Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális fejlesztések és szerkezetátalakulás a mezőgazdaságban
Advertisements

Nemzetközi körkép az Élelmiszer Önrendelkezésről
Területfejlesztés a vidéki térségekben HVI továbbképzés december 10. Bihari Zsuzsa VKSZI szakmai tanácsadó.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
„Közös Agrárpolitika 2013 után – fiatal gazdák a közép-európai régióban”, Tata, április 23. Dr. Ángyán József egyetemi tanár, intézetigazgató országgyűlési.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Regionális politika reformjai Görögország csatlakozása (1981) 1.Közösségi szinten nőtt a területi egyenlőtlenség 2.Görögország GDP-je a Közösség.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
EU KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS A CSATLAKOZÁS MAGYAR VONATKOZÁSAI Dr. Fogarassy Csaba
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Az Európai Unió ökológiai hálózata
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Az FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet megbízásából készült KÖLCSÖNÖS MEGFELELTETÉS Készítette:Almási István.
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
Agrár-környezetvédelem IX.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Agrár-környezetvédelmi támogatások Hargita megyében (dilemmák és problémák) Péter Pál agora munkacsoport.
Megállapításunk célja:  biztosítani a termelés megszervezését és hozzáigazítását a kereslethez, különösen a minőség és a mennyiség tekintetében;  Ösztönözni.
Az Európai Unió közös agrárpolitikája (CAP)
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A muzeális intézményrendszer átalakítása
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia K Ö RNYEZETGAZD Á LKOD Á SI M É RN Ö KI MSc TERM É SZETV É DELMI M É RN Ö KI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia K Ö RNYEZETGAZD Á LKOD Á SI M É RN Ö KI MSc TERM É SZETV É DELMI M É RN Ö KI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
Struktúrális alapok, Vidékfejlesztés. Az alapító hatok között nem volt számottevő fejlettségbeli eltérés. Az alapító hatok között nem volt számottevő.
Struktúrális alapok, Vidékfejlesztés. Az alapító hatok között nem volt számottevő fejlettségbeli eltérés. Az alapító hatok között nem volt számottevő.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1 A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben? Összegek, prioritások, programok,
Az Európai Unió agrárfejlesztési politikája (CAPCARPE)
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Kristóf Ákos, osztályvezető Vidékfejlesztési Minisztérium Kutatás- és Oktatásszervezési Főosztály Ökoiskola címátadás Budapest, június 4.
Európai Uniós ismeretek Közös Agrárpolitika (CAP).
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
Nemzeti Fejlesztési Terv, operatív programok és pályázati lehetőségek
Európai Uniós ismeretek
A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben?
Előadás másolata:

Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc

Az Agrár-környezetgazdálkodás helyzete Magyarországon és az EU-ban. 94.lecke

Környezetvédelmi programok az EU- ban és Magyarországon CAP, CARPE AGENDA GATT tárgyalások NAKP

A CAP (Közös agrárpolitika) es Római Szerződésben fogalmazták meg Céljai: – a mezőgazdasági termelékenység növelése –A mezőgazdaságból élők elfogadható jövedelmi szintjének és életszínvonalának biztosítása Az EU jelentős támogatást biztosít, a költségvetés közel feléből agrárpolitikai intézkedéseket finanszíroznak! De! A program nem bizonyult megfelelőnek  költséges rendszert eredményezett, illetve intenzív mezőgazdálkodást, mely a környezet állapotát is tovább rontotta Szükségessé vált a CAP reformja

1992- ben reformálták meg a CAP-t, ez volt a McSharry- terv Kiváltó okai: –Mezőgazdasági túltermelési válság, közös költségvetés többletterhei –GATT/ WTO egyezmény követelményei –Költséges környezetvédelmi problémák Lényege: mg- i többlettermelés csökkentése Támogatási összegek növekedésének megállítása, a mg- ban dolgozók életszínvonalának megőrzése mellett CAP  CARPE –Az EU leépíti a termelési típusú támogatásokat, és azok áthelyeződnek a mg. egyéb, nem termelési funkcióira –Igyekszik hozzájárulni a vidéki térségek fejlődéséhez A CAP reformja

A CARPE négy eleme: –Piacstabilizáció –Környezeti és kulturális kifizetések –Vidékfejlesztési kezdeményezések –Átmenethez szükséges átalakulás segítése Cél: ne szektoriális politika legyen, ami a gazdálkodókat segíti, hanem egy integrált politika, ami az állammal együtt hozzájárul a vidék fejlődéséhez. A kompenzációs kifizetések nagyrészt megszűnnek, és jelentős részben környezeti és vidékfejlesztési kifizetésekké alakulnak át Nem támogatások, vagy segélyek, mivel közpénzekből kerülnek kifizetésre

A NAKP Kialakításának szükségessége és háttere –A mezőgazdálkodásnak tekintettel kell lennie a környezetre. Ehhez azonban olyan ösztönző rendszert kell kiépíteni, mely kompenzálja a környezetvédelmi intézkedések betartása miatt kieső jövedelemcsökkenést. Alapelvei: fenntarthatóság és minőség –A fenntartható mg- i fejlesztés egyik feltétele a természeti erőforrások védelmének hosszú távú biztosítása –A magyar mezőgazdaság környezeti állapota kedvezőbb, mint a Nyugat- európai államokban, így figyelembe kell venni, hogy a termelők környezetkímélő termelési eljárásokat alkalmazzanak. –Az intenzív módon hasznosított területeken a gazdaságos árutermelés kialakítása a cél

