PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 04.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PPKE ITK 2006/07 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 3.
Advertisements

Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás 1. példa A forgalmas órában egy vállalat.
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
Valószínűségszámítás
A normalizálás az adatbázis-tervezés egyik módszere
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 3.
Matematika II. 3. előadás Geodézia szakmérnöki szak 2010/2011. tanév Műszaki térinformatika ágazat tavaszi félév.
Algebra a matematika egy ága
Elektrotechnika 3. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Földstatikai feladatok megoldási módszerei
OPERÁCIÓKUTATÁS Kalmár János, 2012 Tartalom A nulla-egy LP megoldása Hátizsák feladat.
Távközlő hálózatok tervezése szeptember Forgalmi méretezés alapelvei Takács György 2. Előadás.
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 3.
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás 9.
PPKE ITK 2005/06 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 3.
1. Egy 2 kiszolgáló szervből álló rendszerhez PCT-II forgalom érkezik. A forgalomforrások száma S = 4. A szabad forgalomforrások hívásintenzitása  = 1/3,
„Országos” feladat. Feladat: Egy tetszőleges, színes országokat tartalmazó térképen akar eljutni egy kommandós csapat egy országból egy másikba. Viszont.
Matematika III. előadások MINB083, MILB083
Gazdasági informatika II.félév
MATEMATIKA ÉS INFORMATIKA I.
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás 5.
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 7.
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás 8.
PPKE ITK 2007/08 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 1.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Matematika II. 1. előadás Geodézia szakmérnöki szak 2010/2011. tanév Kataszteri ágazat tavaszi félév.
A MÉRÉSI HIBA TERJEDÉSE
Rendszerek stabilitása
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (őszi) Távközlési hálózattervezés forgalmi nézőpont Tájékoztatás Várakozásos.
Területmérlegre vonatkozó konzisztencia-vizsgálat Gazdasági Informatika Tanszék 2004/2005. tanév Utolsó frissítés:
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
Az informatika logikai alapjai
A mozgás egy E irányú egyenletesen gyorsuló mozgás és a B-re merőleges síkban lezajló ciklois mozgás szuperpoziciója. Ennek igazolására először a nagyobb.
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
Valószínűségszámítás II.
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 6.
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás 10.
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. – 02.
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás 15.
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (őszi) Távközlési hálózattervezés forgalmi nézőpont Tájékoztatás 3. Várakozásos rendszerek.
PPKE ITK 2006/07 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 3.
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 8.
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás 4.
Hálterv Hálózatok forgalmi méretezése – veszteséges rendszerek, várakozásos rendszerek felhasznáva a Géher Károly által szerkesztett.
PPKE ITK 2007/08 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 3.
PPKE ITK 2006/07 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY
Földstatikai feladatok megoldási módszerei
PPKE ITK 2010/11 tanév Őszi félév Távközlési hálózattervezés forgalmi nézőpont Tájékoztatás 2.1 Veszteséges rendszerek.
PPKE ITK 2007/08 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 8.
PPKE ITK 2004/05 tanév IV. évfolyam Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 7.
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás 9.
PPKE ITK 2005/06 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 5.
PPKE ITK 2005/06 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 8.
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
Adalékok egy véges összegzési feladathoz
1 Megerősítéses tanulás 4. előadás Szita István, Lőrincz András.
PPKE ITK 2008/09 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás 8.
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
A Catalan-összefüggésről
Takács György Hálózattervezés tárgy 3-4. Előadás
Területi eloszlások összevetése: Hoover index
2. A Student-eloszlás Kemometria 2016/ A Student-eloszlás
Előadás másolata:

PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – A feltételre nincs szükség. Csonkított Pascal eloszlás 1. állapotvalószínűségek: (Csonkított negatív binomiális eloszlás) ahol Lásd: TTE_08

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Csonkított Pascal eloszlás 2. Számításokhoz alkalmazhatók az Engset eloszlás esetében kapott képletek az alábbi helyettesítéssel: Az eloszlás tetszőleges tartásidő eloszlás esetében érvényes. Minden összefüggésre érvényes ! Lásd: TTE_08.

