I. AZ ESETTANULMÁNYOK ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A PÁLYAKÖVETÉSI KUTATÁSOK MÓDSZERTANI SAJÁTOSSÁGAI KABAI IMRE ZSIGMOND KIRÁLY FŐISKOLA TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KUTATÓKÖZPONT (ZSKF TKK) DPR Szakmai Nap 2009.
Advertisements

Miért jobb egy (nem csak) geolokációs mobil kutatási rendszer? 1 HWSW – App!mobile konferencia, MOM Budapest, november 13. Pintér Róbert.
C++ programozási nyelv Gyakorlat hét
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Kémiai Technológia Transzfer Kft. Egy pályázat előkészítése Hasznos tanácsok kutatóknak egy sikeres pályázat benyújtásához.
Képességszintek.
Reklámelőteszt és reklámhatás-vizsgálat
Lapcsere stratégiák FIFO, LRU, OPT, SC
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
Projekt tervezése-, elemzése Ellenőrző kérdések
A projektpedagógia elmélete és gyakorlata
Főkomponensanalízis Többváltozós elemzések esetében gyakran jelent problémát a vizsgált változók korreláltsága. A főkomponenselemzés segítségével a változók.
A magyar városok szerkezetének átalakulása a rendszerváltozás után
Környezetértékelési módszerek
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Gyermekkor és gyermekkortörténet a kezdetektől napjainkig,különös tekintettel a középkór és reneszánsz gyermekképére.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Gazdasági modellezés,döntési modellek
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
Beruházás-kontrolling
A kulturális intelligencia
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
Képesítési Keretrendszerek Európában
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Biokémiai és Élelmiszertechnológiai Tanszék Mintavétel Élelmiszeranalitika előadás december 3.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A vidéki tér sikertényezői
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
IV. A munkaerő keresleti előrejelzés becslési módszere Kutatásvezető: Dávid János 3K Consens Iroda 2007.
A bioszféra 2 kísérlet. A bioszféra 2 kísérlet.
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Minőség menedzsment 6.előadás
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Belami beszámoló – Doménadaptációs alkalmazások. Problémafelvetés Felügyelt tanulás elvégzéséhez gyakran kevés jelölt adat áll rendelkezésre  doménadaptáció.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A pécsi EKF a magyar politikai diszkurzív térben Dr. Tarrósy István, egyetemi adjunktus, PTE BTK Politikai Tanulmányok Tanszék MTA PAB, december.
ONK 2011 Békési Kálmán Budapest november 3-5. A prezentált eredmények alapja a TÁMOP kutatási projekt. A projekt az Oktatáskutató és.
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Kutatásmódszertani dilemmák
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Visegrád, Könyvvizsgálat, Minőség-ellenőrzés és
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Adatbázisszintű adatmodellek
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
1 Tárgy- feladatelemzés módszerei Dr. Kaucsek György.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
1 © GfK Hungária | Superbrands 2015 SUPERBRANDS KUTATÁS 2015 GfK Hungária, Consumer Experiences január 28. Alap / Premium kutatási csomagok leírása.
Mintavétel.
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
A kutatási program leírása
Oszlopdiagram dr. Jeney László egyetemi adjunktus
SZFP II Kompetenciamérés
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Varga Péter, közszolgálati CMC
Mérési skálák, adatsorok típusai
Előadás másolata:

I. AZ ESETTANULMÁNYOK ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI „Az esettanulmány egy olyan empirikus kutatási módszer, amely egy jelenséget annak eredeti kontextusában és korában vizsgál meg.” Robert Yin (2002) contemporary > setting – saját helyzetében – építészeti kutatások esetén Az esettanulmányok öt fő ismérve: egyes önálló vagy összetett eseteket a saját kontextusában vizsgál ok-okozati összefüggések megmagyarázása való késztetés erős késztetés az elméletalkotásra a konvergáló adatsorokban, a többszörös bizonyítékokban való bizalom hajlam az általánosításra

1. Az egyes esetek kontextusára való koncentrálás az esettanulmány stratégiája a helyzeti és jelentésbeli kontextus tanulmányozását helyezi előtérbe az esettanulmány valójában egy esetnek egy olyan összetett erőtérben való tanulmányozása, amelyből az eset nem kiragadható „A várostest formái – azaz egészváros-léptékű, különböző irányú vetületei – önmagán túlmutató jellemzői egy városnak. A város alakját növekedése során különböző természetes és mesterséges tényezők – domborzat, folyóvizek, állóvizek, határvonalak, közlekedés – formálták. Ezek az összetevők a klasszikus városmodellekhez – Burgess-modell, Hoyt-modell – képest különleges szokatlan várostestformát eredményeztek. A különleges alakból szerkezeti-működési sajátosság is következik.”

