A szórakoztatás határai médiaetikai szempontból

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Állattartás mindenkinek. Mi a probléma? • Nagyon fontos lenne állatot tartani, mivel – Több, mint 2 millió kutya van Magyarországon – Ez előfutára lehet.
Advertisements

A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Számadás a talentumról
ÖKO-Pack Nonprofit Kft.
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
FELHASZNÁLÓI TARTALMAK A HELYI NYILVÁNOSSÁGBAN 2012, Gödöllő.
Az artista sem ugrik védőháló nélkül avagy miben segíthet a jog ?
A helyi lapok szerepe az önkormányzati kommunikációban
Gazdaság és technika II. - Tóth Attiláné dr. Gazdaság és technika II. Film, mozi Tóth Attiláné dr.
Web2 a mobilon: mégis, kinek az érdeke? Méhes Krisztián Neo-Play Entertainment Kft.
A publicisztikai és tájékoztató műfajok
Mit csinálsz a szobádban
2007 szeptember 13. helyi nyilvánosság, helyi közélet helyi média.
Önkormányzati kommunikáció és a helyi nyilvánosság
Interaktív Multimédia Gyurik Pál Veszprémi Egyetem Alkalmazott Gazdaságtan Tanszék Egyetem TV.
AZ ELEKTRONIKUS SAJTÓ TV-RÁDIÓ-REKLÁMOK.
Az adományozás fogadtatása a médiában Kutatási eredmények október.
KRÍZISKOMMUNIKÁCIÓ A GYAKORLATBAN
Csongor és Tünde Készítette: Piele Klaudia Réka 10/b.
DR. SARKADY ILDIKÓ MÉDIAPIACI TENDENCIÁK Jogi kihívások „Célkeresztben a fogyasztó” NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA Budapest Mariott Hotel március 30.
Egyes emberi jogok Törökországban
A magyar tudományosság kihívásai Kárpátalján, kutatói szemmel Csernicskó István II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola Hodinka Antal Intézet Beregszász.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
Külföldi módszerek? Mi az amit figyelembe kell vennünk: Hagyományaink, Céljaink. Cégünk összetétele, nagysága.
A személyes részvétel előnyei Legyünk jelen! Piac & Profit Demcsák Mária alapító főszerkesztő.
A kiskorúak védelme a média káros hatásaival szemben
A média mint nevelési intézmény
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Közönségkapcsolatok (PR)
A fogyasztás pszichológiája − Milyen a magyar fogyasztó
A társas kultúra szociológiája: etnocentrizmus
Közösségi portálok használata (etikett,veszélyei)
A Facebook titka Héjj Szilárd Marketingarc
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
X. Magyar Vezérigazgató Találkozó Röjtökmuzsaj, szeptember Szükség van-e PR-ra? És ha igen, miért nem? EUROLEX Consulting MEDIA & PR.
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
Az új klasszifikációs ajánlás Szilády Szilvia Tudományos munkatárs Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Műsorfigyelő és elemző főosztály szeptember.
A kiskorúak védelme a hatósági gyakorlatban dr. Futó Gábor Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiafelügyeleti főosztály szeptember 28.
Részmunkaidő és egyéb „atipikus” formák
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.
Nők munkaerőpiaci helyzete a nyilvánosságban. 2 A kérdéskör kevés médiafigyelmet kap:  Elsősorban gazdasági, munkaerő-piaci szakportálokon jelennek meg.
Esélyegyenlőség Előadó: Megyesi Rita.
A RÉSZVÉTELI DEMOKRÁCIA FEJLŐDÉSE dr. Kósa Ádám Európai parlamenti képviselő és a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének elnöke november.
Polgár az Európai Unióban A „Révaisok Uniója” által készített prezentáció
Egyedül nem megy…! Érzékenyítő kampány a pszichiátriai betegek érdekében Nyírbátor, június 28. Lippainé Szabó Katalin,vezető ápoló Batonainé Ferkó.
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
2012 VIVA. VIVA – Alap információk Lead Ifjúsági szórakoztató csatorna, zenével, nemzetközi és hazai fejlesztésű tartalmakkal Csatorna infók Az 1997-ben.
Nevelés és nevelői attitűdök
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
KÖSZÖNTJÜK RÉSZTVEVŐINKET. … és mégis mit keresünk mi itt? Mit jelent a konferencia címe? Miről fogunk hallani ma? Miért épp Önöket hívtuk? Hogyan fog.
A BOLDOGSÁG TITKA.
A Zalaegerszegi Televízió nézettségi mutatói A felmérés április- májusában készült.
Hírnév! Jólét! VV! Képernyő- és valóságshow - kutatás
Fischer András© 1 A tudományos kommunikáció esélyei a televízióban - Hogy érzi magát bátyám? - Köszönöm kérdését, jól. - Kifejtené egy kicsit bővebben?
Útmutató Tippek, típushibák, megoldások és némi statisztika.
A tömegkommunikáció.
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
Bölcsességek, aforizmák
Szembesít a drámatréning. A csapat 2-nél több fő A csapat nem fogja a jótékony hatásait magától, automatikusan kifejteni. Kellenek struktúrák, normák,
„2007 a médiaszabályzás kezdete” 12. Televízió és hangtechnikai konferencia Budapest, május 2-3. Dr. Sarkady Ildikó MeH, Médiapolitikai Főtanácsadó.
Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?.
Az audiovizuális szolgáltatások szabályozásának új útjai A médiaszabályozás reformja az Európai Unióban dr. Zachar Balázs Miniszterelnöki Hivatal.
Maximális teljesítmény
1. FELKÉSZÜLÉS Ami elromolhat, el is romlik Reméld a legjobbat, készülj a legrosszabbra!
Kiselőadás Társadalomföldrajzi szintézis gyakorlatra
Egy plakát elkészítése, nyomtatási eljárások,
Európai Uniós ismeretek
Kommunikáció típusai.
Előadás másolata:

A szórakoztatás határai médiaetikai szempontból A szórakoztatás etikája

A szórakoztatás etikája a tömegtársadalomban a média egyik szükséges szolgáltatása a feszültség csökkentése a szórakoztató sajtó/szórakoztató média: látszólag kisebb jelentőségű: enyhébb megítélés? követelések: a pornográfia korlátozása, az erőszak látványának csökkentése, a puszta szenzációhajhászás mérséklése

Tájékoztatás és szórakoztatás „A közelmúlthoz képest a mai életstílus kevesebb időt, figyelmet, energiát hagy a nyomtatott sajtóra. Mind többen még az információt is szórakoztató keretben keresik, amit az infotainment, korunk műfajának hazai terjedése igazol.” (Kozák Ákos, a GfK Piackutató Intézet M.o.)

Tájékoztatás és szórakoztatás a köztük levő határ képlékennyé vált – pl. a sport az információk közti rangsorolás szükségessége: előnyben a társadalmi csoportokat, társadalmakat, az emberiséget érintő hírek a célcsoport – elit közönség – hasznos információk – populáris közönség – „faktoidok” szórakoztató tényszerűségek a kettő közti különbséget jelezni kell

A szórakoztatás határai a szórakoztatás ne fedje el és ne vulgarizálja a hiteles információt; ne váljon uralkodóvá kifogásolható: az izgalmak túlfeszítése; túldramatizáltság; puszta fikciók közreadása; esztétikai igénytelenség; szellemi üresség; morális indifferencia az újságíró/szerkesztő/animátor nem „bohóc”; a közönség nem csupa voyeur alkalmazható követelmények: objektivítás, méltányosság, erőszak bátorításának elkerülése, rejtett reklám tilalma

A MÚOSZ Etikai Bizottságának álláspontja „mind a szakmának, mind a közvéleménynek meg kell szoknia, hogy különbséget tegyen az újságírás tényközlő és véleményt formáló, nemes szórakoztatást biztosító tevékenysége és az igénytelen, valóság helyett pletykákat közlő, durvaságoktól, trágárságoktól hemzsegő szórakoztató sajtó között, akkor is, ha megjelenési színterében azonos az újságírói produktumok megjelenési helyeivel.”

Felületesség és túlegyszerűsítés a.) esztétikai igénytelenség b.) szellemi üresség c) morális indifferencia

Esztétikai igénytelenség kevés igény az újjításra és a kulturális eredmények, az elismert alkotások felhasználására az ízlésformálás kötelessége a tömegtermelésen és a nézettségi mutatókon túl minőséginek is kell lennie

Szellemi üresség a gondolkodtatás helyett „a szem rágógumija” rövidtávú figyelem, a múlt figyelmen kívül hagyása, türelmetlenség butaság, okkultizmus, paranormális jelenségek

Morális indifferencia nem állampolgár vagy hívő csak fogyasztó a boldogság – fogyasztás, a siker külső jegyei (pénz, közismertség, könnyű érvényesülés) a jó–rossz kategóriák leegyszerűsítése; sztereotípiák használata (rasszizmus, szexizmus) az emberi viszonyok középpontjában a hatalom; a probléma megoldása az erőszak egyes kategóriák mellőzése; kulturális elzárkozás;

