A Jász-Nagykun-Szolnok TISZK MŰKÖDÉSI TAPASZTALATAI „A felnőttképzés, szakképzés helyzete” nemzetközi konferencia KARCAG 2010. 11. 12.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

A TÁMOP projekt intézményi hatásai a Somogyi TISZK-ben Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes.
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
A munkaerő-kereslet és –kínálat előrejelzését megalapozó kutatások a HEFOP 1.2 intézkedésének keretében.
Az EU-s projektek fenntartási tapasztalata a JNSZ TISZK-ben Országos Egyházi TISZK Zárókonferencia Kazincbarcika
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
TÁMOP /2/B PROJEKT Network-Együttműködés-Tudástár szakmai támogató hálózat kiépítése a Dél-Dunántúli Régióban Szénássy Gábor projektmenedzser 2010.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A leghátrányosabb helyzetű kistérségek támogatása az Államreform Operatív Program keretében ápr. 29. Kullmann Ádám.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
TISZK-ek Miért kellettek, és miért kellenek? Múlt, jelen, jövő Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Marcali, május 18.
A szakképzés tapasztalatai a Büttner Kft-nél Dr. Büttner Tamás Ügyvezető igazgató SzaSzeT Konferencia Marcali
A TISZK SZEREPE A SZAKKÉPZÉS SZERVEZÉSÉBEN, A TISZK-BEN REJLŐ LEHETŐSÉGEK Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ (1146 Budapest, Thököly.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
A Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola szempontjából
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ KUTASOKRÓL ÉS ESZMECSERÉKRŐL Dr. G. Tóth Károly STRATOSZ központi szakképzési koordinátor.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
A „Nógrád megyei TISZK infrastrukturális fejlesztése” TIOP-3.1.1/08/ című projekt célja Dénes Anita ERFA projekt menedzser.
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
Mi a TISZK? T: Térségi I: Integrált SZ: Szakképző K: Központ.
TISZK létrehozása és a TIOP-3. 1
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A Nógrád TISZK irányítási rendszere
Nagykanizsa és Térsége TISZK Szakképzés – szervezési Kiemelten Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság.
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Kamarai előadás március 2.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
Balaton-felvidék – Somló Szakképzés-szervezési Társulás TÁMOP /
Középtávú szakképzési koncepció Borsod-Abaúj- Zemplén Megyében Egységes szerkezetű TISZK-ek létrehozásának lehetősége Előadó: Dr. Simon Csaba Ph. D. mb.
A Békéscsabai Központi Szakképző Iskolai tapasztalatok a vasútgépészeti szakmák képzésében április 29.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A MAGYAR KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA SZAKKÉPZÉSI STRATÉGIÁJA
A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Új esély: szak- és felnőttképzés a határ mentén Aktuális szakképzés - szervezési feladatok a törvényi változások és a TÁMOP3.2.2 kapcsán Környei László.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Milyen Kamarát akarunk? A Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara legyen a gazdaságszervezés és irányítás valamennyi szintjének (kistérségi,
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Lorem ipsum.
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Előadás másolata:

A Jász-Nagykun-Szolnok TISZK MŰKÖDÉSI TAPASZTALATAI „A felnőttképzés, szakképzés helyzete” nemzetközi konferencia KARCAG

2 A SZAKKÉPZÉS ÉS A GAZDASÁG KAPCSOLATA KÍNÁLAT KERESLET Oktatás  Munkaerő-piac  Gazdaság (közvetítő közeg)  Képzési Folyamatos változás Foglalkozási struktúra struktúra Szakmák Foglalkozások (szakképzettségek) Képesség- és Tevékenység- tudáscsomagok csomagok Cél: a kereslet és a kínálat közelítése

3 A TISZK-ek létrehozásának alapvető céljai  az oktatás, képzés minőségének KÖLTSÉGHATÉKONY javítása  a képzések tartalmát a gazdaság igényeihez kell igazítani  az iskolarendszerből képzettség nélkül kilépők és lemorzsolódók arányát csökkenteni kell  az új tanulási környezet megteremtéséhez, a korszerű tananyagokhoz és pedagógiai módszerekhez való hozzáférés biztosítása  a szakképzettséggel nem rendelkező, munkanélküli fiatalok bevonása az iskolarendszeren kívüli képzésbe, a rész-szakképesítések megszerzése lehetőségének biztosítása

4 Önkormányzati fenntartó Felsőoktatási intézmény Társulás (költségvetési szerv), mint fenntartó Iskola Támogatások RFKB A jelenlegi JNSZ TISZK modell Önkormányzati fenntartó Önkormányzati fenntartó Iskola Kistérségi Társulás Nem önkormányzati fenntartó Iskola Képzőhelye (Iskola) Megállapodás

5 A JNSZ TISZK struktúrája Társulási Tanács Területi Munkabizottságok Munkaszervezet Igazgatók Tanácsa Tanácsadó Testület Ellenőrző Bizottság Szakmai Munkabizottságok Külső szakmai megvalósítók

6 Kiemelt céljaink a TÁMOP projektben a pályakezdő munkanélküliek számának csökkentése szakmájukban elhelyezkedők számának növelése szakképzésből lemorzsolódók arányának csökkentése munkaerőpiacra valóban reagáló szakképzés vállalati kapcsolatok erősítése

7 Legfontosabb tevékenységeink Szakmastruktúra fejlesztése, rugalmas képzési szerkezet kialakítása Stratégiai fejlesztési döntések összehangolása, szervezetfejlesztés Külső és belső közösségi szolgáltatások (ki)fejlesztése Humán erőforrás biztosítása és fejlesztése Nyilvánosság biztosítása Nyomonkövetési tevékenység

