A Hollywoodi Reneszánsztól az új Hollywoodig
Új korszak kezdődik a hatvanas évek derekán Meddig tart? – nincs konszenzus Pápai Zsolt fontosnak tartja, hogy az 1975-ig tartó időszakot külön nevezz meg Murray Smith: a hetvenes években mutálódott az Új Hollywood fogalma A kezdet: 1967 – Bonnie és Clyde (Arthur Penn) A vége 1975: Nashville és Cápa Megszaporodnak a pesszimista filmek: Kínai negyed, Száll a kakukk fészkére
Többlépcsős generációváltás Klasszikus hollywoodi rendezők pályájának vége: Michael Curtiz, John Ford, Raoul Wash Európai rendezők rendeznek filmet Hollywoodban 3 új nemzedék, új rendezők
1. generáció 192o-as években született generáció: tévéből jönnek: Sidney Lumet, Arthur Penn, Sam Peckinpah, Sidney Pollack, Robert Altman Érdeklődnek az európai művészfilmiránt Az európai műhelyek eredményeit teszik kompatibilissé az amerikai műfaji hagyományokkal
2. Generáció Harmincas években születtek Kedvelték az európai művészfilmet és vonódtak az ellenkultúrához Roger Corman független producernél kezdik pályájukat Bob Rafelson, Dennis Hopper, Peter Fonda, Jack Nicholson, Peter Bogdanovich Filmjeiket befogadják a nagy stúdiók. Pl. A Szelíd motorosokat a Columbia Többnyire egyfilmes rendezők maradnak
3. generáció Mozi-fenegyerekek, movie-brats Negyvenes években születnek: Coppola, William Friedkin, Speilberg, George Lucas, Martin Scorsese, Brian DePalma, Paul Schrader Filmfőiskolát végeztek Európai inspiráció
európai hatás Revizionista műfajfilmek jönnek létre Amikor az európai inspiráció csökken, a filmek is ortodoxabbak lesznek Klasszicizálódik a revizionista film
Hollywoodi Reneszánszhoz tartoznak Nagy múltú stúdiók által gyártott mainstrean filmek Off-hollywoodi, független filmek, amiket a stúdiók forgalmaznak Amit európai filmesek forgattak amaeriai megrendelésre
Intézményi Formatörténeti és Műfajtörténeti kategória
Formatörténeti megközelítés Filmforma: vizuális stílus, hősábrázolás, elbeszélőmód együttese (KAB) Változott: A klasszikus stílus rejzőzködő technikája, stílusa A szüzsé valószerűségének növekedése (neorealizmus, filmnoir): véletlen, epizodikusság, trivialitás, nyitott vég, kevert hangnem A filmbeli szubjektum modernista bemutatása A célorientált hős leváltása Szerzői és filmtörténeti öntudatosság megnövekedése
Hogy egy adott mű a Hollywoodi Reneszánszhoz tartozik vagy sem, annak alapfeltétele a klasszikus filmforma és /vagy a hollywoodi mitológia roncsolása, felülírása, kiigazítása Vannak olyan filmek, amelyek klasszikus elvek alapján épülnek fel, formatörténeti szempontból hagyományosak, azonban műfajtörténeti aspektusból rendhagyóak pl, Coppola: Keresztapa c. filmje.
Társadalmi változások A hollywoodi film gyorsan reagált az értékválságra: nem annyira az aktuálpolitikai témák ábrázolása révén, hanem Ábrázolásmódbeli változások Új műfajok Klasszikus műfajok kritikája, átírása Átalakul a műfaji paletta, megváltozik a klasszikus elbeszélésmód