Az OFI szerepe és feladatai a pedagógusok szakmai munkájának támogatásában Kerber Zoltán szakmai vezető Budapest, 2015. április 8. TÁMOP 3.1.15 Nyitókonferencia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Klaszterportál, adatbázis DDOP számú pályázat záró rendezvénye Pécs, június 30.
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Az OH TÁMOP fejlesztései
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
„Ezt egy életen át kell játszani”
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
A „FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt keretében megvalósuló szakmai tevékenységek TÁMOP /
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kaposi József főigazgató A pedagógiai szakmai szolgáltatás új rendszerének.
T UDATOS INNOVÁCIÓ VAGY MÓKUSKERÉK ? Locsmándi Alajos Budapest, szeptember 25.
Könyvtárhasználati verseny
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Fejlesztések, többlettudás és forrásközpont az EGYMI-kben
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A „FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt keretében megvalósuló szakmai tevékenységek TÁMOP /
A TÁMOP /01 „FoglalkoztaTárs- Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt április 24.
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
Szervezetfejlesztési Program
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A nevelési-oktatási program előzményei
Besenyi Sándor Regionális szakmai munkatárs Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. Régiós szakmai műhely - Szeged A „FoglalkoztaTárs.
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
8900 Zalaegerszeg, Kosztolányi u. 10. A TÁMOP projekt szerepe és feladatai Nyugat-dunántúli régióban.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
A referenciaintézmények feladatai, hatáskörei
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.

TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Szaktanácsadás, pedagógiai-szakmai szolgáltatások
Országos Munkaerő-piaci Szolgáltató És Szakmai Támogató Hálózat.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
CALDERONI PROGRAM HEFOP K /1.0 A PROGRAM CÉLJA, FELADATAI ÉS SZEREPE AZ ÚMFT-BEN március 4. IV. Calderoni Informatika Kerekasztal,
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Köznevelési reformok operatív megvalósítása TÁMOP INNOVÁCIÓ ÉS TUDÁSMEGOSZTÁS TÁMOGATÁSA A TÁMOP PROJEKTBEN – JÓ GYAKORLATOK.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
Kistérségi gyerekesély programok támogatása MTA Gyerekprogram.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A köznevelési intézmények művészetpedagógiai módszertani megújítása
Barcsák Marianna - KPSZTI
Nemzeti Köznevelési Portál
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
főosztályvezető-helyettes
„Együtt, eredményesen”
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Matókné Misóczki Mária Projektigazgató Szekszárd
Előadás másolata:

Az OFI szerepe és feladatai a pedagógusok szakmai munkájának támogatásában Kerber Zoltán szakmai vezető Budapest, 2015. április 8. TÁMOP 3.1.15 Nyitókonferencia Budapest

TÁMOP 3.1.15 projekt OFI-s programelemének bemutatása Köznevelési reformok operatív megvalósítása A projekt céljai: a pedagógusokat támogató korszerű szakmai szolgáltató rendszer kibővítése, az innovációs potenciál és innovációs készségek fejlesztése az egységes pedagógiai tudásmenedzsment-rendszeren (PTMR) keresztül integrálni és széles körben elérhetővé tenni a köznevelés területén megvalósult, így kiemelten a TÁMOP projektek keretében történt tartalmi és módszertani fejlesztések eredményeit az egyes pedagógusok, iskolák eredményeinek, jó gyakorlatainak, innovációinak sokrétű megosztása becsatornázni a köznevelési rendszer támogató elemei közé a közművelődési, kulturális és közgyűjteményi intézményrendszer által létrehozott nevelést-oktatást segítő tartalmakat, módszereket, eszközöket A megvalósítás időtartama: 2014.08.15–2015.09.30. Konzorciumi partner: Oktatási Hivatal (konzorciumvezető)

