1 HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI A SLO/HU/CRO-4012-106/2004/01/HU- 74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült képzés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Advertisements

Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
A „Közép-Európa Év ” V4 és KEK elnökség
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
SOÓS EDIT A határon átnyúló együttműködések továbbfejlesztésének lehetőségei a magyar–szerb határon Szabadka,
Modern Üzleti Tudományok Főiskolája, Tatabánya
A nem EU-tagállamok lehetőségei és korlátai az Európai Unió Duna Régió Stratégiájában Lőrinczné Dr. Bencze Edit.
Térszerkezeti sajátosságok Közép-Kelet-Európában
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
A települési együttműködés szerepe a régiók fejlődésében Előadó: Csabai Lászlóné polgármester.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Alternatív finanszírozási lehetőség a határ menti térségek megsegítésére Békéscsaba, május 20.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
RÉGIÓK ÉS REGIONÁLIS KÖZIGAZGATÁS EURÓPÁBAN Horváth Gyula.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
A természeti környezet védelmének ösztönzése a Magyarország-Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program támogatásával.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
Pályázatírás módszertana
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése Majorné.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Európa regionális földrajza
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
1 Regionális gazdaságtan 9. előadás A regionalizmus és regionális politika az Európai unióban.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
1 HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI A SLO/HU/CRO /2004/01/HU- 74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült képzés.
1 HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI A SLO/HU/CRO /2004/01/HU- 74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült képzés.
Határon Átnyúló Együttműködési Programok Szabolcs-Szatmár-Bereg megye vidék-és területfejlesztési horizontjai Baktalórántháza,
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
A CeRamICA projekt hozzáadott értéke a magyarországi szakpolitikák és fejlesztéspolitika tükrében Sára János Főosztályvezető NFGM Területfejlesztési Főosztály.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A határmenti programok aktuális állása
Határmenti régiók fejlesztési együttműködésének lehetőségei 2016-ban, Nyíregyháza, szeptember 20. Határmentiség Szatmárban Pataki Csaba elnök Szatmár.
Európai és regionális integrációs folyamatok magyar szemszögből
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
A határtérség.
LEADER, Identitás, Sport
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Európai Uniós ismeretek
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Előadás másolata:

1 HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI A SLO/HU/CRO /2004/01/HU- 74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült képzés

2 3. témakör A HATÁRMENTISÉG PROBLEMATIKÁJA

3 Határkutatások,multidiszciplináris határtudományok Történeti előzmények: Az 1990-es években: multidiszciplináris határtudományok Amerika (mexikói határvidék), és Északnyugat- Európa (Észak-Írország, Wales, Dánia, London, Warwick…) EU nemzetközi alapkutatás: Association of European Border Regions (AEBR) 1989 után Közép-Kelet-Európa és Balkán etnikai konfliktusai

4 A határmentiség kettős jellege A határ megszakítja a tér folytonosságát: Egyirányú kapcsolatok, ellenségeskedés, elriasztja a vállalkozásokat  perifériává válás, elmaradottság A határvidékek találkozási pontok különböző kultúrák, nyelvek, etnikumok közt - a szomszédos népek közti bizalom erősítés helyszínei – kapurégiók Az elmaradottság tényezői: egyoldalú gazdasági struktúra, aprófalvas településszerkezet, alacsonyfokú urbanizáció, kedvezőtlen természeti adottságok, hiányos közlekedési infrastruktúra Ilyenek közt sok a periferiális (országhatáron vagy megye- ill. régióhatáron) fekvő terület. Határtérségek sajátossága: nemcsak periferikus, hanem az államközi kapcsolatoknak alárendelt

5 A határvidékek szerepe, jelentősége Nemzetállamok területi keretei Határátlépés szabályai: állami hatáskör Közigazgatási lehatárolás  funkcionális lehatárolás ellentmondásai Új térkapcsolatok vagy perifériává válás A határ szerepe: –Középkorban: védelmi, katonai (kifelé orientált) elválasztó szerep –Ma: ? Az állam-nemzet kerete, befelé egységesít

6 Határtérségek típusai Elidegenedett határtérségek: nincs interakció, feszültségek Egymás mellett létező határtérségek: semleges kapcsolat, egymás elismerése, kevés együttműködés Kölcsönösen együttműködő határtérségek: stabil szomszédi kapcsolatok, baráti, kooperatív, egymás fejlődését segítő Integrált határtérségek: funkcionális összeolvadás, a határ átjárható emberek és javak számára is Az elszigetelődés vagy összekapcsolódás függ a történelmi, földrajzi különbségektől és a politikai helyzettől is. Mentális határ: a határ túloldalának idegenként való kezelése (ennek megszűnése lassú folyamat!)

7 Az integráció alapelemei Belső integráció: a régión belüli összetartozás erősítése Külső integráció: a környező régiókkal való kapcsolatok erősítése, államközi Mindkettő célja: a közös stratégiák a lehetőségek és adottságok kiaknázására Lehetséges szereplők: magánszemélyek, civil szervezetek, helyi közigazgatási szereplők, üzleti szervezetek, v. ezek vegyes szervezetei Az együttműködés területei: –informális interakciók, –közös stratégiák

8 Fő vizsgálati kérdések: Kik létesítenek kapcsolatokat és miért? Hogy történik a kapcsolatépítés és kapcsolattartás? Hogy illeszkedik az interregionális interakció a tágabb kapcsolatrendszerbe? (politikai, gazdasági, társadalmi) Milyen eredményei vannak az interregionális kapcsolatoknak?

9 A határon átnyúló együttműködések aktorainak csoportosítása A.Szereplő-specifikus szervezeti jellemzők: 1. Helyi és regionális önkormányzatok i. Az együttműködés formái, és a formalizáció szintjei ii.Az együttműködési hálózatokhoz rendelt erőforrások iii.A jogi háttér és az autonómia szintjei 2. Felsőbb korrmányzati szintek i.Relatív szerepük a helyi és regionális önkormányzatokhoz képest ii.Jogi háttér iii.Az együttműködési hálózatok segítésére rendelt erőforrások (ha van ilyen) 3. Helyi hivatalos vagy nemhivatalos határon átnyúló együttműködési szervezet i.Relatív szerepük a helyi és regionális önkormányzatokhoz képest ii.Az együttműködés formái, és a formalizáció szintjei iii.Az együttműködési hálózatokhoz rendelt erőforrások iv.Jogi háttér és az autonómia szintjei 4. Helyi és regionális vállalkozások i.Munkahelyek létesítése a határokon át ii.Árumozgások generálása a határokon át iii.Helyi termelő, eladó, kiskereskedő hálózatok, mint az egymást kiegészítő piaci tevékenységek mértéke iv.Regionális határon átnyúló beruházási szokások v.Cégek közti együttműködési minták vi.Együttműködés a magánszféra érdekelt/érintett csoportjaival 5. Civil szervezetek specifikus együttműködési érdekekkel i.Relatív szerepük a helyi és regionális önormányzatokhoz képest ii.Erőforrásaik iii.A hozzáértés, kompetencia, szakértelem területei

10 A határon átnyúló együttműködések aktorainak csoportosítása/2 B.A helyi piacok és szolgáltatások interdependenciája 1.határon át történő ingázás ( intenzitása, napi interakciók) 2.a határt átlépő emberek száma, munkavállalás, bevásárlás, szórakozás, családi ok miatt 3. a közoktatási és magán oktatási intézmények használata a határ túloldaláról 4. a közszolgáltatások és közintézmények használata a határ túloldaláról C. A helyi politikai keretek A speciális együttműködési megállapodások létezése és fontossága 5. A sajátos gazdasági zóna és adórendszer megléte 6. A tömegközlekedési és szállítási hálózatok szerkezete és integráltsága 7. A határrégiók és határmenti együttműködéseket érintő országos politikák 8. A határrégiók és határmenti együttműködéseket érintő európai országos politikák D. Stratégiai orientáció a határmenti hálózatépítésben 10.Az együttműködés prioritásai 11.Az együttműködési projektek szektorális irányultsága 12.Időbeli keretek E. Együttműködési tapasztalatok 13.A konszenzust / konfliktust elősegítő kérdések 14. Az együttműködés stabilitása 15. Az együttműködés vélt akadályai 16. Az együttműködés tényleges eredményei A fentiekkel feltárhatók a határmenti interakciók mintái az adott kontextusban – ezt követően komparatív elemzések és általános törvényszerűségek megállapíthatók…

