Elméletek. AZ ABÚZUS ÁTADÁSÁNAK MULTIGENERÁCIÓS ELMÉLETE A rossz bánásmódok eredetét a kutatások egy része a pszichoszociális problémák generációról generációra.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
A depresszió előfordulása a családorvosi gyakorlatban
A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
Jelige: „Isa, por es homou vogymuk.”
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Az első házasság felbomlása
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Pedagógiai problémák-pártfogói programok A pártfogó felügyelet lehetséges válaszai a szakmai problémafelvetésre Budapest, 2009.
Kis Bocs Baba-Mama klub Baba- Mama Egészség, Életmód, Szabadidő és Szociális Információs Közhasznú Egyesület.
3. Két független minta összehasonlítása
Életünk lenyomata gyermekeink lelkén
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Peremen billegő fiatalok
Szilvási Léna szakmai vezető november 11.
Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen NANE
Budapest XIII. kerületi Cigány Kisebbségi Önkormányzat felmérése család bevonásával készített kérdőív kiértékelése.
A tételek eljuttatása az iskolákba
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
 Genetikai hatások › temperamentum  hangulattal kapcsolatos egyéni jellegzetességek  temperementum és otthoni környezet közti kölcsönhatás › ikervizsgálatok.
A család szerepe, jellemzői
Borbély-Pecze Mariann / Borbély-Pecze Tibor Bors
XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri Konferencia április FOGYATÉKOSSÁG ÉS CSALÁDI SZEREPEK Készítette: VÁGÁSI JÚLIA.
A GYERMEKVÁLLALÁS HATÁSA A CSALÁDI JÖVEDELEMRE MAGYARORSZÁGON Reizer Balázs Béla és Seres Gyula Szociális munka, szociálpolitika szekció április.
Fekete László Született: Csillagjegye: Vízöntő
Tiltják? Tűrik? Támogatják? Hogyan viszonyulnak a szülők gyermekük internethasználatához?
szakmérnök hallgatók számára
A évi demográfiai adatok értékelése
OR A gyermekbántalmazás és elhanyagolás megelőzése: Népegészségügyi megközelítés Prof. Kevin D. Browne A Birminghami Egyetemen.
ÁRVÁK A szülőktől kapott „uticsomag” tartalma: A biztonság érzése
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
Mi segít az erőszakkal szemben?
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
A társadalmi bűnmegelőzés stratégiája egy éves tapasztalatai.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
Gyermekvédelmi szemlélet az edzői munkában
Halász Levente Tudományos munkatárs Kodolányi János Főiskola
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
TÁRSADALOMSTATISZTIKA Sztochasztikus kapcsolatok II.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
„A nők, fiatalok és gyerekek elleni erőszak Európában” A SCELLES Alapítvány (Franciaország) kiadványa.
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
 szociális (latin) – társadalmi, társaságra vonatkozó  patológiai (görög) – beteges, nem normális Szociálpatológiai – összefoglaló fogalom a beteges,
(Erőszak és elhanyagolás a családban)
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Speciális életmódjellemzők gyermekkori elhízásban Papp Gabriella 1, Lengyel Dénes 1, Józsa Lajos 2, Gönczi Ferenc 3, Degrell István 1 DEOEC Pszichiátriai.
Erőszak a családban.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
MUSZÁJ MUSZAJMUNKACSOPORT.HU Munkacsoport a Gyerekkori Szexuális Abúzus Áldozatainak Jogaiért.
Gyermekek, gyermekes családok egészsége „Legyen jobb a gyermekeknek!” Nemzeti Stratégia Értékelő Bizottságának évi jelentése május 11. Tokaji.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Miért kell kistérségi kiterjesztés; hol tart Szécsény
Abúzus a családban Hogyan felel meg a családon belüli erőszak a társadalmi normáknak, és mi a haszna az elkövető számára? Kuszing Gábor Stop-Férfierőszak.
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Elméletek

AZ ABÚZUS ÁTADÁSÁNAK MULTIGENERÁCIÓS ELMÉLETE A rossz bánásmódok eredetét a kutatások egy része a pszichoszociális problémák generációról generációra történő átadásában látja. Mi öröklődik: –Genetikai állomány: ingerlékenység, türelmetlenség, –a nevelési módszerektől, felfogásoktól, amelyeket szülei részéről tapasztalt

Multigenerációs átadás: adatok Egeland és Jakobovitz (1984): retrospectiv kutatas: 70% Steele és Pollack (1968) 60, retrospectiv kutatas: 100% Hunter és Killstrom (1979) 282szülő, prospectív kutatás, 18%

Az anya tapasztalataiKísérl csop % N=44 Kontro llcsop % N=43 Statisztikai jelent ő ség X2X2 dfP Intézeti nevelésben részesült ,05 Szüleit ő l külön nevelték 44148,1210,01 Szül ő k konfliktusainak tanúja 45148,5710,01 Apja részér ő l szenvedett el súlyos fizikai büntetéseket 27103,781Ns Anyja részér ő l szenvedett el súlyos fizikai büntetéseket 38108,3510,01

Retrospektív és Prospektív szempontok A gyerekbol, akik egy adott periodusban egy klinikán születtek, 49 mutatta a rossz bánásmódokokat. Ezek közül 10-et jegyeztek fel a Gy V; ezek közül 9-nek volt előzetes rossz bánásmódokba része gyerekkorában. (Retrospektív szempontból, 9/10 az arány) Prospecktív szempontból, 9/49 – 18%

Feminizmus Megkérdőjelezi a tradicionális családi értékeket és a család demokratizálását szorgalmazza Kimondja, hogy a férfi nemről kialakult általános felfogás hatalmi viszonyokon alapszik, amelyeket a társadalmi berendezés tart fenn Mozgalmi megnyilvánulásai hatására, a feminizmus nemzetközileg sikereket ért el A társadalomtudományokban sajátos szemléleti módot alakított ki – feminista tudományos felfogás és módszerek

A feminizmus és az erőszak a feminizmus jelentős eredményeket ért el a gyerekek és nők elleni abúzus feltárásában Nicolaescu (1998) szerint a feminizmus hozzájárult: –a patriarchális családi értékrendnek, –a férfiasság tradicionális felfogásának –és a nemek közötti kapcsolatoknak az újraértékeléséhez.

