Finnországi tanulságok: elismerés-beszámítás a finn felsőoktatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
A FELNŐTTKÉPZÉS SAROKKÖVEI:
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
A szaktanácsadás támogató szerepe
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
AZ EU AJÁNLÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ HAZAI FEJLESZTÉSEK
Az elismerést segítő információforrások Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ Budapest, november 10.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Képesítési Keretrendszerek Európában
Date: in 12 pts Krémó Anita, DG EAC A.3 anita.kremo(at)ec.europa.eu Lifelong learning programme Nemzeti képesítési keretrendszerek NKKR szint 10 NKKR szint.
. Egy nemzeti képesítési keretrendszer lehetséges előnyei Vitaindító [ Derényi András ]
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: TÉNYEK ÉS TERVEK A legfontosabb teendőink 2010-ben Munkakultúra - Szakképzési Modellek Konferencia Hajdúszoboszló, Február.
Munkakultúra Szakképzési modellek 19. Országos Konferencia Az Országos Képesítési Keretrendszer és a Központi Validációs Rendszer a TÁMOP as projektben.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Nemzeti Képesítési Keretrendszer Romániában A jelenlegi helyzet - áttekintés Liliana Voicu Nemzeti Felnőttképzési Tanács - NQA Budapest, október.
Képesítési Keretrendszerek Európában 2006 március 9.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Felzárkóztatás, tehetséggondozás
A tanárok autonómiája és felelőssége Európában EURYDICE jelentés Zoltán Katalin mb. irodavezető EURYDICE Magyarországi Képviselet.
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
Derényi András – Vámos Éva tájékoztató előadás a MAB 2014
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
A tanárképzés szerkezete
Az egyetemi sport lehetőségei a sportvezetők szemszögéből. Az egyetemi testnevelés feladatai, lehetőségei és fejlesztése. Lehetséges modellek Dr. Balogh.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Horváth Zsuzsanna – Ütőné Visi Judit Az OKKR bevezetésének feltételei és szabályozási környezete a közoktatás nézőpontjából Javaslatok az Országos képesítési.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
V alidáció/elismerés a nagyvilágban és Európában Mi ez? Mire való? Milyen megoldások léteznek?
Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdaságtudományi Kar Közgazdálkodás és Közpolitika MSc / MSc in Public Policy and Management* Hajnal György (Tanszékevezető,
A felsőoktatás nemzetköziesedése: a nyelvoktatás helye és lehetőségei az uniós felsőoktatási programokban Dobos Gábor március 31. A szaknyelvoktatás.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
2008. június 16.foglalkozási rehabilitációs képzés1 Foglalkozási rehabilitációs képzés az ELTE GYFK-n ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
REKTOR Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Egyetemi stratégia bizonytalan környezetben.
Hogyan segíti az EKKR az európai munkaerőpiac működését? WORKSHOP 4.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Az EURES reformja Kalmár András EURES osztály Nemzeti Munkaügyi Hivatal Május 16. Tata.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
A szakmai gyakorlat szervezése?
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Gyker.uni-eszterhazy.hu A külső szakmai gyakorlatok adminisztrációját támogató rendszer használatának bemutatása EKE  Kutatáshasznosítási Iroda Gyakorlati.
Gyker.uni-eszterhazy.hu A külső szakmai gyakorlatok adminisztrációját támogató rendszer használatának bemutatása EKE  Kutatáshasznosítási Iroda Gyakorlati.
Előadás másolata:

Finnországi tanulságok: elismerés-beszámítás a finn felsőoktatásban Cser Erika ELTE BGGYK erika.cser@barczi.elte.hu

Háttér, kontextus: a finn felsőoktatási reform folyamata A bolognai folyamat elemei – lineáris képzési rendszer, hallgatói munka mérése – a 90-es évektől jelen vannak. A felsőoktatási reform a nemzeti felsőoktatási és innovációs policy prioritásaihoz kapcsolódik, felsőoktatási nemzeti koordinációs csoport vezeti (nem kormányzati), ajánlásokat adott ki (tartalom- és pedagógiai fejlesztések), jelenleg a monitoring fázis zajlik. A felsőoktatási tanulmányok minden szintje ingyenes a hallgatók számára, állami finanszírozás. Változások 2006 óta: integrációs folyamat, az intézményi státusz és menedzsment átalakult (semi-public), az intézményvezetésben kb. 40% külsős tag (gazdasági szféra, önkormányzat), ECTS 2005-től, folyamatban: tanulási eredményekkel történő képzési program-leírás. Jelenleg: kb. 280 ezer hallgató, egyetemek és Univ. of Applied Scieneces, új felsőoktatási törvény 2010.