1. Az egyes esetek kontextusára való koncentrálás „A várostest formái – azaz egészváros-léptékű, különböző irányú vetületei – önmagán túlmutató jellemzői egy városnak. A város alakját növekedése során különböző természetes és mesterséges tényezők – domborzat, folyóvizek, állóvizek, határvonalak, közlekedés – formálták. Ezek az összetevők a klasszikus városmodellekhez – Burgess-modell, Hoyt-modell – képest különleges szokatlan várostestformát eredményeztek. A különleges alakból szerkezeti-működési sajátosság is következik.”

× 2. Ok-okozati összefüggések megmagyarázása való késztetés AZ EGYES ESETTANULMÁNY-MODELLEK TIPOLÓGIÁJA FELÉPÍTÉS SZÁNDÉK ÉRTELMEZÉS LEÍRÁS FELDERÍTÉS LINEÁRIS – ANALITIKUS (problémafelvetés, szakirodalmi szemle, metodika, eredményközlés) × KRONOLOGIKUS (sorrendiség az elbeszélésben) ELMÉLETGYÁRTÓ (az egyes fejezetek sorrendje a logikai felépítéstől függ) SORRENDISÉG NÉLKÜLI (az egyes fejezetek sorrendje tetszőlegesen felcserélhető)

2. Ok-okozati összefüggések megmagyarázása való késztetés A volt szocialista országok erőltetett iparosítással fejlesztett nagyvárosainak népessége csökkenő tendenciát mutat és ez a folyamat a következő évtizedekben is folytatódni fog. Ezekben a városokban a fenntartható városfejlesztést elsősorban nem a bővítés és ez építés, hanem a területi összehúzódás és a céltudatos visszabontás jelentheti.

2. Ok-okozati összefüggések megmagyarázása való késztetés ROSTOCK

2. Ok-okozati összefüggések megmagyarázása való késztetés A szocializmus alatt épült nagy kiterjedésű lakótelepeknek a történelmi városmaghoz és az iparterületekhez képesti elhelyezkedése és ezekkel való kapcsolatának milyensége alapvetően befolyásolja a városrész értékét, az életminőséget és az ingatlanárakat, különösképpen a város egészének demográfiai csökkenése esetén.

2. Ok-okozati összefüggések megmagyarázása való késztetés 1992

2. Ok-okozati összefüggések megmagyarázása való késztetés 2012

3. Erős késztetés az elméletalkotásra „Az elméletalkotás lényeges dolog a kutatás tervezési fázisának részeként, de vajon az esettanulmány célja-e az elméletnek a fejlesztése vagy kipróbálása?” A teljes körű kutatás-tervezés annak az „elmélete” (amennyiben megtestesíti azt), hogy mi is kerül valójában tanulmányozásra. A sarkított helyzetek – amikor is egy a várostest formáját befolyásoló tényező más zavaró hatások nélkül, minél letisztultabban jelentkezik – vizsgálata hozzásegít egy-egy városépítészeti probléma átfogó értékeléséhez.

4. A konvergáló adatsorokban, a többszörös bizonyítékokban való bizalom fontos módszer az érvrendszernek több forrásból származó bizonyítékokra való felépítése, ezek azonban ha nem reprezentatívak, könnyen félrevezetnek „I use a preponderance of examples from New York because that is where I live. But most of the basic ideas in this book come from things I first noticed or was told in other cities..."

5. Hajlam az általánosításra „Kísérletet teszünk arra, hogy a várostestforma vizsgálatán keresztül bemutassuk a különleges fekvésű- -szerkezetű európai városok fejlődéstörténetét és működési sajátosságait, majd ezeknek a speciális szituációknak az ismeretében a várostervezés-városfejlesztés szempontjából általános érvényű konzekvenciákat vonjon le.” „Ezek a helyzetek kiválóan alkalmasak arra, hogy sarkítottan szembesüljünk egy-egy várostervezési vagy városműködési problémával, értékelhessük a kérdésre adott választ, és könnyebben lássunk meg tanulságokat, mint általános fekvésű-formájú városok esetében.”

