A gazdasági fejlődés és fenntarthatóság összeegyeztetése mint politikai kihívás „kereszténydemokrata szemmel” Bencsik János Fenntartható fejlődés bizottság.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bencsik János MFGI igazgató-helyettes
Advertisements

Kiutak a válságból?. Kiút feltételei • Rendszerszemlélet • Szociális igazságosság • Környezet eltartóképesség szerinti használata • Paradigmaváltás •
Úton a ‚zöld’ Olimpia-, és a Smart-City-vé válás felé
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
A kibocsátáscsökkentés első számú eszköze az energiahatékonyság
Intézkedési terv-javaslat a nemzeti energiahatékonysági célok megvalósítására a Széchenyi terv keretében Dr. Grasselli Gábor Dr. Szendrei János Debreceni.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
A tatai források alkalmazkodási célú hasznosítási lehetőségeinek feltárása Dr. Mattányi Zsolt tudományos munkatárs Magyar Földtani és Geofizikai Intézet.
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
Város és vidéke elmozdulás a közösségi kormányzás felé Bencsik János a Nemzeti Alkalmazkodási Központ vezetője az MFGI igazgató-helyettese EGTC – Pons.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
Jubileumi Távhőszolgáltatási Szakmai Napok Thermal Hotel Visegrád
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI ÉRTÉKELÉSEI AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG ÉS A VISEGRÁDI ORSZÁGOK MEGKÖZELÍTÉSÉBEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSEK EX-POST ÉS IDŐKÖZI.
Környezeti szemléletformálás
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Kék gazdaság – Blue Economy 10 év – 100 innováció – 100 millió új munkahely Dr. Ulbert József.
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A vidéki tér sikertényezői
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Energiahatékonyság és fenntartható fejlődés
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Mérnökökológia Musa Ildikó BME VKKT.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
2011 május 4.Budapest Települési stratégiai energiatervezés a Coach BioEnergy projekt keretében Budapest, május 4.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
Biomassza-óvatosság. Érvek a biomassza mellett ÜHG kibocsátás mérséklése Energiafüggőség oldása a fosszilis energiahordozóktól, azok importjától A mezőgazdasági.
Nemzeti Alkalmazkodási Stratégia
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Az új nemzetközi megállapodás létrehozása EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Éghajlatváltozás.
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
Globalizáció és környezeti problémák
Vállalkozásmenedzsment I.
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
HVS felülvizsgálat 6/2011. (II. 04.) IH közlemény.
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben?
GLOBÁLIS CÉLOK A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT Global Goals.
Előadás másolata:

A gazdasági fejlődés és fenntarthatóság összeegyeztetése mint politikai kihívás „kereszténydemokrata szemmel” Bencsik János Fenntartható fejlődés bizottság alelnöke Gazdasági bizottság tagja Műhelykonferencia Parlament - Delegációs terem Június 4.

Morális/kulturális alapvetés

A világ Isten alkotása Az emberek Isten nagylelkűségének egyenjogú teremtményei, és egyenlő joguk van az Ő gondviselésére. Az embernek fizikai szükségletei vannak, és ezek kielégítésétől függ szellemi és lelki fejlődése is. Isten e szükségletek kielégítését az ember erejének megfeszítésétől tette függővé: munkaképességet és munkakötelességet adott neki. A teremtésben való segítésre képesítette. Isten nem kívánja az embertől, hogy valamit a semmiből teremtsen elő, hanem a munka képességével és kötelességével együtt megadta neki a munka anyagát is.

A munka anyaga: a Föld Az ember csak a Földön és a földből tud élni, és a többi elemeket, mint a levegőt, a világosságot és a vizet is csak a föld révén használhatja. Mint egyenjogú teremtménynek egyenlő joga van a Mindenható gondviselése mellett élnie életét, s közben szükségleteit kielégíteni: tehát minden embernek egyenlő joga van a föld használatához. Minden olyan társadalmi és gazdasági berendezkedés, amely ezt az egyenlő természeti erőforrás használatot gátolja, erkölcstelen.

