A településfejlődés hatótényezői

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KÖZÉPKORI VÁROS.
Advertisements

TELEPÜLÉS ÉS LAKOSSÁG RENDSZEREZÉSE
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
A homokhátsági tanyák természeti környezete IX. ALFÖLD FÓRUM Kecskemét Városháza augusztus 25.
A városok fejlődése és szerkezete
Az urbanizáció és városaink
Településföldrajz E.3.397, hétfő 9.50–11.20 E.3.334, kedd 8.00–9.30
A világgazdaság kialakulása és jelenlegi térszerkezete
Gazdasági fejlettségi különbségek Dél-Ázsiában
Társadalmi–gazdasági fejlettségi különbségek Észak-Afrikában
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
Települések A városok.
Az ipar.
Városok és a vizek.
Az évi OTK Halmai Márton - TTUOMT II. évfolyam, Földrajz BSc, Idegenforgalmi szakirány
Magyarország vasúthálózata a kezdetektől 1914-ig
Urbanizáció a fejlődő országokban
TELEPÜLÉSHÁLÓZATUNK. A FALVAK ÉS A TANYÁK.
Az Urbanizáció És Városaink Tankönyv:
A falvak és a tanyák TK.:85-88.old. Atl.:20-21.old.
Az urbanizáció és városaink
Az urbanizáció és városaink
Településhálózatunk a falvak és a tanyák.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
MTA Regionális Kutatások Központja Az államhatárok hatása a városok fejlődésére a Kárpát-medencében Hardi Tamás tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
MRTT Vándorgyűlés Szeged, Nyugat-Bácska magyar lakta településeinek gazdasági és társadalmi fejlesztési lehetőségei Diósi Viola, Regionális.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
Az Észak-Alföldi régió bemutatása
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
A gyorsforgalmi úthálózat bővülése 2003-ról 2006-ra KASSA felé SK A SLO HR YU RO UA V Tornyosnémeti LVOV, KIJEV felé Tisza POZSONY, PRÁGA felé M30.
Európa városi történelme
Közép-Magyarország településszerkezete
Magyarország néhány diában
Magyarország néhány diában
Magyarország ipara Tegnap-ma-holnap.
Topográfiai gyakorlatok Magyarország
A kárpát-medencei földrajzi környezet jellemzői és azok változásai a történeti korszakokban
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
Dunaújváros, mint interregionális térszervező központ
MAGYARORSZÁG FÖLDTANA ÉS TERMÉSZETFÖLDRAJZA
Regionális gazdaságtan 7.
1 Regionális gazdaságtan 9. előadás A regionalizmus és regionális politika az Európai unióban.
1. Előadás A településföldrajz tárgya, alapfogalmai
A településfejlődés hatótényezői
A világgazdaság kialakulása és jelenlegi térszerkezete Gazdaságföldrajz Pesti karok I. alapszakjai (BSc/BA) 2014/2015, II. félév BCE Gazdaságföldrajz és.
A városfogalom földrajzi, időbeni és tudományterületenkénti eltérései Településföldrajz II. Informatikus és szakigazgatási agrármérnök alapszak (BSc) 2014/2015,
„Gyorsabban az Európai Unióba” Sztráda Expressz program Közlekedési Múzeum, április 5.
Javaslat a közúthálózat- fejlesztési programra 2015-ig.
A Sásdi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 27. Baranya Megyei Önkormányzat.
A településfejlődés hatótényezői Település-gazdaságtan Pesti karok I. alapszakjai (BSc/BA) 2016/2017, I. félév BCE Gazdaságföldrajz és Jövőkutatás Központ.
A települések általános kérdései
A világ földrajzi tagolódása, a világgazdaság elméleti kérdései
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Európa fogalma, határai, ismérvei
A nagyvárosok, mint az európai térszerkezet kitüntetett pontjai
Európa regionális földrajza
Az urbanizáció földrajzi különbségei
Az európai nagyvárosok népesedés szerinti típusai
Az urbanizáció földrajzi különbségei
Az urbanizáció földrajzi különbségei
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Készítette: Koleszár Gábor
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A városfogalom földrajzi, időbeni és tudományterületenkénti eltérései
Magyarország – falvak (községek) városok
A települések gazdasági fejlődésére ható tényezők
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Előadás másolata:

A településfejlődés hatótényezői dr. Jeney László egyetemi adjunktus jeney@caesar.elte.hu Gazdaságföldrajz Pesti karok I. alapszakjai (BSc/BA) 2014/2015, I. félév BCE Gazdaságföldrajz és Jövőkutatás Tanszék

