1 HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI A SLO/HU/CRO /2004/01/HU- 74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült képzés
2 3. témakör A HATÁRMENTISÉG PROBLEMATIKÁJA
3 Határkutatások,multidiszciplináris határtudományok Történeti előzmények: Az 1990-es években: multidiszciplináris határtudományok Amerika (mexikói határvidék), és Északnyugat- Európa (Észak-Írország, Wales, Dánia, London, Warwick…) EU nemzetközi alapkutatás: Association of European Border Regions (AEBR) 1989 után Közép-Kelet-Európa és Balkán etnikai konfliktusai
4 A határmentiség kettős jellege A határ megszakítja a tér folytonosságát: Egyirányú kapcsolatok, ellenségeskedés, elriasztja a vállalkozásokat perifériává válás, elmaradottság A határvidékek találkozási pontok különböző kultúrák, nyelvek, etnikumok közt - a szomszédos népek közti bizalom erősítés helyszínei – kapurégiók Az elmaradottság tényezői: egyoldalú gazdasági struktúra, aprófalvas településszerkezet, alacsonyfokú urbanizáció, kedvezőtlen természeti adottságok, hiányos közlekedési infrastruktúra Ilyenek közt sok a periferiális (országhatáron vagy megye- ill. régióhatáron) fekvő terület. Határtérségek sajátossága: nemcsak periferikus, hanem az államközi kapcsolatoknak alárendelt
5 A határvidékek szerepe, jelentősége Nemzetállamok területi keretei Határátlépés szabályai: állami hatáskör Közigazgatási lehatárolás funkcionális lehatárolás ellentmondásai Új térkapcsolatok vagy perifériává válás A határ szerepe: –Középkorban: védelmi, katonai (kifelé orientált) elválasztó szerep –Ma: ? Az állam-nemzet kerete, befelé egységesít
6 Határtérségek típusai Elidegenedett határtérségek: nincs interakció, feszültségek Egymás mellett létező határtérségek: semleges kapcsolat, egymás elismerése, kevés együttműködés Kölcsönösen együttműködő határtérségek: stabil szomszédi kapcsolatok, baráti, kooperatív, egymás fejlődését segítő Integrált határtérségek: funkcionális összeolvadás, a határ átjárható emberek és javak számára is Az elszigetelődés vagy összekapcsolódás függ a történelmi, földrajzi különbségektől és a politikai helyzettől is. Mentális határ: a határ túloldalának idegenként való kezelése (ennek megszűnése lassú folyamat!)
7 Az integráció alapelemei Belső integráció: a régión belüli összetartozás erősítése Külső integráció: a környező régiókkal való kapcsolatok erősítése, államközi Mindkettő célja: a közös stratégiák a lehetőségek és adottságok kiaknázására Lehetséges szereplők: magánszemélyek, civil szervezetek, helyi közigazgatási szereplők, üzleti szervezetek, v. ezek vegyes szervezetei Az együttműködés területei: –informális interakciók, –közös stratégiák
8 Fő vizsgálati kérdések: Kik létesítenek kapcsolatokat és miért? Hogy történik a kapcsolatépítés és kapcsolattartás? Hogy illeszkedik az interregionális interakció a tágabb kapcsolatrendszerbe? (politikai, gazdasági, társadalmi) Milyen eredményei vannak az interregionális kapcsolatoknak?
