Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013 21. CSEH ÚJ HULLÁM Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Cseh új hullám A cseh új hullám nem vált filmművészeti iskolává, nincs művészi manifesztuma, nem rendelkezik semmiféle programmal. A cseh új film - valójában ez volna a helyesebb megnevezés - jóval inkább mozgalom, amelyben az alkotókat elsősorban személyes, baráti, generációs szálak fűzik egymáshoz, nem valamiféle művészi platform. Az egyetlen közös cél a sematizmus hamis valóságképének elutasítása és a társadalmi igazság kifejezése.
A cseh új hullám irányzatai Groteszk realista filmek Abszurdba hajló, elvont modellek Az előző két irányzatot egyesítő filmek
Cseh új hullám írói A stílusirányzatokat összefüggésbe szokás hozni egy- egy íróval is, ez a kapcsolat azonban szigorúan metaforikus, a jobb megértést, a csoportok karakterének plasztikus megrajzolását segíti; közvetlen kapcsolat az írók és a filmek között csupán az egyik esetben jön létre. Az új hullám egyes irányzatait reprezentáló három író tehát: A realista filmeknél: Jaroslav Hašek; A modellalkotó filmeknél: Franz Kafka; A két irányzatot összefűző filmeknél: Bohumil Hrabal.
A cseh új hullám főbb alkotásai Jiří Menzel: Szigorúan ellenőrzött vonatok (1966) Jiří Menzel: Pacsirták cérnaszálon (1969) Milos Forman: Fekete Péter (1964) Milos Forman: Egy szöszi szerelme (1965) Milos Forman: Tűz van babám (1967) Vera Chytilova: Százszorszépek (1966)
Jiří Menzel : Szigorúan ellenőrzött vonatok (1966) 01:29:00
Milos Forman: Tűz van babám (1967) 01:11:00
vége