Település-gazdaságtan E.fsz.67., kedd 11.40–13.10 Összesen 13 alkalom 2 óra elmarad: október 28., november 11. Számonkérés: szóbeli vizsga A felkészüléshez elsősorban az órai jegyzet ajánlott Felhasználható irodalom Jeney L. 2013: Városföldrajz – In: Jeney L. – Kulcsár D. – Tózsa I. (szerk): Gazdaságföldrajz tanulmányok közgazdászoknak. – BCE Gazdaságföldrajzi és Jövőkut. Tsz. - NGM, Budapest pp. 39–70. – http://jeney.web.elte.hu/02varosfoldrajz.pdf 2

A települések fejlődésének hatótényezői Települések kialakulása, fejlődése: különféle hatótényezők Összetevődnek Történelem során átértékelődnek Nem pontszerű hatások – nem csak egyes településekre, nagyobb térségekre is hatnak Kezdetben: inkább természeti (környezeti) tényezők Alacsonyabb technikai szint Mezőgazdasági és védelmi funkciók Legkevésbé változó tényezők Technikai fejlődéssel mégis alárendeltebbé váltak (földrengésbiztos épületek, gátak, utak, közművek) XX. sz.: inkább gazdasági, társadalmi, politikai tényezők Ny-szibériai CH Izrael által megszállt arab területek szocialista „újvárosok” 3

Természeti tényezők Település ma is szoros kapcsolatban áll a tájjal, természeti környezettel Közlekedési kapcsolatok Hadviselés Gazdaságtelepítő: ipar, idegenforgalom Kedvező természetföldrajzi adottságok befolyásolják a Települések méretét: terület, népesség, funkciók legnagyobbak mind kedvező fekvésűek (Budapest, Bécs, Milánó, Párizs, London, Buenos Aires, Rio de Janeiro, Peking) Településhálózat sűrűségét Mérsékelt égöv alföldjei: sűrű Sivatagok, őserdők, magas hegységek: ritka Települések belső szerkezetét (Velence, Nápoly, Hamburg, Szentpétervár, Köln) 4

Természeti tényezők két csoportja Helyzeti energiák Földrajzi fekvésből adódó előnyök Inkább a városoknál Abszolút helyzet, relatív fekvés Helyi energiák Csak „helyben” rendelkezésre álló, települések fejlődését lokálisan serkentő adottságok Inkább a falvaknál Elnevezés: Cholnoky Jenő Foglalkozott vele: Teleki Pál, Fodor Ferenc, Mendöl Tibor 5

Települések gazdasági fejlődésére ható tényezők 6

Helyzeti energiák 7

Helyzeti energiák: abszolút helyzet Település elhelyezkedését megadó konkrét számadatok Földrajzi szélesség (leginkább meghatározó)  Egyenlítőhöz viszonyított helyzet: klimatikus viszonyok  közvetve befolyásolja a gazdálkodás mikéntjét Földrajzi hosszúság (legkevésbé meghatározó) Tengerszint feletti magasság Nem árulja el a település jellegét, funkcionális szerepkörét 8

Helyzeti energiák: relatív fekvés Fontosabb a településfejlődés szempontjából Környező településekhez képest kedvezőbb helyzetű-e Időben változó: Középkor: stratégiai, védelmi szempont (völgykijáratok, magaslatok) Ipari forradalom után: nyersanyaglelőhelyek távolsága Ma: földrajzi megközelíthetőség Kedvező fekvés: gyorsabb fejlődés, központi funkciók, nagyobb népesség Jellegük szerint tipizálhatók Eltérő jellegű tájak érintkezése Homogén jellegű tájak központja Kedvező forgalmi helyzet Tiszta típusok  kisebb városok Több helyzeti energia  nagyvárosok 9

1. Eltérő jellegű tájak érintkezése Tájak: gazdálkodási feltételek, termékek Tájhatárok: eltérő termékek cseréje  vásárvonalak Hegyvidék-alföld találkozása Fa és bányakincsek vs. mg-i termékek (pl. gabona) Vásárvárosok: legkedvezőbb forgalmi helyzetű pontokon (pl. árkok, völgyszorosok, hágók, egyéb átkelőhelyek) Sátoraljaújhely, Tokaj, Miskolc, Eger, Gyöngyös, Vác  középkori vásárvárosvonalak a Kárpát-medencében Síkságon belül talajtípusok határa Eltérő gazdálkodási jelleg Debrecen (Hajdúság: lösz, Nyírség: homok) Sivatagok pereme (vízforrás, karavánutak metszéspontja) Timbuktu, Kartúm, Jarkend Tengerpart (tengeri javak értékesítése) 10 10

