Finnországi tanulságok: elismerés-beszámítás a finn felsőoktatásban Cser Erika ELTE BGGYK erika.cser@barczi.elte.hu
Háttér, kontextus: a finn felsőoktatási reform folyamata A bolognai folyamat elemei – lineáris képzési rendszer, hallgatói munka mérése – a 90-es évektől jelen vannak. A felsőoktatási reform a nemzeti felsőoktatási és innovációs policy prioritásaihoz kapcsolódik, felsőoktatási nemzeti koordinációs csoport vezeti (nem kormányzati), ajánlásokat adott ki (tartalom- és pedagógiai fejlesztések), jelenleg a monitoring fázis zajlik. A felsőoktatási tanulmányok minden szintje ingyenes a hallgatók számára, állami finanszírozás. Változások 2006 óta: integrációs folyamat, az intézményi státusz és menedzsment átalakult (semi-public), az intézményvezetésben kb. 40% külsős tag (gazdasági szféra, önkormányzat), ECTS 2005-től, folyamatban: tanulási eredményekkel történő képzési program-leírás. Jelenleg: kb. 280 ezer hallgató, egyetemek és Univ. of Applied Scieneces, új felsőoktatási törvény 2010.
Az elismerési-beszámítási rendszer előkészítése Kötelező intézményi minőségbiztosítás (nincs program-akkreditáció), intézményi auditálási folyamat (2005–2011) RPL: jogszabály előírja, kötelező egyéni hallgatói tanulmányi útvonal kialakítása, megtámogatva tanácsadással, tutorálással Nemzeti képesítési keretrendszer – képesítések reformja, tanulási eredményekben megfogalmazva (2010) Felismert társadalmi igény (nemzetköziesedés, LLL, mobilitás, bevándorlók) 2006-ban miniszteri felhatalmazással munkacsoport alakult (FHEEevaluation Council, ENIC/NARIC, hallgatók) Ajánlások: intézmények és a jogalkotók számára, az elismerési rendszer legfontosabb kötelező elemei: konzisztens, átlátható, rendszerszintű
Felkészülés az elismerési-beszámítási rendszer kialakítására és bevezetésre Felkészítő programok: felsőoktatási szereplők és érdekeltek számára, workshop formában. Célja: bevonás, felkészítés az értékelési és a hallgatói tanácsadói feladatokra. Jelenlegi gyakorlat: a horizontális mobilitás gyenge (még a polytechnikum-egyetem között is), előzetes munkatapasztalatok beszámítására nincs gyakorlat, általában dokumentálható felsőoktatási tudás elismerését kérik. Példa: Metropolia Egyetem, Helsinki Az elismerés határai: nem szabályozott, tanulási eredményekhez viszonyít, a szakfelelős tanszék értékel. Tanulmányokat elismer, szakdolgozat és záróvizsga kötelező (ezek magas kreditértékűek). Az eljárást tanácsadói felkészítéssel a hallgató kezdeményezi, leggyakrabban a tanulmányok közben, a képzési program ismeretében.
Példa a Metroloplia Egyetem (Helsinki) gyakorlatából Az előzetes tudás EGYETEMEN VAGY FÖISKOLÁN MÁS FORMÁLIS TANULÁSBAN MUNKAHELYEN, TAPASZTALATI VAGY TANFOLYAMI TANULÁS A LOKÁLIS KÖZÖSSÉGBEN, VAGY ÖNKÉPZÉS AZ ELISMERTETÉSI FOLYAMAT KEZDETE A HALLGATÓ MEGÍRJA A KÉRELMÉT - A TUDÁS FELMÉRÉSE BEMUTATÓ, DOKUMENTUMOK, KIEGÉSZÍTÉSEK A TUDÁS ÉRTÉKELÉSE AZ ELőZETES TUDÁS KREDITÁLÁSA TELJES ELFOGADÁS RÉSZLEGES ELFOGADÁS NEGATÍV DÖNTÉS Egyénre szabott tanterv Leena Koivumäki & Terhi-Maija Itkonen-Isakov 9.4.2010 Metropolia Ammattikorkeakoulu
A legfontosabb feltételek azonosítása, kérdések Tanulási eredmények meghatározása minden képzési program esetében Referencia: az intézmény által tudományterületenként és képzési programonként meghatározott beszámíthatóság A hallgató ezeket ismerje meg rendszeres tanácsadói segítséggel (8-10 óra/év), ismerje meg és azonosítsa a saját előzetes/hozott tudását Az elismerés mértéke: mit, mennyit, miből, mit nem? Ez intézményi hatáskör Egyéni hallgatói útvonal tervezése – folyamatos tanácsadói támogatással
„Finland is a country of mutual trust !”