KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE Mihálszki Zsuzsa – Szakma Napja, szeptember 29.
2 KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE 1.FMCG TERMÉKEK A REKLÁMPIACON Részesedésük a teljes reklámköltésből Reklámozási szokások, tendenciák 2.KERESKEDELMI LÁNCOK HIRDETÉSI SZOKÁSAI Súlyuk a reklámpiacon Átalakuló piac Kommunikációs trendek a)Médiahasználat b)Kreatív tendenciák 3.MIT HOZ A JÖVŐ? KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE – SZEPT. 29.
3 KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE 1.FMCG TERMÉKEK A REKLÁMPIACON Részesedésük a listaáras reklámköltésből Teljes reklámpiac 2004: 440 milliárd Ft KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE – SZEPT. 29.
4 KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE REKLÁMOZÁSI SZOKÁSOK, TENDENCIÁK AZ FMCG PIACON Sok szereplő, koncentrált médiabüdzsék A top 30 cég adja az szektor reklámköltésének 75%-át Aktív és kevésbé aktív FMCG kategóriánk Növekvő reklámköltés: OTC, tejtermék, élelmiszerüzlet Csökkenő reklámköltés: alkoholmentes ital, édesség, tisztítószer, hústermék Átalakuló médiamix Nő a televízió súlya Csökken a sajtó, különösen a magazinok részesedése A rádiók részesedése növekszik A köztér és a mozi súlya csökken KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE – SZEPT. 29.
5 KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE KERESKEDELMI LÁNCOK SÚLYA A REKLÁMPIACON Részesedésük a teljes reklámköltésből Teljes Piac224 milliárd Ft440 milliárd Ft FMCG45 %43 % Élelmiszer14 %15 % Kereskedelmi láncok1,2 %2,7 % KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE – SZEPT. 29.
6 KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE KERESKEDELMI LÁNCOK SÚLYA A REKLÁMPIACON Élelmiszerek, élelmiszerüzletek és hipermarketek reklámköltése KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE – SZEPT. 29.
7 KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE VIZSGÁLT KERESKEDELMI LÁNCOK CBA Coop, Maxi Coop Kaiser’s Match, Smatch Penny Market Plus Reál ÉLELMISZERÜZLETHIPERMARKET Auchan Cora Interspar Tesco KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE – SZEPT. 29.
8 KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE ÁTALAKULÓ PIAC Terjeszkedés, felvásárlás, profiltisztítás Kereskedelmi márkás termékek térnyerése Saját üzemek és logisztikai központok építése Hűségkártyák, pontgyűjtő akciók Értéknövelt szolgáltatások megjelenése (áruhitel, üzletsor, benzinkút, utazási iroda stb.) Új szereplők piacra lépése KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE – SZEPT. 29.
9 KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE KOMMUNIKÁCIÓS TRENDEK Médiahasználat Kiugró reklámköltés 2004-ben Nő az egyes láncok médiabüdzséje közti különbség Továbbra is túlsúlyban van a televízió Feljövőben a napilap és a közterület Alternatív megjelenési formák (pl. televíziós műsor-szponzoráció) Kreatív tendenciák Image kampányok száma csökken, nyereményakcióké nő Ismert személyiségek szerepeltetése a reklámokban Középpontban az ár és a gazdaságosság Nő a nagy értékű háztartási gépek, szórakoztatóelektronikai termékek aránya a hirdetéseken KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE – SZEPT. 29.
10 KERESKEDELMI LÁNCOK REKLÁMOZÁSI SZOKÁSAI HIPERMARKETEK MÉDIAMIXE hó KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE – SZEPT. 29.
11 KERESKEDELMI LÁNCOK REKLÁMOZÁSI SZOKÁSAI ÉLELMISZERÜZLETEK MÉDIAMIXE hó KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE – SZEPT. 29.
12 KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE HIPERMARKETEK REKLÁMJAIN MEGJELENŐ TERMÉKEK Összesen1. Hústermék2. Szórak. elektr. 3. Zöldség- gyümölcs Plakát TV Plakát + TV Arány17%12%9% Összesen1. Hústermék2. Szórak. elektr.3. Tejtermék Plakát TV Plakát + TV Arány21%17%9% KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE – SZEPT. 29.
13 KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE ÉLELMISZERÜZLETEK REKLÁMJAIN MEGJELENŐ TERMÉKEK Összesen1. Hústermék2. Üdítőital3. Szeszesital Plakát TV Plakát + TV Arány23%16%12% Összesen1. Hústermék2. Tejtermék3. Üdítőital Plakát TV Plakát + TV Arány25%17%16% KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE – SZEPT. 29.
14 KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE MIT HOZ A JÖVŐ? Ha beindul a Lidl reklámgépezete… Újabb láncok megjelenése várható (Wal-Mart, Hofer) Jelenlegi szereplők további terjeszkedése / kivonulása Olcsó import termékek árnyomása Szigorodó hatósági ellenőrzések Televíziós piac átalakulása KERESKEDELMI LÁNCOK MARKETINGJE – SZEPT. 29.