2. Homogén jellegű tájak központja Nagytáj középpontjából könnyen elérhető, ellenőrizhető a táj minden pontja Medencék Budapest, München, Párizs, London Balassagyarmat, Tapolca, Klagenfurt Ármentes térszínek Debrecen (Tisza, Hortobágy, Berettyó, Ér, Kraszna árterei között) Tengeri szigetek Tengerparti: Kérkira (Korfu), Visby (Gotland) Sziget belsejében: Nicosia (Ciprus), Antananarivo (Madagaszkár) 11 11

3. Kedvező forgalmi helyzet Felértékelődött a szerepe ipari forradalom modern közlekedési technikák nagytömegű áruszállítás Különösen a tengerhajózás és a vasút elterjedése óta Jó elérhetőség Térbeli összeköttetés 12 12

3. Kedvező forgalmi helyzet Folyami átkelőhelyek Eleinte gázlók: Oxford, majd hídi városok: Komárom, Baja, Szolnok, Csongrád) Szárazföldi folyótorkolatok Lyon (Rhone–Saone), Győr, Tokaj, Szeged Tengeri folyótorkolatok (főleg tölcsér) Bréma, Hamburg, Rotterdam Kikötésre alkalmas tengeröblök Dalmát tengerpart Tengerszorosok Stratégiai, közlekedési Dover, Gibraltár, Isztambul, Aden, Szingapúr Földszorosok (kisebb jelentőségű) Szárazföldi közlekedési, kiegészülhet csatornával Szuezi-, Panama-, Korinthoszi-csatorna 13 13

3. Kedvező forgalmi helyzet Árkok Tata, Mór, Pilisvörösvár Völgyek kijáratai Eger, Miskolc, Vác Hágókapuvárosok Innsbruck és Bolzano (Brenner-hágó), Martigny és Aosta (Szt. Bernát-hágó), München és Milánó (Alpok), Kolozsvár (Királyhágó), Munkács (Vereckei-hágó), Brassó (Tömösi-hágó), Nagyszeben (Vöröstorony-szoros) Vasúti csomópontok (Mo-i hálózat kiépülése: XIX. sz.) természeti (domborzat, vízrajz), katonai-stratégiai, gazdasági (nyersanyaglelőhelyek), külgazdasági (Nagyvárad–Fiume) szempontok, földbirtokviszonyok Szolnok, Nyíregyháza, Békéscsaba, Budapest (világváros) Határátkelőhelyek Záhony, Röszke, Hegyeshalom 14 14

Helyi energiák 15

Helyi energiák Természeti tényezők A tér csak bizonyos pontjain Település létrejöttéhez Plusz fejlesztő előny, ha már odatelepült a város Széles körűek Domborzat Víz Ásványkincs előfordulások Ökológiai tényezők (környezeti állapot) Biztonság (nincs földrengés-, árvíz-, belvízveszély: költséges előkészítő védelmi munkák kellenének) 16 16

Domborzat Folyóteraszok, homok- és löszhátak (síkságokon) Árvízmentes Főleg Alföldön, Buda Morénasáncok (egykor eljegesedett területeken) Magasabb és termékenyebb Finnország, Svédország egyes területei Kárfülkék (hegyvidékeken) Szélvédett alsó részei Törmelékkúpok (hegyvidékeken) Réteglépcsők lábai Szőlőtermelés, intenzív kertgazdálkodás Hatóterületek: Közlekedéshálózat, települések építészeti jelleg (Pécs, Esztergom, Veszprém) 17 17

Domborzat Hatóterületek: Domborzat településfejlesztési nehézségei Közlekedéshálózat Települések építészeti jellege (Pécs, Esztergom, Veszprém) Domborzat településfejlesztési nehézségei Síkságok: települések szétterülése, területpazarlás – elnyúló műszaki infrastruktúra – magasabb költségek (alföldi városaink) Dombságok: bonyolultabb, drágább közlekedési vonalak (Prága, Kijev, Besztercebánya, Zalaegerszeg) Hegységek: még bonyolultabb, víz-, energiaellátás, szennyvíz, felszíni víz elvezetése, tereprendezés 18 18

Víz Kezdetben létszükséglet: ivóvíz Különösen száraz sivatagi-félsivatagi éghajlaton Mennyiség és minőség Sivatagi kutak, oázisok Karsztvidékek (mélyen van a talajvíz) Karsztforrások Nyersanyagforrás (gazdaságserkentő tényező) Alumíniumipar, élelmiszeripar Energiaforrás Malmok, vízerőmű XX. sz.: idegenforgalom (gyógyturizmus, termálvíz) Cserkeszőlő, Zalakaros, Hévíz, Harkány, Bük 19 19