9 A határon átnyúló együttműködések aktorainak csoportosítása A.Szereplő-specifikus szervezeti jellemzők: 1. Helyi és regionális önkormányzatok i. Az együttműködés formái, és a formalizáció szintjei ii.Az együttműködési hálózatokhoz rendelt erőforrások iii.A jogi háttér és az autonómia szintjei 2. Felsőbb korrmányzati szintek i.Relatív szerepük a helyi és regionális önkormányzatokhoz képest ii.Jogi háttér iii.Az együttműködési hálózatok segítésére rendelt erőforrások (ha van ilyen) 3. Helyi hivatalos vagy nemhivatalos határon átnyúló együttműködési szervezet i.Relatív szerepük a helyi és regionális önkormányzatokhoz képest ii.Az együttműködés formái, és a formalizáció szintjei iii.Az együttműködési hálózatokhoz rendelt erőforrások iv.Jogi háttér és az autonómia szintjei 4. Helyi és regionális vállalkozások i.Munkahelyek létesítése a határokon át ii.Árumozgások generálása a határokon át iii.Helyi termelő, eladó, kiskereskedő hálózatok, mint az egymást kiegészítő piaci tevékenységek mértéke iv.Regionális határon átnyúló beruházási szokások v.Cégek közti együttműködési minták vi.Együttműködés a magánszféra érdekelt/érintett csoportjaival 5. Civil szervezetek specifikus együttműködési érdekekkel i.Relatív szerepük a helyi és regionális önormányzatokhoz képest ii.Erőforrásaik iii.A hozzáértés, kompetencia, szakértelem területei
10 A határon átnyúló együttműködések aktorainak csoportosítása/2 B.A helyi piacok és szolgáltatások interdependenciája 1.határon át történő ingázás ( intenzitása, napi interakciók) 2.a határt átlépő emberek száma, munkavállalás, bevásárlás, szórakozás, családi ok miatt 3. a közoktatási és magán oktatási intézmények használata a határ túloldaláról 4. a közszolgáltatások és közintézmények használata a határ túloldaláról C. A helyi politikai keretek A speciális együttműködési megállapodások létezése és fontossága 5. A sajátos gazdasági zóna és adórendszer megléte 6. A tömegközlekedési és szállítási hálózatok szerkezete és integráltsága 7. A határrégiók és határmenti együttműködéseket érintő országos politikák 8. A határrégiók és határmenti együttműködéseket érintő európai országos politikák D. Stratégiai orientáció a határmenti hálózatépítésben 10.Az együttműködés prioritásai 11.Az együttműködési projektek szektorális irányultsága 12.Időbeli keretek E. Együttműködési tapasztalatok 13.A konszenzust / konfliktust elősegítő kérdések 14. Az együttműködés stabilitása 15. Az együttműködés vélt akadályai 16. Az együttműködés tényleges eredményei A fentiekkel feltárhatók a határmenti interakciók mintái az adott kontextusban – ezt követően komparatív elemzések és általános törvényszerűségek megállapíthatók…
11 Határmentiség és periferiális jelleg Elmaradottság tényezői: egyoldalú gazdasági struktúra, aprófalvas településszerkezet, alacsonyfokú urbanizáció, kedvezőtlen természeti adottságok, hiányos közlekedési infrastruktúra Ilyenek közt sok a periferiális (országhatáron vagy megye- ill. régióhatáron) fekvő terület. DE: határmenti területek lehetnek kapurégiók is!!! Határtérségek sajátossága: nemcsak periferikus, hanem az államközi kapcsolatoknak alárendelt
12 A határon átnyúló együttműködések fogalma, típusai Határmenti régió (def.): azon, a NUTS3 besorolásnak megfelelő közigazgatási egységek, amelyek határai részben az országhatárral azonosak (EU) Határmenti együttműködés –két kritérium: 1.a kapcsolatok nem nemzeti szintűek, a központi szintnél alacsonyabban szerveződnek 2.A kapcsolatok résztvevői területileg összekapcsolódó határtérségekben működnek (a határ közelsége meghatározza a mindennapi életét)
13 A határokon átnyúló együttműködés formái Európában A nemzetközi kapcsolatok formái: Hagyományos: állami szint Ma: decentralizált is –Határmenti régiók –Központi régiók Problémák: –Határmenti fekvés: társadalmi és gazdasági problémák (centrumtól való függés) –Történelmi és etnikai konfliktusok
14 Az együttműködések tartalma Keretintézmény létrehozása a közös problémákra Az intézmények a határ két oldalán párhuzamosan jönnek létre a hazai jogrendnek megfelelően Esetenként közös intézmény, nemzetközi jogalanyként (ritka) Alapelvek: –Partnerség, szubszidiaritás –Állampolgárok széleskörű tájékoztatása –Elhivatott egyének szerepvállalása –Politikusok bevonása –Egyenlőség, egyenlő képviselet a határ két oldalán
15 A határmenti együttműködések története II. világháború után, 1960-as évek – NSZK nyugati határai, holland-német együttműködés (Gronau központtal). Elnevezés : EURORÉGIÓ (1965) Regio Basiliensis (1963): francia-német- svájci határzóna 1980 Madrid, Európa Tanács: „A területi önkormányzatok és közigazgatási szervek határ menti együttműködéséről szóló európai keretegyezmény”, évi módosítás: az önkormányzatok nemzetközi megállapodás kötési joga. (hazánk, Románia és Szlovákia is elfogadta)
16 Európai példák - transznacionális együttműködés Az EU strukturális alapjai: stratégiai iránymutatás (több program finanszíroz térségi együttműködést, fejlesztést) Transznacionális hálózatok, a helyi politikák europaizációja A regionális politika az egymáshoz illeszkedő fejlesztési kezdeményezéseket támogatja INTERREG programok, PHARE, TACIS, CARDS CEMAT (European Conference of Ministers Responsible for Spatial Planning), AEBR (Association of European Border Regions) Példák: EU-15 keleti határainál (pl. lengyel-német városok, lengyel, cseh, magyar régiók ) – infrastruktúra és közlekedésfejlesztés, kulturális és ifjúsági csereprogramok
17 A határmenti együttműködések területei a szomszédos országokban Az együttműködés szintjei: Állami, vagy föderációs Regionális (szövetségi állam, kanton, departement) Helyi (városok és környékük), kommunális Vállalati szint Az együttműködés területei: Termelési vertikumok, közös energiagazdálkodás, Infrastruktúra, nemzetk. Reptérhasználat, hajózási feltételek, vízgazdálkodás, vízellátás Környezetvédelem, határfolyók tisztasága, levegőszennyezés elleni védelem Kulturális-oktatási együttműködés Az együttműködés formái: Államközi, formális (kormányközi bizottságok ajánlásai) Informális, nem államközi szerződésbe foglalt (regionális szervezésű kulturális rendezvények, konferenciák, stb.)
