Főző Attila László (fozoa@sulinet.hu) főszerkesztő-helyettes
10 év Sulinet röviden 1996 Művelődési és Közoktatási Minisztérium Internet és infrastruktúra – laborok és elérés tananyagfejlesztés (web) Sulinet oktatási portál továbbképzések 2002 2002 – Sulinet Expressz Program Központi tananyagfejlesztés és -szolgáltatás Sulinet Digitális Tudásbázis (start: 2005. szeptember) az IKT-alapú pedagógia támogatása (hazai és nemzetközi projektek) továbbképzési program adókedvezményes számítógép vásárlás 2006
Miért érdemes megismerni az SDT-t? Mert a legnagyobb oktatási tananyag-adatbázis magyar nyelven hasznos megismerni egy LCMS működését bár fejlődő rendszer, már gyökeret vert az iskolákban hasznos megismerni egy komplex tananyagfejlesztő szoftvert technológiájánál fogva hordozza a fejlődés lehetőségét már az EU-ban is felfigyeltek rá jó háttér a korszerű, IKT-alapú pedagógiához
Az e-learning válasza magyarul az SDT. Tanár a zsibvásárban Videók, kísérletek Feladatok, tesztek Módszertani ötletek Animációk, multimédia elemek képek óravázlatok az internetes eszközök és a multimédia az oktatásban nem újdonság Rengeteg e-tartalom különböző nyelveken, különböző szinteken a világháló számtalan pontján stb. Kérdés Bízhatunk-e az e-tartalomban? Hogyan alkothat értékes egységet az IKT a többi módszerrel? Mit kezdhetnek a tanárok az információs zsibvásár milliónyi tartalmával, ha tanítani, értékelni, érettségire felkészíteni, tehetséggondozni stb. szeretnék a diákokat? Az e-learning válasza magyarul az SDT. A téma és a foglalkozás esetében a csomópontokba (állomás) helyezett tartalomhoz, útvonalak (útszakasz) definiálható.
Sulinet Digitális Tudásbázis Tanulásmenedzsment rendszer (LMS) import/export Tartalom-menedzsment rendszer (LCMS) import/export hivatkozás Oktatási portálok-adatbázisok; NDA; NAVA; …. Felhasználó
Sulinet portál www.sulinet.hu
SDT- evolúció SDT 1.0 tesztverzió (2004) Web-es lejátszó 9 tananyag módszertani információk tesztelés SDT 2.0 éles rendszer (2006) új tananyagok új típusú objektumok új pedagógiai tulajdonságok kimeneti követelmények kompetencia területek
Részlet a tankönyvből
Tananyagelemek Újrafelhasználható elemek Karthágót a föníciai Türosz város telepesei alapították, a leírások szerint Kr. e. 814-ben. (A régészeti anyag alapján is elfogadják a 9. századot.) Lakói sémi eredetű punok, akik elsősorban a földközi - tengeri kereskedelemből éltek. Az utak, raktárhelyek biztosítására hoztak létre településeket egészen Szicíliáig, amelyek lassan önálló városokká fejlődtek. Terjeszkedésük révén Észak-Afrikában a rabszolgamunkára alapozott ültetvényes gazdálkodást is bevezették. Államformájuk arisztokratikus köztársaság volt. A vezetésben két csoport érdekei jeletek meg (hol ütköztek egymással), a kereskedelmet kézbentartó és ezért a tengeri uralmat fenntartani és erősíteni kívánó gazdag kereskedőké és a szárazföldi terjeszkedést igenlő nagy földbirtokosoké. Róma és Karthagó versengése az első pun háborúval nem ért véget: Karthágó hamar kiheverte a megaláztatást. Hispánia területének elfoglalásával ásványkincsekhez jutott , majd amikor a 25 éves Hannibál, Róma kérlelhetetlen ellensége elnyerte a fővezéri címet, felkészültek egy újabb háborúra. A második pun háború Kr. e. 218-201 között zajlott. A történelem egyik legkiválóbb hadvezérének tartott Hannibál Itáliában kívánta térdre kényszeríteni Rómát. (A rómaiak szintén idegen földön, Hispaniában és Afrikában kívánták megvívni a döntő csatákat.)
