Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013. November 28. Müller Mónika szociálpedagógus
„SÉF” Vendéglátóipari, Kereskedelmi és Idegenforgalmi Szakképző Iskola 8200 Veszprém, Halle u. 3.
Néhány gondolat a szociálpedagógusról tanulásra, munkára, gondolkodásra, küzdelemre nevel. A szociálpedagógus felfogása, hogy nem a kliens helyett, hanem VELE EGYÜTT keresi a kivezető utakat. A problémákat mutató gyermekek és fiatalok legtöbb esetben nem képesek megnevezni nehézségeik okát, ezért a szociálpedagógus munkája, a tanácsadást megelőző, felderítő tevékenység is.
A munkakör és a feladatok meghatározásakor szem előtt tartott szempontok Egy iskolában dolgozó, segítő szakember vagyok. Egészség-fejlesztéssel, prevencióval is kell foglalkoznom. A felmerülő életvezetési, szociális problémák megoldásához segítséget kell nyújtanom. Összekötő vagyok az OTTHON az ISKOLA és a KÖZÖSSÉG között. Tudnom kell segíteni és támogatni a diákokat a tanulás és a szocializáció folyamatában.
Racionális képességek Aránytalanságok Racionális képességek Érzelmi szféra állapota
Mindennapi tevékenységek a tanév során Egyéni segítő beszélgetések Csoportfoglalkozások Nyomon követés Kérdőíves felmérések Kapcsolattartás a családdal Esetmegbeszélések Az együttműködés a gyermek – és ifjúságvédelmi intézményekkel
Fontos feladat a prevenció Prevenciós előadások, szakmai napok Szabadidős tevékenység szervezése
Szem előtt tartott célkitűzések a szabadidős tevékenységek szervezésekor egészségnevelés
Szem előtt tartott célkitűzések a szabadidős tevékenységek szervezésekor környezettudatosság
szociális érzékenységre való nevelés Szem előtt tartott célkitűzések a szabadidős tevékenységek szervezésekor szociális érzékenységre való nevelés
művészet iránti érzékenység kialakítása Szem előtt tartott célkitűzések a szabadidős tevékenységek szervezésekor művészet iránti érzékenység kialakítása
Miért szociálpedagógus? a gyermekszegénység kérdése kiemelt probléma, a jelenlegi gyermekvédelmi rendszer nehezen győzi a problémák kezelését, az iskolai erőszak is komoly problémakör, az értékválság pedig megoldásra vár, az iskolába járó gyermekek családjai közül sokan életvezetési nehézségekkel küzdenek. A krízishelyzetekre gyakran nincsen megoldási stratégiájuk a diákoknak, illetve a családoknak.
A diákok véleménye az iskolai szociális munkáról A megkérdezettek száma: 109 fő Jónak és hasznosnak tartja: 72 fő Közömbös ezzel kapcsolatban: 21 fő Feleslegesnek tartja: 2 fő Nem tud róla, hogy van az iskolában: 5 fő Nem adott választ: 9 fő
Pedagógusok támogatása szakmai konzultációk, melynek céljai: a tanulók szociális, mentális, pszichés problémáinak feltérképezése, több szempontú áttekintése (pedagógiai, pszichológiai, szociális) nevelőtanári kompetenciák erősítése a csoportok mindennapjainak megismerése, segítése
Kapcsolatrendszer Külső szakemberek, intézmények Veszprémi Ifjúságvédelmi Felelősök Munkacsoportja Veszprém Megyei Bűnmegelőzési és Közbiztonsági Bizottság Család-, Gyermek- és Ifjúságvédelmi Munkacsoport
Akikre oda kell figyelni! Hátrányos helyzetű, veszélyeztetett tanulók Vándorló családok Más nyelvi környezetből érkező tanuló Elhanyagolt, durva környezetből érkező diák Iskolakerülő, csavargó Alkohol, drogfogyasztó Teljesítmény, tanulási nehézséggel küzdő, viselkedészavaros Bűnelkövető Terhes diáklány Tragédiát, krízishelyzetet megélt diák
„Be kell valahova kötődni ahhoz, hogy a viharoknak ellen tudjunk állni „Be kell valahova kötődni ahhoz, hogy a viharoknak ellen tudjunk állni! – Egyedül ez a védőháló segíthet, hogy baj esetén ki tudjunk kapaszkodni a gödörből.” prof. Dr. Bagdy Emőke
A legerősebb védőháló a család, ha az valahol megsérül, kell, hogy segítséget kapjanak a fiatalok! KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Müller Mónika mmoni@sef.hu
Mi a szociálpedagógia? „A szociálpedagógia mindaz, ami „nevelés, de nem iskola és nem család” (Gertrud Bäumer) „A szociálpedagógia végső célja az egyén nevelése a társadalomba való beilleszkedésre” (Heinrich Tuggener) A szociálpedagógia magában foglalja: A klasszikus pedagógia körén túl azokat a nevelési metódusokat, amelyek a szociálpedagógia körébe vont célcsoportok társadalmi (re)integrációját, az esélyegyenlőséget és a különböző devianciákkal szembeni prevenciót szolgálják.