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Csonkított Pascal eloszlás 3a. n = 4, S = 2,  = 1/3, 1/μ = /3 4/32/3 5/3 2/3.q(0) = q(1) 3/3.q(1) = 2.q(2)  2/6.q(0) = q(2) ……. Y=? beérkező igények száma ? példa 6/3

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Csonkított Pascal eloszlás 3b.

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – S = -S γ = -γ Csonkított Pascal eloszlás 4a. Helyettesítő értékek Engset képletek használata esetében A torlódási jellemzők akár a vonatkozó Engset képletekből, akár közvetlenül a táblázatból adódnak. E < B < C !!! Tessék megjegyezni !

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Csonkított Pascal eloszlás 4b. ahol: A q(i)-k összege korábbi számításból már rendelkezésre állt !!

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Két forgalom-folyam 1. A képleteket a binomiális ill. az Engset eloszlásról szóló rész tartalmazza példa (lásd TTE-Gy_02) és példák együtt (lásd TTE-Gy_02) és példák együtt

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Két forgalom-folyam 2.

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Két forgalom-folyam 3. p(1,0) = 2.p(0,0) 2.p(2,0) = 2.p(1,0)  p(2,0) = 2.p(0,0) 3.p(3,0) = 2.p(2,0) = p(3,0) = 2/3.p(2,0)  p(3,0) = 4/3.p(0,0)..... p(0,2) = 4/3.p(0,0) 2.p(0,4) = 3/3.p(0,2) = 4/3.p(0,0)  p(0,4) = 2/3.p(0,0) /3.p(3,0) = 4/3.4/3.p(0,0) = p(3,2)  p(3,2) = 16/9.p(0,0) 4/ /3=90/ /9=252/27 = 346/27 = 12, /45 = 7,356 = 20,1704 p(0,0)=1 !!

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Két forgalom-folyam 4. Állapotvalószínűségek:

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Két forgalom-folyam 5. Vonalak foglaltsági valószínűségei

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Két forgalom-folyam 6. Teljesítmény jellemzők – 1. forgalom folyam: Hogyan kapom meg Y értékét ?? Miért ? PASTA !

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Két forgalom-folyam 2.

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Két forgalom-folyam 7-1. Teljesítmény jellemzők – 2. forgalom folyam: E 2 Nincs lehetőség további igények kiszolgálására

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Két forgalom-folyam 7-2. Teljesítmény jellemzők – 2. forgalom folyam: Összes visszautasított Összes felajánlott

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Két forgalom-folyam 8. Teljesítmény jellemzők – 2. forgalom folyam: C2 C2  {(Felajánlott) – (Lebonyolított)}/ (Felajánlott) = (A – Y )/A !! Forgalmak dimenziója most: vonal, csatorna Offered traffic: Végeredményben: E 2 =0,2894; B 2 =0,2320; C 2 =0,1848 E 2 > B 2 > C 2

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Lépések: 1.Egyedüli folyamatok 2.Sorozatos konvolúció 3.Jellemző értékek kiszámítása Három forgalom-folyam 1. A és a példák összevonásával bemutatható a három forgalmi folyam esete példa

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Ismétlés: Konvolúciós algoritmus 1. Veszteségesrendszerekhez Jellemzők: homogén vonalak, homogén vonalak, N hívástípus, N hívástípus, multi slot traffic, multi slot traffic, állapotfüggő Poisson bemeneti folyamat, az x i d i állapotban a bementi intenzitás i (x i ) állapotfüggő Poisson bemeneti folyamat, az x i d i állapotban a bementi intenzitás i (x i ) az egyszerre lehetséges x i száma korlátozható: n i persze d i egész számú többszöröse. az egyszerre lehetséges x i száma korlátozható: n i persze d i egész számú többszöröse. Lásd: TTE_10

