2008. március 12. KÖZÚTI VAGYONGAZDÁLKODÁS Dr. Gáspár László kutató professzor Út- és Hídügyi Tagozat
TARTALOM 1. A közúti vagyongazdálkodás fogalma és funkciói 2. Két kapcsolódó KTI kutatás 3. Vagyongazdálkodás elemei 4. Tulajdonosi elvárások – használói igények 5. Adminisztratív döntések és üzleti tevékenység 6. Műszaki eszközök 7. Megvalósítás akadályai 8. Következtetések március 12.
1. Közúti vagyongazdálkodás fogalma és funkciói Vagyongazdálkodás: állami feladat, hosszú távú tevékenység, döntéshozói módszertan (NEM rendszer) Tulajdonos (kezelő): törvényben előirt felelős gazdálkodás Döntéseik:vagyonmegőrzés gazdaságosság funkció-kielégítés március 12.
2. Két kapcsolódó KTI kutatás ban a.) Hazai közúti vagyongazdálkodás előkészítése b.)Teljesítményelvű üzemeltetési és fenntartási szerződések március 12.
3. Vagyongazdálkodás elemei Tulajdonosi elvárások, használói igények Adminisztratív döntések Piaci jellegű (üzleti) tevékenység Műszaki döntéstámogató eszközök március 12.
4. Tulajdonosi elvárások – használói igények I. Tulajdonos (nemzetgazdaság, részvétel és aktív támogatás): elvárás megfogalmazása pénzügyi források (NÚP), ellenőrzés, nyomon követés, esetleges módosítások, szabályozások kidolgoztatása március 12.
4. Tulajdonosi elvárások – használói igények II. Használói igények: Fejér megye (buszvezetők) fős kérdőíves felmérés (KTI) Folytatás ? Elégedettségi információk döntéstámogatáshoz március 12.
5. Adminisztratív döntések és üzleti tevékenység Intézményrendszer logikus rendszere (hierarchia, kötelezettségek, jogok, hatáskörök, felelősségre vonhatóság stb.) A magánszféra ott, ahol felkészültsége és/vagy hatékonysága (érdekeltsége) indokolja, a köztestületi szféra általi ellenőrzés PPP: lehetőség és veszélyforrás Teljesítményelvű szabályozás – akár fenntartás- üzemeltetésben március 12.
6. Műszaki eszközök Adatbank (múltból jövőbe) Gazdálkodási rendszerek: PMS → HDM4 (HUPMS) BMS – PONTIS Komplex (integrált) rendszer (modell) március 12.
7. Megvalósítás akadályai Döntéshozói felismerés hiánya „Politikai” döntések Alulfinanszírozottság Nem-gyorsforgalmi utak háttérben Hosszú távú előnyök bemutatásának nehézségei Rendszerintegráció komplex gazdasági tényezők nélkül március 12.
8. Következtetések Vagyongazdálkodás: együttműködés nemzetgazdasági optimumért Elemek működnek, főleg mentalitásbeli változás kell (kommunikáció!) A teljesítményelv elterjesztése március 12.
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET ! március 12.