Budapest ápr. 29.
A számítástechnika, mint az igazgatók segédeszköze Hajdu János Kossuth Zsuzsanna Műszaki Szakközépiskola és Gimnázium Hódmezővásárhely
Mire használható a számítógép a vezetői munkában? u Dokumentumkezelés, u Hirdetések az iskolai weblapokon, u Mobilitás – „táviroda”, u Személyi titkár, u Jogszabálykövetés, u Iskolai számítógépes hálózat felépítése, u Nyilvántartások (tanuló, telefon, foglaltság, stb.) u A munka biztonsága, u Órarendkészítés.
Dokumentumkezelés u „Hagyományosan”, alkönyvtárakban, u Csoportmunka szoftverrel: –GroupWise (Novell), –Lotus Notes, –Staroffice (Magyar Office, OpenOffice), –Outlook/Exchange.
Az Outlook lehetőségei u Exchange szükséges!!!, u Levelezés, u Naptár, u Feladatkezelő, u Csoportmunka, u Napló, u Mappák, u Távoli elérés.
Hírek, hirdetések az iskolai weblapon u Cél: bemutatkozás, hirdetések, dokumentumtár, u Kiszolgáló-kliens modellként működik, u Lehet: –Statikus oldal, –Dinamikus (adatbázishoz kapcsolt) oldal, u „Előugró” lapok használata, u Aktív veboldalak.
Mobilitás, táviroda u Statikus dokumentumtár: –Floppylemez, CD-RW, DVD-k, Pendrive, Mobil-rack, –Fontos: szinkronizálás kérdése, u Csak levelezésre: –Mobiltelefon előfizetéssel, –NetMail (Novell), –Nyilvános postafiókok, u Dokumentumkezelésre: –Outlook szinkronizálva (csak Notebook-al biztonságos), –Outlook for Web-access, –Távoli asztal használata (csak Notebook-al biztonságos).
Személyi titkár u Régebben: Manager kalkulátor, ma PALM gép (tenyérszámítógép), u Majdnem teljes értékű felhasználhatóság, a hátránya (és az előnye ;-) a kis méret a kijelzőnél és a billentyűzetnél, u A mobiltelefonnal lassan egybeépül, u Kommunikáció: RS232, USB, IRDA, BlueTooth, Wireless LAN, u Szinkronizálás kérdése, u Típusok: –PALM, –IPAQ, –Stb.
Jogszabálykövetés u CD Jogtár: havonta CD-n, közben Interneten is aktualizálható (Iratmintatár is), u CD Közlönytár: évenként kiegészítés a CD Jogtárhoz, képekkel, ábrákkal, u Oktatásmenedzser, u Korszerű iskolavezetés CD melléklete, u CD munkaügy, u Stb.
Hogyan épül ma fel egy korszerű iskola számítógépes rendszere? u Számítógépek helyi hálózata, u Kapcsolat a külvilággal, u Vezeték-nélküli kapcsolat (terv), u Biztonsági kérdések.
Nyilvántartások u Tanulónyilvántartás, u Foglaltságok nyilvántartása (terem, vetítő, stb.), u Telefondíj számláló rendszer.
Hogyan védekezhetünk a vírusok, férgek és a kéretlen levelek ellen? u Vírusvédelem, u Védekezés „férgek”, „kémprogramok” ellen, u A SPAM-áradat kezelése, u Frissítések fontossága, u Egyedi- és hálózatos megoldások.
Órarendkészítés I. u Cél: a pedagógiai elvárások, a tanulók és a pedagógusok igényeinek megfelelő órarend készítése (ellentmondások!!!), u Megoldások: –„kézi” módszer (táblán), –Foglaltság-ellenőrző programmal (számítógép), –Órarend generáló programmal (számítógép).
Órarendkészítés II. u Lépései: –Törzsadatok feladása, karbantartása, –Az órarenden kívüli elfoglaltságok feladása, –Tantárgyfelosztás, munkabeosztás rögzítése, –Adatellenőrzés, gépi és kézi teremkiosztás, –Órarend szerkesztése, –Órarend generálása, –Listák készítése.
SZAKIRODALOM u Microsoft Outlook könyvek, u Web lapok (pl. Microsoft), u Folyóiratok számai, u stb.
VÉGE Kérdések, észrevételek: