Mozgáskoordináció.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Advertisements

Kölyök atlétika/ Kid’s Athletics
Középszíntü testnevelés érettségi vizsga témakörei
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
Szervezetfejlesztési Program
A koordinációfejlesztés lehetősége
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Az úszó technika,állóképesség és hajlékonyság kialakítása és szerepük a sportágban Virth Balázs 2013.
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
Utánpótlás erőnléti edző feladatai:
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
MOZGÁS ÉS TANULÁS.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Fontosabb fogalmak Képesség :
A gimnasztika szaknyelve
Képességfejlesztés gyermek korosztályban
Készítette: Glisics Sándor
Szervezeti formák.
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
ELTE Budai Sportoktató Akadémia AZ EDZÉS ELMÉLETE ÉS MÓDSZERTANA
ELTE Budai Sportoktató Akadémia AZ EDZÉS ELMÉLETE ÉS MÓDSZERTANA
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
Sportági mozgásformák gyűjteménye
A testnevelés tanításának módszertana
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Testnevelés tantárgypedagógia 7. ea.
A testnevelési tanterv.
Képesség, készség, adottság, tehetség
Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.
Helytelen testtartás.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
Speciális tanulási nehézségek
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
KOMPETENCIA ALAPÚ MODULÁRIS KÉPZÉS
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
A neveléselmélet alapjai A nevelési környezet
BEVEZETŐ Dr. Turóczi Antal
Labdarúgó foglalkozások sajátosságai
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban
Edzéselméleti témák Kiválasztás
A talentum A tehetségfejlesztés programja SZOMBATHELY(kick-off)
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
EDZÉSTERVEZÉS.
Modern edzésmódszerek
MEDIÁTOROK GYAKORLATORIENTÁLT KÉPZÉSE
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Edzéselmélet és edzésmódszertan Készítette: Török Ferenc rész
Variálható Sport Létra 3D a kosárlabdázók fejlesztésében
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Testnevelés tantágypedagógia 10. A mozgásfejlődés.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A koordinációs képességek felosztása és fejlesztési lehetőségei
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Kondicionális képességek Erő - gyorsaság - állóképesség
Alkalmazkodás Edzettség - teljesítmény
Az állóképesség fejlesztésének módszertana
Gyorsaság fejlesztése
Szervezeti Kommunikáció
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Mozgáskoordináció

Mozgáskoordináció A mozgáskoordináció modellje: Tárolt program Kell érték K1 kérgi mozgatóközpont K2 kisagy visszacsatolás K3 gerincagy utasítás, parancs van érték Feed back reafferentáció izom

Mozgáskoordináció: a sportági mozgások és magatartások részelemeinek, fázisainak célszerű összerendezettsége Mozgáskoordináció jellemzői: Optimális energia befektetés Mozgás hatékonysága (lassan, de szépen úszik) Könnyedség, biztonság

Alap koordinációs képességek: Mozgásszabályozás, vezérlés – hiba esetén korrigálás Mozgás átalakító képesség – elkezdett mozgást más mozgásforma szerint fejez be Mozgástanulás képesség

Mozgástanulás Tanulás meghatározása: Új, hasznos ismeretek elsajátítása, ismétlések hatására létrejövő teljesítménybeli változás Fajtái: verbális, vegetatív, szenzoros, szociális, MOTOROS Mozgástanulás célja: - és egyben elvárt eredménye, új mozgások, mozgássorok, reakciómódok készségszintre emelése és koordinált, ügyes végrehajtása

A mozgástanulás fázisai: a) Kognitív fázis /durva koordináció/ cél: a tanulónak meg kell értenie, hogy mit és hogyan kell elsajátítania módszer: bemutatás, magyarázat, kísérletek az új szerkezet kialakítására eredmény: hibákkal, fölösleges energiával történő végrehajtás

b) Asszociációs fázis /finom koordináció/ cél: az ideg-izom kapcsolatok finomítása, fokozatos automatizálása módszer: sok korrekció saját és idegen visszajelzés alapján eredmény: ideg-izom kapcsolatok automatizációja, optimális energia felhasználás

c) Automatizációs fázis cél: automatizált programok alkalmazása versenyhelyzetekben módszer: gyakorlás váratlan, változó helyzetekben eredmény: adekvát megoldások váratlan versenyhelyzetekben

