Sándor Balázs A regionális mediatizáció kihívásai és perspektívái a Dél-Dunántúli Régióban
Vázlatosan Változó térszemlélet és regionális identitás Kutatási eredmények További kilátások
A Dél-dunántúli Régió (NUTS II)
Mediatizáció A politikai kommunikáció „mediatikus” modellje Jürgen Habermas, A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása c. műve alapján
Szereplők Országos politikai pártok Önkormányzatok Lokális Médiumok: helyi televíziók, rádiók, nyomtatott sajtó (MTV Pécs, Kapos TV, Somogy TV, Pécs TV, Szekszárdi Városi Televízió, Pixel TV, Hálózat TV, Axel Springer Csoport)
Elsődleges tájékoztatási források a régiókban Az AGB Hungary felmérése alapján
A régió és a megyei napilapok A kutatás során napjainktól hazánk EU- csatlakozásának az évéig (2004) visszamenőleg vizsgált kifejezések a Dél-Dunántúli régió „nagy” megyei napilapjaiban. Régió, Regionális, Regoinalizáció, Regionalizmus Dunántúli Napló – Somogyi Hírlap – Tolnai Népújság
Kutatási eredmények ÚjságTalálati eredmények a "régió" szóra Somogyi Hírlap83 eset Tolnai Népújság66 eset Dunántúli Napló62 eset Összesen211 eset EgyezésekCikkek száma Mindegyikben11 db Tolnai Népújság-Dunántúli Napló3 db Tolnai Népújság-Somogyi Hírlap0 db Somogyi Hírlap-Dunántúli Napló1 db
Kutatási eredmények ÚjságTalálati eredmények a "regionális" szóra Somogyi Hírlap17 eset Tolnai Népújság195 eset Dunántúli Napló9 eset Összesen221 eset EgyezésekCikkek száma Mindegyikben2 db Tolnai Népújság-Dunántúli Napló1 db Tolnai Népújság-Somogyi Hírlap0 db Somogyi Hírlap-Dunántúli Napló0 db
Kutatási eredmények Újság Találati eredmények a "regionalizáció" szóra Somogyi Hírlap0 eset Tolnai Népújsá g1 eset Dunántúli Napló0 eset ÚjságTalálati eredmények a "regionalizmus" szóra Somogyi Hírlap1 eset Tolnai Népújság0 eset Dunántúli Napló1 eset
Következtetések A politikai aktorok tükrözik és próbálják tematizálni a regionális identitás paradigmarendszerét. Az érintett régió napilapjainak vizsgálata alapján elmondható, hogy minden igyekezet rendelkezésre áll ahhoz, hogy a regionális identitás kialakításában markáns szerepet vállaljanak. A lokális és az országos szint nincsen egyensúlyban. A lakosság számára ködbe burkolózik a régió, mint fizikális valóság.
További kihívások és perspektívák Változik-e a regionális médiumok palettája, és ezzel együtt miként alakulnak az erőviszonyok? Kialakul-e a regionális identitás? Illetve mikorra? Kedvez-e a hírközlés átalakítása a regionális mediatizációnak?
Köszönöm a figyelmet!