Hazai fogyasztók, hazai élelmiszerek - a bizalom építésének lehetőségei Dr. Polereczki ZsoltDr. Szakály Zoltán Egyetemi adjunktusEgyetemi docens, Tanszékvezető.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
Mi a marketing?.
TRUEFOOD szeminárium, november 12., Budapest, Magyarország A hagyományos élelmiszerek innovációival kapcsolatos fogyasztói viselkedés Margrethe Hersleth,
Gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények
Alberti Rita Apró Zoltán Bálint Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
A Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat tevékenysége Kiss Ágnes mb. igazgatóhelyettes MNVH Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság HISZ-ünk benne! Budapest, november.
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Az élelmiszer-vásárlást befolyásoló tényezők az EU országaiban Gáti Annamária Tárki - Tudok.
Minőségtanúsítás és tájékoztatás a minőségről
Kecskés Gábor Berzence  Az idei esztendő legfontosabb eseménye a burgonyatermesztésben is a Nyugat Európát sújtó heves esőzések hatásaként.
T E R M É K. A. Minden olyan dolog, amely szükségletet elégít ki B. Esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége C. Lehet szolgáltatás és szellemi.
A hamisított és illegális növényvédő szereknek HuCPA.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Kereskedelem Szakmacsoport
EZERMESTER a magyar barkácsbolt hálózat
Az internetes gyógyszervásárlás veszélyei
Humánkineziológia szak
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
A magyar fogyasztói szegmensek egészségvásárlása
SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME Budapest © Campden BRI Mo. Nonprofit Kft. A hagyományos élelmiszer fogalmának fogyasztói és ipari szemléletű meghatározása.
Mennyire (információ)tudatos a magyar vásárló?
A tételek eljuttatása az iskolákba
Előnyök és alkalmazási területek
Fogyasztóvédelem.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
© Homo Regius előadó: Kállai Mária, Szolnok Megyei Jogú Város alpolgármestere március Európai Területi Társulás és többszintű kormányzás konferencia.
A TERMÉKSTRATÉGIA LEGFONTOSABB ELEMEI
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Margitay Tihamér Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J. u. 1. E610. Telefon: Helyzet- és igényfelmérés.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
Az élelmiszerkutatás fő irányai: Jövőkép 2020-ig
TRUEFOOD záró-konferencia április munkacsomag A hagyományos élelmiszerekkel és azok innovációjával kapcsolatos fogyasztói vélemények Margrethe.
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
1 Konjunktúrajelentés 2009  Az üzleti helyzet és várakozások  A befektői környezet A DUIHK 15. konjunktúrafelmérése Dirk Wölfer április 21.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Hungarikumok a Parlamentben II Gyaraky Zoltán főosztályvezető Gőgös Zoltán államtitkár.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
A fogyasztói tudat befolyásolása a közösségi marketing eszközeivel
Termék & Márka Kopcsay László.
2014. augusztus 20. Új kialakítási koncepció augusztus 20.2 A postabolt elhelyezésével és belső elrendezésével kapcsolatos levárások Egyfelől legyen.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Tudatos a fogyasztó? Kozák Ákos március 28..
Helyettesítő termékek a tej esetében
1169/2011/EU jelölési rendelet
Az egészségesség, mint fejlesztési irány lehetőségei - Hogyan fejlesztenek a hazai élelmiszeripari KKV-k? Dr. Polereczki Zsolt Kaposvári Egyetem – GTK,
Mikroökonómia gyakorlat
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Mire jók az üzletben díjak? László Géza. Díjak a világban Mi alapján?  Tényalapú díjak  Értékelés alapján kiosztott díjak  Garancia díjak Ki adja?
Az etnocentrikus fogyasztói magatartás Magyarországon
Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?.
Az élelmiszerekkel kapcsolatos szabályok
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Tojás prezentáció Kategória áttekintés…. Az elmúlt évben jelentős defláció ment végbe a kategórián, ami az év elején visszafordulni látszott,
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
Regionális termékek az élelmiszer-kiskereskedelemben Szente Viktória és Szűcs Andrea Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Marketing és Kereskedelem.
1 © GfK Hungária | Superbrands 2015 SUPERBRANDS KUTATÁS 2015 GfK Hungária, Consumer Experiences január 28. Alap / Premium kutatási csomagok leírása.
Fogyasztóvédelem.
A kutatási program leírása
A vásárlási döntés folyamata
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Kihívások a tojáságazat előtt
Előadás másolata:

Hazai fogyasztók, hazai élelmiszerek - a bizalom építésének lehetőségei Dr. Polereczki ZsoltDr. Szakály Zoltán Egyetemi adjunktusEgyetemi docens, Tanszékvezető KE-GTK, Marketing és Kereskedelem Tanszék

Mi a célkitűzés? A tudatos fogyasztó A tudatos fogyasztó garantáltan magyar élelmiszereket válasszon és érezze annak a felelősségét, hogy miért kell hazai termékeket vásárolnia. Tudatos fogyasztó

Hogyan tudjuk megvalósítani ezt a célkitűzést? Racionális Emocionális

Tisztáznunk kell a fogalmakat A racionális fogyasztó következetesen és körültekintően vásárol. Alapvetően figyel a „jó vétel” lehetőségére, jellemzően fontos számára a termék ára és kényelmes beszerezhetősége. Az emocionálisan döntő fogyasztó már nem termékeket, hanem olyan márkákat vásárol, amelyek üzeneteivel azonosulni tud, biztosítva ezzel valamiféle érzelmi többletet. A fogyasztás nemcsak a termék jellemzői miatt történik, hanem az azzal kapcsolatos érzésekért is. Magyar élelmiszer? Import élelmiszer? Nem fontos a termék eredete! Fogyasztói patriotizmus A racionális, vagy az emocionális megközelítés kerül előtérbe?

Ausztria Az osztrák élelmiszerfogyasztó számára a legfontosabb vásárlást befolyásoló szempont az osztrák eredet (28%), megelőzi a minőséget (15%) és az árat (11%)! (Forrás: AMA, 2008) Erős fogyasztói közösségtudat

Franciaország Miközben csak sajtból több mint 1000-félét gyártanak, amelyek nagy része kapható a helyi áruházláncokban és a speciális sajtboltokban. A francia fogyasztók fele az első helyre rangsorolja hazáját a kiváló minőségű élelmiszert előállító országok között. A francia fogyasztók körében fel sem merül, hogy ne francia termékeket vásároljanak.

NÁLUNK mi a helyzet?

A hazai élelmiszerek imázsa kifejezetten jó! Általánosságban kijelenthető, hogy a felsorolt tulajdonságok alapján a magyar élelmiszerek kapták a legjobb minősítést, megelőzve a német és a francia termékeket. 1. hely 2. hely 3. hely Kifejezetten kedvező a vélemény a magyar élelmiszerek megbízhatóságáról, minőségéről, választékáról és áráról. A fogyasztók elégedettek a magyar élelmiszerekkel és érzelmileg is azonosulni tudnak velük. Úgy tűnik, nincs gyenge pontja a magyar élelmiszer koncepciónak!

Megjelenik mindez a magyar élelmiszerek vásárlási gyakoriságában? A magyar élelmiszereket…A válaszok megoszlása Fő% …kedveli, és rendszeresen vásárolja.34934,9 …kedveli, de nem rendszeresen vásárolja.40240,2 …kedveli, de nem veszi figyelembe a termék eredetét.20020,2 …nem kedveli, és nem veszi figyelembe a termék eredetét ,7 1,7 Bizonytalanok ,2 3,2 95%-os kedveltség 35% rendszeres vásárló

…mi okozza a KEDVELTSÉG és a VÁSÁRLÁS közötti jelentős különbséget?

Az eredményeink szerint az árak… Két tulajdonságaiban megegyező élelmiszer közül hajlandó lenne- e a magyar terméket megvásárolni a külföldivel szemben… …AZONOS FOGYASZTÓI ÁR esetén? …ha a magyar termék TÖBBE KERÜLNE? …ha a magyar termék TÖBBE KERÜLNE, de a terméken VÉDJEGY TANÚSÍTANÁ a magyar eredetet? Jelenleg 10-ből 3 fogyasztó tekinthető elkötelezettnek a magyar élelmiszerek vásárlása szempontjából! 76,8% 25,3% 31,2%

A tervezett magatartás elmélete Forrás: Ajzen, 2002 Magatartási hiedelmek Normatív hiedelmek Irányító hiedelmek Cselekvéssel kapcsolatos attitűdök Szubjektív normák Észlelt magatartás irányítás Cselekvési szándék Megvalósított cselekvés A fogyasztónak érveket kell adnunk a hazai termékek vásárlása mellett! Milyen típusú érveket használhatunk?