A természeti erőforrások monopolizálása a néptömegek nyomorát fokozza „szervezett lopás korszaka” Az élet legszükségesebb erőforrásainak magánkézben történő korlátlan összpontosulása az, amely sok emberben azt a gondolatot szüli, hogy Isten egy kontár, vagy egyáltalán nem is létezik. Ezen monopóliumok szabályozatlan átengedése a puszta tőkeérdekek számára a Teremtés törvénykönyve elleni nyílt lázadás, és a nemzet közösségének kifosztása, életerejének meggyengítése. A rabszolgaság még nincs megszüntetve, az egyre alattomosabb formában terjeszkedik és virágzik. – Már nem kellenek szögesdrótok és fegyveres őrök. Elegendő a széles néptömegek természeti erőforrás monopóliumoktól történő megfosztása. Jelszava: végezz nem szeretem munkát és vásárolj felesleges dolgokat!

Hanyatló létfeltételek

Szembe helyezkedtünk a Teremtés Rendjével Kvantitatív módon is kimutatható éghajlati módosulás. Ökoszisztéma szolgáltatások degradációja. Erőforrás- és ásványkészlet szűkösség. Ivóvíz ellátási és élelmezési kockázatok. Társadalmi egyenlőtlenség lendületes növekedése. A pénzügyi, gazdasági, politikai, informatikai, kommunikációs erőforrások erőteljes koncentrációja. A természeti erőforrások feletti rendelkezés jogának felülírása a tőkeérdekek által. Az intézményesített bizalmi tőke megrendülése. Geopolitikai instabilitás fokozódása.

A társadalom és a gazdaság ide-oda rámol a természetes rendszerekben A fosszilis energiahordozók rendszerbe állítása óta (1750) megtízszereződött a földi lakosság. Megnövekedett az emberi civilizáción átáramló anyagmennyiség. A természeti alrendszerekben végrehajtott változtatások a visszacsatolásokon keresztül megváltoztatják egymást és a hierarchiában magasabban lévő rendszerek stabilitását. A magasabb rendszerek késleltetve, nagy léptékű változásokon át keresik az új egyensúlyi állapotot. Az emberi társadalom és a gazdaság egyre gyorsabban pakol ide- oda, mely tevékenységet technológiai fejlődésként határoz meg.

Már az örökölt tőkéhez is hozzányúltunk A megújuló természeti alrendszerek közti tartamos anyagáramlás nem más, mint a természeti tőke „alszámláinak” a kamata. Ezek a kamatok táplálják a társadalmi tőke alszámláit. A természeti alrendszerekből kivont erőforrások már meghaladják az éves kamat mértékét. A globális tőkegazdaság már nem a kamatokból él, hanem hozzányúlt az örökölt tőkéhez, s elvonja a társadalmi alrendszer jussát is. A természeti környezetből kivont erőforrások felhasználása nem tükrözi az emberiség térbeli és időbeli eloszlását. Az erkölcsfogyatékos és pénzbeteg globális gazdaság egyre nagyobb tempóban rámol ide-oda a természetes és társadalmi alrendszerekben, miközben a földi lakosság nagy részét mélyszegénységbe taszítja.

Régi-új értékrend

Értékváltásra van szükség A jövőbeni fejlődést nem lehet a természeti erőforrások korlátlan felhasználására, a társadalmi erőforrás- megújító intézményrendszer leépülésére, illetve a pénzügyi eladósodásra alapozni. A belátáshoz viszont kellő tájékozódás, összefüggésekben, rendszerben történő gondolkodás szükséges.

Régi-új értékek Mértékletesség és takarékosság Egészséges önbizalom és egymás iránti bizalom Kitartó munka Találékonyság: egészséges életösztön és józan ész Személyes felelősségvállalás Értékteremtő együttműködés Mások hasznára történő értékteremtés Közösségi érzület – lelki infrastruktúra Egészség és tudás megőrzése/fejlesztése – szellemi infrastruktúra!

Rendszerszemlélet

Erős stratégiai alapok – gyengébb politikai elköteleződés Alaptörvény Nemzeti Vidék Stratégia Nemzeti Energia Stratégia Nemzeti Fenntartható Fejlődés Keretstratégia Második Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia Hazai Dekarbonizációs Útiterv Nemzeti Alkalmazkodási Stratégia

Rendszerszemléletre van szükség Újra fel kell ismernünk az egymásba foglalt rendszerek természetét: a gazdaság a társadalom alrendszere, amely pedig a természet adta kereteken belül működhet.