11 Határmentiség és periferiális jelleg Elmaradottság tényezői: egyoldalú gazdasági struktúra, aprófalvas településszerkezet, alacsonyfokú urbanizáció, kedvezőtlen természeti adottságok, hiányos közlekedési infrastruktúra Ilyenek közt sok a periferiális (országhatáron vagy megye- ill. régióhatáron) fekvő terület. DE: határmenti területek lehetnek kapurégiók is!!! Határtérségek sajátossága: nemcsak periferikus, hanem az államközi kapcsolatoknak alárendelt

12 A határon átnyúló együttműködések fogalma, típusai Határmenti régió (def.): azon, a NUTS3 besorolásnak megfelelő közigazgatási egységek, amelyek határai részben az országhatárral azonosak (EU) Határmenti együttműködés –két kritérium: 1.a kapcsolatok nem nemzeti szintűek, a központi szintnél alacsonyabban szerveződnek 2.A kapcsolatok résztvevői területileg összekapcsolódó határtérségekben működnek (a határ közelsége meghatározza a mindennapi életét)

13 A határokon átnyúló együttműködés formái Európában A nemzetközi kapcsolatok formái: Hagyományos: állami szint Ma: decentralizált is –Határmenti régiók –Központi régiók Problémák: –Határmenti fekvés: társadalmi és gazdasági problémák (centrumtól való függés) –Történelmi és etnikai konfliktusok

14 Az együttműködések tartalma Keretintézmény létrehozása a közös problémákra Az intézmények a határ két oldalán párhuzamosan jönnek létre a hazai jogrendnek megfelelően Esetenként közös intézmény, nemzetközi jogalanyként (ritka) Alapelvek: –Partnerség, szubszidiaritás –Állampolgárok széleskörű tájékoztatása –Elhivatott egyének szerepvállalása –Politikusok bevonása –Egyenlőség, egyenlő képviselet a határ két oldalán

15 A határmenti együttműködések története II. világháború után, 1960-as évek – NSZK nyugati határai, holland-német együttműködés (Gronau központtal). Elnevezés : EURORÉGIÓ (1965) Regio Basiliensis (1963): francia-német- svájci határzóna 1980 Madrid, Európa Tanács: „A területi önkormányzatok és közigazgatási szervek határ menti együttműködéséről szóló európai keretegyezmény”, évi módosítás: az önkormányzatok nemzetközi megállapodás kötési joga. (hazánk, Románia és Szlovákia is elfogadta)

16 Európai példák - transznacionális együttműködés Az EU strukturális alapjai: stratégiai iránymutatás (több program finanszíroz térségi együttműködést, fejlesztést) Transznacionális hálózatok, a helyi politikák europaizációja A regionális politika az egymáshoz illeszkedő fejlesztési kezdeményezéseket támogatja INTERREG programok, PHARE, TACIS, CARDS CEMAT (European Conference of Ministers Responsible for Spatial Planning), AEBR (Association of European Border Regions) Példák: EU-15 keleti határainál (pl. lengyel-német városok, lengyel, cseh, magyar régiók ) – infrastruktúra és közlekedésfejlesztés, kulturális és ifjúsági csereprogramok

17 A határmenti együttműködések területei a szomszédos országokban Az együttműködés szintjei: Állami, vagy föderációs Regionális (szövetségi állam, kanton, departement) Helyi (városok és környékük), kommunális Vállalati szint Az együttműködés területei: Termelési vertikumok, közös energiagazdálkodás, Infrastruktúra, nemzetk. Reptérhasználat, hajózási feltételek, vízgazdálkodás, vízellátás Környezetvédelem, határfolyók tisztasága, levegőszennyezés elleni védelem Kulturális-oktatási együttműködés Az együttműködés formái: Államközi, formális (kormányközi bizottságok ajánlásai) Informális, nem államközi szerződésbe foglalt (regionális szervezésű kulturális rendezvények, konferenciák, stb.)

