Magyar–román határon átnyúló együttműködések egy prominencia-vizsgálat tükrében Koncz Gábor MTA RKK Debreceni Osztálya Sopron, Hotel Szieszta 2005. november.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Advertisements

ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Ma –mintegy erdélyi magyar számára vált lehetségessé az internetes kommunikáció –160 hozzáférési pontból álló hálózat –közvetlen kapcsolat jöhet.
Készítette: Geszler Nikolett
határtalan technológia Szülőföldön boldogulás, határtalan technológia Kovács Kálmán informatikai és hírközlési miniszter Budapest, november.
Határ menti társadalmi kapcsolatok a lakossági kérdőívek alapján „A határ mentiségtől az integrált határrégióig” konferencia Liszt Ferenc Konferencia és.
SZIE Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Paradigmaváltás a határon átnyúló együttműködési programokban
A Szatmári határmenti térség társadalmi-gazdasági jellemzői Nagy Egon Babeş-Bolyai Tudományegyetem, Kolozsvár, RO.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Magyarország- Szlovénia Határon Átível ő Vegyes Bizottság 4. ülése 4. Seja Mešane Komisije Za Č ezmejno Sodelovanje Mad ž arska - Slovenija Szentgotthárd,
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
A lokalitás szerepe a munkaerőpiaci folyamatok alakításában László Gyula Pécs, május 19.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
Határon átnyúló vállalkozásfejlesztési kapcsolatok.
Nyugat-dunántúli Régió
MTA Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet „Határ mentiségtől az integrált határrégióig” Győr, 2005 október 5. Települések,
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A vidéki tér sikertényezői
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Az EU szomszédságpolitikája A Keleti Dimenzió. A bővítés utáni helyzet május 1-je után tíz új tag (az EU eddigi legnagyobb bővítése) május.
Az Ung-Tisza-Túr Korlátolt Felelősségű Európai Területi Együttműködési Csoportosulás.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Régió, megye, járás (kistérség): múlt- jelen- jövő Pálné Kovács Ilona MTA KRTK, Regionális Kutatások Intézete Pécs,
Mi történik az euróval? Dr. Mellár Tamás, egyetemi tanár.
Energia konferencia Székesfehérvár 2008 Dr. Tiborcz Péter Fejér Megyei Önkormányzat alelnök.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Csengersimáért Közhasznú Egyesület Asociaţia fără scop Csengersimáért Comuna Dorolt Pusztadaróc Önkormányzat „Két keréken Szatmárban“ „On two wheels in.
Tudományos és …együttműködés Magyarország – Szerbia
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Foglalkoztatás-politika
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Magyar–ukrán határon átnyúló együttműködés, ahogyan az érintettek látják Dancs László MTA RKK ATI Debreceni Osztály.
Menni vagy maradni – mit tanácsol a modern közgazdaságtan? Varga Attila PTE KTK KRTI Teret adó miliő? Pécs, november 25.
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Regionális Vállalkozásfejlesztés Dr. Billo Kármen főosztályvezető-helyettes Regionális és Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Főosztály.
Bodrogolaszi község turizmusfejlesztése Kérdőív a fejlesztés koncepciójának összeállításához értékelés.
Határmenti régiók fejlesztési együttműködésének lehetőségei 2016-ban, Nyíregyháza, szeptember 20. Határmentiség Szatmárban Pataki Csaba elnök Szatmár.
A magyarországi K+F politika
LEADER, Identitás, Sport
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
TOGETHER WITHOUT BORDERS ÎMPREUNĂ FĂRĂ FRONTIERE EGYÜTT HATÁROK NÉLKÜL
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

Magyar–román határon átnyúló együttműködések egy prominencia-vizsgálat tükrében Koncz Gábor MTA RKK Debreceni Osztálya Sopron, Hotel Szieszta november 26. „Regionális fejlődés a Kárpát-medencében és az Európai Unió transz-regionális politikája”

A feldolgozott empirikus információbázis 25 interjú 41 kérdőív 25 interjú 35 kérdőív

A fő országos szintű problémák a privatizáció nincs befejezve információ és tudáshiány centralizált közigazgatás szegénység, szociális problémák gazdaságirányítás és törvénykezés korrupció infrastruktúra fejletlensége szociális problémák (munkanélküliség, népesség elöregedése, elszegényedés) centralizáció-decentralizáció (lassan halad a hatáskörök és források átadása a régióknak) megfelelő intézményrendszer hiánya az EU-s támogatások felhasználásához

A helyi közösségek legfőbb problémái fejletlen infrastruktúra gazdasági és törvénykezési problémák bürokratikus centralista közigazgatás korrupció a szociális és egészségügyi ellátórendszer romokban hever tudás és információhiány a pályázat- készítésben és projektmenedzsment- ben környezetszennyezés a térség periférikus helyzete az infrastruktúra fejletlensége szociális problémák (munkanélküliség, elvándorlás) az együttműködés hiánya a különböző közigazgatási szintek között a tőke könnyen átugorhatja ezt a területet alacsony innovációs potenciál

Az ország külpolitikájának megítélése jó a külpolitika nyitottság az EU felé ügyesen lavíroznak a regionális politika nem hatékony inkább negatív megítélés behódoló magatartás a csatlakozási tárgyalásokon sokat kell még tanulni a brüsszeli érdekérvényesítésről a szomszédos országok diplomáciájához képest nem elég hatékony