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Az algoritmus vázlatosan 1.Az állapotvalószínűségek kiszámítása, mintha az i. forgalom folyam egyedül volna & normalizálás 2.Sorozatos konvolúcióval (lásd jegyzet 3.2 és 6.2.2) lehet összesíteni a forgalom folyamokat 3.A rendszer jellemzőinek kiszámítása Ismétlés: Konvolúciós algoritmus 2. Lásd: TTE_10

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Három forgalom-folyam 3. Lásd: példa … q(0) = q(0)  2q(0) = q(1)  2q(1) = 2q(2)  2q(2) = 3q(3)  2q(3) = 4q(4)  2q(4) = 5q(5)  2q(5) = 6q(6)  q(0) = 1 q(1) = 2 q(2) = 2 q(3) = 4/3 q(4) = 2/3 q(5) = 4/15 q(6) = 4/45 p(0) = 0,1360 p(1) = 0,2719 p(2) = 0,2719 p(3) = 0,1813 p(4) = 0,0906 p(5) = 0,0363 p(6) = 0,0121

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Három forgalom-folyam /3 2/34/3 Lásd: példa q’(0) = q’(0)  4/3q’(0) = q’(2)  3/3q’(2) = 2q’(4)  2/3q’(4) = 3q’(6)  q’(0) = 1 q’(2) = 4/3 q’(4) = 2/3 q’(6) = 4/27 p’(0) = 0,3176 p’(1) = 0,0000 p’(2) = 0,4235 p’(3) = 0,0000 p’(4) = 0,2118 p’(5) = 0,0000 p’(6) = 0,0471

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Három forgalom-folyam 5-1. Az 1. és 2. folyam konvolúciója [Jelölés: p 1 (j) = p(j), p 2 (j) = p’(j), eredmény: p 12 (j)] p(0) = 0,1360 p(1) = 0,2719 p(2) = 0,2719 p(3) = 0,1813 p(4) = 0,0906 p(5) = 0,0363 p(6) = 0,0121 p’(0) = 0,3176 p’(1) = 0,0000 p’(2) = 0,4235 p’(3) = 0,0000 p’(4) = 0,2118 p’(5) = 0,0000 p’(6) = 0,0471 p 12 (j)

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Három forgalom-folyam 5-2. Az 1. és 2. folyam konvolúciója [Jelölés: p 1 (j) = p(j), p 2 (j) = p’(j), q 12 (j) = q(j)] q(0) = p(0).p’(0) = 0,1360 x 0,3176 = 0,0432 q(1) = p(0).p’(1) + p(1).p’(0) = 0,3176 x 0,2719 = 0,0864 q(2) = p(0).p’(2) + p(1).p’(1) + p(2).p’(0) = = 0,1360 x 0, ,2719 x 0,3176 = 0,1440 q(3) = … = 0,1727 q(4) = … = 0,1727 q(5) = … = 0,1459 q(6) = p(0).p’(6) + p(1).p’(5) + p(2).p’(4) p(3).p’(3) + p(4).p’(2) + p(5).p’(1) +p(6).p’(0) = 0,1360 x 0, ,2719 x 0, ,0906 x 0, ,0121 x 0,3176 = 0, ,8711 p 12 (0) = 0,0496 p 12 (1) = 0,0992 p 12 (2) = 0,1653 p 12 (3) = 0,1983 p 12 (4) = 0,1983 p 12 (5) = 0,1675 p 12 (6) = 0,1219 ___________________________________________________________ + 1,0000

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Három forgalom-folyam 6. Többlet követelmény: forgalmi osztály szerinti korlátozás Adatok mint a példában.

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Három forgalom-folyam 7. Állapotvalószínűségek kiszámítása az Engset eloszlás képletének felhasználásával. ahol: Alkalmazhatók-e az óra elején már kiszámított állapot- valószínűségek ? Az n 3 = 4 < n korlát bevezetésével érvényes az, hogy erre a forgalom- folyamra 0 ≤ j ≤ 4 és így j ≠ 5 ill. ≠ 6. A helyzet megváltozott, a korábbi állapotvalószínűségek érvényesek és p(5) = p(6) = 0. Így a képletekkel végzett számítás eredménye ellenőrizhető.