A NAKP területei a környezetkímélő mezőgazdasági termelési módszerek és ezeket megtestesítő rendszerek széleskörű elterjesztése, ezáltal természeti értékeink, a biodiverzitás, a táj, a termőföld és a vízkészletek állapotának megőrzése és javítása; hozzájárulás egy fenntartható mezőgazdasági földhasználati, ésszerű területhasználati rendszer, illetve Magyarország agro-ökológiai adottságainak megfelelő kiegyensúlyozott és stabil földhasználati, termelési struktúra kialakításához; piacképes, kiváló minőségű, értékes termékek termelésének növelése, és ezáltal a mezőgazdasági exportlehetőségek javítása; a vidéki foglalkoztatási és jövedelemszerzési lehetőségek bővítése, a vidéki életminőség javulásához való hozzájárulás, alternatív jövedelemszerzési lehetőségek kialakítása; a turisztikai potenciál fejlesztése, kihasználása elsősorban a vidék, a táj képének javítása, az ökoturizmus, a falusi turizmus feltételeinek javulása révén; hozzájárulás egyéb vidékfejlesztési intézkedések sikeréhez, a vidéki népesség, a gazdálkodók termelési-környezeti ismeretinek fejlődéséhez, szemléletváltás elősegítéséhez

A NAKP irányelvei Horizontális (országos) programok –Támogatást nyújtanak különféle földhasználati ágakban a környezetbarát termelési és gazdasági eljárások elindításához. Ezzel a hosszú távon is fenntartható és versenyképes magyar mezőgazdaságot kívánják megteremteni. Zonális (térségi) programok –A térség környezet-, és természetvédelmi szempontú mezőgazdasági földhasználatát segítik. Célja, hogy mindenhol az adott környezetbe illő gazdálkodást valósíthassanak meg A program önkéntes, pályázati úton lehet csatlakozni a rendszerhez.

Magyarország helyzete az EU csatlakozás előtt Az es évektől már zajlik a harmonizáció az EU- val társulás létesítése az EU- val es évek közepétől az új törvények és kormányrendeletek összhangban vannak az EU szabályaival egységes szerkezet szerinti jelentés a csatlakozáshoz való felkészülésről. 3 elmaradott területet említenek: –Levegőminőség- védelem –Vízminőség- védelem –Hulladékgazdálkodás Az agrárium tőkeellátottsága rendkívül alacsony a monetáris politikának köszönhetően városok és a vidék közti gazdasági, társadalmi egyenlőtlenségek növekedtek A magyar agrár- és vidékfejlesztési politikából hiányzik az átgondolt, hosszú távú stratégia A kiírt programok sem valósultak meg 100%- osan

Magyarország helyzete az EU csatlakozás után I. Új lendületet kap a környezetbarát mezőgazdálkodás A központi források bővülnek, a támogatott gazdálkodási ágak száma nő A mezőgazdaságban nem jelent radikális támogatásnövekedést a csatlakozás, azonban a viselt terhek száma nő a csatlakozás után a mezőgazdaság hozzájárulása GDP termeléséhez tartósan 3,0-3,3% körüli értékre prognosztizálható.

Magyarország helyzete az EU csatlakozás után II. A csatlakozás fő „nyertesei” a gabonaágazat és a szarvasmarha- ágazat Fő vesztesei pedig a tej-, sertés-, és baromfitenyésztés Az agrártermelők helyzete általában javul fog, azonban nem egyforma mértékben, hiszen jelentősebb áremelkedésre csak néhány termék esetében lehet számítani. A külkereskedelemben rövid-közép távon az egyenleg romlására számítanak, hosszú távon azonban az egyenleg javulása várható A foglalkoztatásban különösen az idősebb korosztályt érintően további csökkenés várható

Melyek az agrár-környezetgazdálkodás céljai? Fenntartható mezőgazdasági földhasználat kialakítása Műveletlen területek extenzív hasznosítása Alternatív jövedelemszerzési lehetőségek teremtése Az élelmiszerbiztonság javítása Piacképes, minőségi termékek létrejöttének elősegítése A mezőgazdaság exportlehetőségeinek javítása Magas genetikai értéket képviselő állatállományok megőrzése

ELŐADÁS Felhasznált forrásai Szakirodalom: 1.Ángyán J.- Fésűs I.- Podmaniczky L.- Tar F.- Vajnáné Madarassy A.: Nemzeti Agrár- környezetvédelmi Program. Agrár- környezetgazdálkodási tanulmányi kötetek. 1. kötet, FVM, Budapest, 174 p. 2.Ángyán J.- Menyhért Z. : Integrált, alkalmazkodó növénytermesztés. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 163 p. 3.Demeter, A. (szerk) (2000) Natura 2000 – Európai hálózat a természeti értékek megőrzésére, Öko Rt., Budapest Egyéb források: 1.A nemzeti agrár-környezetgazdálkodás honlapja: 2.A NATURA 2000 honlapja:

Köszönöm a figyelmet!