Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013 20. LENGYEL ÚJ HULLÁM Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Lengyel új hullám Szokás lengyel filmiskolának is nevezni. A lengyel filmiskola elnevezése 1954-ben jelent meg, megelőzve az első filmeket. A kialakulását megelőző időszakot az 1955-1956-os évekre rögzíthetjük. Ebben a néhány évben válik lehetségessé a harc a szocialista realizmussal, amit azonban véglegesen legyőzni még a morális nyugtalanság mozijának idején sem tudtak.
Lengyel új hullám A filmiskola tulajdonképpeni kezdetét 1956-ra szokás tenni. Andrzej Wajda A mi nemzedékünk című 1955- ös munkája jelenti a korszakhatárt, majd a Csatorna az iskola első jelentős filmje. Az 1957-1959 közötti időszak a háború, megszállás, a lengyel romantika tradícióinak összefüggésében értelmezhető.
A lengyel filmiskola irányzatai A lengyel filmiskolán belül két irányzat rajzolódik ki: Nemzetinek nevezhető vonulat Lélektani-egzisztencialista irányzat
Nemzetinek nevezhető vonulat A vonulat a nemzeti problematikát romantikus megközelítéssel és drámai helyzetekben jeleníti meg.
Nemzetinek nevezhető vonulat A nemzeti vonulat romantikus-drámai szárnyának legjelentősebbb képviselője Andrzej Wajda. Fontosabb filmjei: Csatorna (1957) Hamu és gyémánt (1958) Lotna (1959) Sámson (1961)
Nemzetinek nevezhető vonulat Az úgynevezett racionalista szárny vezető képviselője Andrzej Munk. Fontosabb filmjei: Eroica (1958) Kancsal szerencse (1960)
Nemzetinek nevezhető vonulat A racionalista szárny másik képviselője Kazimierz Kutz. Fontosabb filmje: Kitüntetés (1959)
Lélektani-egzisztencialista irányzat Az irányzatot visszafogottabb filmnyelv és a fanyarabb, józan, ironikus hangvétel jellemző
Lélektani-egzisztencialista irányzat Az irányzatot visszafogottabb filmnyelv és a fanyarabb, józan, ironikus hangvétel jellemző
Lélektani-egzisztencialista irányzat Az irányzat alkotásai: Jerzy Kawalerowicz: Az éjszakai vonat (1959) Jerzy Kawalerowicz: Mater Johanna (1961) Wojciech Jerzy Has: Hurok (1957) Wojciech Jerzy Has: Útban Párizs felé (1962)
Lengyel filmiskola szétesése A lengyel filmiskola szétesését nem belső okokkal magyarázhatjuk. Nem tematikai vagy formanyelvi kifáradásról van szó, hanem a hatalom és az alkotók egyre látványosabbá váló konfliktusáról: a stúdiók önállósodási törekvései szembekerültek a cenzúra erősödésével.
Lengyel filmiskola szétesése A stúdiók döntési jogköreit megnyirbálták, egyre erősödött a forgatókönyvek fölötti hivatali ellenőrzés. A hatalom ellenlépéseinek egyik módja volt a forgalmazás korlátozása, tudunk példákat a filmek bemutatásának késleltetésére, de a betiltásra is. Gyakran előfordult az is, hogy az állami szervek megakadályozták egyes filmek külföldi fesztiválszereplését.
Lengyel filmiskola szétesése A Lengyel Egyesült Munkáspárt Központi bizottságának 1960 júniusában kiadott határozata jelentette a lengyel filmiskola végét. A határozat leszögezi, hogy elfogadhatatlan a filmek pesszimista hangvétele és a párt irányvonalától való elszakadása. Éles kritikát kap a filmek úgynevezett nyugati irányultsága. A határozat arra szólítja fel az alkotókat, hogy filmjeikkel segítsék „a szocializmus építését”, továbbá kövessék a lengyel történelem „haladó hagyományait”.
Andrzej Wajda: Hamu és gyémánt (1958) 01:38:00
vége