Minőségbiztosítás NB-II. BAGMB13NNB és NNC

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EU és Magyarország 7. előadás A magyar állampolgárok jogai az EU-ban.
Advertisements

A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
MINŐSÉGMENEDZSMENT 11. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK
Kamarai prezentáció sablon
Általános áruismeret Termékfelelősség
Ügyvezető igazgató, RHK Kft.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Schenk B november 7. BCE Az emberi jogok regionális védelme november 7.
Szavatosság, jótállás, termékfelelősség
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az Európai Unió Általános áttekintés.
2005. szeptember 28.. Történeti háttér Kiemelkedően magas menekültáradat Igény a menekülők szabályozott érkezése iránt.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
Európai Unió Valahol Európában…...
Az Európai Unió költségvetése Magyar esélyek és veszélyek Dr. Surján László október 10.
A TANÁCSADÓ SZEREPE az EU műszaki jogi szabályozásának vállalati alkalmazásában CE jelölés és társai – a.
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Az Európai Unió és Magyarország
A nemzeti vámjogszabályok
Az Európai Unió intézményrendszere
Az Európai Unió története
Felelősség, termékfelelősség
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Földünk a második világháború után
Az EK Rendelet felülvizsgálatának magyar javaslatai és ETT jó gyakorlatok Előadó: Dr. Szabó Erika Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Államtitkár.
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
Az EU és Kelet-Közép-Európa. Kezdetek Visszatérés Európába? rendszer váltások Közép- Európában Első reakció: –EBRD (1989. július Párizs)-G7 csúcs.
EU II..
EU IV.. Európa Parlament – Strassbourg Titkársága - Luxemburg - tagországok állampolgárai választják a tagjait (Magyarország 23 fő) - elfogadja a költségvetést.
szakmérnök hallgatók számára
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
1 Az EMC témaköre, EMC Irányelv Zavarok frekvencia tartomány szerinti elhelyezkedése Az EMC megvalósításának módszere.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
MUTATVÁNYOS BERENDEZÉSEK PIACFELÜGYELETI ELLENŐRZÉSE
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
Az Európai Únió csatlakozási folyamatai
Európai Vegyipari Szociális Párbeszéd Bizottság Balatonszemes.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
Ágazati kapcsolatok és szociális párbeszéd az EMCEF-ben Balatongyörök, április 29.
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
Az EURÓPAI UNIÓ (EU ismeretek)
1169/2011/EU jelölési rendelet
Az Európai Unió.
Az Európai Unió.
Európai Unió Európai Unió 27 tagállam lakos km
Európai Bizottság Miniszterek Tanácsa
Szabadkereskedelmi társulások
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Külkereskedelem és EU jog Dr. Marosi Zoltán Rein és Társai Freshfields Bruckhaus Deringer Iroda október 18.
A szolgáltatási irányelv alkalmazásából nyíló lehetőségek a kkv-k számára A gazdasági élet stratégiái június 28. Külügyminisztérium.
Európai Uniós ismeretek Az európai integráció kialakulásának története.
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET Az információ szükségessége Piaci verseny (piacra jutás, piacon maradás, piacbővítés) Alkalmazkodás, feltételek.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Európai Uniós ismeretek A négy alapszabadság. Alapvető jogok az Európai Közösségben – a 4 alapszabadság EGK – cél: a tagállamok közös piacának kiépítése.
Az európai integráció története
Az EU intézményrendszere
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
AZ EURÓPAI UNIÓ TÖRTÉNETE, INTÉZMÉNYEI
Előadás másolata:

Minőségbiztosítás NB-II. BAGMB13NNB és NNC 1. Előadás (2010) Crosby: A minőség nem „melléknév”, hanem főnév. A minőség nem „jóságot” jelent, hanem azt, hogy megtesszük azt, amire vállalkoztunk Relatív „jóság” nem létezik! 2010.10.4.

Magamról… Név: Dr. Farkas Gabriella Beosztás: adjunktus Munkahely: ÓBUDAI EGYETEM Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar Anyagtudományi és Gyártástechnológiai Intézet Elérhetőségek: I. emelet 120. szoba Telefon: (06/1) 666-5339 email: farkas.gabriella@bgk.uni-obuda.hu honlap(ok):www.minosegoktatas.hu www.bgk.uni-obuda.hu

Témák Félévi követelmények A műszaki szabályozás az EU-ban A minőség és minőségirányítás fejlődése Alapfogalmak

Félévi követelmények A tárgyfelelős: Dr. Farkas Gabriella, I. em. 120. Gyakorlatvezetők: Dr. Farkas Gabriella, I. em. 120. Tóth Georgina Nóra, I. em. 120. Követelmény: évközi jegy (3 kredit), (1 + 1) Az évközi jegy kialakítása: Előadások látogatása Gyakorlatok hiánytalan látogatása Elfogadott, határidőre beadott, eredményes feladatok Eredményes zárthelyi dolgozat Évközi jegy: Zárthelyi dolgozat eredménye Részletes tájékoztató: az I. em 120. terem melletti hirdetőtáblán.