18 A határok jellege és azok hatása a határmenti kapcsolatokra: Közép-Kelet-Európa példája Európa határai: nem homogén, differenciált A különbségek szempontjai: 1.földrajzi, 2.közlekedési, 3.történelmi, 4.etnikai, szociológiai, 5.gazdasági, 6.az EU forrásokhoz való hozzáférés

19 Közép-Kelet Európa határai Határ: a társadalom és a gazdaság térbeli folytonosságát megszakítja- akadály Közép- és Délkelet Európában jellemző. kicsi, kontinentális országok, hosszú szárazföldi határok A Baltikumtól Görögország északi határáig: 18 ország Európa területének 13,8 %-a, népességének 18 %-a az európai szárazföldi határoknak közel 60 %-a itt van Területük 60%-a határmenti, a lakosság kb. 60 %-a itt (EU átlag: 21,5 % terület ill. 15,2 % népesség) A határok sajátossága: rendkívüli változékonyság határok jellege: volt "Vasfüggöny", volt Szovjetunió nyugat határai átjárhatatlanok voltak

20 Földrajzi szempontból Államhatárok (KKE: km) egy része földrajzi választóvonal is, földrajzi akadály 27 %-át (3900 km) folyók 18 %-át (2700 km) hegységek gerince 55 %- ánál nincs földrajzi akadály A természetes határoknak más jelentősége: értékes természeti ökoszisztémák –a határmenti fekvés ezen ökoszisztémák zavartalan fejlődését elősegítette (nemzeti parkok) –kötelez az együttműködésre "átművelés" és a "zsebszerződés" a magyar- osztrák határon

21 Közlekedési szempontból a határszakaszokat jellemzi: határátkelőhelyek sűrűsége és kiépítettsége A km határon összesen 215 nemzetközi közúti határátkelőhely van átlagosan 75 km-enként egy. A különbségek: a cseh-szlovák határon 15 km-enként, a bolgár-görög, a román-ukrán, a moldován-ukrán határon km-enként a minimális követelmény: mindenütt legalább 50 km-enként a határokon átvezető épített utaknak a 18 országban ma csak 40 %-át használják állandó nemzetközi határátkelőhelyként A vasutaknál a határokat átszelő vonalak 70 %-a van határátkelőként használatban, a határátkelők fejlesztése : prioritás Közlekedési folyosók Source: Rechnitzer, 2004

22 Közúti határátkelők Közép-Kelet-Európában

23 A történelmi szempontok 20. század: nagyarányú határváltozás A határok közül a 2,6 %-a mindig történelmi határ volt A többi egy része a múltban határ (Bosznia- Hercegovina - Horvátország, Csehország - Lengyelország között) Más része: soha nem volt nemzetközi határ –ma számos határvitára ad okot (pl. volt szovjet köztársaságok, szlovén-horvát, a horvát-jugoszláv, a jugoszláv-macedón határok)

24 Etnikai, szociológiai szempontok "klasszikus" típus:  a határ két oldalán különböző nyelvű, etnikumú lakosság él,  több évszázada, szoros gazdasági és egyéb kapcsolatok  a "legproblémamentesebb típus",  Pl. szlovák-lengyel határ, magyar-horvát, magyar osztrák határ Betelepített határ:  az elmúlt fél évszázadban odatelepített népesség  a határ túlsó oldalán élőkkel semmi kapcsolata nem volt  félelemmel vegyes gyanakvás, előítéletek  Az együttműködés nehéz  Pl.a német-lengyel, a német-cseh és a cseh- osztrák határ, lengyel-orosz határ. Szétválasztott határ:  a határ két oldalán ugyanazon etnikum él, korábban együvé tartozó területeken,  szoros rokoni kapcsolatok is  a helyi lakosság szorgalmazza az együttműködést  nacionalista politikák akadályozzák

