Főző Attila László főszerkesztő-helyettes

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
Advertisements

Cél: A digitális tananyagkészítéssel kapcsolatos - fogalmak, - folyamatok, - technikai ismeretek megismerése.
Tanyanyagtárházak lépjünk túl egy LMS korlátain Networkshop 2010 Debrecen, április Vágvölgyi Csaba
DIGITÁLIS TANANYAGFEJLESZTÉS E-LEARNING KERETRENDSZEREK Csalagovits Ádám projekt koordinátor NFT Programiroda.
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
Alprojektek eTanulás rendszer fejlesztése
IKT projektek a közoktatásban
IKT-alapú pedagógiai módszertan
A közoktatás intellektuális infrastruktúrája Magyar Bálint oktatási miniszter.
Az SDT keretrendszer logikai és architektúrális felépítése Dringó Béla
KORSZERŰ PEDAGÓGIAI PARADIGMÁK TÁMOGATÁSA SZÁMÍTÓGÉPES ESZKÖZÖKKEL
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Expressz Programiroda.
Főző Attila László főszerkesztő-helyettes Számítógéppel segített kollaboratív tanulás.
Főző Attila László főszerkesztő-helyettes.
1 Apertus Közalapítvány Nemzeti Fejlesztési Program
Az IKT-eszközök alkalmazásának és fejlesztésének pedagógiai támogatottsága évfolyam OKI-kutatás-fejlesztési projekt.
Hunya Márta módszertani szakértő
Az IKT kompetenciaterület specialitásai
Sokszínű Digitális Tanítás főszerkesztő-helyettes
Barki Katalin Szombathely, május 4.
e-Learning a tanárképzésben
Info-kommunikációs Technológia Nedeczky Veronika Sulinet
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
| | Tananyagfejlesztések fejlesztői szemmel Wagner Balázs MTA SZTAKI.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Megújul a Sulinet Könczöl Tamás osztályvezető
Debrecen, /10 „Matáv oktatás - Ma távoktatás” Krausz János Igazgatóhelyettes Matáv Oktatási Igazgatóság.
Felsőoktatási portálok lehetőségei a hatékony tudásépítésben
A digitális tananyagtartalom használatának lehetőségei a matematika kompetenciaterületeken.
Az informatika szerepe a XXI.század múzeumaiban
Az E-TANÁR portál. A digitális olvasás-tudás már széles körben elterjedt. A digitális írás-tudás széleskörű alkalmazásához azonban alkotói közösségi fórumok.
Az E-TANÁR portál.
Frontális pedagógia helyett „konstruktivista” pedagógia Dr. Magyar Bálint Oktatási miniszter október 12.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2005/2006. őszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
AICC, IEEE, SCORM, fogalmak. Tananyagok cseréje (export-import) Támogatja az együttműködéseket Támogatja a felhasználóbarát környezet kialakítását Megoldja.
Nedeczky Veronika Sulinet Digitális Tudásbázis.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
Kompetensek lettünk? június 27..
LKG és a KIT, LKG és a KIT Bánhegyesi Zoltán.
Dr. Huszár Tamás módszertani szakértő
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Wordforce e-learning szerkesztő lehetőségei és korlátai
Máté István Multimédia fejlesztő Máté István
A tanulási környezet változásának hatásai a tananyagfejlesztés módszereire Dr. Ludik Péter.
Forgó Sándor H: Az e-tananyag fejlesztés a kompetencia-alapú pedagógusképzés fókuszában Korszerű oktatási módszerek és IT technológiák.
Weblap-szerkesztés. Információs hálózati szolgáltatások Internet fontosabb szolgáltatásai (szóbeli) Elektronikus levelezési rendszer használata (szóbeli)
Konferencia a digitális tananyagok alkalmazóinak és fejlesztőinek
MTT MA Mérnöktanár mesterszak E lektronikus tanulás 4. konferencia.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
EDUCATIO Társadalmi Szolgáltató Kht
TIOK IKT – összefoglaló Nagy Regina Sulinet Programiroda tartalomfejlesztési szakértő.
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
Tanulói laptop használata a tanítási órákon
Információs és Kommunikációs Technológiák
Nagy Regina Az információkat tartalmazó interaktív eszközökre, mint félkész termékekre kell tekintenünk, amiből a felhasználó saját.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap „Interaktív elektronikus tananyagok fejlesztése” projekt.
DIGITÁLIS TANANYAGFEJLESZTÉS E-LEARNING KERETRENDSZEREK Csalagovits Ádám projekt koordinátor NFT Programiroda.
Tananyagfejlesztő és távoktató e-learning keretrendszer intézményi szintű működtetése MELLearN, ELTE Az ILIAS alkalmazása.
Digitális közzététel, avagy, hogyan írjunk digitalizációs stratégiát? Bánki Zsolt István Petőfi Irodalmi Múzeum.
Nemzeti Köznevelési Portál
A pun háborúk Ortutay Hanna prezentációja (9.C)
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
A digitális kompetencia fejlesztése
Mi mit miért? Mottó: nem értünk hozzá!
Előadás másolata:

Főző Attila László (fozoa@sulinet.hu) főszerkesztő-helyettes

10 év Sulinet röviden 1996 Művelődési és Közoktatási Minisztérium Internet és infrastruktúra – laborok és elérés tananyagfejlesztés (web) Sulinet oktatási portál továbbképzések 2002 2002 – Sulinet Expressz Program Központi tananyagfejlesztés és -szolgáltatás  Sulinet Digitális Tudásbázis (start: 2005. szeptember) az IKT-alapú pedagógia támogatása (hazai és nemzetközi projektek) továbbképzési program adókedvezményes számítógép vásárlás 2006

Miért érdemes megismerni az SDT-t? Mert a legnagyobb oktatási tananyag-adatbázis magyar nyelven hasznos megismerni egy LCMS működését bár fejlődő rendszer, már gyökeret vert az iskolákban hasznos megismerni egy komplex tananyagfejlesztő szoftvert technológiájánál fogva hordozza a fejlődés lehetőségét már az EU-ban is felfigyeltek rá jó háttér a korszerű, IKT-alapú pedagógiához

Az e-learning válasza magyarul az SDT. Tanár a zsibvásárban Videók, kísérletek Feladatok, tesztek Módszertani ötletek Animációk, multimédia elemek képek óravázlatok az internetes eszközök és a multimédia az oktatásban  nem újdonság Rengeteg e-tartalom különböző nyelveken, különböző szinteken a világháló számtalan pontján stb. Kérdés Bízhatunk-e az e-tartalomban? Hogyan alkothat értékes egységet az IKT a többi módszerrel? Mit kezdhetnek a tanárok az információs zsibvásár milliónyi tartalmával, ha tanítani, értékelni, érettségire felkészíteni, tehetséggondozni stb. szeretnék a diákokat? Az e-learning válasza magyarul az SDT. A téma és a foglalkozás esetében a csomópontokba (állomás) helyezett tartalomhoz, útvonalak (útszakasz) definiálható.

Sulinet Digitális Tudásbázis Tanulásmenedzsment rendszer (LMS) import/export Tartalom-menedzsment rendszer (LCMS) import/export hivatkozás Oktatási portálok-adatbázisok; NDA; NAVA; …. Felhasználó

Sulinet portál www.sulinet.hu

SDT- evolúció SDT 1.0 tesztverzió (2004) Web-es lejátszó 9 tananyag módszertani információk tesztelés SDT 2.0 éles rendszer (2006) új tananyagok új típusú objektumok új pedagógiai tulajdonságok kimeneti követelmények kompetencia területek

Részlet a tankönyvből

Tananyagelemek Újrafelhasználható elemek Karthágót a föníciai Türosz város telepesei alapították, a leírások szerint Kr. e. 814-ben. (A régészeti anyag alapján is elfogadják a 9. századot.) Lakói sémi eredetű punok, akik elsősorban a földközi - tengeri kereskedelemből éltek. Az utak, raktárhelyek biztosítására hoztak létre településeket egészen Szicíliáig, amelyek lassan önálló városokká fejlődtek. Terjeszkedésük révén Észak-Afrikában a rabszolgamunkára alapozott ültetvényes gazdálkodást is bevezették. Államformájuk arisztokratikus köztársaság volt. A vezetésben két csoport érdekei jeletek meg (hol ütköztek egymással), a kereskedelmet kézbentartó és ezért a tengeri uralmat fenntartani és erősíteni kívánó gazdag kereskedőké és a szárazföldi terjeszkedést igenlő nagy földbirtokosoké. Róma és Karthagó versengése az első pun háborúval nem ért véget: Karthágó hamar kiheverte a megaláztatást. Hispánia területének elfoglalásával ásványkincsekhez jutott , majd amikor a 25 éves Hannibál, Róma kérlelhetetlen ellensége elnyerte a fővezéri címet, felkészültek egy újabb háborúra. A második pun háború Kr. e. 218-201 között zajlott. A történelem egyik legkiválóbb hadvezérének tartott Hannibál Itáliában kívánta térdre kényszeríteni Rómát. (A rómaiak szintén idegen földön, Hispaniában és Afrikában kívánták megvívni a döntő csatákat.)