Feladatok, zárthelyik Feladatok Zárthelyi dolgozatok 1. Feladat: 7 régi eszköz. 2. Feladat: 7 új eszköz. 3. Feladat: Minőségszínvonal elemzése. 4. Feladat: FMEA elemzés. 5. Feladat: Minőségszabályozás megvalósítása. Zárthelyi dolgozatok 1. Zh.: 13. oktatási hét (november 29.: Előadás időpontjában és helyén. 2. PótZh.: 14. oktatási hét (december 6.): Előadás időpontjában és helyén. Összefoglaló témakörök: az I. em. 120. terem melletti hirdetőn a zh. előtti héten.

Atomenergia békés célú felhasználása. 1951-ben hat tagállam képviselői létrehozzák az Európai Szén- és Acélközösséget (Montánunió). „Párizsi szerződés” ESZAK 1952. júl. 23. 50 évre szólt (2002. júl. 23-án megszűnt) 1957. márciusában az alapító hat tagállam képviselői aláírják az Európai Gazdasági Közösség (EGK) és az Európai Atomenergiai Közösség (Euratom) létrehozásáról szóló szerződést. Atomenergia békés célú felhasználása. Atomenergia-ipar fejlesztése.

Római Szerződés aláírása 1957. március 25. Franciaország, Németország, Olaszország, Belgium, Hollandia, Luxemburg Forrás. HVG 12. szám p. 39.

Közös Piac kialakulásának és bővítésének folyamata 1960. januárjában Nagy-Britannia kezdeményezésére megalakul az Európai Szabadkereskedelmi Társaság (EFTA). 1967. EGK, Euratom, Montánunió egyesülése Európai Közösséggé (EK) 1973-ban Dánia, Írország és Nagy-Britannia belép az Európai Gazdasági Közösségbe. Norvégia lakossága népszavazás keretében elutasítja a csatlakozást.

Forrás. HVG 12. szám p. 43.

Az Európai Unió 2007. márciusában Forrás. HVG 12. szám p. 39.

Közös Piac kialakulásának és bővítésének folyamata Törökország, mint tagjelölt ország, a csatlakozási tárgyalások megkezdésére vár. Horvátország néhány hónapja nyújtotta be csatlakozási kérelmét az Európai Bizottsághoz. Ugyanezt tervezi még több balkáni és kelet-európai ország. A bővítési folyamat tehát folytatódik.

EU-magyar történelem röviden 1968. július 18. Magyarország megkötötte az első "technikai" megállapodást az Európai Közösségekkel (EK). A megállapodás a sertéshús kereskedelméhez kapcsolódik, és más árucsoportokra vonatkozó megállapodások is követték, de ezek nem jelentettek áttörést a kapcsolatokban. 1973. július 30. Magyarország csatlakozik az Általános Kereskedelmi és Vámtarifa Egyezményhez (GATT). A remélt magyar tárgyalási cél a GATT tagállamok piacaira való diszkriminációmentes bejutás volt.

EU-magyar történelem röviden 1987. június 4. Hivatalos tárgyalások kezdődnek az EK-val egy átfogó kereskedelmi és gazdasági együttműködési megállapodás megkötéséről. 1988. augusztus 8. Magyarország és az Európai Közösségek diplomáciai kapcsolatokat létesít. 1991. december 16. Antall József miniszterelnök Brüsszelben aláírja a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek közötti társulási megállapodást.

EU-magyar történelem röviden 1992. november 17. A magyar országgyűlés ratifikálja a Magyarország és az Európai Közösségek társulásáról szóló Európai Megállapodást. 1994. február 1. Életbe lép az EU-magyar Társulási Szerződés. 1995. január 20. A magyar kormány határozatot hoz az Európai Unióhoz való csatlakozást előkészítő jogharmonizációs feladattervről.

EU-magyar történelem röviden 1999. március 21. Magyarország első alkalommal adja át a jogharmonizációról szóló nemzeti programot az Európai Bizottságnak. 2000. június 1. Életbe lép az EU-magyar Társulási Szerződés második szakasza is. Az újabb szakasz tágabb teret nyit a szolgáltatások kölcsönös szabadságának jóllehet, például a pénzügyi szolgáltatásoknál csak 2004-től ígér hazai elbánást Magyarországon uniós partnereknek -, így lehetővé teszi az egyéni vállalkozás indítását is uniós tagállamokban.