25 Gazdasági szempontból A gazdasági fejlettsége, ill. a fejlettségi szintek különbözősége Legkönnyebb az együttműködés kialakítása hasonló, fejlettségű térségek között Nagyobb a fejlettségi különbség: több feszültség illegális vándorlás, fekete munkavégzés, az ár- és bérkülönbségek kihasználásán alapuló fél-legális, vagy illegális tevékenységek, eltérő környezeti elvárások, normák A hagyományos nagy szakadék: az Európai Unió külső határainál –Ez a szakadék még ma is nagy, de csökkenő tendenciájú. –Pl: Nyugat Magyarország ma az EU átlagos fejlettség 55 %-án, –Burgenland pedig 75 %-án áll,

26 Gazdasági különbségek Közép-Kelet-Európában

27 Az EU támogatáshoz való hozzáférés lehetősége 1. EU-val határos térségek  EU - oldalon a strukturális alapok (ezen belül INTERREG )  a társult országok területén pedig a PHARE határmenti együttműködési előirányzata (CBC)  számos koordinálatlanság (ütemezése, jóváhagyási rend, finanszírozás ) 2. társult országok közötti határok  PHARE-CBC támogatás  gond, hogy az EU elsősorban a vele határos térségek fejlesztését szorgalmazza ,társult országok regionális fejlesztési prioritásai inkább kevésbé fejlett keleti területeikre irányulnak 3. semmilyen EU támogatásra nem jogosult  Gyakran éppen ezek a legelmaradottabb, támogatásra leginkább rászoruló térségek.  Magyarország esetében ilyen a jugoszláv, a horvát és az ukrán határ.

28 Észak-amerikai tapasztalatok USA-Mexikó határvidék A kormányközi kapcsolatok fontossága: NAFTA – a határmenti együttműködések megélénkülése De: kevesebb mozgástér, mint Európában (szuverenitás, határok nem teljes kinyitása, félelem a döntési jogkörök sérülésétől, munkahelyek elvesztésétől a gazdagabb országban…) USA és Mexikó határa az Első és a Harmadik Világ határa is egyben Az együttműködés területei: kereskedelem, külföldi működőtőke beruházások, környezetvédelem (városok gyors növekedése, vízellátás, szennyezés..) Az üzleti és a civil szféra együttműködése, korlátozottabb intézményi formák

29 Az észak-amerikai és európai határmenti együttműködések jellemzői Együttműködés alapelvei CélkitűzésekIntézményi keretekEszközök Észak-Amerika  Minimalista, koordinátor szerep a nemzeti kormányok részéről, célirányos támogatás szűk területekre  Közösségek bevonása, kezdeményező szerepe  Stratégiai szövetség a szereplők közt  Fenntartható gazdasági fejlődés  Erőforrások megőrzése  Kiegyensúlyozott városnövekedés  Az életminőség és az egészségügyi színvonal megőrzése  Kétoldalú és háromoldalú államközi, regionális és helyi képviselet  Informális munkacsoportok  Kormányzók és polgármesterek konferenciái  Civil szervezetek, érdekcsoportok hálózatai  Strukturális politika ösztönzői  Határon átnyúló regionális fejlesztési programok  Információs politikák és az együttműködési know-how (tapasztalatok átadása  Nyilvánosság, publicitási fórumok és politikai platformok Európa  Nemzeti és /vagy felsőbb kormányszintű közvetítés  szinergia: az egymást kiegészítő tényezők kiaknázása  partnerség: többszintű politikák koordinálása; addicionalitás a társfinanszírozáson keresztül  KKE országok kohéziója, „előcsatlakozása, elő- integrácója”  Decentralizáció és regionalizáció  A regionális és lokális kezdeményezések ösztönzése  kompetitív regionális fejlesztési politikák  Kormányközi bizottságok  informális parlamenti munkacsoportok  Eurorégiók: lokális szinten létesített intézmények  Európai képviselet önkéntes szervezeteken keresztül  Strukturális politika ösztönzői  Határon átnyúló regionális fejlesztési programok  Információs politikák és az együttműködési know-how (tapasztalatok átadása  Nyilvánosság, publicitási fórumok és politikai platformok