Makai Zsolt JFX75X Robotpilóta vitorlásra
Felmerülő kérdések: Hogyan működik? Mire jó ez egyáltalán? Mérnökként az első kérdés az érdekesebb.
Hogyan működik? Hajó mérettől és típustól függően Kis hajóknál (fedélzeten): Kormányrúdhoz csatlakoztatható Kormánykerékhez csatlakoztatható Integrált rendszerű Nagyobb hajóknál: kabinban (hajó navigációs rendszerével kapcsolatban van)
Folyamatábra
1: Kormányrúdhoz rögzített Alkalmazás 4500kg-os hajósúlyig Szenzorok, aktuátorok (motor + rúd), vezérlőegység egy egységben Irányítási képesség: iránytartás Video1 Video2
2: Kormánykerékhez csatlakoztatható Alkalmazás 7500kg-os hajósúlyig Szenzor , aktuátor (motor + szíj), vezérlőegység külön egységben Irányítási képesség: iránytartás
Vázlatos felépítés
3: Integrált rendszer Feldolgozórendszer, aktuátor hasonló az előző kettőhöz Szenzorok: Iránytű GPS Mélység és sebességmérő Szélkakas Irányítási képesség: Iránytartás Útvonal követés Szélhez igazodva útvonal tartás
Kabinba telepített robotpilóta Nagyobb hajóknál használt Funkciók, mint az integráltnál Csatlakoztatva van a hajó navigációs rendszerére Hidraulikus vagy mechanikus módon közvetlen a kormánylapátot mozgatja Video
Miért is jók nekünk ezek a robotpilóták?
Előnyök, hátrányok Előnyök : Hátrányok : Nem kell folyamatosan valakinek a kormányt kezelni Nem alszik el vezetés közben Nem esik pánikba Kevésbé fárasztó Hátrányok : A kormányrudas verzió zajos lehet Komoly fogyasztás (ez függ a vitorlabeállítástól , a rendszer precizitásától( ha precízebb, többet korrigál), a hajó paramétereitől (hossz, súly, víz alatti rész alakja)) Csökkenti az éberséget
Források http://www.sailboat-cruising.com/sailboat-autopilot.html http://features.boats.com/boat-content/2012/02/how-autopilots- work/ http://www.raymarine.com/view/?id=581 http://www.working-the-sails.com/autopilots_and_self_steering.html
Köszönöm a figyelmet!