SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A fiatalok helyzete Oktatási esélyegyenlőség – munkaerőpiac – életstílus – politikai preferenciák.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EURÓPAI TÁRSADALMI JELENTÉS 2008 Műhelybeszélgetés május 30.
Advertisements

Kaposvár.
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Gondolatok Sárospatak iskolavárosi helyzetéről Sárospatak, okt. 20.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
A szabadidő fogalma.
A könyvtárak szociális funkciói. Visszatekintés  70-ES ÉVEKTŐL - “MŰVELŐDÉSI HÁTRÁNY”  MANFRED NAGEL(1982) - SZOCIÁLIS FUNKCIÓ MEGHATÁROZÁSA - “ KÜLÖNLEGES.
A turizmus rendszer környezete
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
Az intézményes nevelés: szervezet, a „rejtett tanterv”,
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Szegő Szilvia Emberi életpálya és az ifjúság munkavállalása.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM Mentorszolgáltatás kialakításának lépései a Debreceni Egyetemen Juhász Béla Szilárd- DEMEK.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Társadalmi rétegződés, egyenlőtlenségek, mobilitás
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Társadalmi és kulturális tényezők hatásai a munkáltatók szociális tevékenységére Dr.Kópházi Andrea Ph.D egyetemi docens Humánmenedzsment előadás
Családi vállalkozás.
Szegénység Alapfogalmak.
Információs társadalom és a társadalmi egyenlőtlenségek Tausz Katalin.
A city átalakulásának társadalmi problémái Budapesten
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
MTA Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet „Határ mentiségtől az integrált határrégióig” Győr, 2005 október 5. Települések,
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Gábor Kálmán A fer hatása a felsőoktatásra Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia 2006 Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Inflációs jelentés Elemzői fórum Kiss Gergely február.
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
A magyar gazdaság növekedési kilátásai, prognózisok Hamecz István.
Ifjúsági munkanélküliség Magyarországon
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Thomas Piketty Paris School of Economics
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Valuch Tibor: Átmenetben(?) A magyar társadalom a rendszerváltás után
Reform vagy megszorítás?. Hozzáférés Minőség Hatékonyság.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Közfoglalkoztatás Magyarországon
A munkahelyi diszkrimináció
A földhasználat és a birtokstruktúra jellemzői. A földhasználat változása Magyarországon ( )
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Szociális földprogram és foglalkoztathatóság Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet Konferencia szeptember 29.
Népesedési folyamatok I. rész Az Országos Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszer alapvető feladata a területi politika,
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Munkaerő- piaci helyzetet gátló tényezők kezelése.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
A GDP-n túl:a gazdasági teljesítmény és a társadalmi jól-lét mérése …
SZEGÉNYSÉG ÉS A SZEGÉNYEKET ÉRINTŐ NÉHÁNY VÁLTOZTATÁS
Az egészségi állapotot eleve meghatározó társadalmi tényezők
A szakiskola jelene és jövője
Az életszínvonal és a kereskedelem kapcsolata
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Népesedési folyamatok I. rész
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
Munkaerő- piaci helyzetet gátló tényezők kezelése
Általános iskolások pályaválasztása 2014
Előadás másolata:

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A fiatalok helyzete Oktatási esélyegyenlőség – munkaerőpiac – életstílus – politikai preferenciák 2007/08. tanév, 2. félév Generációk dialógusa Páthy Ádám

A fiatalok és a rendszerváltás Nyertesek vagy vesztesek? 1.A rendszerváltás utáni társadalmi pozíció és a kilátások megítélése alapvetően kedvezőtlennek mondható a magyar társadalmon belül, de a fiatalok esetében kedvezőbb a kép. 2.Nagyon erős a társadalmi polarizáció tudata. A különféle javak szélsőségesen egyenlőtlen eloszlása pesszimisztikus jövőképhez vezet. 3.A pesszimisztikus szemlélet másik alappillére az elvárások rendszerén alapul. A rendszerváltással kapcsolatos várakozások magukban hordozták a társadalmi igazságosság igényét.

A várakozások  gyors középosztályosodási folyamat  fordított piramis kialakulása  szociális piacgazdaság  átmeneti, nem meritokratikus formák  a tudásjavak konvertálhatósága  a mobilitás korlátozott erőforrásai  kiegyenlített jövedelmi viszonyok fennmaradása, további konvergencia  egyenlőtlenségek szintjének növekedése  Következmény: a társadalmi igazságosságba vetett hit meggyengül

Materiális és posztmateriális értékek A fiatal generáció körében tapasztalható leginkább a posztmateriális tényezők felértékelődése  A társadalmi folyamatok negatív megítélésében a növekvő jövedelemkülönbségek mellett jelentős szerepet kap a státuszmobilitás egyéb csatornáinak beszűkülése  A gazdasági dinamika személyes kihasználásának lehetőségei korlátozottak  A termelőtulajdon erős koncentrációja miatt a tudásjavak képezhetik a mobilitás legfontosabb eszközét, de ezek eloszlása rendkívül egyenlőtlen  A társadalom nagyon széles rétege képtelen tudásjavakra szert tenni saját erőforrásai alapján

Társadalmi dinamika és erőforrás-gyarapító intézmények Stabilizálódni látszik egy egészségtelen háromosztatú struktúra, de az átmeneti jelleg magában hordoz bizonyos mozgásteret.  a kettészakadt társadalom konzerválódása ellen hat az erőforrások elérhetőségének szélesítése  az iskolázási lehetőségek kiterjesztése növeli az oktatás társadalmi áteresztőképességét  a tudásbázis fejlesztése hatással van a gazdasági dinamikára is A hátrányos helyzetek konzerválódása ellen hat az oktatási rendszer fejlesztése.

