Grafikus programozás Készítette: Csernok László Felkészítő tanár: RNDr. Tomolya Róbert, PhD. Iskola:Gymnázium-Gimnázium Fülek,Námestie padlých hrdinov 2 1
A program célja Az általam megtervezett program abban is segít, hogy az algoritmust vizuálisan szemlélteti. Ez egy olyan program, melyben grafikusan lehet programozni. Az algoritmusokat folyamatábrával vagy struktogrammal szemléltethetjük. Én a program szemléltetésére a folyamatábrát választottam. 2
A program célja A tervezés után a program lehetőséget nyújt interaktívan kezelni a programot ill. a folyamatábrát. Megadhatunk változókat és értékeit, típusait. A program futása közben “láthatjuk“ a folyamatot. Ebben rejlik a nagy erőssége a programnak. 3
A program célja Vannak előre elkészített algoritmusok, példaprogramok, de ami ennél sokkal fontosabb, hogy a felhasználó saját algoritmust, programot is tervezhet, futtathat és folyamatában dinamikusan követheti a menetét. 4
Felépítése A program egyik fő része a menüsor amely 3 menüpontot tartalmaz:Fájl,Beállítások,SúgóA Fájl menüpont alatt lehet új programot létrehozni, menteni, megnyitni, valamint uj metódust létrehozni.A beállításoknál lehet megváltoztatni az objektumok, betűk méretét és ki/be kapcsolni a rendezést. 5
Felépítése A súgó menüpont alatt található a segítség, ami a program használását magyarázza el.A menüsorban található még egy legördülő menü, amivel a metodusok közt lehet váltani. 6
Felépítése A másik főrésze a programnak a eszköz panel melyről az objektumokat lehet használni egy program elkészítéséhez. Amik az alábbiak:Start, Stop, Metódus, Utasítás, Be, Ki, Feltétel. 7
Felépítése A harmadik főrésze a Szerkesztő felület. Ezen rakjuk össze a programot. Itt található meg 3 gomb is. A Start amely a programot idítja el. A másik a Stop ami megálítja a futást. A Gyorsfuttatás gomb a programot gyorsan futattja le es a vizualizácio nélkül. 8
A programkészítés lépései Ha megakarunk szerkeszteni egy programot először a folyamat ábrát kell elkészíteni. Objektumot vonszolással kell hozzáadni a Szerkesztő felülethez az Eszközpanelről. Minden programnak kell tartalmaznia Start és Stop objektumot, de ezekből csak egyet lehet elhelyezni. Többi objektumot korlátlan mennyiségben fel lehet használni. 9
A programkészítés lépései A objektumokat össze kell kötni, amit az objektumra klikkentve a jobb egérgobbal egy menü előhívásával és a megfelelő pont kiválasztásával vagy dupla klikentéssel lehet. 10
A programkészítés lépései A Start objektmon kezdődik a program. A Stop objektumon végződik, ha nem jut el ide a golyo, és vége az utnak akkor automatikusan ide kerul a vezérlés. 11
A programkészítés lépései Az Utasításban változókat lehet létrehozni, vagy azok értékét lehet megváltoztatni. Meglehet adni a változó típusát, nevét, változásának a módját, értékét. 12
A programkészítés lépései A Be objektum egy változónak ad értéket, melyet a programfutása közben kell megadni. Itt is az utasításhoz hasonlóan meg kell adni a változó típusát és a nevét de az értékét program futása közben kéri be. 13
A programkészítés lépései A Ki objektum egy változó értékét, szöveget ír ki. Ennél a szöveget vagy a változó nevét kell megadni, esetleg mindkettőt + jellel elválasztva. 14
A programkészítés lépései A Feltételben egy feltétel hajtódik végre és ez dönti el, hogy melyik ágra kerül a vezérlés. Ennél meg kell adni 2 változó nevét vagy értéket melyeket össze akarunk hasonlítani. Az összehasonlítás típusát is meg kell adni. 15
A programkészítés lépései A metodus objektum egy metódust hív meg. Itt csak a metodusok közül kell kiválasztani azt amit meg akarunk hívni. 16
Változók A változó típusa meghatározza a változónak adható értékek tartományát, valamint a rajta végezhetõ mûveleteket. Négy féle típusú változó létezik:long, double, String, boolean.Ezekből vannak tömbök is. 17
Változók long Egész típusú számokat tartalmaz. Legkissebb értéke: -10^19. Legnagyobb éréke: 10^19 Alapértelmezés: 0 . double Lebegő pontos számokat tartalmaz. Legkissebb értéke: 4.94065645841246544e-324. Legnagyobb éréke: 1.79769313486231570e+308. Alapértelmezés: 0.0 . 18
Változók String Szöveget tartalmaz.Értékadásnál a szöveget "" közé kell tenni. Például: "szöveg". Alapértelmezés: "" . String Szöveget tartalmaz.Értékadásnál a szöveget "" közé kell tenni. Például: "szöveg". Alapértelmezés: "" . 19
Kérdések Milyen objektumok léteznek? Milyen változók léteznek? Mik a program fő részei? Hány féleképpen lehet a programot futtatni? 20
Felhasznált irodalom A prezentáciohoz nem használatam fel más anyagot, csak a sajátomat. 21