Nyersanyagok Korábban: fa (középkori német falvak nevei: Buche, Tanne, Linde, Wald) Só (Parajd) Érclelőhelyek: középkori bányavárosok Építőanyagok Energia-lelőhelyek XIX. sz: szénmedencék XX. sz. közepétől: szénhidrogénmezők 20 20

Modern helyi energiák: ökológiai és image tényezők Domborzat, víz, nyersanyagok: klasszikus helyi energiák XX. sz. közepétől: modern helyi energiák Ökológiai tényezők (környezeti állapot) Táj szépsége (pl. vízesések): turizmussal összeköthető Történelmi események helyszíne (csaták): Mohács, Waterloo, Kápolna Vallási jelenségek helyszíne (búcsújáróhelyek) 21 21

A helyi és helyzeti energiák együttes hatása Természeti tényezők szerepe összetetten érvényesül Nagyobb települések (London, Párizs): helyi, helyzeti energiák összeadódnak Budapest Medenceközponti fekvés Alföld és Budai-hegység találkozása (vásárvonal, vásárváros) Pilisvörösvári-árok elvégződési pontja (Bécs, Ny-Európa felé útvonal) Magaslat: Budai Vár (IV. Béla), teraszok Erdők (fa, vad), folyó (ivóvíz, hal), hegység (építőanyag) Folyami átkelőhely (Duna): első állandó kőhíd Közúti és vasúti csomópont Víz megléte (ivóvíz, ipari víz) Gyógyturizmus Táj szépsége (világörökség része) 22 22

A helyi és helyzeti energiák együttes hatása 23 23

Nem természeti tényezők 24

Gazdasági tényezők Ókor, középkor Mezőgazdaság (falu) Kereskedelem, kézműipar (város) Ipari forradalomtól kezdve erősödik meg igazán a szerepe Bányászat: szén, érc (bányász falu, bányaváros) Feldolgozóipar (város) Fejlett infrastruktúra, egyéb ágazatok is (nagy településcsoportok, pl. Közép-Anglia, Ruhr-vidék, nagyvárosok pl. XIX sz. végi Bp.) De rontja a környezeti adottságokat 1970-es évek (Mo. 1990-es): posztfordizmus Ipar szerepe lecsökken, de nem szűnik meg Tercierizálódás: iparosításból kimaradt területek, vonzó klimatikus, táji adottságok (inkább nagyobb városok) 25 25

Társadalmi tényezők Utóbbi néhány évtizedben nőtt meg a szerepe Szorosan összefügg a gazdasági tényezőkkel (munkanélküliség) Egyházi és világi székhelyek Fiatalos korösszetétel, magasabb átlagos iskolai végzettség Elöregedő falusi térségek, válságtérségek: fiatalok, képzettek kivándorlása Nemzetiségek Nemzeti konfliktusok hiánya Kisebbségek érdekérvényesítő képessége Sváb falvak vs. cigányfalvak Dinamikusan fejlődő régiók: munkaerőhiány – vendégmunkások – multikulturalizmus Különösen a települések belső fejlődésében Etnikai szegregáció, gettósodás (Budapest: 1980-as évek, majd rendszerváltás után felerősödik) 26 26

Politikai tényezők XX. sz: felerősödik Újvárosok Korábban is: uralkodói székhelyek, stratégiai-védelmi központok Újvárosok Szocialista: Politikai (ideológiai, területfejlesztési) és gazdasági szempontok (nyersanyaglelőhelyek feltárása) Dunaújváros, Komló, Kazincbarcika, Leninváros (=Tiszaújváros) meglévőt fejlesztették: Ózd, Tatabánya Esztergom, Balassagyarmat: nem támogatják Angol újvárosok Európai metropoliszok körül kialakított bolygóvárosok Fejlesztési dokumentumok 1971: Országos Településhálózat-fejlesztési Koncepció Területfejlesztési politika (állami vagy EU) Pusztán politikai megfontolások Izrael által megszállt arab területeken zsidó települések Erdély (1980-as évek): falurombolási terv Mo. (1950-es évek): tanyafelszámolási mozgalom Önkormányzati irányítás feltételei (Mo.: 1990) 27 27

Műszaki tényezők Vitatott, hogy külön tényezőcsoport-e Közműellátottság Római Birodalom (pl. Savaria – Szombathely): víz-, szennyvízvezetékek, padlófűtés Ma közműolló Közlekedés Településközi és településen belüli Úthálózat és tömegközlekedés Építési technika Lakótelepek: nagyobb népesség Megváltozott a városszerkezet (Pécs, Szeged, Szolnok, Szombathely) 28 28