V alidáció/elismerés a nagyvilágban és Európában Mi ez? Mire való? Milyen megoldások léteznek?
Mi ez? A tanulással, a tudás megszerzésével kapcsolatos szemlélet / paradigma / filozófia A tanulási módok egyenrangúsítása Egyidejűleg eljárás, eszköz
Tanulási útvonal/útvonalak régen
és ma
Mire való a hozott tudás elismerése? Általános megközelítések Tanulási útvonalak összekötése (átfedések kezelése) A tudás láthatóvá tétele A képzésbe való belépés ösztönzése … Nemzeti stratégiákra fókuszáló megközelítések A képzési rendszer nyitottabbá tétele (pl. a francia rendszer) Nemzeti méretű felzárkóztatás (pl. a portugál rendszer)
Az eljárás alapkérdései MIT? HOGYAN? MIRE?
Egyéni elismertetési kérelem megfogalmazása, benyújtása A kérelem regisztrálása (formai szűrés) A kérelmet alátámasztó, a tudás meglétét alátámasztó bizonyítékok összeállítása (önállóan vagy szakszerű segítséggel) Csak dokumentumokon alapuló összevetése a hozott tudásnak a referenciában megfogalmazott követelményekkel Nem dokumentálható tudáselemek esetében direkt tudásvizsgálat (teszt, vizsga, interjú, megfigyelés stb.) módszerrel történő vonatkoztatása a hozott tudásnak a referenciára R E F E R E N C I A Összevetés (megfeleltetés) Az összevetés eredményének értékelése Döntés és indoklás az elfogadás mértékéről: - igen, - nem, - csak részben VALIDÁLÁSA tudás azonosítása, a bizonyítékok összegyűjtése ELISMERÉS konkrét formái: - Beszámítás - Felmentés - Kreditálás - Képesítés megadása
Az előtörténet Franciaország (1934, 1985, 2002) Kanada, USA – a II. világháború után Az „angolszász” megközelítés általában „befogadóbb” Az ezredforduló körül a nemzeti keretek között zajló fejlesztésből NEMZETKÖZI keretek közé kerül a fejlesztésről szóló szakmai vita 2004: Európai Unió – közös európai elvek
Az elnevezések sokfélesége mögött: eltérő kontextusok és a szemlélet átalakulása PLA = Prior Learning Assessment PLAR = Prior Learning Assessment and Recognition APEL = Accreditation of Prior and Experiential Learning RPL = Recognition of Prior Learning RNFIL= Recognition of Non-formal and Informal Learning VPL = Valuation of Prior Learning RPLO = Recognition of Prior Learning Outcomes (szakmailag, tartalmilag ez a legpontosabb) Használható magyar elnevezés: Validáció ?
Pillanatképek – nemzetközi leltárok egy példa 2007-ből Átfogó rendszerek: Belgium, Dánia, Franciaország, Finnország, Luxemburg, Norvégia, Svédország és Portugália Közös alapelvek – megoldások sokfélesége: Hollandia, UK, Írország Feljövőben lévő rendszerek: Észtország, Lettország, Litvánia, Izland, Olaszország, Spanyolország Szerény kezdeményezések Ausztria, Németország, Lichtenstein Első lépések: Csehország, Magyarország, Málta, Lengyelország, Románia, Szlovákia, Szlovénia
És mi mit kezdünk ezzel? Lehet-e a szektorális logika szerint fejleszteni? Milyen igények artikulálódnak? Melyik fejlesztési megközelítés a legmegfelelőbb Magyarországon? Hogyan lehet/kell egy koraszülöttet fejleszteni? Mire lehet építkezni? Milyen ütemben lehet haladni?