Társadalmi esélyek és oktatási rendszer A különböző társadalmi rétegek oktatáshoz való viszonya jelentősen megváltozik a rendszerváltást követően:  felerősödik az iskolázás igénye az alsó- és középrétegekben  a munkaerőpiaci tapasztalatok sokkal élesebbek és közvetlenebbek  növekszik az áldozathozatali készség – speciális kompetenciák keresése

Az oktatási rendszer szelekciós mechanizmusai  az oktatás expanziója nem feltétlenül jár kiegyenlítődési tendenciákkal  növekednek az alsó rétegek esélyhátrányai, szűkülnek a kitörés lehetőségei  a társadalmi meghatározottságú esélykülönbségek minden iskolatípusban növekednek  a felsőoktatási utánpótlás csatornái bezárulnak az alacsonyabb társadalmi státuszú rétegek számára

Továbbtanulási csatornák

Az egyenlőtlenségekből fakadó problémák az alsó rétegekben  a felsőoktatási utánpótlást elsődlegesen biztosító iskolatípusokban alacsony a reprezentáció  az elsődleges iskolatípus a szakmunkásképző, amely többnyire nem képes megfelelni a munkaerőpiac igényeinek  nagyon magas a kihullási arány a középfokú oktatásból Az oktatási rendszer felerősíti és konzerválja az esélyek egyenlőtlenségét.

A felsőoktatás szelekciós mechanizmusai  a felsőoktatás jelentős expanzión ment keresztül két hullámban (rendszerváltást követő évek, 90-es évek vége)  a felsőoktatás erősen szelektív jellegű, nincsenek olyan kényszerek, amelyek a társadalmi polarizáció hatásaival ellentétesek  megnő a szelekciós küszöbök száma  a felsőoktatás egészét tekintve nehéz megragadni a zártságot, de pályaspecifikusan kézzelfoghatóak az esélykülönbségek  a felsőoktatásba való bekerülés esélyeinél még nagyobb különbséget mutatnak a diplomaszerzés esélyei

Továbbtanulási csatornák

Az iskolai esélyegyenlőtlenségek egyéb faktorai  a településszerkezet erős determináló tényező, főként a felsőoktatási egyenlőtlenségek növekednek a településhierarchiában lefelé haladva  a felsőoktatási expanzióval a különbségek arányaikban megmaradtak, az abszolút számokban való lemaradás növekedett  a fenti egyenlőtlenségekért felelős az alap- és középfokú oktatás színvonalának területi egyenlőtlensége  erős a kulturális tagoltság a magyar társadalomban, a kilencvenes években a felsőoktatásba kerülők szüleinek csak egy szűk rétege rendelkezett olyan végzettséggel, amely már önmagában is javítja a következő generáció iskolázási esélyeit  a színvonalas oktatás egyre erősebb anyagi terhei, és a materiális eszközök alapján működő differenciálódás tovább mélyíti a különbségeket

Fiatalok a munkaerőpiacon  a gazdasági aktivitás szintjének csökkenése a fiatalok esetében az átlagosnál erősebben érzékelhető  a jelentős csökkenésért nemcsak a munkaerőpiac átalakulása, hanem a felsőoktatási expanzió is felelős  a munkaerőpiac kilencvenes évek második felében végbement stabilizálódása nem járt pozitív következményekkel a fiatal korosztályok számára  erős a kulturális tagoltság a magyar társadalomban, a kilencvenes években a felsőoktatásba kerülők szüleinek csak egy szűk rétege rendelkezett olyan végzettséggel, amely már önmagában is javítja a következő generáció iskolázási esélyeit  a színvonalas oktatás egyre erősebb anyagi terhei, és a materiális eszközök alapján működő differenciálódás tovább mélyíti a különbségeket

Képzettség és munkanélküliség

A munkanélküliség motívumai  a szakmunkásképzés piaci alkalmatlansága ellenére sem jelent kiemelt munkanélküliségi kockázatot  a szakmával rendelkezők esetében a munkanélküliség többnyire átmeneti jelenség  a szakképesítés nélküli középfokú végzettség magas munkanélküliségi kockázattal és kényszerhelyzetekkel jár  a középfokú végzettséggel nem rendelkezők esetében magas a tartós munkanélküliség kockázata, és a hátrányos helyzetek generációs konzerválódása  a felnőttképzés és az átképzés rendszere nem vonzó a fiatalok számára

Szubjektív munkanélküliségi kockázatok