18 A határok jellege és azok hatása a határmenti kapcsolatokra: Közép-Kelet-Európa példája Európa határai: nem homogén, differenciált A különbségek szempontjai: 1.földrajzi, 2.közlekedési, 3.történelmi, 4.etnikai, szociológiai, 5.gazdasági, 6.az EU forrásokhoz való hozzáférés
19 Közép-Kelet Európa határai Határ: a társadalom és a gazdaság térbeli folytonosságát megszakítja- akadály Közép- és Délkelet Európában jellemző. kicsi, kontinentális országok, hosszú szárazföldi határok A Baltikumtól Görögország északi határáig: 18 ország Európa területének 13,8 %-a, népességének 18 %-a az európai szárazföldi határoknak közel 60 %-a itt van Területük 60%-a határmenti, a lakosság kb. 60 %-a itt (EU átlag: 21,5 % terület ill. 15,2 % népesség) A határok sajátossága: rendkívüli változékonyság határok jellege: volt "Vasfüggöny", volt Szovjetunió nyugat határai átjárhatatlanok voltak
20 Földrajzi szempontból Államhatárok (KKE: km) egy része földrajzi választóvonal is, földrajzi akadály 27 %-át (3900 km) folyók 18 %-át (2700 km) hegységek gerince 55 %- ánál nincs földrajzi akadály A természetes határoknak más jelentősége: értékes természeti ökoszisztémák –a határmenti fekvés ezen ökoszisztémák zavartalan fejlődését elősegítette (nemzeti parkok) –kötelez az együttműködésre "átművelés" és a "zsebszerződés" a magyar- osztrák határon
21 Közlekedési szempontból a határszakaszokat jellemzi: határátkelőhelyek sűrűsége és kiépítettsége A km határon összesen 215 nemzetközi közúti határátkelőhely van átlagosan 75 km-enként egy. A különbségek: a cseh-szlovák határon 15 km-enként, a bolgár-görög, a román-ukrán, a moldován-ukrán határon km-enként a minimális követelmény: mindenütt legalább 50 km-enként a határokon átvezető épített utaknak a 18 országban ma csak 40 %-át használják állandó nemzetközi határátkelőhelyként A vasutaknál a határokat átszelő vonalak 70 %-a van határátkelőként használatban, a határátkelők fejlesztése : prioritás Közlekedési folyosók Source: Rechnitzer, 2004
22 Közúti határátkelők Közép-Kelet-Európában
23 A történelmi szempontok 20. század: nagyarányú határváltozás A határok közül a 2,6 %-a mindig történelmi határ volt A többi egy része a múltban határ (Bosznia- Hercegovina - Horvátország, Csehország - Lengyelország között) Más része: soha nem volt nemzetközi határ –ma számos határvitára ad okot (pl. volt szovjet köztársaságok, szlovén-horvát, a horvát-jugoszláv, a jugoszláv-macedón határok)
24 Etnikai, szociológiai szempontok "klasszikus" típus: a határ két oldalán különböző nyelvű, etnikumú lakosság él, több évszázada, szoros gazdasági és egyéb kapcsolatok a "legproblémamentesebb típus", Pl. szlovák-lengyel határ, magyar-horvát, magyar osztrák határ Betelepített határ: az elmúlt fél évszázadban odatelepített népesség a határ túlsó oldalán élőkkel semmi kapcsolata nem volt félelemmel vegyes gyanakvás, előítéletek Az együttműködés nehéz Pl.a német-lengyel, a német-cseh és a cseh- osztrák határ, lengyel-orosz határ. Szétválasztott határ: a határ két oldalán ugyanazon etnikum él, korábban együvé tartozó területeken, szoros rokoni kapcsolatok is a helyi lakosság szorgalmazza az együttműködést nacionalista politikák akadályozzák
