Mire jók az üzletben díjak? László Géza
Díjak a világban Mi alapján? Tényalapú díjak Értékelés alapján kiosztott díjak Garancia díjak Ki adja? Állam Alapítványok Karitatív magánadomány Piaci díjak
Mire jók a díjak? A nyerteseknek: Elismerés, presztízs A teljesítményt honorálja Marketing eszköz Jövedelem Boldogság Funkcionális megközelítésben: „Rendet tesz”, segít a konfliktusok feloldásában Erősítik a horizontális kapcsolatokat, a kohéziót A fogyasztóknak: Minőség-jelzés, szignál Csökkenti a kockázatot a választásnál A díj presztízsértéke a fogyasztót is „megemeli”
* A kérdésre több válasz is adható Jelzés a minőségről A nemzetközi márkakutatás, AC Nielsen, 2008 végén, országos reprezentatív mintán keresztül készült, ahol a program működik.
Fogyasztás szerkezete Dinamikusan nő a fogyasztás és a márkák száma A termék megkülönböztetés és innováció szerepe nő: a szórakoztató elektronikában 10 év leforgása alatt az eladott eszközök technológiájának 80%-a lecserélődött Nőtt a vásárlás egy termékre eső sebessége Kereskedelem szerepe, piaci ereje ugrásszerűen nőtt Nő a tudatosság és a tájékozódás szerepe és lehetősége Nő a minőség szerepe az árhoz képest. Mckinsey: az amerikai fogyasztó már kevesebb mint 30%-ban hagyatkozik elsősorban ár és költségjellegű információkra és a Kényelem, a bizalom, a választék, a szavatosság, a termékinformáció együtt 70% Új specializált fogyasztási piacok törnek előre
Új fogyasztási terek A tradicionális piaci attitűdök, formák átalakulása: TPF Presztízs luxus minőség Nem környezet tudatos Ár diszkont Bio TPF Élmény kaland Kényelem biztonság
Borvásárlás és a díjak A borvásárlás differenciálódik: A termékdíjak egyik legrégebbi terepe. Miért? Átlagosan 10 brand van egy fogyasztói kategóriában míg a borok esetén fajta egy hipermarketben Több szempontú vásárlás történik rövid idő alatt, A díjak, szaklapok nagyon régóta jelen vannak, de nincs rá idő Túl sok helyi díj, a termelők díjnak látszó megtévesztő jelzések Elsősorban az alkalmi fogyasztók számára, gyors és nagy értékű vásárlásnál segít a díj
Hogyan dönt a fogyasztó? Saját tapasztalatok, szóbeszéd, benyomások alapján Független szakértőkre hagyatkozik A szakma krémjének a véleményére hagyatkozik a döntéshozó Attribuciók: a közvélekedés, az információ hitelessége fontos
Mikor jó egy díjazás? Ha nincs túl sok belőlük Ha ismertek Ha hatékonyak és segítik az eladást (termékdíjak) vagy a kitűzött értékek védelmét (környezetvédelem, CSR) Ha a használat, a részvétel költségei összhangban vannak a várható eredményességükkel Ha a reputációjuk erős Ha a zsűri hiteles személyekből áll Ha zsűri abban segít, amiben kell és az összetétele igazodik a fogyasztói szelekció jellegéhez Ha transzparens, következetes és kiszámítható a döntéshozatal Ha a gyártók használják, építenek rá és működik a hálózati-hatás Ha nem hígul fel a mezőny
Márkák díjazása A ter… Átlagosan
Mikor eredményes egy termék márka díjazás? Ha nincs túl sok belőle Ha ismert Ha hatékony Ha a részvétel költségei (materiális vagy nem) összhangban vannak a várható eredményességgel Ha a reputációja erős A zsűri hiteles Transzparens, következetes Nem hígul fel a mezőny Használják és működik a hálózati-hatás