A felsőoktatás fejlődését alakító globális trendek „ Magyar Felsőoktatás 2014” konferencia „Fokozatváltásra várva???” Budapesti Corvinus Egyetem Budapest,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Finanszírozási reformok a felsőoktatásban: nemzetközi összehasonlító elemzés „Felsőoktatás finanszírozás – egyetemi gazdálkodás” Budapesti Corvinus Egyetem.
Advertisements

A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
„Erasmus + Új szemlélet, új lehetőségek”
A CBC-programok és a területi kohézió Budapest, június 6.
Kormányzás a felsőoktatásban A felsőoktatás modernizációja workshop 2007 október 10.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
„LEHETŐSÉGEK, KIHÍVÁSOK” Lakitelek Népfőiskola január 25.
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Lengyel Balázs, IBS Budapest Vállalkozók, spin-off cégek
Minőségi oktatás, versenyképesség, oktatási innováció A Microsoft magyarországi innovációs napja Magyar Tudományos Akadémia 2009 november 30 Halász Gábor.
Az Egyetem, mint az innováció motorja ELTE Innovációs Nap Az Egyetem, mint az innováció motorja Fábián István, rektor Debrecen, február 26.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Térbeliség és fejlődés: a kohéziós politika új irányából adódó lehetőségek és feladatok Magyarországon néhány gondolat.
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
A Lifelong Guidance (LLG) európai és hazai rendszerének kialakítása Kihívások és törekvések egy kutatás operacionalizálása fényében Borbély Tibor Bors,
Borbély-Pecze Tibor Bors Budapest, június 4.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
A nevelési-oktatási program előzményei
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Felsőoktatás-kutatás és szakpolitikai hasznosulás Magyarországon Tényeken alapuló (evidence based) szemlélet a felsőoktatásban „Adatalapú döntéshozatal.
A vidéki tér sikertényezői
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Az EEM helye a menedzsmentben
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Kutatási kiválóság egytemi-akadémiai együttműködésben: egyetemi perspektíva Szabó Gábor elnök, MRK Egyetemi Tagozat rektor, Szegedi Tudományegyetem
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
És mégis mozog…? Egyed Géza gazdaságfejlesztési szakállamtitkár ’Kinőni Magyarországot - hazai innovatív vállalatok lehetőségei a világban’ konferencia.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Tanári kompetenciák október 6. Caroline Kearney
Derényi András – Vámos Éva tájékoztató előadás a MAB 2014
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
A vetítés során kattintani kell a narancssárga keretes képekre és az aláhúzott sorokra, hogy aktiválódjanak a rejtett diák! A pedagógus kompetenciák es.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Workshop ‘International reflections’ Meghívott előadók: Maruja Gutierrez Diaz Tom Schuller Stephan Vincent-Lancrin Levezető elnök: Bodnár Viktória.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
Innováció az oktatásban – innováció a gazdaságban Készítette: Szabó Gábor Szeged, szeptember 21.
ELTE Innovációs Nap 2016 Innováció és partnerség az oktatási ágazatban: az ELTE PPK EDiTE-EJD H2020 programjának perspektívája és gyakorlata Halász Gábor.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
Ez az előadás „A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” („Innova kutatás” - OTKA/NKFIH azonosító: )
Intézményi szintű oktatási innovációk Magyarországon: az óvodáktól a doktori iskolákig Innováció, kutatás, pedagógusok HuCER május Halász.
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
„Aperitif” Innovációs potenciál az Arany János Kollégiumi és Kollégiumi Szakiskolai Programba programban AJKP-AJKSZP ORSZÁGOS TANÉVNYITÓ Kiskunfélegyháza.
Az intézményi pedagógiai innováció A református köznevelési intézmények vezetői és fenntartók képviselői számára szervezett intézményvezetői konferencia.
Előadás másolata:

A felsőoktatás fejlődését alakító globális trendek „ Magyar Felsőoktatás 2014” konferencia „Fokozatváltásra várva???” Budapesti Corvinus Egyetem Budapest, január 28 Halász Gábor ELTE PPK - OFI

Három „agendáról” lesz szó A képesség agenda Az innovációs agenda A tanulás/tanítás agenda

A globális trendek és a hazai felsőoktatás A három trend összekapcsolódik egymással és erősítik egymást Hatásuk jól érzékelhető az új felsőoktatási stratégiában –A felsőoktatás és a munka világa közötti kapcsolatok –A felsőoktatás regionális szerepe –A tanulás/tanítás minőségével kapcsolatos új elemek A stratégia implementálását nagymértékben segítheti a nemzetközi szakpolitikai tanulás

Köszönöm a figyelmüket!

A képesség agenda Képességek (skills) és kvalifikációk Új gondolkodás a képességek „termeléséről” (képesség-ökoszisztémák, képességegyensúly) Képességstratégiák Szakképzés és felsőoktatás

Képességek és kvalifikációk „We need skills, not qualifications” a kvalifikáció és a képességek elszakadása A kvalifikációs rendszerek reformjai –Megkettőzés/tükrözés (munkakörprofilok/kvalifikációk) –Tanulási eredményekre épülő kvalifikációs rendszerek –Alrendszereken átívelő megközelítések Innovatív megoldások –Képességigények előrejelzése és artikulálása („képességtanácsok”, „képességszcenáriók”) –Új közvetítők („képességbrókerek”)

Forrás: Survey of Adult Skills (PIAAC) (2012).

A keresleti oldal felértékelődése Megfeleltetés helyett „high equilibrium” Magas kereslet Alacsony kereslet Alacsony kínálat Magas kínálat Képességhiányos EGYENSÚLYTALANSÁG Alacsony képesség EGYENSÚLY Képességtöbbletes EGYENSÚLYTALANSÁG Magas képesség EGYENSÚLY Source: Tackling the Low Skills Equilibrium: A Review of Issues and Some New Evidence

Képességkínálat és -kereslet - Magyarország, 2011 Forrás: OECD (2014). Job Creation and Local. Economic Development.. Paris

Az OECD képességstratégiája Kínálati oldal –A képességek termelése (a nem formális tanulás felértékelése) –Képességek aktiválása Keresleti oldal –A képességek használata A képességrendszerek kormányzása

Szakképzés és felsőoktatás A felsőoktatásban tanulók 25-30%-a 3 évnél rövidebb képzésben van A munkával kombinált (apprenticeship) jellegű képzések döntő hányada ma már a poszt- szekunder szinten zajlik OECD ajánlás: „A kormányzati pénzügyi támogatás feltétele legyen minden szakképzési célú program esetében az, hogy tartalmazzon munkába ágyazott tanulást”

Forrás Andreas Schleicher prezentációja a CERI GB 2011 őszi ülésén (PIAAC próbavizsgálat)

Képesség-eltérés (skills-gap) jellege és jövedelem az életkor függvényében

A képességek használata A cél az alacsony képességegyensúly kibillentése a keresleti oldalon „Munkahelyteremtő képességek” –A képességek használat a vállalkozások révén –Munkahelyi képességfelmérések –Képességtartalékra épülő üzleti stratégiák A munkahelyi tanulás és humánerőforrás- menedzsment felértékelődése

Az innovációs agenda Az innováció gazdaság- politikai felértékelődése Új innovációs szakpolitikai gondolkodás Innovációs politika és felsőoktatási politika

Az innováció felértékelődése Csökken a növekedés hagyományos forrásainak jelentősége –A népességszám csökkenése leértékeli a munkaerő hozzájárulását –A fizikai tőkébe történő beruházás megtérülése csökken „Az új termékek bevezetése és a létezők megújulása válik a növekedés fő forrásává „Innovációs szükségállapot”