25 Gazdasági szempontból A gazdasági fejlettsége, ill. a fejlettségi szintek különbözősége Legkönnyebb az együttműködés kialakítása hasonló, fejlettségű térségek között Nagyobb a fejlettségi különbség: több feszültség illegális vándorlás, fekete munkavégzés, az ár- és bérkülönbségek kihasználásán alapuló fél-legális, vagy illegális tevékenységek, eltérő környezeti elvárások, normák A hagyományos nagy szakadék: az Európai Unió külső határainál –Ez a szakadék még ma is nagy, de csökkenő tendenciájú. –Pl: Nyugat Magyarország ma az EU átlagos fejlettség 55 %-án, –Burgenland pedig 75 %-án áll,
26 Gazdasági különbségek Közép-Kelet-Európában
27 Az EU támogatáshoz való hozzáférés lehetősége 1. EU-val határos térségek EU - oldalon a strukturális alapok (ezen belül INTERREG ) a társult országok területén pedig a PHARE határmenti együttműködési előirányzata (CBC) számos koordinálatlanság (ütemezése, jóváhagyási rend, finanszírozás ) 2. társult országok közötti határok PHARE-CBC támogatás gond, hogy az EU elsősorban a vele határos térségek fejlesztését szorgalmazza ,társult országok regionális fejlesztési prioritásai inkább kevésbé fejlett keleti területeikre irányulnak 3. semmilyen EU támogatásra nem jogosult Gyakran éppen ezek a legelmaradottabb, támogatásra leginkább rászoruló térségek. Magyarország esetében ilyen a jugoszláv, a horvát és az ukrán határ.
28 Észak-amerikai tapasztalatok USA-Mexikó határvidék A kormányközi kapcsolatok fontossága: NAFTA – a határmenti együttműködések megélénkülése De: kevesebb mozgástér, mint Európában (szuverenitás, határok nem teljes kinyitása, félelem a döntési jogkörök sérülésétől, munkahelyek elvesztésétől a gazdagabb országban…) USA és Mexikó határa az Első és a Harmadik Világ határa is egyben Az együttműködés területei: kereskedelem, külföldi működőtőke beruházások, környezetvédelem (városok gyors növekedése, vízellátás, szennyezés..) Az üzleti és a civil szféra együttműködése, korlátozottabb intézményi formák
29 Az észak-amerikai és európai határmenti együttműködések jellemzői Együttműködés alapelvei CélkitűzésekIntézményi keretekEszközök Észak-Amerika Minimalista, koordinátor szerep a nemzeti kormányok részéről, célirányos támogatás szűk területekre Közösségek bevonása, kezdeményező szerepe Stratégiai szövetség a szereplők közt Fenntartható gazdasági fejlődés Erőforrások megőrzése Kiegyensúlyozott városnövekedés Az életminőség és az egészségügyi színvonal megőrzése Kétoldalú és háromoldalú államközi, regionális és helyi képviselet Informális munkacsoportok Kormányzók és polgármesterek konferenciái Civil szervezetek, érdekcsoportok hálózatai Strukturális politika ösztönzői Határon átnyúló regionális fejlesztési programok Információs politikák és az együttműködési know-how (tapasztalatok átadása Nyilvánosság, publicitási fórumok és politikai platformok Európa Nemzeti és /vagy felsőbb kormányszintű közvetítés szinergia: az egymást kiegészítő tényezők kiaknázása partnerség: többszintű politikák koordinálása; addicionalitás a társfinanszírozáson keresztül KKE országok kohéziója, „előcsatlakozása, elő- integrácója” Decentralizáció és regionalizáció A regionális és lokális kezdeményezések ösztönzése kompetitív regionális fejlesztési politikák Kormányközi bizottságok informális parlamenti munkacsoportok Eurorégiók: lokális szinten létesített intézmények Európai képviselet önkéntes szervezeteken keresztül Strukturális politika ösztönzői Határon átnyúló regionális fejlesztési programok Információs politikák és az együttműködési know-how (tapasztalatok átadása Nyilvánosság, publicitási fórumok és politikai platformok