TÁMOP 3.1.15 projekt kiemelt tevékenységei az új tartalmi szabályozókban (Nemzeti alaptanterv, kerettantervek) foglalt követelmények teljesítésének előtérbe állítása a pedagógiai innovációk segítségével a tartalmi szabályozókban megjelenő új tartalmak és szemléletmódok terjesztésének elősegítése a TÁMOP 3.1.2-B keretében kifejlesztett Nemzeti Közoktatási Portál részeként működő tudásmenedzsment eszköz létrehozása a folyamatosan megújuló módszertani tudás megosztása, jó gyakorlatok generálása a pedagógusok és az oktatás további szereplői közötti szakmai együttműködések támogatása a Nemzeti Pedagógus Kar szakmai tagozatainak és területi szervezeteinek munkáján, rendezvényein keresztül az egymástól tanulás és személyes tapasztalatcsere elősegítése

TÁMOP 3.1.15 program felépítése A TÁMOP 3.1.15. program 4 egymásra épülő témából áll, melyek legfontosabb célja a pedagógusok munkáját segítő tudásmenedzsment-rendszer kiépítése

1. téma: A pedagógiai innováció- és tudásmenedzsment-rendszer elméleti megalapozása Feladatok: a pedagógiai innovációhoz és tudásmenedzsmenthez kapcsolódó feladatok definiálása az innovációs és tudásmenedzsment eszköztípusok meghatározása a pedagógiai innovációs és tudásmenedzsment standardok, folyamatok kialakítása Tervezett eredmény: a tudásmenedzsment-rendszer kialakításához szükséges modell koncepciója

Miért van szükség tudásmenedzsmentre? Felhalmozott információk, tudások rendezetlenül, szétszórva találhatók meg, nincsenek egységes cél köré építve, nehéz megtalálni őket Pedagógusok számára egyszerre jelent problémát az információbőség és az információhiány is Felhalmozott tapasztalatok, tudások (tudástárak) sokszor elévülnek, amikor megszűnik a működtetés forrása vagy a mögötte álló emberi erőforrás Tapasztalatok megosztása, felhasználása nehézkes, sokszor már megoldott problémákat újra meg kell oldani Adattárak, tudásbázisok sokféle formátumban, eltérő szintű kidolgozottságban, illetve informatikai környezetben léteznek, a hozzáférést számos technikai probléma nehezíti A tudásmegosztásnak nincsenek bejáratott formái, eszközei (online és offline eszközök esetében is)

Tudásmenedzsment és információkezelés A tudásmenedzsment információkezelés is, de annál jóval több: Ha az információforrások (adatbázisok) kihasználatlanok maradnak, nincs mód a felhasználásukra, adaptálásukra, megosztásukra, akkor nem tudnak tudásmenedzsment-funkciót ellátni Döntő szerep jut a folyamatban a pedagógusnak: bátorítani kell az új tudás létrehozására, illetve a meglévő tudások alkalmazására, használatára A tudásmenedzsment magába foglalja: a tudás rögzítését, a tudás strukturálását, a tudás elérhetővé tételét, megosztását, az összetevők szinergizmusának kihasználását, a tudás felhasználását a tudásmegosztás közvetlen személyes alkalmainak kialakítása (emberi tényező)

Tacit és explicit tudás szerepe a tudásmenedzsmentben A tudásmenedzsment feladata a tacit tudás előhívása – tudásspirál kialakítása Fontos a leírás, rendszerezés, de fontos a megosztás, a kiválasztás, az adaptálás is Forrás: Kovács István Vilmos: Az oktatás tudástérképe, OFI, 2011.

2. téma: A tartalmi és módszertani innovációk gyűjtése, feldolgozása és rendszerbe illesztése Feladatok: korábban kifejlesztett innovációs tartalmak és eszközök összegyűjtése, feldolgozása és rendszerbe illesztése: köznevelési intézmények innovációi közgyűjteményi, közművelődési és kulturális intézmények innovációi további pedagógiai fejlesztések: a Nat fejlesztési területeihez, nevelési céljaihoz kapcsolódó innovációk fejlesztése a kerettantervben szabadon felhasználható időkeret felhasználását segítő innovációk fejlesztése az egész napos iskola nevelési-oktatási programját megvalósító iskolai innovációk támogatása Tervezett eredmények: a Nat kiemelt fejlesztési területeihez kapcsolódó innovációk létrehozását támogató kutatás-fejlesztés a kerettantervben szabadon felhasználható időkeret felhasználását támogató kutatás-fejlesztés egész napos iskola pedagógiai programját támogató innovációk támogatásához kutatás-fejlesztés