Az OECD „innovatív innovációs stratégiája” (2010) Az emberek képessé tétele arra, hogy újítsanak és az innovációt támogassák (Empowering people to innovate) Az innovációs folyamatok felszabadítása (Unleashing innovation) A tudás létrehozása és alkalmazása (Creating and applying knowledge) Az innováció felhasználása a globális és társadalmi kihívások megválaszolására (Addressing Global and Social Challenges through Innovation) Az innovációs rendszerek kormányzásának javítása (Improving the governance of policies for innovation)

Néhány fontos új elem Az innováció fogalmának tágulása (termék, szervezet, folyamat, marketing) Innováció a közszférában és társadalmi innováció Nem kutatásból eredő innováció (pl. a kliensek fogyasztók szerepe) Nemzeti innovációs politikák koordinálása, nemzeti innovációs rendszerek értékelése „Tudásháromszög gondolkodás” (a kutatás, az oktatás és a gyakorlat interakciója)

A tudásháromszög dinamikája Kutatás Oktatás és képzés Üzleti gyakorlat A tudás az innováció forrása A tudás értékesítése Az innovációs képességek megléte az innováció feltétele A gyakorlatban fejleszthetőek eredményesen a képességek Az új tudás támogatja a képességek fejlesztését A képességek inputot jelentek a tudástermelésnek

Innováció és felsőoktatás A felsőoktatás a nemzeti innovációs rendszer egyik elemeként jelenik meg A nemzeti innovációs politikákért felelős gazdasági szaktárcák felsőoktatási szerepe jelentősen nő

Forrás: OECD STI Outlook 2014

Belső innováció a felsőoktatásban A felsőoktatás eredményességének is egyik meghatározó forrása lehet a belső innováció (pl. szervezet, marketing, tanulásszervezés)

A tanulás/tanítás agenda A tanítás/tanulás felértékelődése Sajátos kihívások Létező nemzeti és nemzetfeletti szakpolitikai kezdeményezések A szakpolitika tartalmi elemei

Miért lett fontos a tanulás/tanítás? A skills agenda miatt Az innovation agenda miatt Több, itt nem említett egyéb agenda miatt (quality, accountability, equity… stb.) Azok hatására, akik a felsőoktatási piacon az „valódi tanulás” termékkel kereskednek

Sajátos kihívások, dilemmák A komplexitás kihívása A fejlesztés/elszámoltatás dilemma (kompetenciamérés vagy kompetenciafejlesztés) Az akadémiai személyzet attitűdje és reagálása (kutatás/oktatás dilemma; a tudósok „pedagógusképzésének” dilemmája)

Szakpolitikai kezdeményezések Felsőoktatási kompetencia- mérések (pl. AHELO) OECD célprogram (IMHE „Quality Teaching”) EU „High level group” Akkreditáció, minőségdíjak, kiválóság-központok (különösen az északi országokban) Nemzeti stratégiák és célprogramok (pl. Anglia, Kanada, Ausztrália)

Minőségközpontok Svédországban A 2000-es években a nemzeti felsőoktatási minőség-koncepció kulcseleme volt a tanulás minőségének javítása Ezt szolgálta a „felsőoktatási minőségközpontok létrehozása” Ennek keretében kiemelkedő képzési programok kaptak díjat

Finnország „Units of high quality education” ( ) Értékelési kritériumok Forrás: Anna Parpala & Sari Lindblom- Ylänne. University teachers' conceptions of good teaching in the units of high-quality education. Studies in Educational Evaluation 33 (2007) 355–370

Egyesült Királyság Felsőoktatás- politikai Fehér Könyv, 2003 Centres for Excellence in Teaching and Learning

Forrás:

A szakpolitika tartalma Az EU HLG ajánlásai alapján felépíthető egy a tanulás/tanítás fejlesztését célzó koherens szakpolitika 12+4 egymással szorosan összefüggő, koherens rendszert alkotó ajánlás

EU HLG ajánlások