Projektpedagógia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
A projekttanulásról A prezentáció Pethőné Nagy Csilla, Petkes Csaba
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Dalton-tervvel a sikeresebb iskoláért.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Nyílt napok látogatottsága
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Kompetencia alapú oktatás Szociális kompetencia bevezetése 4. évfolyamon beszédsérülteknél.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Angol nyelvi kompetencia
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Fontosabb fogalmak Képesség :
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
PROJEKT A PROJEKTMÓDSZER PROJEKTPEDAGÓGIA
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A projektpedagógia elmélete és gyakorlata
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
A projektoktatásról.
Morvai Edit, Rádai Péter 2007
Szeretet, türelem, tolerancia
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
szakmérnök hallgatók számára
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Mit tehet egy önfejlesztő iskola az idegennyelv- pedagógiai paradigmaváltás érdekében? XII. Önfejlesztő Konferencia „Magyar közoktatás az alapfoktól az.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar diákok mondták legtöbben, hogy nem szeretik az iskolát, mert.
A Számvitel Didaktikája
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Projektorientált matematikaoktatás
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
VITA A PROJEKTEK TERVEZÉSÉRŐL, ELŐKÉSZÍTÉSÉRŐL „Tudnod kell, melyik kikötő felé tartasz, mielőtt be akarod fogni a jó szelet, mely odarepít” (Seneca)
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Projektpedagógia

„A magyar oktatás jelenleg olyan tudásanyagot ad át, amelyet a diákok csak egy bizonyos típusú feladatcsoport megoldására tudnak használni. Az információkat előre feldolgozva kapják, és hiányzik az a lépcsőfok, amely ismereteik önálló alkalmazását kívánná meg.” Horváth Ádám

„A jelenlegi képzés nem adja át a projekt alapú, problémaelosztási láncolat szerint működő, csoportra épülő gondolkodás és problémamegoldás készségét.” Horváth Ádám Oktatás és képzés 2010 Összefoglaló a „Pedagógusok képzése és továbbképzése” és az „Információs és kommunikációs technológiák az oktatásban és képzésben” elnevezésű munkacsoportok eddigi eredményeiről Beszélgetés Horváth Ádámmal, az Oktatási Minisztérium informatikai főtanácsadójával

Alapgondolatok A projektoktatás a megismerés fő forrásává a gyerek tapasztalatát, érdeklődését, tevékenységét teszi. A hagyományos tanítási stratégiákkal szemben nem a tananyaghoz rendeli hozzá a gyereket, hanem a gyerekhez rendeli hozzá a tananyagot. A projektpedagógiában a gyerek elsősorban fejlődik, és nem fejlesztik. Az ember alkotásra született

Alapgondolatok „A projekt egy sajátos tanulási egység, amelynek a középpontjában egy probléma áll. A feladat nem egyszerűen a probléma megoldása vagy megválasztása, hanem a lehető legtöbb vonatkozásnak és összefüggésnek a feltárása, amely a való világban az adott problémához organikusan kapcsolódik.” Hortobágyi Katalin

Alapgondolatok Olyan tanulásszervezés, melynek középpontjában valamilyen elvégzendő tevékenység áll, és a hangsúlyt az ismeretek megszerzésének folyamatára helyezi. A projekt végére pedig olyan produktumot várunk el, mely lehető legszélesebb vonatkozásban tárja fel az adott gondolatkört.

Alapgondolatok A projektmódszer nagyfokú tanulói önállóságot tesz lehetővé, módot ad az ismeretek integrálására, az iskolán kívüli világ megismerésére, kapcsolatok kialakítására, a demokratikus közélethez szükséges készségek elsajátítására.

Milyen fejlesztéseket tartott fontosnak a pedagógia? Hagyományos iskola – szóbeliség a döntő (Szép és fontos dolgokat tud mondani, de nem csinálja!) Vizuális hatások – szemléltetés változatos formái (Comeniustól kezdve) Reformpedagógiák: a tanulók tevékenysége került a középpontba, hisz a produkció passzív szemlélete nem lesz eredményes. A fejlesztő hatásokat a feladatok, illetve az elindított akciók és műveletek hordozzák.

