacok –helyhez kötött közcélú távközlési kapcsolat és használat biztosítása –bérelt vonalak biztosítása végfelhasználók számára –híváskezdeményezés a FPTN-ben (vezetékes) –hívásvégződtetés a FPTN-ben (vezetékes) –tranzit-szolgáltatások a FPTN-ben (vezetékes) –híváskezdeményezés a PMTN-ben (mobil) –hívásvégződtetés a PMTN-ben (mobil)

BMGE Közgazdaságtan Tanszék15 Az EU keret-direktívái és az EHT (13) n Releváns piacok (folytatás): –bérelt vonalak összekapcsolása –a FPTN-höz való hozzáférés (a helyi hurokhoz való önálló hozzáférést is beleértve) –a PMTN-höz való hozzáférés (a szolgáltató-választás jogát is beleértve) –bérelt vonali kapacitások nagykereskedelmi értékesítése más elektronikus hálózat üzemeltetői vagy szolgáltatói számára –szétválasztott hurkokon keresztül biztosított szolgáltatások –a PMTN-ön a nemzeti szolgáltatók által biztosított nemzetközi roaming szolgáltatások

BMGE Közgazdaságtan Tanszék16 Az EU keret-direktívái és az EHT (14) n Piac-elemzés –a releváns piacok meghatározása és elemzése a nemzeti versenyhivatalokkal együttműködve –amennyiben az elemzés eredménye szerint egy releváns piac versenypiacnak minősül, a szabályozó intézmények nem érvényesítenek külön szabályokat az itt működő vállalatokra, illetve a korábban bevezetett speciális szabályokat visszavonják –a nem versenypiacként működő releváns piacokon a szabályozó intézmény először meghatározza a jelentős piaci erővel rendelkező vállalatok körét, majd azokra speciális szabályozást érvényesít, vagy tart érvényben –transznacionális piacokon a nemzeti szabályozó hatóságok együtt végzik az elemzést és szükség esetén összehangolt szabályozást alkalmaznak

BMGE Közgazdaságtan Tanszék17 Az EU keret-direktívái és az EHT (15) n Egyéb keret-szabályozási kérdések –standardizálás –a digitális interaktív televízió-szolgáltatások együttműködő- képességének biztosítása –jogszabályok harmonizálása –vitás kérdések megoldási eljárásai –az EC „Kommunikációs Bizottsága” és az információ-csere –az információk nyilvánosságra hozatala

BMGE Közgazdaságtan Tanszék18 A szolgáltatási jogosultságok (autorizáció) (1) n Az előzmények: a 97/13/EC direktíva n Cél: a távközlési piacokra történő új vállalati belépések ösztönzése –az általános engedélyezési eljárások és az egyéni licencek egységesítése –csak a távközlési szolgáltatásokra vonatkozott –a piaci belépés csak objektív, nem diszkriminatív, arányos és átlátható kritériumok alapján korlátozható –a direktíva az egyedi engedélyezési eljárások számának visszaszorítását irányozta elő –számos kivételt engedett meg nemzeti társadalmi, gazdasági célok alapján n Egyéni licencek: –rádiófrekvenciák vagy számok kiosztása esetében –állami vagy magán földterületek igénybevételére –egyetemes szolgáltatási jog és kötelezettség esetén –jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltató szabályozása esetén n „One stop shopping” az EU-ban a licencek kiadásánál

BMGE Közgazdaságtan Tanszék19 A szolgáltatási jogosultságok (autorizáció) (2) n A 2002/20/EC direktíva a szolgáltatások engedélyezéséről n A cél: az egységes belső (EU) piac megteremtésének elősegítése az engedélyezési eljárások egyszerűsítésével n Az engedélyezési eljárások nem csak a távközlésre külön, hanem az elektronikus kommunikációs szolgáltatásokra együttesen vonatkoznak (konvergencia miatt!) n A direktíva hatóköre: minden elektronikus kommunikációs szolgáltatás+rádió-frekvenciák, ha azokat az előbbiek nyújtása céljából veszik igénybe n Az engedélyezési eljárás helyét általában az új szolgáltatók bejelentési kötelezettsége veszi át –Egyedi engedélyek a rádió-frekvenciák és a hívás-számok kiosztásánál –A tartalom-szolgáltatásra egyéb engedélyezési eljárások vonatkozhatnak

BMGE Közgazdaságtan Tanszék20 A szolgáltatási jogosultságok (autorizáció) (3) n A 2002/20/EC (folytatás): n A szabályozó hatóság adminisztrációs díjakat vethet ki a szolgáltatókra, amelyek fedezik az előbbi engedélyezési eljárási költségeit –a díjak nem lehetnek verseny-zavaró mértékűek n A szolgáltatókra használati díj is kivethető a rádió-frekvenciák, valamint a hívószámok használatáért –Az EC „best practice” tanulmányokat tesz közzé a szűkös források elosztásáról és az ott alkalmazott használati díjakról n Amikor csak lehetséges, a rádió-frekvenciák elosztását is az általános engedélyeztetési eljárásba kell belefoglalni

BMGE Közgazdaságtan Tanszék21 A szolgáltatási jogosultságok (autorizáció) (4) n Az általános engedélyek hatálya: –elektronikus kommunikációs hálózatok üzemeltetése és szolgáltatások nyújtása –engedély-beadás hálózati kapacitások létesítésére –összekapcsolási megállapodások megkötése más közcélú szolgáltatókkal az „Összekapcsolási direktíva” keretei között –egyetemes szolgáltatások nyújtása az „Egyetemes szolgáltatási direktíva” keretei között n Az engedélyek számának korlátozása (pl. rádió-frekvencia) esetén –a felhasználói haszon maximalizálása és a verseny ösztönzése –nyilvános döntések meghozatala –objektív és átlátható kritériumok alkalmazása –tisztességes versenyeztetés

BMGE Közgazdaságtan Tanszék22 A szolgáltatási jogosultságok (autorizáció) (5) n Az általános engedélyezéshez kapcsolható feltételek: –az egyetemes szolgáltatások finanszírozásához történő pénzügyi hozzájárulás a vállalat részéről –adminisztrációs díjak kivetése –a szolgáltatások együttműködésének és a hálózatok összekapcsolásának biztosítása –a hívószámok hozzáférhetővé tétele a végfelhasználók számára –környezetvédelmi és regionális fejlesztési előírások betartása –egyetemes szolgáltatásokhoz kapcsolt egyéb szolgáltatások biztosítása –a magánadatok védelme –fogyasztói érdekek tiszteletben tartása –illegális tartalmak továbbításának tilalma –polgári védelmi szempontok érvényesítése (katasztrófák esetén) –a hálózatok integritásának és biztonságának fenntartása –szabványok érvényesítése