A feminizmus érdemei a gyerekek ellen elkövetett rosszbánásmódok kapcsán az agresszorok nemével kapcsolatos kutatásban, az áldozatoknak nyújtott konkrét segítség és terápiás formák kidolgozásában, a feltáró eljárásoknak a kidolgozásában, az erőszak ellenes törvényhozatalban, és a preventív munka fellendítésében mutatkozott meg leginkább

A nemek és a bántalmazás adataik szerint, a fizikai bántalmazás áldozatai között körülbelül egyformán vannak fiúk és lányok – de a bántalmazók között viszont több a férfi. a súlyos fizikai agresszió és a szexuális erőszak többnyire a férfiak részéről történik. az anyák is lehetnek agresszívek gyerekeikkel, de a nők által leggyakrabban kimutatott agresszió verbális, vagy enyhe fizikai jellegű.

Adatok Russell (1984) kérdése: 16 éves korig a kutatásban résztvevőknek voltak-e szexuális erőszakkal kapcsolatos élményeik, és ki volt az elkövető. –a gyermekáldozatok esetében a nő/férfi arány 3/2 volt, –a családon belüli erőszak esetekben pedig 5/1. a Kinsey jelentés (1948, 1953) adataiból az derült ki, hogy a nők 24% a kisgyermekkor és serdülőkor közötti időszakban valamilyen formájú szexuális visszaélést elszenvedett, aminek elkövetői férfiak voltak.

Szociológiai elemzések Gil (1981) a szegénységet, mint az abuzust kiváltó tényezőt tekinti, hiszen eredményeképen kialakul a bizonytalanság, frusztráció és stressz, A stresszt és ezzel asszociált jelenségeket (drog, ital, stb) a szegény szülők kevésbé tudnak feldolgozni, vagy leszokni mint a gazdagabbak, akiknek több anyagi forrás és változatosabb lehetőségek állnak rendelkezésükre a szakmai segítség kérésére. Lehetséges szolgáltatások: – alternatív gyermeknevelési formák, pl. egy szakember alkalmazása a gyermek nevelésére, –pszichoterápia a szülő vagy a gyermek részére, –a családtagok és rokonok segítségének bevonása az egyik vagy mindkét szülő felépülésének érdekében.

Bántalmazás kategóriaJövedelemkategória 15000$ alatt15000$ felett Minden típusú rossz bánásmód54,07,9 Minden típusú erőszak19,94,4 Fizikai erőszak10, 22,5 Szexuális erőszak4,81,1 Emocionális erőszak6,11,2 Minden típusú elhanyagolás36,94,1 Fizikai elhanyagolás22,61,9 Emocionális elhanyagolás6,91,5 Végzetes megsebesítés vagy fogyatékossághoz vezető erőszak 0,030,01 Súlyos sérülés6,00,9 Enyhe sérülés30,95,5 Rizikóhelyzet11,70,6

anyagi h elyzet A bántalmazás lehetősége Gyerekek válaszai Szülők válaszai igenN%N% N%N% szegény % % 50 45% % közepes % % % % jómódú 13 22% % % Összesen % % Az anyagi helyzet és a bántalmazás kockázata a család anyagi helyzetének függvényében Kolozs megyében

Ténye zők Egyéni, ontogenetikus szint A család mikroszociális szintje Az exorendszer szintje (a közösség kapcsolatai és alkotóelemei) A társadalom makroszociális szintje kompezálókompezáló  A szülők intelligenciaszintje  Különleges tehetség  Magas iskolázottsági szint  Traumatikus múlttal kapcsolatos felelősségtudat (illetve a bántalmazás feldolgozása)  Kellemes fizikai külső  Jó interperszonális kommunikációs készségek  Egészséges gyerekek a családban  Legalább egy szülő támogatni tudja a gyermeket  A családnak elfogadható a gazdasági, szociális státusa  Társadalmi támogatás  Alacsony stressz szint  Vallásos vagy más közösségekbe való tartozás  Az iskolával kapcsolatos pozitív tapasztalatok szülőknél és gyerekeknél  Terapeutikus, segítő beavatkozások a szülők számára  A gyermekkel szembeni felelősségtudat erejét hangsúlyozó műveltség  Az erőszakkal szembeni ellentét és az áldozatok megvédését kihangsúlyozó felfogás  Anyagi jólét kockázatikockázati  A szülők gyermekkorban bán-talmazva voltak  A szülők önértékelésének hiánya  alacsony intelligencia és iskolázottsági szint  hiányos interperszonális kommunikációs készségek  Házastársi konfliktusok  A gyerekek viselkedészavarai  A gyerekek krónikus betegségei  Csonka család  Alacsony szociális- gazdasági státusz  Munkanélküliség  Társadalmi izoláció  A társadalom támogatásának hiánya  Gyenge baráti és szomszédsági kapcsolatok  Problematikus iskolai tapasztalatok (bukás, évismétlés, problémás tanár- diák kapcsolat, hiányzások)  Az erőszak kulturális elfogadása  A gyermekekkel szembeni fizikai büntetések alkalmazásának kulturális elfogadása  Olyan felfogás, hogy a gyermek, a szülő tulajdona  Elterjedt szegénység