Eredete A 19-20. század fordulóján a herbarti pedagógia nyomán működnek „zárt” hallgatás és leckefelmondás elvét követő iskolák. Ennek kritikája indul el az Egyesült Államokban a pragmatikus gondolkodásmódra épülő irányzatokkal. (Reformpedagógiák) A pragmatizmus pedagógiai képviselője John Dewey. (1859-1952)

Az „iskola” és az „élet” kapcsolata Dewey, Richardson, Kilpatrick: közelebb hozni egymáshoz az intézményesített oktatást és a szűkebb – tágabb társadalmi és gazdasági környezetet. Pragmatizmus / utilitarizmus: A megszerzett ismeretek és kialakított készségek (azonnali) felhasználhatóságának biztosítása

Eredete Alapít egy iskolalaboratóriumot, s kialakítja a pedagógiai képzés rendszerét. (Egyetemi Elemi Iskola 1896 Chicago) A gyerekek a gyakorlati cselekvés során ismerkednek meg a világ dolgaival, alakítják ki értékeiket, töltik meg tartalommal gondolkodásukat. Dewey elképzelése szerint a gondolkodás az ember és környezetének kölcsönhatásából, annak során fejlődik, és ez a gondolkozás segít eligazodni a világban.

Eredete A gyereket az életre kell felkészíteni. Az iskola legyen a valóságos élet, táplálkozzon azokból a tapasztalatokból, amelyekkel a gyermek, otthon, környezetében találkozik. Szakítani kell a Herbart-féle „könyviskolával”, abban nem alakulhat ki a cselekvő ember. Ott csak ismereteket szerez, de nem tanulja meg magát az ismeretszerzést, készen kap mindent. Az ismeretszerzés készségének megtanítása a korszerű iskola feladata. „Learning by doing”

önálló erőfeszítések az új megismerésére cselekvésre épülő feladatmegoldás problémahelyzet egyéni megoldása hipotézisek, s azok kipróbálása a gyakorlatban, így jut el a helyes megoldáshoz gyakorlatias, életszerű tudás megszerzése a cél nem az ismeretek felhalmozása, hanem a képességek kifejlesztése ha a tananyag nem függ össze a gyerek tapasztalatával, formálissá válik, mert megszűnnek az ismeretszerzés motívumai.

(kutatás, egyetemi oktatás) Dewey iskolamodellje TUDOMÁNY (kutatás, egyetemi oktatás) ISKOLA OTTHONI környezet TERMÉSZET (kert, park, vidék) ÜZLETI ÉLET termelés

Eredete DEWEY e felfogásán és gondolatain alapszik tanítványa William Heard Kilpatrick (1781-1965) által kidolgozott, és világszerte ismertté vált projektmódszere. A 20. század 20-as éveitől vált a reformpedagógia egyik legnépszerűbb metodikai megoldásává, melyet „The Project Method” című tanulmányban írta le 1918-ban. A hagyományos tanterv helyett az anyagot a gyerek érdeklődésén alapuló, életszerű feladatok köré csoportosította.

Hagyományos oktatás projektoktatás az iskolába lépve megszűnik a világ komplexitása a világ tantárgyakra oszlik, ezek néha kapcsolódnak össze a tananyag passzív elfogadása a hangsúly a gyerekeken kívül van a világ koherens, a tananyag integráltan szervezett kevesebb tanulnivaló, minőségileg értékesebb és egységesebb tudás a gyermek kerül a középpontba – katalizáló tanári szerep

Módszerek Hagyományos oktatás projektoktatás Előadás, tanári magyarázat meghallgatása, rögzítése, megbeszélése Kérdések feltétele, megválaszolása Utasítások, táblára írás Szemléltetés Játék kezdeményezése Dicsér – megró Páros / csoportos munka kezdeményezése Elemzés, megértés, rendszerezés Ötletbörze, felidézett élmények Kreatív felfedező, kutató módszerek Tapasztalás, anyaggyűjtés Interjú, vita, dramatizálás Mérés, kísérlet Eszközök kipróbálása Mintavétel – vizsgálódás

Eredete Dewey pedagógiájának reneszánsza az 1970‑es évek elején kezdett kibontakozni előbb az USA‑ban, majd az egész világon. (Laboratóriumi Iskolák – Németország) Németországban a projektoktatás beépült a hagyományos oktatásba. (ún. projekthetek) Megjelentek az oktatásban az egyetlen tantárgyhoz nem kapcsolható tananyagok, pl. a környezeti nevelés, az életvitellel, az egészséges táplálkozással, a háztartással kapcsolatos ismeretek, a közlekedéskultúra stb.

