1. Rész: óvodai matematikai nevelés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Matematika kompetencia
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Matematika és módszertana
Matematikai nevelés az óvodában
Nyílt napok látogatottsága
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Félévi követelmény (nappali)
Halmazok, műveletek halmazokkal
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Halmazok.
Halmazok, relációk, függvények
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
A gondozás,nevelés egysége
A játék A játékosság.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Harmadik előadás.
Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.
A fejlesztő értékelés.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Motiváltság elérésében
A vizuális nevelés tevékenységeinél alkalmazott
TERVEZET.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
Szeretettel köszöntjük Kedves Vendégeinket!. Matematikai-logikai kompetenciaterület 1. osztály.
FD - FEJLŐDÉSI DISZKALKULIA vizsgálata és terápiája DL lapokkal
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Csipp-csepp, egy csepp – Ritmus az életünkben Papp Leonóra.
Harmadik matematikakönyvem
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az informatika logikai alapjai
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az Apáczai Kiadó 7-8. évfolyamos matematika tankönyveinek bemutatása
Óvodamódszertan II. fokozati vizsgára.
Az óvodai tevékenységterv
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Elemzési szempontok az óvodai matematikai foglalkozásokhoz.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Munkaszervezési formák
Halmazok Érettségi követelmények:
Út a sikeres tanuláshoz
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
Szociális életviteli és környezeti kompetenciák SZKB Segítünk egymásnak - A matematika nem játék! 2. évfolyam Vargáné Csehi Gabriella Megelőző.
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
Az óvodás gyermek életkori sajátosságai a matematikai nevelés tükrében
A játék A játékosság.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Az SZMBK Intézményi Modell
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

1. Rész: óvodai matematikai nevelés Matematika didaktika 1. Rész: óvodai matematikai nevelés

I. Fogalomalkotás az óvodában Életkori sajátosságok konkrét gondolkodás a különbségeket, még akkor is ha lényegtelenek könnyebben észreveszik, mont a hasonlóságokat 6 éves kor körül – a mennyiségek invarianciája A fogalomalkotás szakaszai fogalom, neve, jele cselekvés, majd szavakkal kísért cselekvés

II. A matematikai foglalkozások célrendszere Általános Sajátos Műveletesített követelmények Az első osztályos és az óvodai összehasonlítása Tartalmazza a tanterv

III. A matematikai tartalom HALMAZOK – LOGIKA Relációk Természetes számok Mérés Megj.: Tartalmazza a tanterv

A cél szempontjából: fogalmak elökészítése, kialakítása, mélyítése IV. Módszerek A cél szempontjából: fogalmak elökészítése, kialakítása, mélyítése Az érzékszervi megismerés szempontjából:

IV.1.Intuitiv módszerek a tárgyak és játékok( kis- és középcsoport), megfigyelés ( környezet megteremtése, magyarázattal irányítjuk, a gyermeki kezdeményezés elfogadása) bemutatás: segítenek a tárgyak és játékok( kis- és középcsoport), standardizált (vagy az óvónő által készített) eszközök: Logi I, Logi II, játékok, munkalapok, munkafüzetek, esetleg modellek ( közép- és nagycsoport)

IV.2 Cselekvő módszerek gyakorlás: tevékenység vagy cselekvés ismételt végrehajtása algoritmizálás: megadott sorrendben végrehajtott műveletek sora, gondolatban vagy cselekvéssel didaktikai játék: Ismérvei: matematikai tartalom játékszabály érthető és ÉRDEKES

IV.3.Szóbeli módszerek magyarázat: segítse a megértést, következtetéseket, feltételezéseket fogalmazzon meg, legyen pontos, érthető, tömör Óvónő: a munka megszervezése, az eszközök használata, játékszabály Gyermek: a megoldás indoklása

IV.3.Szóbeli módszerek beszélgetés: célja: heurisztikus megközelítés, osztályozás, mélyítés, ellenőrzés Óvónő: logikus, ösztönző, világos, helyes pontos, ne legyen sugalmazó, ne jelentsen sem alulterhelést, sem felülterhelést Gyermek: minél teljesebb, a megértést bizonyító, önálló problematizálás Cél: felfedeztetés, ellenőrzés, az induktiv( A), deduktiv (K) és analógiás gondolkodás fejlesztése Lépései: szervezés a feladat megfogalmazása az önálló munka irányítása összefoglalás

SZERVEZÉS

VI. Értékelés Szakaszai:tájékozódás, az értékelés megfoglmazása, döntéshozatal Módja: kezdeti folyamatos, formatív szummatív Szerepe: információ átadás a fejlődés mérése ösztönzés az óvónő tájékozódása ráhangolás az önértékeleésre

VI. Értékelés Értékelési technikák a. Cselekvéses b. Szóbeli c. Irásbeli (játékos, szavak kisérik, a pedagógus értékelőlapra leírja mgjegyzéseit a gyermekek gondolkosáról, a matemetikai szókincsről, a megfigyelőképességről, a szellemi és fizikai állóképességről, önállóságról) Felmérőlap: bekarikázás, áthúzás, színezés, rajzolás, összekötés, beszéd Lépések: vonzó bemutatás, megoldás-minta, idő az önálló munkára, azonnali visszajelzés, Követelmények: tantárgyközi kapcsolat, következetes alkalmazás Előnyök: minden gyermek dolgozik, differenciálás, individualizálás, az eredmény látható és mérhető Hátrányok: a hibák okát nem lehet felismerni, erősíti az individualizmust, anyag és időigényes

VII A természetes szám fogalom a.) A gyermek számlálása és számfogalma b.) A természetes szám fogalom kialakításának két módja c.) A tiszta számfogalom tartalmi jegyei (ismérvei) d.) A természetes szám mint mennyiségek mérőszáma e.) A természetes szám mint halmaztulajdonság f.) A természetes szám fogalom mélyítése 1.) A számfogalomnak a valósággal való kapcsolata 2.) A 0 fogalma 3.) A számok egymás közti kapcsolatai 4.) A párosság, páratlanság

VII A természetes szám fogalom Alapműveletek a.) Az összeadás 1.) Halmazok egyesítése 2.) Hozzátevés b.) A kivonás 1.) A kivonás mint elvétel 2.) Csökkentés 3.) Összehasonlítás 3.) Az egyesítés gondolatának megfordítása c.) Az összeadás és kivonás fogalmának mélyítése

VIII. Mérés a.) becslésszerű összehasonlítás b.) összemérés c.) mérés önkényesen választott egységgel d.) mérés konvencionális mértékegységekkel

IX. A geometria elemei Síklapok Testek

X. Matematika óvónőknek: Halmazok: jelölések, a halmaz megadása,műveletek halmazokkal: egyesítés, metszet, különbség, Kiegészítő halmaz, Descartes féle szorzat,