Dr. Schiffer Csilla
„reflektív tanításon olyan, a pedagógiai tevékenységet folyamatosan és tudatosan elemző gondolkodást és gyakorlatot értünk, mely biztosítja az oktató-nevelő tevékenység folyamatos önellenőrzését és ezen alapuló fejlesztését” (Szivák, 2010)
A reflektív gondolkodás fázisai 1. A probléma felismerése. 2. A probléma összevetése hasonló esetekkel, az adott helyzet sajátosságainak kiemelése. 3. A fentiek alapján a probléma újra fogalmazása, azonosítása. 4. Kísérletezés a megoldásokkal. 5. A kívánt és nem kívánt következmények át gondolása. (Schön idézi Szivák 2010)
…ha az emberek aktívan bevonódnak a döntéshozatalba, sokkal szívesebben vesznek részt annak megvalósításában is (Lewin)
Szivák Judit: A reflektív gondolkodás fejlesztése. MTSZSZ, Budapest, 2010