Projektoktatás művelői Celestin Freinet – Modern Iskola (a produktumok a nyilvánosság elé kerülnek) Peter Petersen – jénai egyetem (Jena‑Plan Iskola: reformpedagógiák szintézise – hagyományos órakeretek megszűntetése) Hartmut von Hentig Laboratóriumi Iskola Tessedik Sámuel – közvetlenül hasznosítható gyakorlati ismeretek Nemesné Müller Márta – Családi Iskola, középpontban a tevékenység áll Hortobágyi Katalin: Projekt Kézikönyv 1991

Projektoktatás művelői A projektpedagógia kifejezést Magyarországon Dr. Poór Zoltán használta először, (Hegedűs, 2002) Kárpáti Andrea - vizuális kultúra tantárgy projektrendszerű vizsgáztatásának kidolgozása 1998‑ban létrejött a Pedagógiai Projekt Társaság Kecskeméten. 2006-ban tartotta IX. országos és II. nemzetközi konferenciáját. http://www.ketif.hu/kf_tfk/pedagogiai_projekt/index.html

Alapfogalmak A projektpedagógia egy elméleti modell + gyakorlat kettőssége. A projektoktatás mindennek didaktikai megközelítése, egy tanulási-tanítási stratégia. A mai uralkodó „prezentációs stratégiával szemben egy választási lehetőség. A prezentáció mesterségesen elválasztja az elméleti tudást a gyakorlati alkalmazástól, így nem az életre készít fel. Ezzel függ össze, hogy a gyakorlatban összetartozó tudáselemek tantárgyakra darabolódnak, így a tanuló fejében is különböző - átjárhatatlan - sémákban reprezentálódnak.

Alapfogalmak Projekt: összetett, komplex feladat elvégzésének feltételeit, folyamatait meghatározó tevékenység Pedagógiai projekt: összetett, komplex, gyakran a mindennapi életből származó téma feldolgozá-si célokkal, feladatok meghatározásával, munkamenet megtervezésével, eredmények bemutatásával. Kettős cél jellemzi: meghatározott végeredmény elérése; ugyanakkor a tevékenység folyamata is döntő Megvalósítása önálló, páros, vagy csoportos tevékenység során történik – munkamegosztáson alapul (tanulás és kooperáció)

Alapfogalmak Az 5-12 éves korosztály számára a cél a tapasztalatszerzés, ebből fejlődik ki az elvont gondolkodás. Az emlékezet cselekvésekhez kapcsolódik. (Folyamatorientált projekt – az eredmény kevésbé látható előre) 12 éves korosztály felett a projekt a gondolkodás helyességét teszi kipróbálhatóvá. (eredményorientált projektek – definiált kezdeti célok)

Kritériumok „A kiinduló pont a tanuló problémafelvető kérdése legyen, tervezés közösen történjék. A projekt megoldása a tevékenységen keresztül kapcsolódjon a valóságos helyzetekhez. Adjon módot individualizált munkára. Adjon módot csoportmunkára. Kidolgozása összefüggő, hosszabb időtartamra nyúljon el. A cél az iskolán kívüli helyzet megismerésére vagy megváltoztatására vonatkozzék.

Kritériumok Interdiszciplinaritás jellemezze. A pedagógusok és a tanulók egyenrangú, ám különböző kompetenciákkal rendelkező partnerekként dolgozzanak együtt. A tanulók önállóan döntsenek, és legyenek felelősek saját döntéseikért. A pedagógus vonuljon vissza szervező, tanácsadó funkcióba. A tanulók közötti kapcsolatok erősek, kommunikatívak legyenek.” M. Nádasi Mária: Projektoktatás (Gondolat kiadói Kör Budapest, 2003)

Kritériumok Projektorientált oktatás: a projektoktatás több-kevesebb ismérvét felvonultató forma. (A tanár határozza meg a témát, erőteljesebben részt vállal a feldolgozás folyamatában stb.)