EU-magyar történelem röviden 2002. december 13. Az Európai Unió Koppenhágában lezárja a felvételi tárgyalásokat az első körben csatlakozó 10 tagjelölt országgal. 2003. február 5. A EU-tagállamok nagyköveteinek állandó bizottsága (Coreper) elfogadta a csatlakozási szerződés hivatalos szövegének végleges tervezetét.

Az EU intézményi és döntéshozatali rendszere Európai Parlament A világ legnagyobb multinacionális parlamentje Tanácsadói funkciót lát el Csak a Bizottság felett rendelkezik felügyeleti jogkörrel Brüsszelben és Strasbourgban ülésezik Elnevezése 1962-től EP, előtte Európai Parlamentáris Gyűlés 785 tagja van.

Az EU intézményi és döntéshozatali rendszere Európai Unió Tanácsa Minisztertanács, minden tagállam kormányának a minisztere Az EU döntéshozó szerve, végrehajtó hatalommal is rendelkezik A legfontosabb döntések meghozatala Székhelye Brüsszel Elnökség: félévente másik ország

Az EU intézményi és döntéshozatali rendszere Európai Bizottság Az integráció „legeurópaibb” szerve 1967-től EB mai formája Feladata a szerződések felügyelete Javaslattétel törvényhozásra 25 tagja van, minden tagállamból egy biztos Minden biztosnak egy szakterület (szaktárcát kap) Bizottság tagjai függetlenek a tagállamoktól

Az EU intézményi és döntéshozatali rendszere Bíróság Feladata a szerződések értelmezése, alkalmazása Törvények betartásához szükséges jogi biztosítékok megteremtése Székhelye Luxemburg 27 bíró (minden tagállamból egy) 8 ügyvéd (No., Fo., E.K., Oo., So. Ötöt, a többi hármat a többi tagország adja.

Az Európai Unió belső piaca Az EK jogi szabályozásának kereteit a Római Szerződés adja, melyet "keretegyezmény"-nek, vagy "elsődleges jogszabály"-nak is hívnak. Az elsődleges jogszabály fogalmazza meg a Közös Piac létrehozásának céljait.

Az Európai Unió belső piaca A másodlagos jogszabályok az elsődleges jogszabályban megfogalmazott célok elérését szolgálják. rendelet, mely minden tagállamban "kötelező és közvetlenül alkalmazható" határozat, mely "egészében kötelező azokra nézve, akiknek szól" irányelv (direktíva) - a Szerződés 189. cikkelye - mely "kötelező az elérendő célt tekintve minden egyes tagállamra nézve, amelynek szól, de az illető ország hatóságaira kell bízni a forma és a módszerek megválasztását". döntés ajánlások és vélemények: nem kötelező érvényűek.

Az Európai Unió belső piaca A közös piac létrehozásának céljai: szabad kereskedelmi övezet megteremtése, vagyis a tagországok között felszámolni a vámokat és a mennyiségi korlátozásokat a vámunió kialakítása, közös külső vámtarifa alkalmazása a „négy gazdasági szabadság” kibontakoztatása, azaz az áruk, a szolgáltatások, a személyek és a tőke szabad áramlása.

Az Európai Unió belső piaca A belső piac kiépítésének első szakasza - 1968 júliusában létrehozott vámúnió a belső vámok eltörlését és a mennyiségi korlátozások nélküli piacot jelentette.

Az Európai Unió belső piaca Második szakasz " A belső piac kiteljesítése" Fehér könyv a közösség belső fizikai, műszaki, pénzügy határainak lebontásához szükségesek. 1987-es Egységes Európai Okmány célul tűzte ki 1993. január 1-vel a négy gazdasági szabadságjog érvényre juttatását a tagországok között.

Az Európai Unió belső piaca Jogszabályok összehangolása Új jogszabályok ügyének rendezése Meglévő jogszabályok rendezése Szabványok összehangolása

A kölcsönös elismerés elve („mutual recognition”) „Cassis de Dijon”   1978. Európai Bíróság Az egyik országban gyártott, vagy ott jogszerűen piacra került termék a többi tagországban is forgalmazható lett. Az így forgalomba hozott terméket nem lehet kitiltani más országok piacairól csak azért, mert az nem felelt meg az illető ország nemzeti szabványának.