AZ ESETTANULMÁNYOK ELŐNYEI ÉS HÁTRÁNYAI ERŐSSÉGEK GYENGESÉGEK a vizsgálat központjában az eset kontextusába való beágyazottsága áll fennáll a túlbonyolítás veszélye ok-okozati összefüggések megmagyarázására való képesség ez az „okozatiság” könnyen lehet túl sokrétű és komplikált bővelkedik adatsorok kiértékelésében igazi kihívást jelent a sok adatsornak a koherens módon történő integrálása elméletalkotási képesség más esetekben replikáció szükséges lenyűgöző és meggyőző tud lenni, ha jól csinálják nehéz jól csinálni, kevesebb a bejáratott szabály és eljárás, mint más kutatás-tervezési módszerek esetében

II. KOMBINÁLT KUTATÁSI STRATÉGIÁK a kutatás integratív megközelítési módjai - ezek során többféle módszert alkalmaz, különböző hagyományokra épít a tanulmány valamennyi ötvözendő kutatási stratégia szükségszerűen magával hozza erősségeit és gyengeségeit ezek kombinációja kölcsönös ellenőrzési lehetőségeket biztosít, lehetővé teszi a gyenge pontok kiszűrését, miközben lehetővé teszi, hogy az előnyök kiegészítsék egymást KÉTLÉPCSŐS KUTATÁS-TEVEZÉS DOMINÁNS – KEVÉSBÉ DOMINÁNS ELEMEK 3) KEVERT METODIKA

1. Kétlépcsős tervezés két vagy több stratégia alkotja a stratégia különálló szakaszait. Az előnye, hogy egy ilyen megközelítés az, hogy az adott eljárások és szabványok, melyek az egyes stratégia lehet mutatni teljes mértékben és határozottan. A lehetséges hátránya a lehetősége nem tudták kielégíteni a kapcsolatot, vagy koherenciája, ha a stratégiák fogalmilag nem is kapcsolódik. példa: egyetemi hallgatók és oktatók mobilitásának mérése 1. szint: a válaszadók szándékai 2. szint: a válaszadók tényleges viselkedése a két fázis kiegészíti egymást: az 1. fázisban kérdőíves a kvantitatív felmérésen alapuló adatelemzés, a 2. fázis egy kiválasztott szűkebb mintacsoporttal készült interjú a második fázis célja: finomítás, a szerzők célja az volt, hogy a mintaalanyok a különböző őket befolyásoló tényezőket a saját szavaikkal is megfogalmazhassák

2. Domináns / kevésbé domináns elemek egy kutatási módszernek a másikba való beágyazásával működik ez a módszer alkalmas arra, hogy a hangsúlyos elv mentén haladva fenntartsuk a tanulmány koherenciáját példa: két előváros lakosai közösségérzetének vizsgálata – cél annak a kimutatása, hogy a fizikai környezet hatással van-e négy elvonatkoztatott mutatóval – társas kapcsolat, gyalogos közlekedés, érzelmi kötődés, hely szelleme – kapcsolatos válaszokra ( korrelációs adathalmaz [ ezen belül 100 kiválasztottal mélyinterjú ] ) a második szint bevonásának céljai: - a kvalitatív elem behozása nélkül nem lett volna lehetséges a két adathalmaz (a két előváros) összehasonlíthatósága - annak szűrésére volt ez alkalmas,

3. Kevert metodika vegyes módszertan: ebben a modellben, két vagy több kutatási stratégia nagyjából azonos sorrendben és körülbelül azonos mértékű hangsúlyt kapva szerepel a külön-külön megjelenő erősségek tovább erősítik, a gyengeségek pedig kiegyenlítik egymást sokak számára túlságosan idegen megközelítés, nagyfokú kifinomultságra van szükség a kutatás-tervezés terén

KOMBINÁLT KUTATÁSI STRATÉGIÁK ELŐNYÖK / HÁTRÁNYOK KOMBINÁCIÓ TÍPUSA ELŐNY HÁTRÁNY KÉTLÉPCSŐS valamennyi stratégia érthetően és a teljesség igényével mutatható be a kontextus és a koherencia hiánya potenciálisan felmerül DOMINÁNS // // KEVÉSBÉ DOMINÁNS a hangsúlyos elv mentén haladva a koherencia fenntartható a kevésbé domináns elemet nem lehet teljes mértékben kihasználni KEVERT METODIKA a külön-külön megjelenő előnyök maximalizálásának ill. a hátrányok minimalizálásának lehetősége unortodox módszer kifinomultság szükséges