Típusok, osztályozási szempontok Időtartama (projektszakasz – hagyományos órakeretek szétfeszítése) Kisprojekt (2-6 tanóra) Közepes projektek (1-2 nap; legfeljebb egy hét (projekthét; témahét) Nagyprojekt (több hét, illetve több intézmény bekapcsolódása a munkába) Jellege Folyamatorientált (5-12 éves korosztály) Eredményorientált (13. életévtől)

Típusok, osztályozási szempontok Folyamatorientált (5-12 éves korosztály Egyszerű, konkrét, a folyamat kerül a középpontba, ismerős dolgok, az eredmény szinte nem látható előre, szakaszok spontán ötletek alapján, a közös munka a fontos, cél a tapasztalatszerzés, játékos Eredményorientált (13. életévtől) Távoli célok, összetett, elvont, komoly és céltudatos, jól definiált kezdeti célok, produktumok előállítása, a gondolkodás helyességét teszi kipróbálhatóvá

Típusok, osztályozási szempontok Témaválasztás módja: Pedagógus hirdeti (kínálat), a gyerekek érdeklődése alapján, adott témára szerveződik, (tantárgyak, rendezvények) A téma alapján: Egy tantárgy / műveltségi terület anyaga, csak részben kapcsolható az anyaghoz, tantárgyközi, ill. a hétköznapi életből származó témák Megvalósulásának színtere Tanórai hagyományos környezet, nem hagyományos szervezésű iskolai környezetben, szakköri keret, erdei iskola, kirándulások, szaktáborok, más intézményekben Résztvevők száma (egyéni, kis-, és nagyobb csoportok)

Típusok, osztályozási szempontok Produktuma Tárgy Modell Írásmű Plakát Kiállítás Előadás Játék Rendezvény, kirándulás

További jellemzők: Élményszerű megismerés – egyéni érdeklődés, sikerek Tanulói önállóság – személyes kapcsolatok fejlesztése Tartalmi komplexitás (integráció) Gyakorlatias Zárt és nyílt oktatás egyaránt jellemzi (döntő szava van a gyerekeknek fő kérdésekben – nem szabad senkit sem kihagyni) A távlati cél a tanáré, az aktuális a diáké Több elemében kapcsolódik az iskola előtti spontán tanuláshoz Tanulók, pedagógusok, szülők, felnőttek bevonása Szétfeszíti a tantárgyrendszer kereteit Frontális, kooperatív és egyéni munkaformák

További jellemzők: Kooperativitás: Humanisztikus pedagógia: Tárgyalásos tervezés Munkamegosztás Egymástól való tanulás (információs forrás és tanulási modell átvétele) Tolerancia – más értékek szerint élők elfogadása, megértése Humanisztikus pedagógia: Önszabályzó tanulás Egyéni célok egyéni ütemben, útvonalon, módon egyéni forrásokkal – önértékelés fontossága

Kooperáció az osztályteremben adatgyűjtés alkotás

További jellemzők: Természetes tanulási / megtapasztalási környezet biztosítása A pedagógiai folyamatok kivitele az iskolán kívülre A „külvilág” behozatala az iskolába Nem didaktizált (autentikus) források és nem tanításra készült eszközök alkalmazása Tantárgyközi / interdiszciplináris szemlélet megvalósulása Kommunikáció széles skálája (tanuló-tanuló, tanuló-pedagógus, tanuló-külső személyek

A tantárgyközi szemlélet Különféle tantárgyak / műveltségterületek témaköreinek, tevékenységformáinak integrálása Minden érintett tantárgy / műveltségterület szakdidaktikájának / tantárgy-pedagógiájának alapelvei egyaránt érvényesülnek. A tantárgyközi szemléletű pedagógiai folyamatok során az integrált tantárgyra / műveltségterületre jellemző eszközök alkalmazhatók.