A Földközi-tenger medencéjének meghódítása c. foglalkozás az SDT-ből
Korábban létrehozott lap, foglalkozás, téma A tananyag felépítése Elemek Lap Foglalkozás Téma Az SDT-ben tárolt elemek logikailag először lapokra „szerveződnek” melyek mondjuk egy web-es html oldalnak felelnek meg. A lapok az elemek egymáshoz viszonyított elrendezését testesítik meg. A lapokat foglalkozásba, míg a foglalkozást témákba lehet szervezni. A legfontosabb jellemzője a tananyagoknak az útvonalak létrehozása, melynek segítségével meghatározható a lapok, foglalkozások közötti bejárás sorrendje. A útvonal a későbbiekben akár adott feladat megoldásához, annak kiértékeléséhez is kapcsolható, így akár a differenciált bejárás is automatizálható. Érdemes kiemelni, hogy új foglalkozás, téma (vagy bármilyen tartalom) létrehozásánál fel lehet használni a korábban létrehozott tananyagokat. Korábban létrehozott lap, foglalkozás, téma
Tananyagelemek reprezentációja Elemek tárolása Adatlap (tulajdonságok leíró állománya) Elemet reprezentáló bináris állományok Forrás Web-es előkép Web-es normál Web-es nagyított Nyomtatási Egy elem az SDT-ben több felhasználási céllal is letárolásra kerül (web normál. forrás kötelező) így szintén biztosított az elemek többcélú felhasználása (adott kép rendelkezésre álló legjobb forrásállománya pl. kiemelhető DTP programba).
Elemek néhány jellemző bináris formátuma Szöveg : txt, html xhtml Kép : tif, svg jpg, svg Hang : wav mp3, wma Mozgókép : dvi mpg, wmv Szimuláció : fla swf Hivatkozás : - Tesztfeladat : xml (adott séma) Példák: Bal oldali oszlop a forrás állomány típusa, jobb oldali a web-en megjelenő
Téma és foglalkozás egység témát alkotó egyedek bejárási útvonala (gráf) csomópont: az egyes tartalmazott egyedekhez rendelt módszertani tulajdonságok Útszakasz (él): az egyes tartalmazott egyedek közötti navigációs viszonyrendszer A téma és a foglalkozás esetében a csomópontokba (állomás) helyezett tartalomhoz, útvonalak (útszakasz) definiálható.
Bejárási lehetőségek tallózó – műveltségi területek fája előre definiált lépések a tananyagegységen belül foglalkozás gráf csomópont útszakasz (él) A téma és a foglalkozás esetében a csomópontokba (állomás) helyezett tartalomhoz, útvonalak (útszakasz) definiálható.
Lapszerkezet Spec. egység a feladat. Jelenleg csak klien oldalon történik kiértékelés, de tervezzük a szerver oldali kiértékelést is (eredmények tárolása), illetve a feladatokhoz köthető dinamikus útvonalakat is (pl. megoldástól függő továbbhaladás).
Fogalmak
Tevékenységek és tesztek Példa Kísérlet Feladat Csomópontokból álló speciális egység (mint a foglalkozás) nincs tanári- és tanulói utasítás Tesztfeladatok feladat típusa a QTI szabványt követve pl. egyszeres választás feladatot alkotó elemek, mint erőforrások kép, szöveg stb. Feladat végrehajtására vonatkozó logika helyes, helytelen válaszok, pontszám, segítség tesztfeladat-sorok
Publikáció Különböző célú megjelenítés web: HTML publikáció (http://sdt.sulinet.hu) forrásállományok, xml leírók: SDT Tananyagszerkesztő nyomtatási formátum: pl. PDF speciális eszközökre történő publikálás: pl. PDA különböző export funkciók: pl. SCORM
Foglalkozásvázlat
Tananyagvázlat
Fogalomgráfok Minden foglalkozáshoz van fogalomgráf (SVG formátum, önállóan is használható) Átalakíthatók, újraépíthetők az SDT tananyagszerkesztővel
Fogalomkereső fogalmak közötti kapcsolatok keresése a fogalomgráfok alapján (pl. atom, proton) → eredmény: fogalmi térkép és a kapcsolódó objektumok listája
gyűjtemények linkgyűjtemény szöveggyűjt. médiagyűjt gyűjtemények linkgyűjtemény szöveggyűjt. médiagyűjt. adatok kísérletek bibliográfia fogalomtár
SDT eszközök a tanórán Előadás támogatása webes lejátszó és lapszerkezet mentési lehetőség offline használat publikus privát terület Tanórai munkaformák támogatása kutatási feladat (egyéni, páros stb.) kísérletek támogatása „blended learning” Kollaboratív feladatok (fórum, chat) Fogalmak fogalomjelölések fogalmi térképek Ellenőrzés tesztlejátszó több teszttípus Felkészülés keresés tallózófa témacentrum
Munkacsoportok Regisztrált felhasználók hozhatnak létre munkacsoportot Tagsági kérelem: elfogadás vagy elutasítás Kapcsolódó fórum és chat terület – kollaboratív munka Közös tananyagkészítés
Fórum Munkacsoporthoz rendelt fórumok Kommunikáció Oktatási alkalmazások A munkacsoport létrehozója a fórum(ok) adminisztrátora is Operátori jog továbbadható Saját fórumok és témák létrehozása Mellékletek csatolhatóak
Chat Munkacsoporthoz rendelt chat szobák A munkacsoport létrehozója lesz a chat adminisztrátora is Szerepjáték lehetősége Moderálás
Köszönöm a figyelmet!