A Földközi-tenger medencéjének meghódítása c. foglalkozás az SDT-ből

Korábban létrehozott lap, foglalkozás, téma A tananyag felépítése Elemek Lap Foglalkozás Téma Az SDT-ben tárolt elemek logikailag először lapokra „szerveződnek” melyek mondjuk egy web-es html oldalnak felelnek meg. A lapok az elemek egymáshoz viszonyított elrendezését testesítik meg. A lapokat foglalkozásba, míg a foglalkozást témákba lehet szervezni. A legfontosabb jellemzője a tananyagoknak az útvonalak létrehozása, melynek segítségével meghatározható a lapok, foglalkozások közötti bejárás sorrendje. A útvonal a későbbiekben akár adott feladat megoldásához, annak kiértékeléséhez is kapcsolható, így akár a differenciált bejárás is automatizálható. Érdemes kiemelni, hogy új foglalkozás, téma (vagy bármilyen tartalom) létrehozásánál fel lehet használni a korábban létrehozott tananyagokat. Korábban létrehozott lap, foglalkozás, téma

Tananyagelemek reprezentációja Elemek tárolása Adatlap (tulajdonságok leíró állománya) Elemet reprezentáló bináris állományok Forrás Web-es előkép Web-es normál Web-es nagyított Nyomtatási Egy elem az SDT-ben több felhasználási céllal is letárolásra kerül (web normál. forrás kötelező) így szintén biztosított az elemek többcélú felhasználása (adott kép rendelkezésre álló legjobb forrásállománya pl. kiemelhető DTP programba).

Elemek néhány jellemző bináris formátuma Szöveg : txt, html  xhtml Kép : tif, svg  jpg, svg Hang : wav  mp3, wma Mozgókép : dvi  mpg, wmv Szimuláció : fla  swf Hivatkozás : - Tesztfeladat : xml (adott séma) Példák: Bal oldali oszlop a forrás állomány típusa, jobb oldali a web-en megjelenő

Téma és foglalkozás egység témát alkotó egyedek bejárási útvonala (gráf) csomópont: az egyes tartalmazott egyedekhez rendelt módszertani tulajdonságok Útszakasz (él): az egyes tartalmazott egyedek közötti navigációs viszonyrendszer A téma és a foglalkozás esetében a csomópontokba (állomás) helyezett tartalomhoz, útvonalak (útszakasz) definiálható.

Bejárási lehetőségek tallózó – műveltségi területek fája előre definiált lépések a tananyagegységen belül foglalkozás gráf csomópont útszakasz (él) A téma és a foglalkozás esetében a csomópontokba (állomás) helyezett tartalomhoz, útvonalak (útszakasz) definiálható.

Lapszerkezet Spec. egység a feladat. Jelenleg csak klien oldalon történik kiértékelés, de tervezzük a szerver oldali kiértékelést is (eredmények tárolása), illetve a feladatokhoz köthető dinamikus útvonalakat is (pl. megoldástól függő továbbhaladás).

Fogalmak

Tevékenységek és tesztek Példa Kísérlet Feladat Csomópontokból álló speciális egység (mint a foglalkozás) nincs tanári- és tanulói utasítás Tesztfeladatok feladat típusa a QTI szabványt követve pl. egyszeres választás feladatot alkotó elemek, mint erőforrások kép, szöveg stb. Feladat végrehajtására vonatkozó logika helyes, helytelen válaszok, pontszám, segítség tesztfeladat-sorok

Publikáció Különböző célú megjelenítés web: HTML publikáció (http://sdt.sulinet.hu) forrásállományok, xml leírók: SDT Tananyagszerkesztő nyomtatási formátum: pl. PDF speciális eszközökre történő publikálás: pl. PDA különböző export funkciók: pl. SCORM

Foglalkozásvázlat

Tananyagvázlat

Fogalomgráfok Minden foglalkozáshoz van fogalomgráf (SVG formátum, önállóan is használható) Átalakíthatók, újraépíthetők az SDT tananyagszerkesztővel

Fogalomkereső fogalmak közötti kapcsolatok keresése a fogalomgráfok alapján (pl. atom, proton) → eredmény: fogalmi térkép és a kapcsolódó objektumok listája

gyűjtemények linkgyűjtemény szöveggyűjt. médiagyűjt gyűjtemények linkgyűjtemény szöveggyűjt. médiagyűjt. adatok kísérletek bibliográfia fogalomtár

SDT eszközök a tanórán Előadás támogatása webes lejátszó és lapszerkezet mentési lehetőség offline használat publikus privát terület Tanórai munkaformák támogatása kutatási feladat (egyéni, páros stb.) kísérletek támogatása „blended learning” Kollaboratív feladatok (fórum, chat) Fogalmak fogalomjelölések fogalmi térképek Ellenőrzés tesztlejátszó több teszttípus Felkészülés keresés tallózófa témacentrum

Munkacsoportok Regisztrált felhasználók hozhatnak létre munkacsoportot Tagsági kérelem: elfogadás vagy elutasítás Kapcsolódó fórum és chat terület – kollaboratív munka Közös tananyagkészítés

Fórum Munkacsoporthoz rendelt fórumok Kommunikáció Oktatási alkalmazások A munkacsoport létrehozója a fórum(ok) adminisztrátora is Operátori jog továbbadható Saját fórumok és témák létrehozása Mellékletek csatolhatóak

Chat Munkacsoporthoz rendelt chat szobák A munkacsoport létrehozója lesz a chat adminisztrátora is Szerepjáték lehetősége Moderálás

Köszönöm a figyelmet!