A kölcsönös elismerés elve („mutual recognition”) „Gilli and Andres”   1979. Európai Bíróság Németországból forgalmazott almaecet. Olaszországban csak a borból származó ecet forgalmazható.

A kölcsönös elismerés elve („mutual recognition”) „Reinheitsgebot”   1984. Commission v. Germany 1516. „sörtisztasági” szabályok Németország Sör, „Bier”: 4 összetevő anyagból áll (árpa, komló, élesztő, víz. Ítélet: Németország más alternatív eszközökkel biztosítsa a sör jó minőségét.

A kölcsönös elismerés elve („mutual recognition”) 1989. Commission v. Ireland Dundalk város vízvezetékrendszerének átépítése. Nemzeti szabványra hivatkozva zárta ki a Spanyol gyártmányú vízvezeték csöveket. Szabványra való hivatkozás – nem! Minőségi hibákra való hivatkozás – igen!

Az új megközelítésű direktívák („New Approach”) Az "új megközelítésű" direktívák általános, alapvető követelményeket írnak elő, az ennek való megfelelés a forgalomba hozatal alapfeltétele az EU-ban. Ilyen követelmény az egészség-, tűz- és környezetvédelem, az üzembiztonság és a higiénia (fogyasztóvédelem).

A globális megközelítés elve Az EU Tanácsa határozatot hozott a vizsgálati és tanúsítási kérdések "globális" (átfogó) megközelítése tárgyában (1989. „Global Approach”). A határozat célja az volt, hogy a tagországok belső piacán egységes, áttekinthető és hiteles műszaki környezetet teremtsen, ahol a hatóságok is, a gazdaság irányítói is és a felhasználók is bizalommal dolgozhatnak. Modulrendszer: A….H modulok.

Megfelelőségi megjelölés (conformité européene) A CE jelölés nem minőségjel, annyit jelent, hogy egy termék megfelel a direktívákban előírt követelményeknek és minden megfelelőségi eljáráson átment. A notifikált testület ellenőrzi a jelölés jogosságát.

Notifikált szervek („notified body”) vizsgáló és/vagy tanúsító szervezetek feladatuk a megfelelőség igazolása a forgalomba hozatal előtt direktívák írják elő a vonatkozó direktívák követelményeinek meg kell felelni ún. kívülálló, harmadik fél, amely független a gyártótól és a forgalmazótól kijelölésük és az EU felé bejelentésük a tagországok kormányszerveinek feladata

Termékfelelősség A fogyasztók védelmét szolgálja. A gyártói erőfölényt ellensúlyozza. Nagyobb biztonságú, korszerű termékek előnyben részesítése. Esküdtbíráskodás gyakorlatában jelenik meg az USA-ban. Első precedens bírói ítélet:1916. New York; Buik autógyár ellen történt: „A veszélyes termékek köre nem szűkül a mérgekre, léteznek egyéb veszélyek; ha a konstrukció hibás, csak a gyártó lehet ezért felelős.”

Termékfelelősség Európában 1985. július 25. 85/375/EEC direktívában fogalmazták meg. Tagországoknak 3 éven belül kell bevezetni. Elveiben azonos az amerikai joggyakorlattal. Magyarországon 1993. évi X. törvény a termékfelelősségről (1994. január 1-én hatályba lépett. 85/375/EEC irányelv termékfelelősségre vonatkozó szabályok egységesítését írja elő, különbségek: kár alsó határa nem 500 ECU, hanem 10.000 Ft nincs gyártó felelőssége korlátozva (70 millió ECU) rendeltetése szerint magánhasználat vagy magánfogyasztás tárgya.

Termékfelelősség Alapfogalmak: a termék ( minden ingó dolog és a villamos energia; kivéve a földművelés, az erdőgazdálkodás, az állattenyésztés, a halászat és a vadászat feldolgozatlan termékei) a gyártó = forgalmazó = importáló a kár: halál, testi sérülés, egészségkárosodás folytán bekövetkezett vagyoni és nem vagyoni kár.

Termékfelelősség Alapfogalmak: - Termékhibák A hiba oka az adott termékfajta kialakításában, konstrukciójában van és emiatt a hiba az adott terv alapján gyártott valamennyi terméket érinti. Tervezési (konstrukciós) hiba. Gyártási hiba. A hiba oka a gyártási folyamatban rejlik. (tervektől való eltérés, alkatrészek, tartozékok hiánya, nem megfelelő beszerelése, anyaghibák, törések, repedések) Tájékoztatási hiba. Hibátlan termék, de a hozzá tartozó információk hibásak. (kezelési, használati útmutató, reklám) Termék figyelemmel kísérésének elmulasztása.