A vitarendezési, konfliktuskezelési technikák használata. Pappné Somogyi Ildikó igazgatóhelyettes Nagy Éva facilitátor, az egyeztető bizottság elnöke Kalmár Margit facilitátor, az egyeztető bizottság elnökhelyettese Pogány Frigyes Szakközépiskola Új utak az iskolai konfliktusok kezelésében c. konferencia 2012. december 13.
Resztoratív gyakorlatok skálája Iskolai stratégia (Morrison és Thorsborne alapján 2004) Resztoratív gyakorlatok skálája A diákok 1-5%-a Formális konferencia Kapcsolatok helyreállítása Intenzív Rögtönzött konferencia Kör ( reaktív) Sérelmek orvoslása Fókuszált Kör (proaktív) vagy csoportmegbeszélés Általános Affektív kijelentések Affektív kérdések Kapcsolatok megerősítése; Szociális és érzelmi kommunikációs készségek erősítése Egész iskola
Egy új jogi-pedagógiai lehetőség: egyeztető eljárás jóvátételi konferencia mediáció
Resztoratív konferencia Fegyelmi eljárás START EGYEZTETŐ ELJÁRÁS Resztoratív konferencia IGEN MEGOLDÁS NEM MEGHALLGATÁS VITATOTT TÉNYÁLLÁS NEM IGEN LEZÁRÁS (utókövetés) FEGYELMI TÁRGYALÁS ELSŐFOKÚ DÖNTÉS
Jóvátételi konferencia = egyeztető eljárás Az egyeztető eljárás célja: „A fegyelmi eljárást egyeztető eljárás előzheti meg, amelynek célja a kötelességszegéshez elvezető események feldolgozása, értékelése, ennek alapján a kötelességszegéssel gyanúsított és a sérelmet elszenvedő közötti megállapodás létrehozása a sérelem orvoslása érdekében.” 20/2012. EMMI rendelet
(DÖK szabályok, SZM szabályok) Jogszabályi háttér Alaptörvény; Kn. tv.; Kjt;… Törvények Rendeletek 20/2012. EMMI rendelet Intézményi szabályok Házirend, SZMSZ (DÖK szabályok, SZM szabályok) (DÖK, szülői SZMSZ)
Resztoratív kérdések Az „érintettek” számára Mi történt? Mit éreztél akkor? Mit gondolsz erről most? Szerinted kire hatott ez az eset? Hogyan hatott rájuk? A „többiek” számára Hogyan reagált, amikor megtudta? Mi a legnehezebb a történetben? Mi a legfontosabb a történetben? 7
Köszönöm a figyelmet! Az előadás prezentációja megtekinthető a www.ofi.hu oldalon.