Lecsúszáskerülő stratégiák Először csökkentik a háztartások a láthatatlan fogyasztáshoz tartozó vásárlásaikat, vagy olcsó terméket választanak az eddigi márkásak helyettElőször csökkentik a háztartások a láthatatlan fogyasztáshoz tartozó vásárlásaikat, vagy olcsó terméket választanak az eddigi márkásak helyett Második lépés a látható fogyasztás területén való visszalépés, ekkor már „látszik” a probléma, érzékelhető az adott ember megjelenésében, sőt előbb-utóbb a tartásán is a problémaMásodik lépés a látható fogyasztás területén való visszalépés, ekkor már „látszik” a probléma, érzékelhető az adott ember megjelenésében, sőt előbb-utóbb a tartásán is a probléma Harmadik lépés, ami a leginkább drasztikus, az a környezet megváltoztatása, új vonatkozási csoport választásaHarmadik lépés, ami a leginkább drasztikus, az a környezet megváltoztatása, új vonatkozási csoport választása Forrás: Törőcsik, 2011

Új ideológia az új helyzetben Egyre több ember vallja magát zöld gondolkodásúnak, ezzel mintegy a korábbival összehasonlíthatatlan szociális kategóriába helyezve magátEgyre több ember vallja magát zöld gondolkodásúnak, ezzel mintegy a korábbival összehasonlíthatatlan szociális kategóriába helyezve magát Státus-mutató fogyasztástól, ami korábban az egyre nagyobb házak és autók látványában testesült meg, eljutunk az új, visszafogott, energiatakarékos fogyasztásigStátus-mutató fogyasztástól, ami korábban az egyre nagyobb házak és autók látványában testesült meg, eljutunk az új, visszafogott, energiatakarékos fogyasztásig Új fogyasztói döntési keret, új algoritmusok kialakulásának tanúi vagyunkÚj fogyasztói döntési keret, új algoritmusok kialakulásának tanúi vagyunk Forrás: Törőcsik, 2011 Hogyan érvelhetünk a hazai termékek mellet?

Érvrendszer felépítése Általános elvárások: Frissesség Frissesség Törvényi előírásoknak való megfelelés Törvényi előírásoknak való megfelelés Megszokott íz Megszokott íz Alapanyaghoz kötődő elvárások: Vegyszermentes Vegyszermentes Természetes eredetű Természetes eredetű Nem differenciáló szint Differenciáló szint Egészségügyi elvárások: E-szám mentes E-szám mentes Tápláló Tápláló Tradícionalitásra vonatkozó elvárások: Évszázados receptúra Évszázados receptúra Hagyományos feldolgozás Hagyományos feldolgozás Hazai gyártó Hazai gyártó Azonosíthatóságra vonatkozó elvárások: Termelő/feldolgozó egyértelműen azonosítható Termelő/feldolgozó egyértelműen azonosítható Hazai eredetet garantáló jelölés Hazai eredetet garantáló jelölés Egyéb elvárások: Élvezetes Élvezetes Magyar márkanév Magyar márkanév Csomagolás Csomagolás Gyors elkészíthetőség Gyors elkészíthetőség A racionális érvek kerülnek előtérbe!

MENNYIRE FONTOSAK a jelölések a hazai fogyasztóknak?

A fogyasztók 73,5%-a szerint fontos a minőségre utaló jelölések feltüntetése. A megkérdezettek 68,5%-a szerint fontos, hogy a csomagoláson származási helyre vonatkozó információk szerepeljenek. A fogyasztók 67,7%-a számára fontos a termék előállítására utaló jelölések feltüntetése. 10-ből 6-7 fogyasztónak fontos! Mindössze 23%-uk bízik meg bennük! Ausztriában ez 87% volt 2007-ben!

Mi okozhatja ezt a paradox helyzetet?

A jelölések spontán ismerete alacsony… 30,5% 7,1%6,1% Kiváló magyar áru 5,3% 5,0% 3,9% Nem kapott értékelhető arányú említést!

Jelölések rásegítéses ismerete 90,0% 71,9% 66,6% 57,2% 71,9% 69,9%

Felárfizetési hajlandóság? 31,7%28,2% 21,0% 18,9% 24,3% 20,6% Szoros a kapcsolat a fogyasztói bizalom és a felárfizetési hajlandóság között.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!