A beszélgető műsor (talkshow) Műsorvezető: showman a beszélgetés bensőséges, olykor intim együttlét a riporter és a riportalany között közönség előtt történik: bizonyos fokú természetellenesség kulcsszereplő: a műsorvezető (?), nem pedig a vendég „cél”: beszélgetőtársait olyan helyzetbe hozni, hogy kimondják amit gondolnak feltétel: sajátos előadói, színpadi tehetség és tudás + jó riporter

Mónika-show (Erdélyi Mónika, RTL Klub) „Szereplői a meghívott vendégek, a közönség és a műsorvezető. A show alapját a különböző témák adják, amelyek helyszíne egy sajátosan berendezett stúdió. Részben a cirkuszhoz hasonlít a félkörben kialakított megemelt nézőterével, az előtte elhelyezkedő poronddal, ahol az attrakció zajlik. Ugyanakkor a „bevonuló” ajtó és a hosszú széles lépcső, amelyen kezdéskor a műsorvezető levonul a revü hangulatát kelti. A háttér (bárányfelhős égbolt) azt sugallja, hogy a műsor nyitott a világra és mindenkinek szól. ” (Mihalik Árpádné )

Mónika-show (Erdélyi Mónika, RTL Klub ) „A Mónika show rögzített, konzerv műsor. Előbb készül el, mint ahogyan adásba kerül. A felvett műsoranyagot „megcenzúrázzák”, összevágják, ügyelve arra, hogy kellő mennyiségben mutassák meg a közönséget, annak reakcióit, megmutatják a nyilatkozók arcát, szembesítik őket egy másik nyilatkozó ugyanabban a témában elmondott véleményével. Lemérik, mindez hogyan néz ki egymás mellett. Ahhoz, hogy ez a képernyőn tökéletes hatást nyújtson, komoly szakmai munkát igényel. ” (Mihalik Árpádné)

Mónika-show (Erdélyi Mónika ) Kifogásolható magatartások (You Tube): Mónika show - Mónikánál kiborul a bili Mauni-ka show - Veszekedés, verekedés, ordibálás... Orbitális pofon a Mónika showban

Mónika-show (Erdélyi Mónika, RTL Klub) az RTL Klub Mónika showjának április 22-i adása alkotmánysértő volt; a műsorszám a riportalany volt házastársának kifejezett tiltakozása ellenére került sugárzásra; bizonyítást nyert, hogy a riportalany állításai olyan valótlanságokat tartalmaztak, amelyek lehetőségére a panaszos kellő időben felhívta a műsorszolgáltató figyelmét. A Panaszbizottság megállapította, hogy a kifogásolt műsor súlyosan sértette a panaszosnak az alkotmányban is védett személyiségi jogait, és alkalmas volt arra, hogy a panaszos személyét - kifejezett tiltakozása ellenére - közvetlen munkahelyi és lakókörnyezetében beazonosítsa (Az ORTT nyilatkozatából)

Balázs-show (Sebestyén Balázs, RTL Klub) Ma megválasztjuk a Balázs-show legszexisebb nőjét”! Döntsd el, az anyád vagy én! Ma kiderül az igazság a párodról! Balázs segíts összehozni a családomat!

Balázs-show (Sebestyén Balázs, RTL Klub) Győzike a Balázs Show vendégeként büszkén mesélte, hogy milyen sokat fogyott, ám amikor Balázs a gyomorgyűrűvel kezdett el poénkodni a rapper kirohant a stúdióból. "Eszem ágában sincs bocsánatot kérni, hiszen a Balázs Show egy olyan műsor, amelyben van irónia és önirónia. Emellett pedig nem kötelező a showban szerepelni" - jelentette ki határozottan Balázs.

Balázs-show (Sebestyén Balázs, RTL Klub) A "Balázs show" a résztvevők megválasztása révén személyeskedő, alpári veszekedéssé és verbális durvaságok tobzódásává silányította a műsort. A nemtelen perpatvar nem nélkülözte a szexualitással összefüggő trágárságok alkalmazását, amely annak ellenére feltűnő volt, hogy a műsorszolgáltató sípszó segítségével megpróbálta tompítani az ízléstelen vita élét. (2004. március 2-i műsorról az ORTT)

Balázs-show (Sebestyén Balázs, RTL Klub) Az ORTT panaszbizottsága szerint a május 21-én sugárzott  Balázs-show-t, amelynek témája a szüzesség elvesztése volt, nem a megfelelő korhatárjelzéssel látták el. A médiatestület szerint az RTL Klub műsorának kritizált adása közvetett módon utalt a szexualitásra, ezért a 16 éven aluliak számára nem ajánlott kategóriába tartozik. Az RTL Klub azonban a 12 éven aluliak számára nagykorú felügyelete mellett ajánlott adásnak minősítette a show-t, amivel a panaszbizottság szerint a kereskedelmi csatorna megsértette a médiatörvényt.