3. téma: A pedagógiai tudásmenedzsment-rendszer fejlesztése Feladatok: a pedagógiai tudásmenedzsment-rendszert támogató online felület kialakítása a Nemzeti Közoktatási Portálon a Nemzeti Pedagógus Kar tagozatainak és szervezeteinek szakmai támogatása révén a tudásmegosztás eredményes működtetése az iskolai könyvtárak és tudásdepók pedagógiai munkába történő bekapcsolása Tervezett eredmények: online innovációs modul az NKP részeként a pedagógusok közötti tudásmegosztásban élenjáró Nemzeti Pedagógus Kar kiépülése együttműködési megállapodások az iskolai könyvtárakkal és tudásdepókkal

A PTMR online felületének céljai Elsődleges feladata: A kifejlesztett innovációk, jó gyakorlatok, szolgáltatások közzététele, könnyen és hatékonyan használható keresőfelület kialakítása. Az adatbázis elsődleges felhasználói a közvetlen célcsoportból és az érintettek köréből kerülnek ki. Célcsoportok: - Közvetlen célcsoport: a köznevelési rendszerben dolgozó pedagógusok - Közvetett célcsoport: tanulók, szülők - Érintettek köre: közművelődési és közgyűjteményi intézmények, innovációfejlesztők, innovációkban résztvevő iskolák, tanító- és tanárképző intézmények és oktatók A felület célja: A felhasználók (elsősorban a pedagógusok) használják, alakítsák és generálják az innovatív oktatási módszerekkel kapcsolatos tartalmakat, valamint ezekhez kapcsolódva a többi felhasználóval közös tanulási tevékenységet folytassanak, vegyenek részt a kölcsönös tudásmegosztásban, illetve szakmai kommunikációban.

A dokumentálás szintjei Az PTMR oldalon található tartalmak háromszintű dokumentumstruktúrában (formátumban) jelennek majd meg. 1. névjegy (tartalmát az adatlapba feltöltött adatok szolgáltatják, annak kivonata) 2. adatlap (meghatározott struktúrában tölthető ki) 3. a jó gyakorlatot tartalmazó fájlok (feltölthető, kész fájlok) Kiegészítő elemek: Strukturált kategóriarendszer kialakítása Keresőrendszer Direkt értékelés Szöveges értékelés Kommunikáció (fórum, chat, e-mail) Moderáció

4. téma: Innovációs és tudásmenedzsment-rendszer működésének támogatása Feladatok: pedagógus szakmai felkészítése az innovációk alkalmazására innovációkhoz kapcsolódó szakmai anyagok nyilvánosságra hozása szakmai műhelyek, konferenciák szervezése a Nemzeti Pedagógus Kar tagozatainak, szakmai együttműködéseinek koordinációs támogatása a pedagógusok informális szakmai kapcsolatépítési lehetőségeinek biztosítása (pl. közösségi színterek, Pedagógusok Háza) a kifejlesztett innovációs modulhoz tájékoztatók szervezése Tervezett eredmények: kb. 60 szakmai rendezvény

Összegzés: TM eszközök a TÁMOP 3.1.15 projektben Online elemek: Pedagógiai tudásmenedzsment-rendszer felületének kialakítása a Nemzeti Közoktatási Portálon (innovációk, jó gyakorlatok feltöltése, letöltése, keresés, tudásmegosztás) Iskolai könyvtárak, tudásdepók bekapcsolása a rendszerbe Offline elemek (személyes tudásmegosztás): Konferenciák Szakmai műhelyek Iskolai könyvtárak, tudásdepók szakmai eseményei Képzések Nemzeti Pedagógus Kar szervezeteinek tevékenységére épülő tudásmegosztás

Köszönöm a figyelmet! kerber.zoltan@ofi.hu www.ofi.hu