Tanulási fázisok S-R kapcs. Koordiná ciós szintek Domináló módszerek Kognitív fázis Diffúz Durva koord. Dominál a demonstr. Asszociációs fázis Stabil S-R kapcs. Finom koord. koordináció Automatizációs fázis Variábilis Adaptív koord. Dominál az adaptáció

Hibajavítás a mozgástanulás folyamatában Okok megszüntetésére irányuljon Nem érti a mozgásfeladatot Helytelenül értékeli az izomérzeteit Fizikai felkészültsége nem megfelelő Félelem a mozgás végrehajtásától Régi beidegződések akadályozzák a mozgásvégrehajtást /interferencia/

Hibajavítás módszerei Helyes – helytelen szembenállása Objektív információk felhasználása Végrehajtás eltúlzása Mozgásrészek gyakorlása Kényszerítő eszközök, helyzetek kialakítása

Mozgáskészség Automatizált, részelemekből összeálló végrehajtási program pl. röplabda leütés Jellemzői: kondicionális képességek megfelelő színvonala Relatív stabilitás Automatizáció Kinesztézis dominanciája Koordinált végrehajtás Részek összhangja

A versenyző környezetéhez való viszonya szerint: Zárt jellegű Pl.: RG, torna, súlyemelés, ciklikus sportok, dobó, ugró számok Finom motoros Kivitelezés tanulás Technikai ügyesség Viszonylag állandó környezet Programszabályozás HOGYAN? tanulás = alkalmazás

Nyílt jellegű Pl.: sportjátékok, küzdősportok Szenzo – motoros Döntés tanulás Taktikai ügyesség Változó környezet Magatartás szabályozás MIT? MIKOR? Tanulás < alkalmazás

Koordinációs képességek 1. Gyorsasági koordináció Ciklikus Aciklikus egyszeri (súlylökés) – sebesség hatására széteshet a mozgás Összetett aciklikus mozgás (távolugrás) – mozgásrészek kapcsolódása Nem állandó jellegű mozgások (sportjátékok)

2. Mozgásérzékelés, kinesztézis Izomműködés, erőkifejtések nagysága Tér-, időbeli jellemzők érzékelése 3. Ritmusérzékelés, ritmusképesség Adott sebesség jellemzők érzékelése, megjelenítése 4. Reakcióképesség Gyors válasz meghatározott jelre Döntéshez igazított mozgássor adott szituációban

5. Egyensúlyérzék Statikus egyensúly Dinamikus egyensúly – fej tartja az irányt (sí, szörf) - fej nem tartja az irányt (szaltó) 6. Téri tájékozódó képesség Tárgyak, testek mozgásának az érzékelése Saját testrészek, testhelyzetek érzékelése Összetett téri mozgások jellemzőinek az érzékelése (sportjátékok)

Ügyesség Összetett koordinációs képesség Az ügyesség színvonalát az új mozgások, mozgásprogramok elsajátításának hatékonysága és alkalmazásuknak koordinálása, valamint végrehajtásuk eredményessége fejezi ki egy speciális mozgásfeladatban pl.: ügyes pincér, fogorvos, röplabdás, stb...

Ügyesség – szűrőn keresztül Bejövő szűrő – információk, képességek, készségek - se sok se kevés ne legyen Keverés, rendezés Kimeneti szűrő – a bekerült információk másodszori értékelése, összerendezése

Technika A sportág mozgásanyagának általános elfogadott modellje Ügyesség A sportoló a helyesen elsajátított technikát a verseny különböző szituációiban milyen eredményesen tudja alkalmazni Stílus Az alkalmazott mozgás egyéni kifejezésmódja

Oktatás módszertani szempontok: A motorikus koordináció fejleszthető A technikai és taktikai mozgásanyag oktatásának sajátosságai A mozgáskészségek alkalmazásának különbségei A rész-egész oktatási módszer viszonya A gyakorlás fontossága Pontosság és gyorsaság kapcsolata Az oktatott ismeretanyag mennyisége Elméleti képzés szükségessége

A koordinációs képességek fejlesztésének 6-12 év között van a virágkora Cél: sokoldalúság, változatosság, szokatlanság Sportmozgások felosztása: Ciklikus sportágak – kerékpár, futás, úszás Egyszeri aciklikus sportágak – súlylökés, távolugrás Összetett aciklikus sportágak – torna, RG Nem állandó jellegű sportágak – sportjátékok, küzdősportok