2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások Röviden összefoglalva: a hallgatók igényeit kielégítő, a felsőoktatási intézmény által nyújtott szolgáltatások, folyamatok, amelyek nem közvetlenül a hallgatók oktatásához és képzéséhez kapcsolódnak. A hallgatók részére nyújtott szolgáltatások csoportosíthatók: érintettek köre szerint (tanulmányokat folytatók, végzettek, szélesebb hallgatói (és más) rétegnek szóló, stb.) céljuk szerint (képzést, oktatást segítő és kiegészítő, életvitelhez kapcsolódó szociális, szabadidős tevékenységhez kapcsolódó, stb.) működtetési szabályozás szerint (jogszabályilag kötelezően működtetett, belső döntés alapján jogszabályi keretek szerint működtetett, saját döntés alapján működtetett)
2004. január 27. Jogszabályi kötelezettségek évi CXXXIX. törvény a felsőoktatásról (Ftv.) és kapcsolódó kormányrendeletek (79/2006. Kormányrendelet, stb.) kötelező szolgáltatásokat írnak elő a felsőoktatási intézményeknek. Érdemes kiemelni: információadás (Ftv. 46. § (7) a)) hallgatói tanácsadás rendszere (Ftv. 27. § (7) a)) pályakövetési rendszer működtetése (Ftv. 34. § (2) és (6)) könyvtár, informatikai szolgáltatás (Korm. rend. 1. sz. mell.) sportlétesítmény használata (Korm. rend. 1. sz. mell.)
2004. január 27. Szolgáltatások rendszere a BME-n BME szervezeti egységei és a kapcsolódó hallgatóknak szóló szolgáltatások Központi Tanulmányi Hivatal tanulmányi adminisztráció Gazdasági és Műszaki Főigazgatóság szociális (kollégiumok) és sportlétesítmények üzemeltetése, informatikai rendszer működtetése BME-OMIKK könyvtári szolgáltatások Diákközpont hallgatói tanulmányi, életviteli és juttatás-térítési tanácsadás, karriertanácsadás, öregdiák szervezet működtetése
2004. január 27. Minőségbiztosítási feladatok A hallgatói szolgáltatások közt jelentős szerepet töltenek be a tanácsadási feladatok, amelyek része a hallgatók, mint elsőszámú fogyasztók elvárásainak és véleményének megismerése, elégedettségének mérése is. Ezeket az információkat használ(hat)ja fel a felsőoktatási intézmény a minőségbiztosítási rendszere működtetése során. Az információk megszerzésére használt leggyakoribb módszerek: tanácsadási rendszer működési paramétereinek vizsgálata (igénybevevők száma, összetétele, stb.) felmérések készítése (végzettek véleménye, jelenlegi hallgatók elégedettsége, stb.) véleményezési lehetőségek biztosítása (általában anonim, online csatornák alkalmazása, pl.: oktatás véleményezése)
2004. január 27. BME Diákközpont Felépítés: a)Támpont Iroda – hallgatói tanulmányi és életviteli tanácsadás b)Karrier Iroda – karriertanácsadás, munkaerő-piaci tanácsadás c)Kulturális Titkárság – egyetemi kulturális élet irányítása Fontos jellemzők: közvetlen szabályzatokban rögzített kapcsolat az Egyetemi Hallgatói Képviselettel (mint legfőbb hallgatói döntéshozó fórummal) és kari hallgatói képviseletekkel, eltérő tanácsadási tevékenységek közti szakmai és anyagi inhomogenitás racionalizáltabb működést tesz lehetővé, mint különálló szervezetek esetén, kislétszámú szervezet, ezért komolyabb szakmai és személyi kapcsolatokat ápol az Egyetem más szervezeteinek tagjaival
2004. január 27. A BME Diákközpont felmérései Négyféle felmérés 1.BME-re felvett hallgatók pályaválasztásáról és szociális helyzetéről (felvett hallgatók) 2.Oktatás hallgatói véleményezése (jelenlegi hallgatók) 3.A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem friss diplomásainak elhelyezkedési esélyei (végzett hallgatók) 4.A mérnököket foglalkoztató cégek főbb jellemzői, és a műszaki és gazdasági szakemberekkel kapcsolatos piaci elvárások (munkáltatók)
2004. január 27. A BME pályakövetési vizsgálata Felhasználási mód Belső szabályozó, visszacsatolás a minőségbiztosítási rendszer részeként –információk eljuttatása az egyetem vezetőihez, szenátus tagjaihoz az érintett vizsgálat által érintett szakmai döntések során, –egyetemi médiumokban (egyetemi és kari lapok) az eredmények megjelentetése, Felvételizők tájékoztatása –internetes elérhetőség biztosítása a felvételizők által látogatott honlapokon, –információk megjelentetése a felvételizőknek szóló kiadványainkban, –Diákközpont Támpont Iroda személyes tájékoztatása esetén is megemlít, Gazdaság, közvélemény tájékoztatása –kiadvány postázása az egyetem kiemelt partnerei részére, –média tájékoztatása (sajtótájékoztató, rövid összefoglaló, nyilatkozatok, interjúk),
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe, haszna Közvetlen hatás (érintett csoportok) Hallgatói igény teljesítése –hallgatói elégedettség-növelés (visszacsatolás a minőségbiztosítási rendszer része), Intézményi kötelezettség és egyben belső cél, elvárás –jogszabályi megfelelés, –„szolgáltató egyetem”, Közvetett hatás (befolyásolás, informálás) Felvételizők tájékoztatása –intézmény választás befolyásolása (főként szociális és informatikai szolgáltatás), –intézményi rangsorok, Gazdaság, közvélemény, média tájékoztatása –hallgatói lét megismertetése, bemutatása, –kapcsolatteremtés, kapcsolatépítés lehetősége és fóruma egyben,
2004. január 27. Köszönöm a figyelmüket! Szabó Imre DIK Igazgató