Agria Média Konferencia október Dr. Kokovay Ágnes Digitális tartalomfejlesztés sajátosságai, tapasztalatai a Semmelweis Egyetemen A felhasznált grafikák Táncos László grafikus alkotásai
Vázlat Bevezetés – kezdetek Helyzetkép a Semmelweis Egyetemen Hosszú és rövidtávú célok A fejlesztés menete, problémák Összegzés
Bevezetés Előzmények A Semmelweis Egyetem küldetésnyilatkozatában „…a prioritások között szerepel az egészségtudományi oktatás területén egy európai tudásközpont létrehozása, mely magasan képzett szakembergárdájával modern technológiák alkalmazásával a legrangosabb intézmények közé kíván emelkedni…” Az előzőekhez kapcsolódóan az egyetem kiemelt fejlesztési célja: többek között a „..e-learning beindítása, az intelligens tanulási környezet kialakítása, a már meglévő és fejlesztés alatt álló elektronikus oktatási tartalmak összerendezése – elmozdulás az elektronikus egyetem felé.” SE Intézményfejlesztési Terv (2006 – 2011 )
Bevezetés Előzmények A SE Informatikai stratégiájának sarkalatos célkitűzése a korszerű IKT módszerek meghonosítása az oktatásban + az oktatók digitális írástudásának fejlesztése, felkészítés az IKT alkalmazására, és problémamentes használatára. A SE Információs Rendszerstratégiája központi feladatként kezeli az oktatást támogató rendszerek (pl.: e-learning, blended learning) fejlesztését. SE Intézményfejlesztési Terv (2006 – 2011 )
Helyzetkép Elektronikus felületek használata – elterjedt jellemző - egymástól elszigetelt fejlesztés - átfedések - eltérő színvonal - eltérő megjelenés – design Jelenleg közel 10 TÁMOP pályázat kapcsán folynak tananyagfejlesztések. jellemző - az intézmény a nevét adja, de nem kötelezi konzorcium esetén a partnereket arra, hogy az egyetem hírnevét vihesse az elkészült tananyag, hisz többnyire kizárólag független felületeken illetve a partnerek felületein kerülnek bemutatásra. Előzmények E-learning Fejlesztő Munkacsoport megalakulása december
Egy olyan egységes keretrendszer kialakítása, melyben a már meglévő, a fejlesztés alatt álló, és az ezután fejlesztésre kerülő tananyagok folyamatosan beintegrálhatók. Az e-tartalmak minőségbiztosítási rendszerének felépítése és működtetése – egységes arculat. Az e-tananyagfejlesztések szakmai módszertani hátterének biztosítása, a fejlesztések előkészítése, lebonyolítása. A belended learning koncepció kidolgozása és megismertetése. A képzők képzése, oktatók folyamatos felkészítése az elektronikus tananyagok fejlesztésére. A bevezetésre került e-learning keretrendszer megismertetése (MOODLE; Mahara e-portfolio). Az egységes és biztonságos felhasználóbarát központi azonosító-rendszer létrehozása és üzemeltetése. Helyzetkép Helyzetelemzés Az e-tartalomfejlesztések az E-learning Fejlesztő Munkacsoport szakmai módszertani jóváhagyása nélkül nem kerülhetnek a rendszerbe, illetve nem hirdethetők a Semmelweis Egyetem elektronikus tananyagaként. Az egység szükségessége, indoklása
A fejlesztés lépcsői I. 2. EDITI megalakulása – elvi döntés E-learning és Digitális Tartalomfejlesztő Intézet létrehozása Elvi döntés 2011 szeptember
A fejlesztés lépcsői II. 3. Célok A SE minden stratégiai dokumentumában elkötelezte magát az elektronikus tartalmak fejlesztése mellett. Az intenzív fejlesztés két irányban lehetséges - Decentralizáltan bővítjük az elektronikus tananyagok választékát, egy kritikus mennyiség felett indítjuk a keretrendszer kialakítását - Központilag kialakítjuk és beüzemeljük a MOODLE rendszert, és a folyamatosan fejlesztett tananyagokat azonnal bevezetjük az oktatásba, ill. értékesítjük. Fejlesztési irányvonalak meghatározása Hosszú és rövidtávú célok
Tananyagfejlesztés 3. TÁMOP - elkészült tananyagok „Klinikai Moduláris és Interdiszciplináris Tananyag- és Tartalomfejlesztés a Semmelweis Egyetem öt klinikáján” Az elkészült tananyagok: Neurológia Neurology Ortopédia Orthopaedics Fül-orr-gégészet E.N.T. Pszichoterápia Medical Psichotherapy Onkológia Elkészült tananyagok TÁMOP /2/A/KMR
Tananyagfejlesztés 3. TÁMOP - előlészítés Munkaterv TÁMOP /2/A/KMR Feladatok Hónapok IX.X.XI.XII.I.II.III.IV.V. A tananyag szerkezeti felépítése Szept. 20. I. Tanulási egység/fő fejezet bevezető oldalának megszerkesztése 1db. Fejezet (alfejezet) teljes kidolgozása Tanulási ütemterv elkészítése a teljes tananyagra Értékelés + javítás sze27 A tananyag 1/3-ának elkészítése dec. 13. A tananyagrészhez tartozó gyakorló és ellenőrző feladatok elkészítése Értékelés + javítás 30. A tananyag 2/3-ának elkészítése febr. 28. A tananyagrészhez tartozó gyakorló és ellenőrző feladatok elkészítése Tanulási útmutató elkészítése Értékelés + javítás 7 A tananyag 3/3-ának elkészítése Határidő: április 28. A tananyagrészhez tartozó gyakorló és ellenőrző feladatok elkészítése Végső ellenőrző feladatok kidolgozása Értékelés + javítások 30
A fejlesztés folyamata A tananyagfejlesztők felkészítése 3. TÁMOP - előkészítés
Lineáris elrendezés A fejlesztés folyamata TÁMOP - tananyag tartalmi feldolgozása E E E 1.B 1.A 1.C Gy 2.A 2.B Gy 3.A 3.B 3.C Gy Olyan esetben javasolt, amikor a felhasználónak az adott tananyaggal kapcsolatban számottevő ismeretei nincsenek; Vagy: A tananyag tartalma kívánja meg ezt az elrendezési formát
A fejlesztés folyamata Tanítás tanulás a MOODLE rendszerben Komponáltság Tudatos színhasználat A képi kiemelés eszközeinek használata: méret előtér háttér Ábrák Logikai képek Képi analógiák
A fejlesztés folyamata Tanítás tanulás a MOODLE rendszerben Tevékenység – aktivitás alapfokon Írásbeli feladatok/jegyzőkönyvek Fogalomtárak Gyakorló és Ellenőrző tesztek Kísérleti alkalmazás 2011 – 12 tanév
Összegzés A kor kihívása: az információs technológiák oktatásban történő alkalmazása. Ez egy lehetőség, amelyet ki kell használni az ismeretszerzés hatékonyságának növelésére. Fogadjuk el a kor kihívását, ugyanis….. …… ahogy a beszédet nem szorította ki az írás, az írást nem szorította ki a könyvnyomtatás ugyan úgy nem fogja kiszorítani a hagyományos oktatás értékes részét az e-learning, DE egy fontos hozzáadott érték lehet, mely oktatási rendszerünk hatékonyságnövelésének egyik eszközévé válhat.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!