Kommunikációs alapismeretek – KEF-ek részére Hatékony és káros üzenetek XIII. Országos KEF Konferencia június 19. Budapest, Novotel Budapest Centrum Buda Béla dr.
1. „Nem lehet nem kommunikálni …” minden társadalmi szerveződés médiafigyelem fókuszába kerülhet, és akkor „kommunikál”, mert hírt adnak róla a „passzív kommunikáció” nehezen kontrollálható „aktív kommunikáció” – előnyök és veszélyek a kommunikációs monitorizálás és tervezés fontossága
2. A kommunikáció belső tematizálása a „hirtelen” kommunikáció veszélyei (mind kezdeményezés, mind reagálás esetében) a kommunikáció tudatosítása – a felkészülésen kívül szervezetfejlesztő erő az önkép – imázs – kérdése a KEF hivatali környezetében és a képviselt intézményekben, ill. a partnerekben (pl. más KEF-ek, regionális szerveződések, NDI, drogkoordináció stb. adatok és szubjektív benyomások (dialógus, kritikus összesítés, monitorizálás)
3. Szervezeti alapkérdések – a kommunikáció nyomán megfogalmazva kik vagyunk, mit akarunk, milyen céljaink, programjaink vannak, melyek az erőforrásaink, mik a főbb hiányosságok stb. vágyak és fantáziák magunkról a vezetés és a belső kohézió kérdései (optimálisan moderátorral – szupervizorral, mediátorral, coach-csal stb. megbeszélve) önmagunktól mit kommunikáljunk, és ki kommunikáljon?
4. Nehezen észlelhető kommunikációs mozzanatok minden jelenlét, képviselet, információs befogadás, szerepből való érdeklődés stb. kommunikáció imázs – és ennek rejtett kontextusa „helyzetek” – szituációk és ezek szociokulturális keretei „ügyek” – érdekek, előítéletek, fenyegetések a kollektív és egyéni tudattalanban (különösen a drogtémában) dekódolás (Norbert Wiener: „Azt, hogy mit mondtam, akkor tudom meg, ha tisztázom, hogy a másik hogyan értette.”)
5.Üzenetek -- keretadás logók, grafikai elemek, szimbólumok, nyelvi formulák (rövidítések) stb. önképhordozó komplex üzenetek – szóróanyagok, kiadványok, spotok összegzések – beszámolók, jelentések (ezek erőforrás jellege, ill. veszélyei) mi a nyilvános nálunk, mi az, amit nem szívesen helyezünk előtérbe? monitorizálás – az emblematikus kommunikáció folyamatkövetése
6. Üzenetek -- program formai követelmények, „nyilvánossági fogalmazás”, figyelemfelkeltés (optimálisan: a szakmai programból kongruens módon generálva) célcsoportok tudatosítása, átgondolása multiplikátorok? – a helyi médiumok áttekintése, rejtett multiplikátorok, az országos média potenciális jelenléte? program: elsődlegesen kommunikáció hálózatok és információáramlási utak generálása (amelyből együttműködés keletkezik) „szövődmények és mellékhatások” – a negatív (botránykeltő, ill. politikai stb.) célok áttekintése
7.Üzenetek – kampány, akció, mozgósítás a belső előkészítés fontossága, feladatmegosztások, felelősségviszonyok, algoritmusok A személyes és a csoportos (szervezeti, ill. intézményi) mozgósítás fontossága – szimbolizáció, kontextualizáció, motivációk megszólítása szoros folyamatkövetés és –értékelés, a célok vetületében is visszajelentések, segítők, akadályozók, problémakezelés (a kommunikációban)
8. Dialógusok és viták médiafigyelem és médiareakciók generálása – a partnerek kialakításának eszköze érdekazonosítások, „stakeholder” elemzés és megközelítés a dialogikus vita fontossága – hangnem, formák, szereplők a „durva” vita – megtámadottság, erőteljes fellépési kísérlet stb. – „eszkalálódási”, félreértési, imázsrontási stb. veszélyek – a konstruktív átfordítás jelentősége tanácsadás, szupervízió, coaching, ill. hivatásos kommunikátor bevonása a „veszélyes üzemmódba”
9. Hatékony kommunikáció célkövetés, folyamatos értékelés, rövid és hosszú távú hatások a redundancia fontossága a figyelemfelkelő, motivációkat érintő, memorizálható, kognitív hátterekbe illő kommunikációs eszközök (humor, irónia, kontraszt, paradoxonok, metaforák stb.) kellő „dúsítása” a kommunikációs „építkezés” – az emblematikus üzeneti siker is érintő, belsőleg koherens és egymást erősítő üzenetek sora
10. Káros üzenetek alaptétel: minden, ami a konszenzuális céloknak, a szervezetnek, ill. a benne lévő képviseleteknek árt gyakorlatban: ártalmas az „óvatlan” – előkészítetlen, spontán, indulatvezérelt, félreérthető stb. üzenet árthat a redundancia, az „építkezés”, ill. a „közegellenállás” figyelembe nem vétele (a jó üzenetek „romlékonysága”) távlati ártalom: kommunikációs stratégiák hiánya országos média: nehéz befolyásolhatósága miatt veszélyforrás
11. Témák a megbeszélés számára pozitív és negatív médiaesemények megbeszélése (amelyek a drogügyben, a szociálpolitikában, az ellátásban stb. közismertek) mit kellene tematizálni, mit kellene előbbre vinni országos kommunikációban a KEF-ek érdekében? NDI – miben segít(het), mit nem tesz elég jól? pozitív megoldások saját tapasztalatból negatív események, rossz tapasztalatok, tanulságok