Az elismerési-beszámítási rendszer előkészítése Kötelező intézményi minőségbiztosítás (nincs program-akkreditáció), intézményi auditálási folyamat (2005–2011) RPL: jogszabály előírja, kötelező egyéni hallgatói tanulmányi útvonal kialakítása, megtámogatva tanácsadással, tutorálással Nemzeti képesítési keretrendszer – képesítések reformja, tanulási eredményekben megfogalmazva (2010) Felismert társadalmi igény (nemzetköziesedés, LLL, mobilitás, bevándorlók) 2006-ban miniszteri felhatalmazással munkacsoport alakult (FHEEevaluation Council, ENIC/NARIC, hallgatók) Ajánlások: intézmények és a jogalkotók számára, az elismerési rendszer legfontosabb kötelező elemei: konzisztens, átlátható, rendszerszintű

Felkészülés az elismerési-beszámítási rendszer kialakítására és bevezetésre Felkészítő programok: felsőoktatási szereplők és érdekeltek számára, workshop formában. Célja: bevonás, felkészítés az értékelési és a hallgatói tanácsadói feladatokra. Jelenlegi gyakorlat: a horizontális mobilitás gyenge (még a polytechnikum-egyetem között is), előzetes munkatapasztalatok beszámítására nincs gyakorlat, általában dokumentálható felsőoktatási tudás elismerését kérik. Példa: Metropolia Egyetem, Helsinki Az elismerés határai: nem szabályozott, tanulási eredményekhez viszonyít, a szakfelelős tanszék értékel. Tanulmányokat elismer, szakdolgozat és záróvizsga kötelező (ezek magas kreditértékűek). Az eljárást tanácsadói felkészítéssel a hallgató kezdeményezi, leggyakrabban a tanulmányok közben, a képzési program ismeretében.

Példa a Metroloplia Egyetem (Helsinki) gyakorlatából Az előzetes tudás EGYETEMEN VAGY FÖISKOLÁN MÁS FORMÁLIS TANULÁSBAN MUNKAHELYEN, TAPASZTALATI VAGY TANFOLYAMI TANULÁS A LOKÁLIS KÖZÖSSÉGBEN, VAGY ÖNKÉPZÉS AZ ELISMERTETÉSI FOLYAMAT KEZDETE A HALLGATÓ MEGÍRJA A KÉRELMÉT - A TUDÁS FELMÉRÉSE BEMUTATÓ, DOKUMENTUMOK, KIEGÉSZÍTÉSEK A TUDÁS ÉRTÉKELÉSE AZ ELőZETES TUDÁS KREDITÁLÁSA TELJES ELFOGADÁS RÉSZLEGES ELFOGADÁS NEGATÍV DÖNTÉS Egyénre szabott tanterv Leena Koivumäki & Terhi-Maija Itkonen-Isakov 9.4.2010 Metropolia Ammattikorkeakoulu

A legfontosabb feltételek azonosítása, kérdések Tanulási eredmények meghatározása minden képzési program esetében Referencia: az intézmény által tudományterületenként és képzési programonként meghatározott beszámíthatóság A hallgató ezeket ismerje meg rendszeres tanácsadói segítséggel (8-10 óra/év), ismerje meg és azonosítsa a saját előzetes/hozott tudását Az elismerés mértéke: mit, mennyit, miből, mit nem? Ez intézményi hatáskör Egyéni hallgatói útvonal tervezése – folyamatos tanácsadói támogatással

„Finland is a country of mutual trust !”