PROJEKT OKTATÁS
Történeti áttekintés Dewey és Kilpatrick - komplexitás Magyarországon: a két világháború között reformpedagógiai irányzat ’80-as évektől alternatív pedagógia
Projektmódszer sajátosságai Több tantárgyból tevődik össze Közvetlen kapcsolatban van az iskolán kívüli világgal Különféle tanulási technikák elsajátítása kiemelt feladat Képességeket, attitűdöt fejleszt Indirekt a tanulás irányítása A gyerekek együttműködésére épít Végső megjelenési formája valamilyen közös termék, produkció A tanulók a projekt alakításának aktív közreműködői Időtartama változó Továbbépíthető
Kooperatív technikák Kis (4-6 fős), vegyes csoportok Együttes munka Alapcsoportok 4 alapelv Építő egymásrautaltság Egyéni felelősség Egyenlő részvétel (szerepek) Párhuzamos interakciók
Projektpéldák Tantárgyhoz kapcsolódó Osztályon belüli (Utazás, Falu) Osztályok közötti (Angol délután) Tagozati szintű – ünnephez kapcsolódó Vásár, Szülinap Egész iskolát érintő Szülinap, Könyvünnep
MEDVE PROJEKT KOROSZTÁLY TARTALOM Hat-, hétéves korosztálynak ajánlott projekt. TARTALOM A mackó, mint alteregó (gyereknek, tanítóknak). A beszoktatási időszakban az óvoda és iskola közötti átmenetet segítő személyes tárgy. Pénteki hétértékelésen megkapja valaki. Hétfőn reggel a beszélgetőkörben elmeséli, mi történt a hétvégén. Hagyománnyá válik.
ÉRINTETT TANTÁRGYAK FUTAMIDŐ PRODUKTUM: Magyar nyelv és irodalom (Kormos István: Vackor az első bében, Bodó Béla: Brumi az iskolában, Weöres Sándor: A medve elmélkedése…) Vizuális kultúra (Mackó kartonból jancsi szeggel, mesék illusztrálása, meghívó…) Természetismeret (Látogatás az állatkertben a medvéknél, a medve és az ember testrészei, medvefajták…) Matematika (Összemérés, párosítás :ugyanakkora, hosszabb, rövidebb, soványabb stb.) Ének-zene (Micimackó dalai, Bartók Béla: Medvetánc…) Testnevelés (Mackó torna babzsák helyett mackóval, medvék mozgásának utánzása…) FUTAMIDŐ Négy hónap (szeptembertől a téli szünetig) PRODUKTUM: A project lezárása a Mackókiállítás
MACKÓS MESÉK
MACKÓKIÁLLÍTÁS
UTAZÁS PROJEKT
FALU PROJEKT