Beszédes számok Elkészített tanulmányok: 8 db Elkészült egyéb kiadványok: 11 db Lebonyolított képzések: 21 db Kiképzett pedagógusok:643 fő Egyéb módon bevont pedagógusok:136 fő Kifejlesztett tananyagok: 8 db Felkínálható közösségi szolgáltatások: 4 db Nyilvános TISZK rendezvények: 7 db Egyéb megjelenés, PR: 25 db

9 Legfontosabb TIOP es céljaink, tevékenységeink Központi tanműhelyek kialakítása mindhárom póluson Központi tanműhelyek fejlesztése mindhárom póluson Csúcstechnológiához való hozzáférés biztosítása mindhárom póluson A központi fejlesztések eszköz-kihasználtsá- gának növelése mindhárom póluson

10 TIOP fejlesztések TelepülésÉpítés, felújításEszközbeszerzés Szolnok+Gép., El., Ker. Jászapáti+Ker., Vend. JászberényGép., El. KarcagGép. Túrkeve+Közl

Szerződésekben vállalt kötelezettségeink A projektek végrehajtása során kiépített rendszerek működtetése A pályázati anyagokban szereplő indikátorértékek teljesítése Évente beszámoló, monitoring Nemteljesítés esetén arányos visszafizetési kötelezettség Nyíltan senki nem néz szembe a csökkenő gyereklétszámból következő problémákkal

A projektidőszak működési tapasztalatai Egyes pályázati célok túlméretezettek, igen nehezen teljesíthetőek A (passzív) ellenállókkal szemben nincsenek hatékony eszközeink Körvonalazódott, mely külső szakmai megvalósítói pozíciókra; szakmai bizottságokra van szükség, ezekben kikre érdemes számítani a továbbiakban Motivációs lehetőség híján a „ HÁLÓZATOS EGYÜTTMŰKÖDÉS” KUDARCRA VAN ÍTÉLVE!

Megoldandó feladatok összefoglalása az ötéves fenntartási időszakra A TISZK (költség)hatékony, magas szakmai színvonalú működési mechanizmusának kialakítása, fenntartása Források bevonása az önkormányzatok tehermentesítése érdekében Motivációs lehetőségek biztosítása a hálózatos együttműködésben résztvevőknek Egységes, pozitív jövőkép kialakítása

14 „Közös erővel a jó irányért”

15 GAZDASÁGI KÖRNYEZET A megye gazdaságilag nagyon heterogén A tartós kereslet megtévesztő is lehet Ellentmondásos igények a munkaadóktól Kicsi a potenciális munkaerő mobilitási hajlama Mindenki a gyakorlott szakembert keresi Csak kevesen hajlandók „áldozni” a leendő munkaerőért (ösztöndíj, tanulószerződés)

16 RFKB DÖNTÉSEK, HATÁSAIK Vitatottak a döntések alapját képező információk Nincs kezelve a ciklikus indítás problémája Nincs mód a mikroszintű igények érvényesítésére A döntések nincsenek tekintettel a TISZK méretére A legutóbbi „lazább” döntésnek rossz üzenete volt az iskolák, önkormányzatok felé Nem megoldott a nem csak megyén belüli TISZK-ek kezelése (Edu-Régió; egyházi TISZK)

17 FELNŐTTKÉPZÉS Nem vonatkozik rá az RFKB határozata, így NEM EGYENLŐEK A FELTÉTELEK „HELYZETBE KELLENE HOZNI” a TISZK-eket, hogy kihasználhatók legyenek kapacitásaik, erőforrásaik Anomáliák a képzési időben

18 ELŐREHOZOTT SZAKKÉPZÉS Ellentmondásos fogadtatás Növekvő aránya megjósolható Funkcionális analfabétáknak mindegy, milyen a képzési forma… Mit kezd a munkaerőpiac a hirtelen rázúduló végzősök tömegével? Mi lesz a szükségtelenné váló tanárokkal?

19 DECENTRALIZÁLT PÁLYÁZAT A kiírás többszörösen sújtotta a nagyobb TISZK-eket Indokolatlan a gazdálkodó szervezetek fajlagosan sokkal nagyobb támogatása Meg kellene adni a lehetőséget a hiánypótlásra Nem szerencsés a mindent megengedő kiírás A pályaorientáció eszközrendszerét prioritásként kellene kezelni (itt is)

20 LÁNYOS SZAKMÁK Aki jelesnél rosszabb átlagú lány, nehéz helyzetben van Statisztikailag több a lány, de nekik való szakma eleve kevesebb van Tömeges átáramlásukra a hagyományos fiúszakmákba nem vagyunk igazán felkészülve (tanítási módszerek, eltérő problémák, szociális helységek, kollégium)

21 Csak így sikerülhet… Működési peremfeltételek remélt változásai: TISZK-ek irányítási szerepének, jogosítványainak megerősítése normatív finanszírozás legalább regionálisan egységes szabályozás szerint RFKB tervezés szakmai megerősítése, rugalmasabbá tétele TISZK feladatok finanszírozási elismerése

Csak együtt sikerülhet Felelősségteljes együttműködés az elfogadott stratégiák mentén A JNSZ TISZK méretelőnyének kihasználása (sokpólusú koncentrált fejlesztés, „verhetetlen” felnőttképzési portfólió, közös üzemeltetés) Iskoláink egyedi szerepének kimunkálása az együttműködésben (orientálás és alapozás, fogadó és küldő szerep a gyakorlati képzésben, felnőttképzés, szerepvállalás közös szolgáltatásokban)