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Három forgalom-folyam 8. p 3 (0) = 0,4525 p 3 (1) = 0,3017 p 3 (2) = 0,1508 p 3 (3) = 0,0670 p 3 (4) = 0,0279 p 3 (5) = 0 p 3 (6) = 0 Normálás után !!

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Három forgalom-folyam 9. p 123 (0) = p 12 (0). p 3 (0) = 0,0496.0,4525 = 0,0224 p 123 (1) = p 12 (0). p 3 (1) + p 12 (1). p 3 (0) =...= 0,0599 …. p 123 (5) = p 12 (5). p 3 (0) + p 12 (4). p 3 (1) + p 12 (3). p 3 (2) + p 12 (2). p 3 (3) =…= 0,1794 …..

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Három forgalom-folyam 10. Miért nincs itt a p 3 (4). p 12 (2) tag ?? Teljesítmény jellemzők – 3. forgalom folyam: Benne van q 123 (6)-ban ! Miért kell a 0,8678 osztó ? A normálás miatt ! Időtorlódás: mind a 6 vonal foglalt, vagy a 3. folyam már 4 vonalat lefoglalt. Lebonyolított forgalom: Forgalom torlódás:

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Három forgalom-folyam 11. Miért kell ez a két tag is ? Mert egyidejűleg csak 4 ilyen kapcsolat létezhet Hívástorlódás:

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Segédletek – 1. A honlap Tantárgy és Gyakorlatok részében vannak Táblázatok. Tartalom Tartalom: Emlékeztető: A, n  E n (A) En(A), n  A A, n  p(W>0)

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/TTE-Gy-06/07 – Számítási segédletek – 1. A honlap Gyakorlatok részében vannak Számítási segédletek. Tartalom: Erlang B táblázat Erlang B táblázat Erlang B táblázat Erlang B táblázat (A,N,Erlang B >> bármely kettőből a harmadik) (A,N,Erlang B >> bármely kettőből a harmadik) Jung Gergely és Rieder András programja Erlang C táblázat Erlang C táblázat Erlang C táblázat Erlang C táblázat (A, N >> Erlang C) Hárs Péter és Mészáros László programja Engset torlódási táblázat (S, n, γ, μ >> Engset E, B, C, és Y, A-Y,) Reguly István programja Ne féljünk használni !!

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Erlang C képlet – 1. n = 4 A = 1,5 E 2,n = ? A jó (megfelelő) táblázatot válasszuk ki !!

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Erlang C képlet – 2. Mi adódik a táblázatból D 5 (3)-ra? D 10 (8)-ra ? 0,4092 ? 0,2362 ?

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – Erlang-C számítása: Felajálott forgalom (0<A<5000, 0.1 <=ΔA<=200) -tol -ig Δ: Kiszolgálók száma (0<n<500, 1<=Δn<=200) -tol -ig Δ: Mehet Erlang C képlet – 3.

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – n = 4 A = 1,5 E 2,n = ? Erlang C képlet – 4.

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – M/M/ M/M/n : M/M/1: TTE-12.1

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – M/M/ M/M/n : M/M/1 :

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – M/M/ M/M/n : M/M/1 : M/M/n : M/M/1 : M/M/n : M/M/1 : Legyen A = 0.4, 0.6, 0.8 akkor: L 1 = Legyen továbbá A = 0.4 és s = 1, 2, 3 W 1 = w 1 = 0.267, 0.9, , 1.33, , 3.33, 5 L 1 csak A = s függvénye, W 1 és w 1 jobban függ a tartásidőtől mint az érkezési intenzitástól

Távközlő rendszerek forgalmi elemzése/gyakorlat – A második óra, vagyis a gyakorlat végén kéretik a gépeket okvetlenül kikapcsolni (a Gondnok kérése) Felhívás !!!