SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A fiatalok helyzete Oktatási esélyegyenlőség – munkaerőpiac – életstílus – politikai preferenciák 2007/08. tanév, 2. félév Generációk dialógusa Páthy Ádám
A fiatalok és a rendszerváltás Nyertesek vagy vesztesek? 1.A rendszerváltás utáni társadalmi pozíció és a kilátások megítélése alapvetően kedvezőtlennek mondható a magyar társadalmon belül, de a fiatalok esetében kedvezőbb a kép. 2.Nagyon erős a társadalmi polarizáció tudata. A különféle javak szélsőségesen egyenlőtlen eloszlása pesszimisztikus jövőképhez vezet. 3.A pesszimisztikus szemlélet másik alappillére az elvárások rendszerén alapul. A rendszerváltással kapcsolatos várakozások magukban hordozták a társadalmi igazságosság igényét.
A várakozások gyors középosztályosodási folyamat fordított piramis kialakulása szociális piacgazdaság átmeneti, nem meritokratikus formák a tudásjavak konvertálhatósága a mobilitás korlátozott erőforrásai kiegyenlített jövedelmi viszonyok fennmaradása, további konvergencia egyenlőtlenségek szintjének növekedése Következmény: a társadalmi igazságosságba vetett hit meggyengül
Materiális és posztmateriális értékek A fiatal generáció körében tapasztalható leginkább a posztmateriális tényezők felértékelődése A társadalmi folyamatok negatív megítélésében a növekvő jövedelemkülönbségek mellett jelentős szerepet kap a státuszmobilitás egyéb csatornáinak beszűkülése A gazdasági dinamika személyes kihasználásának lehetőségei korlátozottak A termelőtulajdon erős koncentrációja miatt a tudásjavak képezhetik a mobilitás legfontosabb eszközét, de ezek eloszlása rendkívül egyenlőtlen A társadalom nagyon széles rétege képtelen tudásjavakra szert tenni saját erőforrásai alapján
Társadalmi dinamika és erőforrás-gyarapító intézmények Stabilizálódni látszik egy egészségtelen háromosztatú struktúra, de az átmeneti jelleg magában hordoz bizonyos mozgásteret. a kettészakadt társadalom konzerválódása ellen hat az erőforrások elérhetőségének szélesítése az iskolázási lehetőségek kiterjesztése növeli az oktatás társadalmi áteresztőképességét a tudásbázis fejlesztése hatással van a gazdasági dinamikára is A hátrányos helyzetek konzerválódása ellen hat az oktatási rendszer fejlesztése.
Társadalmi esélyek és oktatási rendszer A különböző társadalmi rétegek oktatáshoz való viszonya jelentősen megváltozik a rendszerváltást követően: felerősödik az iskolázás igénye az alsó- és középrétegekben a munkaerőpiaci tapasztalatok sokkal élesebbek és közvetlenebbek növekszik az áldozathozatali készség – speciális kompetenciák keresése
Az oktatási rendszer szelekciós mechanizmusai az oktatás expanziója nem feltétlenül jár kiegyenlítődési tendenciákkal növekednek az alsó rétegek esélyhátrányai, szűkülnek a kitörés lehetőségei a társadalmi meghatározottságú esélykülönbségek minden iskolatípusban növekednek a felsőoktatási utánpótlás csatornái bezárulnak az alacsonyabb társadalmi státuszú rétegek számára
Továbbtanulási csatornák
Az egyenlőtlenségekből fakadó problémák az alsó rétegekben a felsőoktatási utánpótlást elsődlegesen biztosító iskolatípusokban alacsony a reprezentáció az elsődleges iskolatípus a szakmunkásképző, amely többnyire nem képes megfelelni a munkaerőpiac igényeinek nagyon magas a kihullási arány a középfokú oktatásból Az oktatási rendszer felerősíti és konzerválja az esélyek egyenlőtlenségét.
A felsőoktatás szelekciós mechanizmusai a felsőoktatás jelentős expanzión ment keresztül két hullámban (rendszerváltást követő évek, 90-es évek vége) a felsőoktatás erősen szelektív jellegű, nincsenek olyan kényszerek, amelyek a társadalmi polarizáció hatásaival ellentétesek megnő a szelekciós küszöbök száma a felsőoktatás egészét tekintve nehéz megragadni a zártságot, de pályaspecifikusan kézzelfoghatóak az esélykülönbségek a felsőoktatásba való bekerülés esélyeinél még nagyobb különbséget mutatnak a diplomaszerzés esélyei
Továbbtanulási csatornák
Az iskolai esélyegyenlőtlenségek egyéb faktorai a településszerkezet erős determináló tényező, főként a felsőoktatási egyenlőtlenségek növekednek a településhierarchiában lefelé haladva a felsőoktatási expanzióval a különbségek arányaikban megmaradtak, az abszolút számokban való lemaradás növekedett a fenti egyenlőtlenségekért felelős az alap- és középfokú oktatás színvonalának területi egyenlőtlensége erős a kulturális tagoltság a magyar társadalomban, a kilencvenes években a felsőoktatásba kerülők szüleinek csak egy szűk rétege rendelkezett olyan végzettséggel, amely már önmagában is javítja a következő generáció iskolázási esélyeit a színvonalas oktatás egyre erősebb anyagi terhei, és a materiális eszközök alapján működő differenciálódás tovább mélyíti a különbségeket
Fiatalok a munkaerőpiacon a gazdasági aktivitás szintjének csökkenése a fiatalok esetében az átlagosnál erősebben érzékelhető a jelentős csökkenésért nemcsak a munkaerőpiac átalakulása, hanem a felsőoktatási expanzió is felelős a munkaerőpiac kilencvenes évek második felében végbement stabilizálódása nem járt pozitív következményekkel a fiatal korosztályok számára erős a kulturális tagoltság a magyar társadalomban, a kilencvenes években a felsőoktatásba kerülők szüleinek csak egy szűk rétege rendelkezett olyan végzettséggel, amely már önmagában is javítja a következő generáció iskolázási esélyeit a színvonalas oktatás egyre erősebb anyagi terhei, és a materiális eszközök alapján működő differenciálódás tovább mélyíti a különbségeket
Képzettség és munkanélküliség
A munkanélküliség motívumai a szakmunkásképzés piaci alkalmatlansága ellenére sem jelent kiemelt munkanélküliségi kockázatot a szakmával rendelkezők esetében a munkanélküliség többnyire átmeneti jelenség a szakképesítés nélküli középfokú végzettség magas munkanélküliségi kockázattal és kényszerhelyzetekkel jár a középfokú végzettséggel nem rendelkezők esetében magas a tartós munkanélküliség kockázata, és a hátrányos helyzetek generációs konzerválódása a felnőttképzés és az átképzés rendszere nem vonzó a fiatalok számára
Szubjektív munkanélküliségi kockázatok