REKLÁM I. Reklámkommunikáció I. A reklám fejlődésének rövid története Marketing és reklámügyintézők számára
Ősi eszköz (rómaiak, középkor) A mai értelemben vett marketingkommuni- káció megjelenése összefügg: A társadalami munkamegosztás differenci-álódásával Az ősközösségi rend felbomlásával és az összetettebb közösségek kialakulásával A technika (termelő eszköz, infrastruktúra és kommunikációs rendszerek) fejlődésével
A nyomtatás megjelenése (Gutenberg 1483) 15. szd. Anglia első szórólap, 17. szd. közepe első sajtóhirdetés 17.szd. az első hirdetési újság Franciaország Ipari forradalom fontos lépcsőfok > tömegtermelés és a tömegek megszólítása > terméknépszerűsítés 19. szd. eleje az első reklámügynökség > reklámfelületek vásárlása, bérlése. 19.szd. vége reklámkészítés szakipari munkaként (reklámszövegírás Charles Austin Bates)
20, szd. eleje plakáttervezés művészi fokon 20. szd. tömegmédiumok megjelenése (rádió, mozi, telefon, tömegsajtó, televízió, fényképezés stb.) > gyors reklámelmélet fejlődés Tudományos szintűség > más tudományok igénybevétele és kölcsönösségi kapcsolata ( statisztika, pszichológia, szociológia) Reklámügynökségek általánossá válása (jutalékos rendszer 15% kedvezmény a médiumokban) A reklámguru David Oglivy.
Magyarország reklámtörténete. Az középkor hasonló Európához 20. század: Szecesszió és a nyomtatott plakátok Költők mint szövegírók ( József A., Karinthy F, Rejtő J.) 1936 Magyar reklámszövetség 1945 után minimálisra csökken A 60-80 évek gyenge reklámrendszere 80-tól erős fejlődés, több nemzetközi díj MAHÍR mint műhely
90-től a gazdasági rendszerváltás fellendíti a reklámpiacot ( hazai és nemzetközi reklámok dömpingje) Komoly lendülete ad az internet elterjedése Új területeket hódít meg ( közterület eddig el nem foglalt részei > aszfalt, vízfelület, metro alagút stb. Új reklámtípusok jelennek meg >külső járműreklám, óriásplakát, szórólapozás stb.
A marketingkommunikáció határterületei, tudományi kapcsolatrendszerei Kommunikációelmélet és marketingkom-munikáció > külön részben tárgyaltuk Reklám és pszichológia, szociológia,statisztika stb.: Véleményvezetők hatása Szakmai tekintélyek hatása Reklámkutatás és a szamélyiség működése Klb. elméletek felállítása (AIDA vásárlási modell, Attencion-figyelem, Interest-érdeklődés, Desire-vágy, Action-cselekvés)
Reklám és gazdaság: Ma már a gazdaság nem tudna nélküle funkcionálni Alapvető funkciója az informálás Hatással van a vásárlói döntésekre Segíti a márkaépítést és megkülönböztetést a piacon Szükségletet gerjeszt és erősít Áralakító hatása van Támogatja az értékesítési láncot Szponzorálással erősíti a gazdaság és a társadalom más területeit
Reklám és a társadalom: Szociológiával együtt segít a vásárlók megismerésében Segít a társadalom tudatos vizsgálatában Hatással lehet a társadalmi változásokra (társadalomalakító hatás) Részt vállal a kikapcsolódásban ( ha nem lenne reklám a médiumok sem működnének) Alakítja a vásárlási döntéseket Alakítja (vagy torzítja) az emberek értékrendjét, ezáltal befolyásolja az etikát, a szexualitást, a társadalmi morált stb. Ismétlő jellegével erősíti a tanulási folyamatot (fogmosás, biotermékek stb.)
TCK (társadalmi célú kommunikáció) Célja közérdekű, közhasznú eszmék gondolatok, üzenetek továbbítása az emberek bizonyos csoportjaihoz, pozitív magatartásuk ösztönzése érdekében Tanulási folyamatot vált ki a célcsoportból Egyéni, csoport, vagy társadalmi célokat szolgál Non-profit jellegű, legtöbb esetben nincs közvetlen kapcsolatban a gazdasággal Hat az egyének attitűdjére, viselkedésérs, szokásrendszerére Általában stratégiai jellegű
TCR társadalmi célú reklám A TCK egyik megjelenési formája Alapvetően a környezettel: - Környezetszennyezés Természeti erőforrások védelme Természetvédelem stb. és a társadalommal: járványok, betegségek Emberi erőszak Szenvedélybetegségek Hajléktalanság Életmódalakítás Közlekedésbiztonság Környezet és ember kapcsolata, kisebbségek problémája Kulturális kérdések stb. foglalkozik
A marketingkommunikáció piacának szerkezete