Növekedés Fejlődés

Fejlesztéspolitikai mérce: össztársadalmi hasznosság A rögzített célok megvalósítását úgy kell összerendezni, hogy a rendelkezésre álló szűkös források össztársadalmi szempontból a legnagyobb haszonnal párosuljanak. A közjó érdekében a fejlesztés növelje a települési/térségi autonómiát, tartalmazzon hazai hozzáadott értéket, hazai munkaerőre és beszállítókra alapozódjék, segítse elő a nemzetközi piacokra való kijutást, bizonyuljon üzletileg is fenntarthatónak, kapcsolódjon össze a vidék felzárkóztatásával.

Fenntarthatósági kritériumok

Nincs szabad rablás! Befektetés a természeti tőkébe: természeti kincseink megőrzése és tartamos használata, melynek során meg kell határoznunk a létalapok igénybevételének megkerülhetetlen kritériumait, melyeknek a létalapok versengő igénybevételére kell útbaigazításul szolgálniuk. A helyi természeti, társadalmi, kulturális adottságokat figyelembe vevő, sok lábon álló helyi gazdaságok szövedékének kialakítása. A következő 6-8 évben megpróbáljuk lemodellezni a Tatai-medencében.

Fenntarthatósági kritériumok meghatározása Biomassza esetében erdei faválasztékolási, és átalakítási hatásfok előírások megadása. Geotermia esetében differenciált visszatáplálási kötelezettségek, és kaszkádrendszer előírása. A tervezéshez elengedhetetlen egy természeti erőforrás kataszter összeállítása. Figyelemmel kell lenni arra, hogy a közötti uniós források igénybevételének feltételei között szerepel az éghajlatvédelmi szempontok érvényesítése.

Természeti Erőforrás Kataszter (TerEK) > A természeti erőforrások egészére vonatkozó, azok aktuális mennyiségi és minőségi jellemzőit tartalmazó egységes, járási és települési szintű adatbázis. > Bemutatja, hogy elsődleges létalapjainknak, továbbá a megújuló energiahordozók készleteinek felhasználhatóságát milyen természeti, környezeti és jogi, szakpolitikai feltételek korlátozzák.

A túlélés/fenntarthatóság… Az erkölcsi cselekvésen áll vagy bukik. Meggyőződünk-e a jó és a rossz létezéséről és képesek vagyunk- e a kettő megkülönböztetésére. Felismerjük-e átháríthatatlan felelősségünket cselekedeteinkért. Azt kellene elhinnünk és elhitetnünk, hogy létrehozni jobb, mint elfogyasztani, hogy segíteni jobb, mint legyőzni. A „javító programot” önmagunkban kell először elindítani. Harmóniát és békességet teremtünk magunkban, s ezt a harmóniát visszük át környezetünkre. Mert először vannak a belső dolgok, és csak azután jönnek a külsők. Az ember először saját bensőjét tegye rendbe, mielőtt a világban kezd tevékenykedni.

Dekarbonizációs Útiterv

Hazai Dekarbonizációs Útiterv küldetése A HDÚ küldetése olyan tervezési mechanizmus elindítása, amely lehetővé teszi, hogy a versenyképesség, a jól-lét, a technológia-váltás és az éghajlatvédelem szempontjainak kiegyensúlyozott figyelembevételén nyugvó kibocsátás- csökkentési úton járuljunk hozzá a hazai zöldgazdaság fejlesztéséhez és a nemzetközi dekarbonizációs terhek megosztásához. Hajtóereje nem a nemzetközi kötelezettségek teljesítése, hanem a fenntarthatóság felé való átmenet nemzetstratégiai céljainak elérése: fosszilis tüzelőanyagoktól történő függés mérséklése, anyag- és energiatakarékos technológiák térnyerése, megújuló energiaforrások elterjedése.

Specifikus célok Az üvegházhatású gázok hosszú távú kibocsátás-csökkentésének specifikus céljai > A fosszilis energiahordozók kiváltásának elősegítése. > Az energiahatékonyság növelése és az energiatakarékosság előmozdítása. > Azon technológiák, szolgáltatások és fogyasztói szokások elterjesztésének ösztönzése, melyek a természeti erőforrások igénybevételének mérséklése révén és a zárt anyagforgalmú rendszerek alkalmazásával segítik a karbonszegény gazdaság felé való átmenetet. > A dekarbonizáció zöldgazdaság-fejlesztési eszközként való megjelenítése. > A szén-dioxid természetes nyelőkapacitásainak megerősítése, valamint elnyeletése, anyagában történő hasznosítása és a geológiai közegben történő megkötés technológiai lehetőségeinek vizsgálata. > Kutatások, fejlesztések, innovációk, demonstrációs projektek támogatása.