Melyek azok a legfontosabb kérdések, amelyek határon átnyúló együttműködést igényelnek? gazdasági együttműködés közlekedési infrastruktúra fejlesztése turisztikai adottságok kihasználása környezetvédelem (természetes vizek) pályázati lehetőségek kihasználása kulturális kapcsolatok további erősítése a határon túli magyarok segítése identitásuk megőrzésében területfejlesztési politikák összehangolása a szomszédos országokkal az infrastruktúra fejlesztésének összehangolása környezetvédelmi együttműködés

A legaktívabb résztvevők legfontosabbak jelenleg a különböző közigazgatási szintek képviselői (helyi önkormányzatok, megyék) az országos szint szerepe csekély a gazdasági élet szereplőinek kapcsolatai erősödnek a helyi önkormányzatok a legaktívabbak a PHARE CBC kapcsán az önkormányzatok mellett az egyetemek, kutatóintézetek is a lakosság a bevásárló turizmus kapcsán

Mik a legfőbb motiváló tényezők? gazdasági érdekek, üzleti kapcsolatok kiépítése magyar-magyar kapcsolatok fenntartása lakossági kapcsolatok (rokoni, baráti látogatások, bevásárló turizmus) támogatási források megszerzése bevásárlási lehetőségek a határ túloldalán munkahelyek teremtése magyar-magyar kapcsolatok erősítése

A határról és a hatrárrégióról alkotott kép erősen megoszlanak a vélemények: 1989 óta fokozatosan oldódik a fal szerep ma is inkább elválaszt, mint összeköt hídként működik jelenleg mindenképpen elválaszt a határ a személyes kapcsolatokat kevésbé akadályozza a gazdasági kapcsolatokban még ma is akadályozó tényező eltérő közigazgatási berendezkedés a két oldalon

Határon átnyúló regionális identitás felfogható egyfajta határmenti régióként lakosság jó része is képes ezzel azonosulni regionális identitásról is beszélhetünk (történelmi gyökerek, Bihar, Szatmár) tekinthető külön régiónak: közös történelmi múlt periférikus helyzet mindkét oldalon hasonló problémák hasonló megoldási kísérletek

Mely csoportoknak kellene aktívabban részt venni az együttműködésekben? fiatalabb korosztályok bevonása, ez megalapozhatja a jövőbeli együttműködést civil szervezetek magyarul nem beszélő romániai partnerek nagyobb számban gazdasági szereplők, főként a kis- és középvállalatok magyar beruházók támogatása a határ túloldalán civil szervezetek

A határ melyik oldala kezdeményez többet? a többség szerint nagyjából egyenlő a két fél részesedése korábban a román fél volt kezdeményezőbb az EU-s források megjelenése óta Magyarország aktívabb kapcsolatok elsősorban a magyar közösségek között a magyar oldalt tartják még mindig a legaktívabbnak, de ez az előny fokozatosan csökken Románia: fokozatosan növekvő kezdeményezőkészség

A határ melyik oldala profitál többet? a többség szerint egyenlő mértékben a magyar fél lehetséges előnyei: több forrás nagyobb gyakorlat a pályázásban fejlettebb gazdaság a román fél lehetséges előnye: a szegényebb fél többet profitál kezdetben a magyar oldal, mivel ők voltak a kezdeményezők ahogy nő a román oldal aktivitása, egyre inkább ők profitálnak többet

Milyen tényezők akadályozzák az együttműködéseket? bürokrácia, a politikai gépezet lassan reagál eltérő törvénykezés és szabályozás decentralizáció hiánya a szakmai szervezetek lassúak és nem elég hatékonyak mentalitás hosszú távú stratégia hiánya anyagi infrastruktúra eltérések az intézményrendszerben (kistérségek hiánya) rugalmatlanság a hivatalokban (elsősorban a határ túloldalán) román önkormányzatok szűk mozgástere

Melyik szint a legaktívabb a határon átnyúló együttműködésekben? a helyi szint a legaktívabb közös problémák fizikai közelség itt működnek legjobban a személyes kapcsolatok a megyei szint aktivitása is viszonylag nagy a helyi szint a leghatékonyabb határ menti települési társulások megyék hagyományosan jó kapcsolatokkal rendelkeznek a határ túloldalán

Eurorégiók, egyéb CBC intézmények kevesen tudtak bármilyen euroregionális szervezetet említeni kisebb szervezetek, mint a Hajdú- Bihar-Bihor Eurorégió szerepe nagyobb a nagy eurorégiók (Kárpátok Eurorégió, DKMT) alig ismertek a nagy eurorégiók (KE, DKMT): túl nagy területet fognak át túl széles tevékenységi kör politikai szempontból hasznosak kisebb méretű eurorégiók kiemelt szerepet kaphatnak a jövőben

Pénzügyi támogatások EU-s támogatások még nem játszanak fontos szerepet határ magyar oldaláról érkező segítség elsősorban a magyar szervezeteknek országos szinttől csak a költségvetési pénzből gazdálkodó szervezetek a helyi önkormányzatoktól nagyobb arányú segítség EU-s források növekvő mértékben állami források (Nemzeti Civil Alap) önkormányzati támogatások magánszemélyek (csekély mértékben)

Mely gyakorlatok kevésbé hatékonyak, mit kellene megváltoztatni? megfelelő döntési kompetenciák hiánya helyi szinten a gazdasági törvények folyamatos változása, kiszámíthatatlansága hatalmas bürokrácia nem eléggé átgondolt fejlesztési elképzelések összehangolt stratégia hiánya országos szinten nem jut kellő figyelem a határrégiónak

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!