További jellemzők – Módszerek A tanár és tanuló eljárásai a célok elérése érdekében, a projektoktatásnál nincsenek külön módszerek! Előadás meghallgatása, rögzítése, megbeszélése Interjú Szerepjátékok Szövegek önálló tanulmányozása, feldolgozása Megfigyelés, Vita Film elemzése, cikkek értelmezése Kiállítás megtekintése Munkakártyák a tanulói munka irányítására (megoldási algoritmusok, logikai térkép munkaszakasz időbeni menete, helyszíne, megoldás elvárt módja, stb.)

Magyarországról - angolul Idegen nyelv Földrajz Történelem (térképek) Rajz

Jelmezbál - angolul Idegen nyelv Háztartás-ismeret Egészségtan Étel- és italkészítés Idegen nyelv Háztartás-ismeret Egészségtan Élelmiszerek Konyhai eszközök

Projekt folyamata

Tervezés - Szervezés Előzetes ismeretek számbavétele Részterületek – elágazások, téma kapcsolódásai (túlkínálat) Lehetséges (névre szóló) munkamegosztás (felelősök) – tevékenységek átgondolása Források, helyszínek számbavétele A projekt tartalmi szerkezetének átgondolása Multidiszciplináris vonatkozások átgondolása Eszközök felmérése Logikai rendszer – folyamatterv készítése

Tervezés - Szervezés Téma összekapcsolása az oktatás tartalmával Időtervezés Az eredmények bemutatásának módja Külső kapcsolatok (szülők, intézmények stb.) körének meghatározása, kapcsolattartás módja

Kivitelezés – tanári szerepek Párhuzamos egyéni, páros és csoportmunkák – a tanár megfigyel, irányít, naplót vezet a tevékenységekről; Tisztázódnak az együttműködés szabályai, konfliktusok megoldása – a tanuló is új oldaláról ismeri meg a tanárt Tudáshiány esetén új ismeretek megszerzése A pedagógusnak is vannak konkrét tartalmi feladatai a projektben A tanár: indirekt tanácsadó, folyamat katalizátora, időnként direkt beavatkozó, kézben tartja a projekt működési rendszerét

Eredmények bemutatása Külső bemutatás: kinek, milyen formában? – Motiváló hatású Belső értékelés is kell: Milyen célokat ért el? Mi tetszett és mi nem? Milyenek a tapasztalatok a szervezési módokkal kapcsolatban? Milyen körülmények nehezítették a munkát? Produktumok sorsa rövid és hosszú távon?

Értékelés A produktumra és a folyamatra is vonatkoznia kell! A tartalmak széles skálája miatt nem könnyű az értékelés, a produktumok összehasonlítása. Vannak példák a produktumok osztályzattal történő értékelésére is. A globális értékelés veszélyes, kritériumok kellenek (zsűrizés)

Értékelés középpontban a folyamat az egyes résztvevők szerepe, tevékenységük hatékonysága a pozitívumok megerősítése a javítható / javítandó folyamatelemek beazonosítása a tennivalók tartalmának, irányának, ütemezésének megtárgyalása, megtervezése csoportos, egyéni, pedagógusi visszacsatolás

Projekttervezet elemei Bevezetés – Célmeghatározás – téma megfogalmazása, témaválasztás indoklása Tartalom (mindennapi élet, tárgyi koncentrációk, a tanterv és a projekt kapcsolata témakörönként / tárgyanként) Folyamat leírása, tervezés (gondolkodás fejlesztése, szociális és tanulási képességek elsajátítása; tapasztalás, adatok gyűjtése, feladatok, munkamegosztás) folyamatterv – háló Tanulási környezet leírása (Informatika szerepe a folyamatban) Módszerek bemutatása (kezdeményezés, együttműködés, felfedeztetés)

Eszközök Szervezési módok tervezése (egyéni, páros, csoportos) Kivitelezés (elemzés, rendszerezés, kreatív, felfedező, kutató módszerek) Eredménye (alkotás), bemutatás módja Témák pl.: önismeret, táplálkozás, napirend, mozgás, tánc, példaképek, jeles napok, hagyományok, mesterségek, újság, sziget, évszakok,

Források SLIGO projekt A projektmódszerről szóló cikkek Informatika oktatási alkalmazásai A projektérettségi