Figyelem irányító ábrák Egenhoffer Norbert Barczi Tamás Jakab Zoltán Ring Péter
Fejezet áttekintése Komplex ábra bemutatásakor hasznos, ha van egy vizuális mutató, amely segíti a szemet (és az agyat) ráirányítani a tanítási célból fontos részekre. Ez különösen a videós tananyagoknál igaz, ahol a bemutató sebességét nem irányíthatjuk. Mivel a rövidtávú memória kapacitása korlátozott, bármely eszköz, amely segíti a tanulókat a tanítás fontos elemeire való koncentrálásban, hatékonyabbá teszi a tanulást. Ebben a fejezetben megmutatjuk a kutatásokat, pszichológiai okokat, és példákat, útmutatókat adunk: 1. Használj célzó ábrákat, amelyek a figyelmet a tanulás szempontjából fontos területre irányítják, olyan esetekben, amikor a bemutató sebességét a tanuló nem módosíthatja! 2. Használj színeket a vizuális keresés elősegítésére! 3. Helyezd a magyarázó szöveget közel az ábrákhoz! 4. Kerüld az olyan ábrákat, amelyek elvonják a tanulók figyelmét a fontos tanítási tartalomról!
Figyelem, tanulás és ábrák Három fontos összetevő határozza meg a figyelem irányítását: A tanítási anyagok tulajdonságai és ütemezésük A tanulók előzetes tudása A tanítás óra alatti tanulói aktivitás
Figyelem! Összpontosított Összpontosított figyelem az, amikor egy beszámoló írására koncentrálunk egy zajos iroda közepén. Megosztott Figyelem! A megosztott figyelem a többszörös feladatmegoldásra vonatkozik, pl. amikor több dolgot csinálunk egyszerre.
Ábrák és az összpontosított figyelem Kutatások megmutatták, hogy az emberek jók a környezet elkülönítésében. A legtöbb ember ki tudja zárni a külvilágot. A figyelem hatékonyan összpontosítható a tanítási anyagok fontos elemeire való rákérdezéssel, vagy tanulási célokkal, illetve különböző jelek és kiemelések használatával a tanítási anyagban. Az előzőek közül az utolsó az, amivel leginkább a figyelmet irányíthatjuk.
I. irányelv: ! Használjunk jeleket és figyelmeztetéseket a figyelem fontos részekhez való irányítására. !
Grafikus jelek kutatása Ha a vizuális keresés nehéznek minősíthető, akkor a vizuális indikátorok (pl. felvillanás, színváltozás, vagy egyszerű animáció) használata elengedhetetlen ahhoz, hogy az audiovizuális tanítás hatékony tanítási technika legyen. Ha az ábra egyszerű és nem igényel vizuális keresést, akkor a figyelmeztetésnek nem lesz tanulási haszna.
II. irányelv: Használjunk színeket és kontrasztot , mint vizuális jeleket az összpontosított figyelem támogatására! Ha a színeket olyan esetekben használjuk figyelemfelkeltésre, ahol a figyelem támogatása szükségtelen ott nem kapunk nagyobb tanulási hatékonyságot.
Vigyázat! Csak a következő három esetben van eredménye a figyelmeztető jelek használatának: Mikor nagy a vizuális komplexitás A tananyag gyors, és a tanulói kontroll nélküli prezentációjánál Kezdő tanulók esetén.
III. irányelv: Használjunk színeket a jobb vizuális keresési feladatoknál!
Ábrák és megosztott figyelem Míg a tanulók jók a környezet kizárásában, viszont korlátozottan képesek a figyelem megosztására olyan esetekben, amikor párhuzamosan több információforrásból érkeznek az új ismeretek.
IV. irányelv: A magyarázó szöveget közvetlenül az ábra mellé helyezzük!
Az összefüggés alapelv Nyomtatásban a legjobb megoldás az, ha az ábrák mellé kerülnek a magyarázószövegek Különösen zavaró, ha az ábra és a magyarázó szöveg…
…külön oldalra kerül, így lapozni kell értelmezésükhöz. Egy másik technika az úgynevezett „callout”-ok használata, amikor közvetlen magyarázó szöveget nyilazunk a megnevezni kívánt részhez.
V. irányelv: Kerüljük el a zavaró ábrák használatát! A dekoratív ábrák esztétikusak, marketing célokra is alkalmazhatók, de a figyelem megosztást okozó hatásuk is kehet, továbbá nem kívánt asszociációkhoz is vezethetnek.
Az animációk takarékos használata vizuális elemként Óvatosan használjunk animációt a mozgás ábrázolására!
Összefoglalás Ebben a fejezetben olyan módszereket mutattunk be: Amelyek a tipográfiai jelek használatára hívják fel a figyelmet Figyelemirányító vizuális jeleket mutatott be, mint a nyilak árnyékolás és animáció. Különösen fontos a jelek használata alámondásos magyarázat esetében, ahol a tanár kontrollálja az ütemezést nem a tanuló. Bemutattuk azokat a lehetőségeket, ahol csökkenthetjük a megosztott figyelmet, mint a magyarázószöveg elhelyezése, zavaró ábrák száma és a vizuális effektek használata.
Köszönjük a „figyelmet”