Epres joghurtok élvezeti értékének objektív (műszeres) vizsgálata és szubjektív (fogyasztói) megítélése Szigeti Orsolya1, Romvári Róbert2 1Kaposvári Egyetem.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
Advertisements

TRUEFOOD szeminárium, november 12., Budapest, Magyarország A hagyományos élelmiszerek innovációival kapcsolatos fogyasztói viselkedés Margrethe Hersleth,
Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
A projekt eredményei, előnyök, változások (3) Dr. Kajdi FerencDr. Martin Polovka Dr. Schmidt RezsőGyőri Tibor Schiller OttíliaTeschner-Kovács Zsófia Dr.
Doktori téma vezetője: Prof. Dr. Romvári Róbert, DSc
MARKETINGKUTATÁS PIACKUTATÁS.
FUNKCIONÁLIS ÉLELMISZEREK KIFEJLESZTÉSÉNEK FONTOSABB EREDMÉNYEI Résztvevő intézmények: Magyar Tejgazdasági Kísérleti Intézet Kft. Pécsi Részlege Pécsi.
Fogyasztói magatartás, attitűdök a funkcionális élelmiszerek piacán
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
A funkcionális élelmiszerek ismertségének vizsgálata
Humánkineziológia szak
Boranalitika.
Reklámelőteszt és reklámhatás-vizsgálat
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
Értékesítési csatornák
Hogyan működik az elektronikus nyelv
Élelmiszer profilanalízis bíráló paneljének minősítése
Kísérlet.
Piackutatás.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
MARKETINGKUTATÁS III. Előadás: A megkérdezésről bővebben.
HACCP az élelmiszer-higiéniában
Közös katalógusok melléklet a Bevezetés a pedagógiai tájékozódásba című ELTE jegyzethez.
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
A GYÓGYTURIZMUS HELYZETE MAGYARORSZÁGON, FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI (THE POSITION OF MEDICAL TOURISM IN HUNGARY AND ITS DEVELOPMENT OPPORTUNITIES) Készítette:
A joghurtok Készítette: Timár Cecília. A joghurtokról általában A joghurtok rendkívül egészségesek az ember szervezet számára, ezenkívül a piaci eladási.
Művelődés és szórakozás
A TERMÉKSTRATÉGIA LEGFONTOSABB ELEMEI
Élelmiszerek ételek érzékszervi bírálata
VTT-BudapestSchanda János VE-Professzor Emeritus – CIE-MNB Színészlelet és „lágy” metrológia CIE TC 1-65:A framework for the measurement of visual appearance.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
Nominális adat Módusz vagy sűrűsödési középpont Jele: Mo
A bio- és funkcionális élelmiszerek fogyasztói megítélése
Termékpolitika Termékpiaci műveletek A termék piaci életgörbéje
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
ALKALMAZÁSOK ÉS LEHETŐSÉGEK Dr. Fekete András egyetemi tanár BCE Élelmiszertudomány Kar Fizika-Automatika Tanszék.
Javaslatok további alkalmazásokra Szöllősi Dániel PhD hallgató.
Gyümölcslevek, ásványvíz, üdítők, tejtermékek
TRUEFOOD záró-konferencia április munkacsomag A hagyományos élelmiszerekkel és azok innovációjával kapcsolatos fogyasztói vélemények Margrethe.
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
A vásárlási döntési folyamat Alternatívák értékelése
Az Oriflame első.
Képfeldolgozási módszerek alkalmazása kajszimagok morfológiai tulajdonságainak leírására Felföldi J. 1, Hermán R. 2, Pedryc A. 2, Firtha F. 1 1 Budapesti.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék 5.3. Predikciós módszerek szenzorjelek alapján BelAmI_H.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Környezettudatos marketing Tóth Gergely. Hogyan üzenhetünk?  Üzenet  Csatorna  Reklám  Plakátok  Költségvetés  Profizmus  Hitelesség?  Tettek.
2014. augusztus 20. Új kialakítási koncepció augusztus 20.2 A postabolt elhelyezésével és belső elrendezésével kapcsolatos levárások Egyfelől legyen.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Helyettesítő termékek a tej esetében
Lap.hu oldalak dinamizálása Lap.hu találkozó – május 14.
Georgikon Mezőgazdaságtudományi Kar
Torma Dorisz május 29. Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
Az egészségesség, mint fejlesztési irány lehetőségei - Hogyan fejlesztenek a hazai élelmiszeripari KKV-k? Dr. Polereczki Zsolt Kaposvári Egyetem – GTK,
Értékesítési technikák
Elektronikus szenzorsorok alkalmazása a Kaposvári Egyetemen folyó kutatásokban (elektronikus orr & elektronikus nyelv) Bázár György, Romvári Róbert Kaposvári.
K OVÁCS ANDRÁS, Ph D. E GYETEMI ADJUNKTUS S ELYE J ÁNOS E GYETEM november 25. IX. MRTT Vándorgyűlés, Révkomárom Selye János Egyetem Gazdaságtudományi.
Táplálkozástudományi kutatások – PhD konferencia Budapest, január 28.
Marketing információs
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
Epres joghurtok élvezeti értékének objektív (műszeres) vizsgálata
A marketingkommunikáció szerepe a bio- és reformboltokban Weisz Margit május 17. Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem.
Projektirányítás – kifejtős kérdések Feladatsor. 1. Adja meg a PCM szakaszait!
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 2. A célkitűzés. 2. A reklámcélok megtervezése.
Regionális termékek az élelmiszer-kiskereskedelemben Szente Viktória és Szűcs Andrea Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Marketing és Kereskedelem.
A magyarországi önkormányzatok átláthatósága és korrupciós kockázatai
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
A marketinginformációs rendszer
Előadás másolata:

Epres joghurtok élvezeti értékének objektív (műszeres) vizsgálata és szubjektív (fogyasztói) megítélése Szigeti Orsolya1, Romvári Róbert2 1Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék 2Kaposvári Egyetem Állattudományi Kar Mezőgazdasági Termékfeldolgozás és Minősítés Tanszék VIII. Nemzetközi Táplálkozásmarketing Konferencia Zamárdi, 2012. május 24.

Kutatási előzmények

Fókuszcsoport vizsgálat Kérdőíves megkérdezés Fogyasztói kutatások Fókuszcsoport vizsgálat Kérdőíves megkérdezés Fogyasztási és vásárlási szokások Termékkel szembeni elvárások Érzékszervi tesztelés vakbírálat alapján Érzékszervi tesztelés márkázott termékekkel Külső megjelenés Állomány Szag, illat Íz Összbenyomás Vásárlási hajlandóság Preferencia sorrend Márkaazonosítás

A termékkel szembeni elvárások Finom Eperdarabos Krémes „Epres” szín (nem túl piros, nem túl halvány) Külsőleg is beazonosítható csomagolás (epres kép) Epres illat Eper íz, nem túl édes, kissé savanykás

Vizsgált termékek

A fókuszcsoport eredményei Eltérő sorrend a külső megjelenés, a vakbírálat és a márkázott teszt alapján Sorrend 1. 2. 3. 4. 5. Külső megjelenés Vakteszt Márkázott teszt

Fogyasztói vélemények „Ilyen gagyi kinézettel észre sem venném az üzletben!” „Pont olyan, amilyennek lennie kell!” „Nem tetszik, és az íz alapján is volt jobb, de a reklámja miatt megvenném!” „Szörnyű! Mintha zsírt árulnának a dobozban, ugyanakkor megkóstolva pozitív csalódás.” „Ezek szerint nem a márka számít!” „Hajlamosak vagyunk megvenni, amiről azt hisszük, hogy jó!” „Ne ítéljünk elsőre!”

Az érzékszervi minősítés eredményei Jellemzők Farmer Danone Magyar epres Tesco Zott Szín 6,02 7,65 4,15 3,84 6,00 Krémesség 6,45 6,20 7,09 6,40 6,96 Gyümölcs-darabok 7,42 4,44 3,29 2,49 6,58 Epres illat 7,29 4,85 3,44 4,91 5,11 Epres íz 4,04 5,49 5,65 Össz-benyomás 6,95 5,22 4,27 5,09 5,67

A preferált termékek márkaazonosítása A Farmert preferálók (N=26) a terméket Zott-nak (42,3%) vagy Danone-nak (38,5%) vélték. A Danone-t preferálók (N=5) Danone-ként azonosították a terméket. A Zott-ot preferálók (N=13) Magyar epres joghurtnak (41,7%) gondolták a legkedveltebb terméket. A Tesco Value terméket (N=9) preferálók Danone márkájúnak (55,6%) hitték a joghurtot.

Elektronikus orr és nyelv mérések Fogyasztói érzékszervi bírálat mint referencia Laikus résztvevők bevonásával: tréning nélkül tréninget követően érzékszervi alkalmasság mérése után (ízküszöbérték, illatfelismerő és színmegállapító képesség) Képzett bírálók segítségével

Működési elv

Alkalmazás Célunk a klasszikus érzékszervi vizsgálatok műszeres modellezése: csoportazonosságok keresése, egyes jellemzők becslése gyártási folyamatba építhető objektív gyorsvizsgálati módszerek kialakítását lehetővé tevő technológiai fejlesztések (on-line alkalmazások során nem lehet humán panelt beépíteni a folyamatos minőségvizsgálathoz – ehhez kínálunk megoldást) Nem célunk a klasszikus módszerek kiváltása, hiszen ezekre építve tudunk konkrét megállapításokat tenni a preferencia és az egyes érzékszervi tulajdonságok vonatkozásában.

Elektronikus orr 1. Mintavétel a gőztérből 3. Adatfeldolgozás Mennyiségi 2. Adatrögzítés Szenzorsor jelei Minőségi 5 féle epres joghurt 10 minta/joghurt 6 mérés/minta 5 mérési nap

Elektronikus nyelv 3. Adatrögzítés 1. Kondicionálás és kalibrálás 2. Mintaelőkészítés (oldatkészítés) 4. Adatfeldolgozás Mennyiségi 5 féle epres joghurt 10 minta/joghurt 9 mérés/minta 5 mérési nap Minőségi

Fogyasztói preferencia tesztek PanelCheck V1.4.0 szabad felhasználású célszoftver használata a bíráló-, illetve termék-hatás megítélésében, 80-ból 16 bíráló kizárását követően Bíráló-hatás Termék-hatás Epres íz Epres illat

Fogyasztói preferencia tesztek Az illatra, ízre és összbenyomásra vonatkozó attributumok

Fogyasztói preferencia tesztek Bi-plot ábra az illatra, ízre és összbenyomásra vonatkozó attributumok alapján

Elektronikus orr alkalmazása Farmer Zott Jogobella Tesco Value Magyar Epres Danone Könnyű és Finom 98,8% Minták elkülönülése az összes mérési nap adatai alapján diszkriminancia faktor analízissel

Elektronikus orr alkalmazása Magyar Epres Zott Jogobella Farmer Danone Könnyű és Finom Tesco Value A második napon mért minták azonosítása az első napi minták alapján, diszkriminancia faktor analízissel

Elektronikus orr alkalmazása Farmer Zott Jogobella Tesco Value Danone Könnyű és Finom Magyar Epres Farmer (ismeretlen) Danone (ismeretlen) Magyar Epres (ismeretlen) Az epres illat becslése E-orr adatok alapján, PLS regresszióval

Elektronikus nyelv alkalmazása A fogyasztói preferencia alapján szélsőséges minták elkülönítése, DFA-val Farmer Magyar Epres

Eredmények és következtetések PanelCheck szoftver segítségével hét attributum (kesernyés illat, édeskés illat, epres illat, kesernyés íz, édeskés íz, epres íz, összbenyomás) esetében bizonyítottuk a termék hatását a fogyasztói megítélésre Bi-plot analízissel egymáshoz rendeltük a mintacsoportokat és az azokat jellemző attributumokat Kemometriai módszerek segítségével az elektronikus szenzorok jeleire alapozva hatékonyan azonosítottuk az egyes mintacsoportokhoz tartozó mintákat PLS regresszióval megbízhatóan becsültük a joghurt minták egyes jellemzőit (epres illat, édeskés illat) az elektronikus szenzorjelek alapján A bemutatott módszertan termékfejlesztési célú felhasználásra alkalmas

Köszönjük a figyelmet! Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Marketingkutató Laboratórium 7400 Kaposvár Guba Sándor u. 40. www.ke.hu Soós Mihály soos.mihaly@ke.hu Elérhetőségeink: Kaposvári Egyetem Állattudományi Kar Mezőgazdasági Termékfeldolgozás és Minősítés Tanszék Termékminősítő Laboratórium 7400 Kaposvár Guba Sándor u. 40. www.ke.hu Prof. Romvári Róbert, az MTA doktora romvari.robert@ke.hu www.agrilab.hu