Előadó: Lehmann Ferenc

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Workshop az elektronikus viteldíjrendszer közlekedési alkalmazásáról Budapest, december 5. Előadó: Saslics Elemér vezérigazgató Volán Egyesülés A.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
A térségi vasutak, az élhető vidék október 27. A térségi vasutak, az élhető vidék – október 27. Közlekedési szövetségek alakítása, lehet ő.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A gazdaságfejlesztés jelentősége a települések és a térségek megélhetése és életben maradása szempontjából Az önkormányzatok működési és beruházási költség.
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Győr város szociális ellátórendszerének működtetése az önkormányzati, civil és egyházi szolgáltatók közreműködésével. Páternoszter Piroska főosztályvezető.
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Tóthné Temesi Kinga Szombathely,
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
Baranya Megyei Önkormányzat
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
2005. június éves a Magyar-Osztrák Területrendezési és Tervezési együttműködés dr. Tompai Géza főosztályvezető Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
A járási rendszer megújítása
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Távmunka a területfejlesztésben
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Kormányszóvivői tájékoztató A vasút reformja. Kormányszóvivői tájékoztató 1.VASÚTI TÖRVÉNY –A Kormány augusztusban elfogadta a vasúti stratégiát (Baross-program).
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Integrált közösségi szolgáltató terek
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
TÉRSÉGI KÖZLEKEDÉS, A VIDÉK ÉLHETŐSÉGE KONFERENCIA
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
BKV ZRt. – Fődiszpécseri és Zavarelhárító Szolgálat
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Mérlegen a koordináló szervezetek Hartay Mihály ÖKO-Pack Kft.
KAPOSVÁR.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
„K+F+I befektetési portfólió kialakítása Hajdú-Bihar megyében weboldal segítségével” című projekt bemutatása Kiss Gábor ügyvezető igazgató.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
TWIST Workshop MTA Regionális Kutatások Központja
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
2009. április 7.. I. A jegyzői tisztség kialakulása és fejlődése a tanácsrendszer létrejöttéig 1. A jegyzői tisztség a kezdetektől 1871-ig 2. A jegyző.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A járási rendszer megújítása
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
Pénzügyi Bizottság javaslatai: Terv. egy.* /Ft/
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Előadó: Lehmann Ferenc A PÉCSI KÖZLEKEDÉSI ZRT JÖVŐBENI SZEREPE AZ ELŐVÁROSI KÖZFORGALMÚ KÖZLEKEDÉSBEN Előadó: Lehmann Ferenc

A Pécsi Közlekedési Zrt. 1993. június 1-jén alakult 2002-től Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata a cég 100 %-os tulajdonosa A társaság teljes körűen és kizárólagosan látja el Pécs város közigazgatási területén a helyi közforgalmú közlekedést 172 db autóbusszal (60 szóló és 112 db csuklós) rendelkezik

Az elmúlt évek fejlesztései 2002-től folyamatos eszközcsere, melynek eredménye: 71 db Euro 3-as motorral szerelt autóbusz (az állomány 41 %-a), ez magyar viszonylatban a legjobb arány Műholdas helyzet-meghatározó és utastájékoztató rendszer (GPS) telepítése 2003-2004-ben Új autóbusz-állomás átadása 2006-ban Új telephely számára telekvásárlás

Kertváros autóbusz-állomás

Javítóbázis és tárolótér kialakítására megvásárolt terület

Pécs és vonzáskörzete A közlekedési igények közigazgatási határtól függetlenül jelennek meg A kívánatos a helyi és a helyközi közlekedés közötti éles határ eltörlése Szükséges a tényleges vonzáskörzeti határokhoz való igazodás Önálló járatszervezés helyett egységes viszonylatú rendszer kialakítása Megoldás: közlekedési szövetség

Közlekedési szövetségek jellemzői Egyesített bérlet Tarifa közösség Integrált menetrend Integrált hálózat A közlekedési szövetségeket vagy a hatóságok vagy a szolgáltatók irányítják A bevételelosztás, a menetrend tervezés, az utazási információ, ill. a marketing és értékesítés az irányítótól függően tartozik előbbihez, vagy utóbbihoz

A szövetség bármely formájában igazságos bevételelosztást kell biztosítani a szolgáltatók között Tömegközlekedéssel utazók: Egységes jegy megvétele Különböző közlekedési módok és vállalatok használata Közlekedési szövetségek: Jegybevételek összegyűjtése Bevételek elosztása Tömegközlekedési szolgáltatók: Közlekedés működtetése Bevételek átvétele A szövetség bevételeinek elosztása rendszerint reprezentatív felméréseken alapul.

A közlekedési szövetség előnyei Előnyök a hatóságok számára A 2007-2013-ig tartó költségvetési időszakban célirányos EU-s források lehívásának feltétele a közlekedési szövetség forma megléte Magasabb szolgáltatási színvonalon keresztül a közönség elégedettségének növelése A párhuzamosságok megszüntetésével, integrált közlekedéssel a finanszírozási szükséglet csökkenése Erősebb, egységesebb megrendelői kontroll lehetősége Előnyök a közlekedési társaságok számára Magasabb szolgáltatási színvonalon keresztül vonzóbb alternatíva nyújtása az egyéni közlekedéssel szemben, utasszám potenciális növelése A párhuzamosságok megszüntetésével az alágazatok közötti versenyhelyzet csökkentése Integrált menetrend és közös fejlesztések esetében racionálisabb gazdálkodás lehetőségének megteremtése EU-s források lehívásának lehetősége