Az átmenet lehetőségei egy alacsony karbontartalmú gazdaság felé: szektorális minimum és maximum ÜHG- kibocsátási pályák nemzetgazdasági összesítése Főbb következtetéseink: > A maximum ÜHG pályák esetében a nemzetgazdaság kibocsátása gyakorlatilag szinten marad illetve 2040 után kis mértékben (10%) csökkenhet. > A minimum pályák összegzése alapján elvi szinten(!) 2050-re egy közel 70%-os dekarbonizációs szint is elérhető lehet. > A közlekedés, az épületszektor és a hulladékgazdálkodás kibocsátása mindkét esetben csökken, ennek mértéke elsősorban a pénzügyi és szemléletformálási ösztönzők függvénye. > A gazdasági növekedés két hajtóereje, az ipar és a mezőgazdaság, nem tud jelentősen hozzájárulni a dekarbonizációs törekvésekhez a nem megfelelő irányba ösz- tönzött termelési szerkezet kialakítása miatt. A szektorális minimum ÜHG-kibocsátási pályák nemzetgazdasági összesítése (2010=100%)

Ágazati cselekvési irányok és feladatok meghatározása Villamosenergia- termelés Épületek IparHulladékgazdálkodás KözlekedésMezőgazdaságErdők szénmegkötéseSzén-dioxid leválasztás, tárolás, hasznosítás

Ajánlások, javaslatok a Hazai Dekarbonizációs Útiterv végrehajtási keretrendszeréhez 1. A HDÚ fő végrehajtási eszközét az Éghajlatváltozási Cselekvési Terv Dekarbonizációs Programja képezi, mely többek között tartalmazza: a) a hazai mitigációs forgatókönyvek és intézkedések költség-haszon viszonyait feltáró, a cselekvés és nem-cselekvés költségeit feltérképező elemzést, b) a jelentős ÜHG kibocsátás-csökkentési potenciállal rendelkező ágazatok szakmapolitikai programjainak értékelési módszertanát, c) a HDÚ előrehaladását nyomon követő indikátorok kialakítását, d) a tárgyidőszakban megvalósuló, a HDÚ cselekvési irányainak megfelelő intézkedések, beavatkozások bemutatását, e) a „Szén-dioxid Leválasztás, Tárolás és Hasznosítás Nemzeti Koncepciója” c. stratégiai dokumentumot. 2. Az ágazati, területi és horizontális stratégiai tervdokumentumokban gondoskodni kell a HDÚ céljainak és cselekvési irányainak figyelembevételéről.

Elindított munkálatok A NATéR létrehozásának folytatása (határidő: 2016) A NATéR létrehozásának folytatása (határidő: 2016) A Természeti Erőforrás Kataszter (TEREK) koncepcionális és megvalósíthatósági tanulmányának elkészítése A Természeti Erőforrás Kataszter (TEREK) koncepcionális és megvalósíthatósági tanulmányának elkészítése NAS cselekvési terveinek megalapozása: mezőgazdaság, vidékfejlesztés, természetvédelem, energetikai infrastruktúra, turizmus NAS cselekvési terveinek megalapozása: mezőgazdaság, vidékfejlesztés, természetvédelem, energetikai infrastruktúra, turizmus Önkormányzati, járási szintű alkalmazkodási stratégiák készítésének módszertani megalapozása Önkormányzati, járási szintű alkalmazkodási stratégiák készítésének módszertani megalapozása Dekarbonizációs pályák finomhangolása Dekarbonizációs pályák finomhangolása A Tatai-medence hidrogeológiai modellezése, a visszatérő források alkalmazkodási célú hasznosítási lehetőségeinek feltárása A Tatai-medence hidrogeológiai modellezése, a visszatérő források alkalmazkodási célú hasznosítási lehetőségeinek feltárása

A politika számára a legnagyobb kihívás: a magunk fajták jelenléte Közös jövőnk mindannyiunk felelőssége A nemzeti összetartozás: sors- és kockázatközösség!

Nincs alternatíva – csak kerülő utak A fenntarthatóságnak csak egyetlen útja létezik: a bizalom és a szeretet útja. Az életem csupán annyit ér, amennyit elcseréltem magamból, de abból is csak annyit, amennyiben szeretet is lakozott.