ÖSSZEADÁS a pozitív és a negatív számok körében Összeadandó + összeadandó = összeg Azonos előjelű számok összeadása Különböző előjelű számok összeadása I. II.
Egyenlő előjelű számokat úgy adunk össze, hogy az abszolút értékük összegét közös előjellel vesszük. (+a) + (+b) = + (a+b) (- a) + (- b) = - (a+b) 1. 2. (+a) (+b) + (a + b) (-b) (-a) - (a + b)
1. KÉT POZIZÍV SZÁM ÖSSZEGE Két pozitív számot úgy adunk össze, hogy az egyik szám értékét megnöveljük a másik szám értékével. (+a) + (+b) = +(a+b)
PL: (+4) + (+3) = (+7)
Egyszerűbben : (+4) + (+3) = (+7) GYAKORLÁS: (+3) + (+5) = (+8) GYAKORLÁS: (+3) + (+5) = (+8) (+2) + (+4) + (+3) = (+9)
PÉLDA (+5) + (+3) = (+8) Van 5 dinárom és kaptam még 3 dinárt. Mennyi pénzem van valójában? 8 dinár (+5) + (+3) = (+8)
2. KÉT NEGATÍV SZÁM ÖSSZEGE Két negatív számot úgy adunk össze, hogy az egyik szám abszolút értékét megnöveljük a másik szám abszolút értékével, az összeget pedig negatív előjellel látjuk el. (- a) + (- b) = - (a+b)
PL: (-4) + (-3) = (-7)
(-4) + (-3) = (-7) Egyszerűbben : GYAKORLÁS: - 4 – 3 = - 7 GYAKORLÁS: (-3) + (-5) = (-8) - 3 – 5 = - 8 (-2) + (-4) + (-3) = (-9) - 2 – 4 – 3 = - 9
PÉLDA (-5) + (-3) = (-8) Van 5 dinár adóságom és kölcsönkértem még 3 dinárt. Mennyi pénzem van valójában? 8 dinár adóságom (-5) + (-3) = (-8)
(+ a) + (- b) = + (a-b) a>b (- a) + (+ b) = - (a-b) a>b Különböző előjelű számokat úgy adunk össze, hogy a nagyobb abszolút értékű számból kivonjuk a kisebb abszolút értékű számot, és a különbséget a nagyobb abszolút értékű szám előjelével látjuk el. (+ a) + (- b) = + (a-b) a>b (- a) + (+ b) = - (a-b) a>b (- a) + (+ b) = + (b-a) a<b (+ a) + (- b) = - (b-a) a<b 1. 2. 3. 4.
(+ a) + (- b) = + (a-b) a>b (-a) (+b) (- a) + (+ b) = - (a-b) a>b - (a + b) (+b) (-a) + (b - a) (- a) + (+ b) = + (b-a) a<b (-b) (+a) - (b - a) (+ a) + (- b) = - (b-a) a<b
PL: 1. (+ a) + (- b) = + (a-b) ha |a| > |b| (+5) + (-3) = + (5-3) = + (2)
Értelmezhető mint egyszerű kivonás! Egyszerűbben : (+7) + (-3) = + (7-3) = + (4) Értelmezhető mint egyszerű kivonás! 7 – 3 = 4 GYAKORLÁS: (+8) + (-5) = + (3) 8 – 5 = 3 (+9) + (-3) + (-4) = + (2) 9 – 3 – 4 = 2
PÉLDA (+5) + (-3) = +(2) Van 5 dinárom és 3 dinár adóságom. Mennyi pénzem van valójában? 2 dinár (+5) + (-3) = +(2)
PL: 2. (- a) + (+ b) = - (a-b) ha |a| > |b| (-5) + (+3) = - (5-3) = - (2)
Egyszerűbben : (-7) + (+3) = - (7-3) = - (4) GYAKORLÁS: - 7 + 3 = - 4 - (7-3) = - (4) - 7 + 3 = - 4 GYAKORLÁS: (-8) + (+5) = - (3) - 8 + 5 = - 3 (-9) + (+3) + (+4) = - (2) - 9 + 3 + 4 = - 2
PÉLDA (-5) + (+3) = -(2) Van 5 dinár adóságom és van 3 dinárom. Mennyi pénzem van valójában? 2 dinár adóságom (-5) + (+3) = -(2)
PL: 4. (- a) + (+ b) = + (b-a) ha |a| < |b| (-5) + (+3) = - (5-3) = - (2)
PL: 3. (+ a) + (- b) = - (b-a) ha |a| < |b| (+5) + (-8) = - (8-5) = - (3)
Egyszerűbben : (+3) + (-7) = - (7-3) = - (4) GYAKORLÁS: 3 – 7 = - 4 - (7-3) = - (4) 3 – 7 = - 4 GYAKORLÁS: (+8) + (-5) = + (3) 8 – 5 = 3 (+9) + (-3) + (-4) = + (2) 9 – 3 – 4 = 2
PÉLDA (+5) + (-8) = -(3) Van 5 dinárom és 8 dinár adóságom. Mennyi pénzem van valójában? 3 dinár adóságom (+5) + (-8) = -(3)
TANÍTÁSI SEGÉDANYAG CSERVENÁK BERTA KÉSZÍTETTE: ĐURO SALAJ ÁLTALÁNOS ISKOLA SZABADKA, 2007