A közforgalmú közlekedés szabályozási környezete Abból kell kiindulni, hogy Magyarországon jelenleg a gyakorlatban kétszintű közigazgatás létezik, így a közforgalmú személyszállítással kapcsolatban az ellátásért felelős testületek a helyközi személyszállításban az állam nevében a kormány/közlekedési tárca a helyi közlekedésben a települési önkormányzatok. A jövőben, a közigazgatási régiók létrejötte után valószínűsíthető, hogy a helyközi közlekedés felelőssége megoszlik - a távolsági közlekedés kormányzati felelősségi körben maradhat - a regionális és (város) környéki személyszállítás a régió-kormányzatok hatáskörébe kerül, a hozzá tartozó forrásokkal együtt a helyi közlekedés a települési önkormányzatok hatáskörében marad. Ez a körülmény fokozottabban fogja kívánni a települések és a régiók "szövetségét" a szolgáltatások biztosításában, a rájuk osztott felelősségek fenntartásával különösen a nagyvárosok térségében (koordináló szövetségi szervezetek létrehozása valószínű).

A szolgáltató társaságok területi szerveződési feltételeinek vizsgálata A Volán társaságok területi szerveződési feltételeinek vizsgálatára vonatkozó kérdés-feltevéssel kapcsolatban a felelős testület (megrendelő hatóság) és a szolgáltatók közti, az új törvényben rögzített szabályozási modellnek megfelelő viszonyból kell kiindulni. Az ellátási felelősség területi tagolása (pl. ország, régió, megye, kistérség, település) és a szolgáltatók szerveződése nem feltétlen kell, hogy megfeleljenek egymásnak. Állami, ill. önkormányzati tulajdonú társaságok esetén a felelős hatóság és a szolgáltató kapcsolata kettős: tulajdonosi és megrendelői. A megrendelést (szolgáltatási követelményeket) nem a tulajdonos, hanem a felelős testület határozza meg és ilyen minőségében köt szerződést is a szolgáltatóval. A vagyon-működtetést és gazdálkodást, mint tulajdonos kérheti számon a kormányzat/önkormányzat. Ez esetenként furcsa viszonyok kialakulását eredményezheti.

A szolgáltató tulajdonlása igazodik az ellátási felelősséghez Az ábra a jelenlegi helyzetnek felel meg azon városokra vonatkozóan, amelyekben az önkormányzat rendelkezik a helyi közlekedés lebonyolítására saját szolgáltató társasággal, a kormányzati kompetenciába tartozó helyközi közlekedésben állami tulajdonú Volán-társaság működik. A szolgáltató-tulajdonlás igazodik az ellátási felelősséghez (kék vonal), így a felelős hatóságok a saját vállalatukkal (egy alkalommal versenyeztetés nélkül maximum 8 évre) kötnek szerződést (piros vonal), amelyek a régióban, ill. a városban a szolgáltatást ellátják (fekete vonal).

A szolgáltató tulajdonlása elválik az ellátási felelősségtől Az ábra esetében a szolgáltató-tulajdonlás és az ellátási felelősség elkülönül egymástól; ez ma a leggyakoribb eset hazánkban, amikor a helyi önkormányzat számára állami tulajdonú Volán társaság végzi a helyi városi tömegközlekedést.

A szolgáltató tulajdonlása elválik az ellátási felelősségtől Az ábra esete következne be az állami Volán-társaságok önkormányzati tulajdonba adásával, ugyanis az állami felelősséget gyakorló kormányzat számára önkormányzati tulajdonú társaság szolgáltatná a helyközi közlekedést a régióban. Ezen eset politikai kockázata nagyobb a kormányzat számára, mint az első két ábrán bemutatott esetben, ahol az állami ellátási felelősséggel párosul az állami szolgáltató-tulajdonlás, ami nagyobb informális ráhatási lehetőséget biztosít (ami nem feltétlen erény, de gyakorlati előny lehet).

Ellátás biztosítása szövetségi keretek között (jövőbeni lehetőség) Az ábra az ellátási felelősség és a szolgáltató-tulajdonlás egybeesése esetén a város és régiója ellátását a hatóságok „közlekedési célszövetségben” biztosítják, egyesített viteldíjakkal, összehangolt menetrendekkel és megállapodott költségviseléssel; adott esetben a tervezési, szervezési feladatok elvégzésére, a hatósági döntések, a szolgáltatási szerződések előkészítésére, a szolgáltatások koordinálására a hatóságok egy szövetségi szerződés alapján külön szervezetet (szövetségi társaságot) hoznak létre. Szövetségi szerződésre akkor is szükség lehet, ha a térségben, a helyközi és helyi közlekedésben csak egy szolgáltató működik, mivel csak így kerülhető el egyes szolgáltatások esetleges kettőzése, valamint számviteli elkülönítése, ami szövetségi szerződés hiányában az elkülönült veszteségfedezés szempontjából szükséges.

A Budapesti Közlekedési Szövetség Kht. 2005. szeptember 1-jén alakult A létrehozás első lépéseként életbe lépett az egyesített bérlet, amellyel mind a BKV, a MÁV és a Volánbusz szolgáltatásait igénybe lehet venni Budapest közigazgatási határán belül A bérlet 10%-kal kerül többe, mint a BKV bérlet Jövőbeni tervei: egységes tarifa bevezetése, integrált menetrend és hálózat kialakítása

Köszönöm a figyelmet!