Egészségmagatartás és tudatos táplálkozás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Egészséges életmód Az egészség és az egészséges életmód megfogalmazása elég nehéz. Mivel minden ember különböző igényekkel, és adottságokkal, rendelkezik.
A depresszió előfordulása a családorvosi gyakorlatban
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Béres Egészség Hungarikum Program Átfogó egészségmegőrző és betegségmegelőző nemzeti program Programindító sajtótájékoztató március 29.
Hogyan segíthet városán, településén? Az egészséges életmód szemlélet beiktatásával a település életébe.  Étkezési tanácsadással  Dohányzás ellenes.
Magyar Diáksport Szövetség
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Szenvedélyek fogságában - az alkohol
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
Rendszerszemléletű megközelítés az iskolai agresszió megelőzésében és kezelésében November 30. Ódry Színpad.
Szenvedélyek fogságában - a drogok
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Egészségfejlesztésének lehetséges irányvonalai
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Humánkineziológia szak
Szociális munka az onkológiában
A magyar fogyasztói szegmensek egészségvásárlása
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Egészségtudatos magatartás kialakítása
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
Napocska Napköziotthon
Dr. Berzéky József április 15.
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
A depresszió megelőzése és kezelése természetes gyógymódokkal
Alvás Világnapja, március 13. Kiss Katalin, kutatás vezető Szinapszis Kft. Így alszanak a magyarok - Egy piackutatás tanulságai -
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
Fogyasztói magatartás 2006
Egészség Betegség.
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
KOLLABORÁCIÓT ÉS KOOPERÁCIÓT TÁMOGATÓ ESZKÖZÖK
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
Az egészség Készítette: Vida Fruzsina.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
VIII. Nemzetközi Táplálkozásmarketing Konferencia Az egészség dimenziói a táplálkozásmarketingben május Zamárdi.
Az egészséges életmód és a stressz
Helyettesítő termékek a tej esetében
Környezet- és egészségvédelem a mindennapjainkban
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Egészséges életmód Egészségmegőrzés
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
Torma Dorisz május 29. Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
Az egészségesség, mint fejlesztési irány lehetőségei - Hogyan fejlesztenek a hazai élelmiszeripari KKV-k? Dr. Polereczki Zsolt Kaposvári Egyetem – GTK,
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Hazai fogyasztók, hazai élelmiszerek - a bizalom építésének lehetőségei Dr. Polereczki ZsoltDr. Szakály Zoltán Egyetemi adjunktusEgyetemi docens, Tanszékvezető.
Testi - lelki egyensúly
WELLNESS TURIZMUS MENEDZSMENT Boronyák Mária.
Öngyilkosság megelőzés Öngyilkossági gondolatai vannak? Krízisben van? Kérjen segítséget! Hívja a at! (ingyenes, vezetékes- és mobiltelefonról,
Magyar Agrárközgazdasági Egyesület Budapesti Corvinus Egyetem
Egészségnevelés óvodásoknak, kisiskolások és a tinik körében
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Egészséges életmód a születendő gyermek érdekében (az egészségtelen életmód, élvezeti cikkek használatának következményei a születendő.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
Biyovis Egészség Koncepció a napi gyakorlatban A Biyovis összegyűjtötte az Ön számára, a modern tudományt, medicinát, és a múlt tapasztalatát amelyet ötvözött.
Regionális termékek az élelmiszer-kiskereskedelemben Szente Viktória és Szűcs Andrea Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Marketing és Kereskedelem.
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
Közösségi egészségügyi szolgáltatások jólléti szerepe Egy hazai kísérlet tapasztalatai Marketingtudományi Évkönyv koreferátum Marketingtudományi Disputa.
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Egészségmagatartás és tudatos táplálkozás Szakály Zoltán Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék VIII. Táplálkozásmarketing Konferencia „Az egészség dimenziói a táplálkozásmarketingben” Zamárdi, 2012. május 24.

„Mit jelent az egészségtudatosság, a tudatos táplálkozás, egyáltalán mit értünk a tudatosság fogalma alatt?” Kérdések „Hogyan tudjuk megszólítani a passzív bezárkózó, illetve az aktív tudatos fogyasztókat?” „Van-e összefüggés az egészségmagatartás és a tudatos táplálkozás evolúciója között?”

Elsőként tisztáznunk kell egészség fogalmát! Az elmélet

Egészségügyi Világszervezet (WHO) „Az egészség a teljes testi, lelki és szociális jóllét állapota, és nem csupán a betegség vagy fogyatékosság hiánya”. Integrált megközelítés

Az egészség öt dimenziója Szervezet Biológiai egészség Mentális egészség Lelki egészség EGÉSZség Egészség = biopszichoszociális tényezők Gondolkodás A tudat nyugalma Szociális egészség Emocionális egészség Kapcsolatok Érzések (Forrás: WHO)

Az egészségfilozófia evolúciója Első fázis Második fázis Harmadik fázis Előbb-utóbb beteg lesz. Mit tesz? Az egészség 5 dimenziója együtt Az egészség a betegség hiánya Fizikai aktivitás és tudatos életmód Az egészség holisztikus megközelítése „Ha nem vagyok beteg, akkor egészséges vagyok” „Ha többet mozgok és odafigyelek magamra, egészséges leszek” „Ha harmóniában élek a világgal, akkor vagyok egészséges” Rizikó Testi jóllét Passzív Aktív Testi és lelki jóllét Testi, lelki és szociális Tudatos

…de mit a jelent az a fogalom, hogy „tudatos”? Tudatosság = Cselekvés Tudatosnak azt a személyt nevezzük, aki a környezetéről egy megfelelően komplex modellt alkot, és a szerint cselekszik. (Forrás: Wikipédia)

De mit ért az „átlagember” az egészség fogalma alatt? A gyakorlat

Egyik oldalról a betegség hiányát… „Ha valamilyen problémám van elmegyek az orvoshoz.” Orvos Korai egészségfilozófia „Az ember érezze jól magát, tudjon dolgozni, menni, enni és inni.” Fizikai képességek „Az embernek ne fájjon semmije.” Ne legyek beteg (Forrás: Soós és Szakály, 2012.)

Másik oldalról a tudatosságot… „Normális életmód, dohányzás abbahagyása, semmi alkohol és káros szerek.” Káros szenvedélyek elhagyása Preventív egészségmagatartás „Táplálkozás, sportolás, elegendő alvás, tisztaság.” Prevenció „Testi és lelki szükségletek kielégítése.” Testi és lelki igény (Forrás: Soós és Szakály, 2012.)

De ugyanezt kapjuk a kérdőíven is… Rizikó 2. és 3. fázis Harmónia Felismerés = cselekvés? Legtöbben már felismertük… A magyar lakosság 92,5%-a szerint az egészség a betegség hiánya. A magyar lakosság 83,2%-a szerint az egészség testi-lelki-szellemi-kapcsolati harmónia. 1. fázis (Forrás: Szakály et al., 2012.)

Rés a felismerés és a cselekvés között Tevékenység Felismeri Cselekszik Megfelelő mennyiségű folyadék 92,7 80,5 Zöldség- és gyümölcsfogyasztás 90,9 64,6 Kellő időtartamú alvás 89,7 56,7 Testmozgás 88,7 32,7 Stresszes helyzetek kerülése 88,3 37,4 Kikapcsolódás, relaxálás 71,9 17,1 Társasági élet 61,7 15,4 Egészségvédő élelmiszerek fogy. 53,3 13,7 Étrend-kiegészítők fogyasztása 29,8 9,7 Alternatív gyógymódok 11,2 Meditáció 17,7 6,9 Jóga 14,2 4,1 < 35% Kritikus zóna > 55% Fő cél a rés csökkentése! 10-60% nagyságú rés! > 45% ≈ 40% ≈ 20% ≈ 10% (Forrás: Szakály et al., 2012.)

De hogyan tudjuk csökkenteni a rést a táplálkozás oldaláról?

Milyen szempontokat mérlegelünk? Élvezet Tudatosság Az evés öröme Egészségvédelem Természetesen nem! Lemondunk-e az evés öröméről, az élményt okozó ízekről azért… …hogy tisztán az egészségtudatosság alapján válasszunk? (Forrás: Törőcsik, 2007 alapján saját szerkesztés)

termék íze! 2x 2x Modern egészségtudatosság Már csak azért sem, mert a legfontosabb választási szempont a… Egészség csak akkor, ha az élvezetes termék íze! Hogyan értelmezzük az eredményt? Ártudatos Egészség-tudatos Megszokott íz egészségvédelem Legjobb áron megvásárol- ható termékeket keresi. (83%) Íztudatos Egészségvédő hatással bíró termékeket keresi. (43%) 2x 2x A fogyasztók 85%-a a legjobb ízű élelmiszereket vásárolja. Modern egészségtudatosság (Forrás: Szakály et al., 2012.)

Jó példa erre a közönséges konyhasó esete!

A lakosság 94%-a tisztában van a túlzott mértékű sóbevitel káros hatásaival! (Forrás: Szakály et al., 2012.)

10-ből 7-9 személy felismerte A válaszadók 69%-a szívesen látna több csökkentett sótartalmú élelmiszert a piacon. Ugyanennyien jelezték, hogy a csökkentett sótartalmat védjegy garantálhatná az élelmiszereken. A lakosság körében pozitív attitűdök vannak a csökkentett sótartalmú élelmiszerekkel kapcsolatban. (Forrás: Szakály et al., 2012.)

Az egyik válasz a fogyasztók pszichológiai hozzáállásában keresendő… Ha ennyire pozitív a lakossági vélekedés, akkor miért nincs több csökkentett sótartalmú élelmiszer a nemzetközi és a hazai piacokon? Az egyik válasz a fogyasztók pszichológiai hozzáállásában keresendő…

Megszokott ízt biztosító innovációk Ezért lemondtak az egészségvédő hatásról Ragaszkodtak a megszokott ízintenzitáshoz Megszokott ízt biztosító innovációk Tudatos fogyasztók arányának növelése Egy kísérlet során 50 résztvevő fogyasztotta ugyanazt a levest három napon, három eltérő só- (Na-) tartalommal és három különböző címkével ellátva. „Nincs felirat” „Csökkentett sótartalmú” „Szív Alapítvány logó” Amikor a termék címkéje csökkentett sótartalmat jelzett, a fogyasztók úgy gondolták, hogy az étel nem olyan ízletes, mint a másik két leves, ezért többen nagyobb mennyiségű sót adtak hozzá, hogy a megszokott ízt kapják. Forrás: Public Health Nutrition, 2012.

De milyen arányban vannak jelen a tudatos fogyasztók a hazai élelmiszer-piacon? Tudatos táplálkozás 63% 96%

Fenntartott cselekvés …de hogyan szólítsuk meg a bezárkózókat? Áttérés tudatosabb táplálkozásra Fenntartja Fenntartja 8,0% Önállóan képes irányítani magatartását Fenntartott cselekvés Már több mint hat hónapja egészségesebben táplálkozik, a visszaesés esélye régi táplálkozási szokásaira minimális. A cselekvő fogyasztók aránya ≈15% (Preventív egészségmagatartás) Innovátorok Vörös óceán stratégia …de őket kell megcéloznunk? Fenntartás 6,7% Akik már cselekedtek Konkrét lépéseket tesz Cselekszik Cselekszik Már legalább hat hónapja egészségesebben táplálkozik. Cselekvés 8,4% Felkészül Felkészül A következő egy hónapban lépéseket fog tenni, hogy áttérjen egy általa egészségesebbnek vélt táplálkozásra. Felkészülés 21,6% Szemlélődik A bezárkózó fogyasztók aránya 77% (Rizikómagatartás) Kék óceán stratégia Szemlélődik Kisebb-nagyobb késztetést érez arra, hogy áttérjen egy általa egészségesebbnek vélt táplálkozásra. Szemlélődés Konkrét lépéseket fog tenni Cselekedni fognak 55,4% Bezárkózik Késztetést éreznek Bezárkózik Úgy érzi, képes és kell változtatni Bezárkózás A következő hat hónapban nem szándékozik áttérni egy általa egészségesebbnek vélt táplálkozásra. Nem keresi az információt, tévhitek Teljesen passzívak …de hogyan szólítsuk meg a bezárkózókat? (Forrás: Velicer et el., 1998)

Kik tartoznak a bezárkózó és a cselekvő fogyasztók közé?

Differenciált marketing Érdektelen könnyelmű Bezárkózó Cselekvő Tudatos racionális Inkább férfi Inkább nő Nyolc általánost végzett vagy szakmunkás Érettségizett vagy diplomás Gyakori vásárló Inkább csak fogyasztó Kisebb településeken élő Differenciált marketing Nagyobb városokban élő Inkább egyedülálló háztartás Házas és családban élő (Forrás: Szakály et al., 2012.)

Bezárkózó Felkészülő Cselekvő Egészségmagatartás evolúciója Nem érzik az egészségtelen táplálkozást problémának Úgy gondolják, hogy tenniük kell valamit az egészséges táplálkozás érdekében. Már áttértek és képesek fenntartani az egészségtudatos magatartást Testi jóllét Testi és lelki Testi, lelki és szociális jóllét Az egészségtelen táplálkozás káros következményeinek tudatosítása Csökkenteni a káros, ill. növelni az előnyös hatással rendelkező összetevők fogyasztását. Tovább folytatni a pozitív megerősítést az egészségtudatos táplálkozásra vonatkozóan Egészséges élvezet Tudatos táplálkozás evolúciója Károsnak vélt élelmiszerek kerülése Kiegyensúlyozottabb táplálkozásra áttérés Fenntartás és a környezet pozitív befolyásolása

Testünk a kert, akaratunk a kertész. Az előadás zárszava Testünk a kert, akaratunk a kertész. (William Shakespeare) Köszönöm a figyelmet! (1564-1616)